Få tag på brandslang och kopplingar/munstycken till dessa?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, som rubriken säger så jagar jag brandslang.

Jag har skogsmark som jag vill skydda och den ligger nära en större väg så det känns lite väl utsatt just nu. Även kringliggande marker ska ju skyddas och även om det finns bönder med tankar och dylikt så vill vi ha lite beredskad. Om inte annat så för att vattna gräsmattor och liknande om vi slipper skogsbrand...
Igår gjorde vi om en dieseltank till vattentank bakom traktor och vi har 15-20st IBC-kärl på ingång så att vi kan göra någonting åtminstone istället för att bara vänta på brandkåren.
Vattenpumpar med 2"-anslutningar finns men inte mycket till tryckslang dessvärre, har bara en :(

Så, någon som vet vart man vänder sig för att hitta sånt? När jag googlar så finner jag mest brandförsvarsförsäljning och liknande och visst, det går ju men det är inte så ekonomiskt att pynta flera tusen för en slang.
De behöver inte hålla i all evighet nämligen och vi behöver inga proffsgrejer.

Någon här som sitter på ett gäng?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
När jag var lite mer aktiv med RC så fick klubben flera 100 m av lokala brandstation, fylldes med sand och användes som banmarkering vilket fungerade ypperligt.

Nu kanske denna gest är mer bruklig när det handlar om en förening kontra private persson men jag skulle gissa på att de har ruljans på sina slangar, sämre till bättre begagnat kanske finns till övers.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En vild gissning är att det just nu inte finns så där jättemycket billig brandslang att uppbringa inom landets gränser. :brinnerup

Kolla militära överskottsförsäljningar. Det kan hända att de har. Har för mig att jag sett motorsprutor på såna ställen i alla fall. Och då kanske de har slangar också.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Brandkåren byter ut slangar på ålder, så när den här skitstormen har lagt sig kan du säkert få slangar av dom, men just nu tror jag att dom använder varenda meter själv, oavsett ålder på slangen.

En bekant har en stuga på en Ö, stugägarna där gick ihop och tillverkade en "brandvagn" av en gammal cykelkärra, en motorpump från Jula och fick slang av brandkåren som tyckte att det var ett helt fantastiskt bra initiativ eftersom dom inte tar sig ut dit så lätt, då hade dom massor av utbytt slang liggandes.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Vi fick oxå utdömda slangar av lokala station. Men som sagt, dåligt läge nu.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja lär ju vara guldläge och fixa fram gammalslang sen.
Torka ur slangarna ordentligt och lägg dom spännringstunnor med täta lock.
Varvat med Silicagel fuktabsorbenter ,finns billigt som Fresh
and Easy kattssand och släng i syre absorbenter i rätt mängd.

Gummi kan lagras extremt länge syre och ozonfritt och inge solljus.

Och det kommer behövas:D - för när ni har en komplett räddningstation kommer det
regna varje sommar i 260 år
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ja lär ju vara guldläge och fixa fram gammalslang sen.
Torka ur slangarna ordentligt och lägg dom spännringstunnor med täta lock.
Varvat med Silicagel fuktabsorbenter ,finns billigt som Fresh
and Easy kattssand och släng i syre absorbenter i rätt mängd.

Gummi kan lagras extremt länge syre och ozonfritt och inge solljus.

Och det kommer behövas:D - för när ni har en komplett räddningstation kommer det
regna varje sommar i 260 år

Det är lite så jag tänker, precis som att man tar med sig paraplyet när man vill ha bra väder :D
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ha diskmedel i släckutrustningen ,YES blir bra - tar bort utspänningen så vattnet inte pärlar sig och rinner av.Lika bra oavsett om man väter husfasader eller sprayar brinnande skog.
Ger även en viss skumbildning och denna effekt är välkommen vid drivmedelsbränder.

Har ni IBC så är det 1000L så 1 dl YES ungefär.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
De har ont om slang i skogen nu :-(
View attachment 444333

Anders har ni klurat ut någon bra hemmalösning?

Njae, inte direkt. Sugslang har vi tillräckligt av, armerade slang med klokopplingar till pumparna. Sprutslang är det värre med, vi har bara kortare bitar och inga munstycken :(
Vi fick dock en slang från räddningstjänsten som tyckte det var bra att vi hade en beredskap på plats och idag ska jag låna lite kopplingar från en lokal slamsugningsfirma så att vi får ihop åtminstone 100m slang.

Vi har vattentankar på skogssläp så vi kommer ju fram bra och sen har jag en UTV med pump på släp, får dock ha längre sugslang för att kunna pumpa något från den då den inte orkar dra många hundra liter vatten.

- - - Updated - - -

Ha diskmedel i släckutrustningen ,YES blir bra - tar bort utspänningen så vattnet inte pärlar sig och rinner av.Lika bra oavsett om man väter husfasader eller sprayar brinnande skog.
Ger även en viss skumbildning och denna effekt är välkommen vid drivmedelsbränder.

Har ni IBC så är det 1000L så 1 dl YES ungefär.

Det ska jag ha i åtanke, en flaska yes är inte så svårt att ha med sig på flaket direkt :tummenupp
 

Allan K

Medlem
Gick med
6 Apr 2013
Ort
Åland
Hoj
2012, Kawasaki Versys ABS
Hej!

Åtminstone Ahlsell borde ha slang, där har vi köpt på jobbet iaf.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Som markägare så tänkte jag ligga steget före....eller egentligen så började det som en pump för att fylla vatten åt hästarna.
Monterade fast en vattenpump på elverket och under den torraste perioden stod den lastad och tankad inför det värsta här hemma, har även mark i grannkommunen och då hade jag fått lasta allt på biltransporten.
110 meter räckvidd från närmsta vattendrag. Det jag kommit på i efterhand när jag grubblat på scenarion är att sätta fast en dunk i sugslangen så att den flyter strax under ytan och inte suger dy.
37573101_10216494271619532_7184740237573095424_n.jpg
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Bra med smalslang om man kör från tankar då slanger inte tar allt vatten.

Ni vet vanliga brandbilar (basbil) har en löjligt lite vattentank.
Behövs inte så lång med grovslang för att tömma tanken bara för o fylla slangen...

Värt och tänka på fast ni har 4 ibc a 1000l och ni tänkte dra 100m slang...kan bli en jävla besvikelse.
Kan ju vara värt och ha smalslang på flaket också.om man inte tar från sjö
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top