REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ekerö
    Hoj
    Yamaha YZF-R6 -02
    Inlägg
    76

    R6 regulator ger +15V-spikar vid ett 2-3000 rpm

    Titeln beskriver nog allt här.

    cykel = YZF-R6 2001

    Har haft problem med regulatorn länge, men oftast har det varit att den laddat för dåligt då en av de tre likriktarna i regulatorn troligtvis pajat. Beställde 3 st nya kina-regulatorer, som alla laddar jättebra... för bra. Har monterat en voltmätare på hojen som visar RÄTT (kontrollmätt mot en större, riktigare multimeter). När jag är ute o kör så spikar spänningen ibland till över 15 V, en gång så högt som 15.5V, varpå blinkersreläet vid blinkerpåslag blir jättelyckligt och blinkar dubbelt så fort tills spänningen sjunker igen. 9/10 av tiden så visar den dock 14.4-14.8 V.

    handboken säger 14.9V som absolut max. Dock så har jag testat 2 av regulatorerna hittills (de kostade nån hundring styck på ebay), och båda visar ungefär samma. Batteriet är nytt för säsongen och mår bra, visar 12.8-12.9 när det är fulladdat). Statorn visar 0.3 Ohm på samtliga fas-kablar.

    Vad vågar man gissa att det är? Ska man bekosta sig en original-regulator, eller kan det vara batteriet som spökar? Och finns det något man kan göra för att bestämma vilket det är?

    Så less på den här generatorn nu

  2. #2
    Trying real hard to be the shepherd Bonzos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Hoj
    1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
    Inlägg
    2 655
    Vad har du för spänning ut från generatorn?
    Vad är det för batteri? 12.8V låter väl inte så imponerande för ett sprillans batteri kanske, även om det säkert duger och funkar som det ska.

    Är de bitarna okej hade nog jag kostat på mig en bättre regulator. Den kanske kostar en del, men det kan säkert bli betydligt dyrare om du bränner något annat i elsystemet.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 407
    TS skriver
    När jag är ute o kör så spikar spänningen ibland till över 15 V, en gång så högt som 15.5V, varpå blinkersreläet vid blinkerpåslag blir jättelyckligt och blinkar dubbelt så fort tills spänningen sjunker igen. 9/10 av tiden så visar den dock 14.4-14.8 V.
    Skräp.
    Min GSX1300R och min Sprint RS håller 14,3 Volt +-0,1 Volt, dvs från 14,2 till 14,4 Volt oberoende av varvtal.
    Över batteriet.
    Med tänd belysning. #
    # Nja på Sprint RS som är avsedd köras med släckt ljus behövdes lite nya grövre kablar för rätt batterispänning med tänt ljus. Original släckt ljus ca 14,3 Volt, tänt ljus ca 13,9 Volt på batteriet.
    Senast redigerat av Comeback den 2018-07-24 klockan 21:10.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  4. #4
    Icke Annunaki Killawifes avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Vimmerby
    Hoj
    Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99
    Inlägg
    1 609
    Det är säkert regulatorn som pajat. Väldigt vanligt på yamaha. Du kan uppgradera den till den nyare modellen av spänningsregulator, det brukar lösa problemen. Jag har gjort det på två hojar.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ekerö
    Hoj
    Yamaha YZF-R6 -02
    Inlägg
    76
    Efter ett par veckor kan jag konstatera att problemet helt magiskt har självläkt (med de billiga regulatorerna!).

    Spänningen ligger nu slaviskt på 14.2-14.3 med lyse på oavsett varvtal, och 14.6 med lyset av.

  6. #6
    Icke Annunaki Killawifes avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Vimmerby
    Hoj
    Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99
    Inlägg
    1 609
    Hehe. Konstigt nog råkade jag ut för nåt identiskt. Min YZF 750 laddade 15,3 så jag köpte en billig regulator på ebay och lödde in. Funkade inte als så jag rev ur den och lödde tillbaka originalet. Hepp! 14,2 volt. Sen funkade den felfritt i två år tills jag sålde hojen. Förmodligen var det väl bara nån lödning eller kontakt som var dålig. Men på min R1:a och R6:a så uppgraderade jag till s.k Shinden regulatorer från nyare R1. Det är ett enkelt jobb och de fungerade suveränt.

  7. #7
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 383
    Kolla jorden , all späningsreglering bygger på att veta vart man är....glappar jorden hänger allt fritt i luften utan referens.

    Och då spikar det liksom
    Rattar hyllan

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 407
    Citat Ursprungligen postat av Henraisse Visa inlägg
    Efter ett par veckor kan jag konstatera att problemet helt magiskt har självläkt (med de billiga regulatorerna!).

    Spänningen ligger nu slaviskt på 14.2-14.3 med lyse på oavsett varvtal, och 14.6 med lyset av.
    Det hade varit kul att mäta strömmen i de 3 sladdarna från generatorn till billiga regulatorn med en tångamperemeter.
    För att se om strömmen är ungefär lika i alla tre sladdarna (riktigt bra !)
    eller
    om strömmen är noll (0) A i någon sladd och det är bara två sladdar som det går ström i. Oavsett varvtal.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  9. #9
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    8 854
    Vad har du för batteri? Jag hade ett Shoral lithiumbatteri som fick spel och gjorde så jag ibland fick 17 V ut i elsystemet. Gjorde min R6:a väldigt intressant, ibland fungerade till exempel inte gasen (ride by wire).

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Old Badger
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här