R6 regulator ger +15V-spikar vid ett 2-3000 rpm

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Titeln beskriver nog allt här.

cykel = YZF-R6 2001

Har haft problem med regulatorn länge, men oftast har det varit att den laddat för dåligt då en av de tre likriktarna i regulatorn troligtvis pajat. Beställde 3 st nya kina-regulatorer, som alla laddar jättebra... för bra. Har monterat en voltmätare på hojen som visar RÄTT (kontrollmätt mot en större, riktigare multimeter). När jag är ute o kör så spikar spänningen ibland till över 15 V, en gång så högt som 15.5V, varpå blinkersreläet vid blinkerpåslag blir jättelyckligt och blinkar dubbelt så fort tills spänningen sjunker igen. 9/10 av tiden så visar den dock 14.4-14.8 V.

handboken säger 14.9V som absolut max. Dock så har jag testat 2 av regulatorerna hittills (de kostade nån hundring styck på ebay), och båda visar ungefär samma. Batteriet är nytt för säsongen och mår bra, visar 12.8-12.9 när det är fulladdat). Statorn visar 0.3 Ohm på samtliga fas-kablar.

Vad vågar man gissa att det är? Ska man bekosta sig en original-regulator, eller kan det vara batteriet som spökar? Och finns det något man kan göra för att bestämma vilket det är?

Så less på den här generatorn nu :död
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Vad har du för spänning ut från generatorn?
Vad är det för batteri? 12.8V låter väl inte så imponerande för ett sprillans batteri kanske, även om det säkert duger och funkar som det ska.

Är de bitarna okej hade nog jag kostat på mig en bättre regulator. Den kanske kostar en del, men det kan säkert bli betydligt dyrare om du bränner något annat i elsystemet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver
När jag är ute o kör så spikar spänningen ibland till över 15 V, en gång så högt som 15.5V, varpå blinkersreläet vid blinkerpåslag blir jättelyckligt och blinkar dubbelt så fort tills spänningen sjunker igen. 9/10 av tiden så visar den dock 14.4-14.8 V.

Skräp.
Min GSX1300R och min Sprint RS håller 14,3 Volt +-0,1 Volt, dvs från 14,2 till 14,4 Volt oberoende av varvtal.
Över batteriet.
Med tänd belysning. #
# Nja på Sprint RS som är avsedd köras med släckt ljus behövdes lite nya grövre kablar för rätt batterispänning med tänt ljus. Original släckt ljus ca 14,3 Volt, tänt ljus ca 13,9 Volt på batteriet.
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det är säkert regulatorn som pajat. Väldigt vanligt på yamaha. Du kan uppgradera den till den nyare modellen av spänningsregulator, det brukar lösa problemen. Jag har gjort det på två hojar.
 

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Efter ett par veckor kan jag konstatera att problemet helt magiskt har självläkt (med de billiga regulatorerna!).

Spänningen ligger nu slaviskt på 14.2-14.3 med lyse på oavsett varvtal, och 14.6 med lyset av. :3freak
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Hehe. Konstigt nog råkade jag ut för nåt identiskt. Min YZF 750 laddade 15,3 så jag köpte en billig regulator på ebay och lödde in. Funkade inte als så jag rev ur den och lödde tillbaka originalet. Hepp! 14,2 volt. Sen funkade den felfritt i två år tills jag sålde hojen. Förmodligen var det väl bara nån lödning eller kontakt som var dålig. Men på min R1:a och R6:a så uppgraderade jag till s.k Shinden regulatorer från nyare R1. Det är ett enkelt jobb och de fungerade suveränt.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Kolla jorden , all späningsreglering bygger på att veta vart man är....glappar jorden hänger allt fritt i luften utan referens.

Och då spikar det liksom
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Efter ett par veckor kan jag konstatera att problemet helt magiskt har självläkt (med de billiga regulatorerna!).

Spänningen ligger nu slaviskt på 14.2-14.3 med lyse på oavsett varvtal, och 14.6 med lyset av. :3freak

Det hade varit kul att mäta strömmen i de 3 sladdarna från generatorn till billiga regulatorn med en tångamperemeter.
För att se om strömmen är ungefär lika i alla tre sladdarna (riktigt bra !)
eller
om strömmen är noll (0) A i någon sladd och det är bara två sladdar som det går ström i. Oavsett varvtal.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vad har du för batteri? Jag hade ett Shoral lithiumbatteri som fick spel och gjorde så jag ibland fick 17 V ut i elsystemet. Gjorde min R6:a väldigt intressant, ibland fungerade till exempel inte gasen (ride by wire). :va:va:va
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top