Luftning bromssystem fram ABS

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Nu är de så förstår ni att jag tänkte byta styre och detta medför förlängning av bromsslang. Systemet går från handtag till ett litet fördelarblock under kronan, därifrån går de varsin slang ner till varsitt ok fram. Jag kommer kapa slangen mellan handtag och block för att skarva på en längre ända där.

Till saken: Kan jag lufta var ok för sej som vanligt eller måste jag suga vacuum i båda samtidigt för att de inte ska bli någon konstig luftbubbelfälla någonstans i blocket? Jag kommer lufta genom att sätta slang på nippeln till en spruta så jag suger vätska genom systemet.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Skarva bromsslang?
Köp en ny i rätt längd. :fakta
Luftning sker som vanligt, läs alla trådar om luftningsproblem så kommer det att gå bra sen. :)
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Skarva bromsslang?
Köp en ny i rätt längd. :fakta
Luftning sker som vanligt, läs alla trådar om luftningsproblem så kommer det att gå bra sen. :)

Den delen är nitad i blocket. En ny kostar 5000:- medans en liten skarv och förlänga den kostar 600:-. Styret har redan kostar 7000:- så nu får de räcka och bli lite billigare lösning :tummenupp
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Den delen är nitad i blocket. En ny kostar 5000:- medans en liten skarv och förlänga den kostar 600:-. Styret har redan kostar 7000:- så nu får de räcka och bli lite billigare lösning :tummenupp
Nitad?
Pressad på Y-blocket kanske?
Du bör kunna lösa dina slangproblem hos närmaste hydraulikfirma. Du kan dessutom förmodligen få snyggare slang.
Om slangen är pressad på Y-blocket så kan man ta bort den gamla och pressa på ny slang, färre kopplingar är smidigare.

Men 7släng för ett styre :what
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Nitad?
Pressad på Y-blocket kanske?
Du bör kunna lösa dina slangproblem hos närmaste hydraulikfirma. Du kan dessutom förmodligen få snyggare slang.
Om slangen är pressad på Y-blocket så kan man ta bort den gamla och pressa på ny slang, färre kopplingar är smidigare.

Men 7släng för ett styre :what

Det är Harley vi pratar om, dom har inte samma fina lösningar som övriga :fakta slangen sitter permanent i blocket tyvärr. Redan varit inne hos hydralikgurus och det är att köpa hela blocket med slang eller kapa den och förlänga den med en liten skarv som följd av det. Dom vet väll om att 95% av alla som åker HD byter styre och med det byter koppling och broms, då kan man tjäna pengar. Det märks tydligt att det är tänkt så då alla slangar är skruvade i blocket utan just 2 som är dom ända 2 folk skulle kunna tänkas bytas. Kopplinen var dock billig, den kostar bara 670:-.

Ja 7k. Styret kostar 4000, frakt hit och lite tull på de så kosta de 5500. Koppling 670 så är vi uppe på ca.6200. Packning till kopplingskåpan och växellådsolja ytterligare 500 så 6700:-. Då återstår broms och jag tänker inte betala 5000 för 15cm längre broms utan de blir en skarv :tummenupp
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Jag köpte mina slangar på Hydroscand. Det dom inte kan fixa finns inte. Lite OT, men din rubrik antyder ABS, medan du beskriver utförandet som pump-ykoppling- ok ? Var kommer ABS-pumpen in i bilden på din cykel?
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jag köpte mina slangar på Hydroscand. Det dom inte kan fixa finns inte. Lite OT, men din rubrik antyder ABS, medan du beskriver utförandet som pump-ykoppling- ok ? Var kommer ABS-pumpen in i bilden på din cykel?

De går från handtag till block, från block till abs tillbaka till block sedan ut till bromsarna. Så blocket har alltså 2 ingående och 3 ut. Det är just hydroscand jag varit hos och det är dom som säger att det inte går få loss slangarna ur blocket, de ända dom kan erbjuda är att kapa och förlänga och jag har även varit hos workshop 1903, en HDguru i stan, som även han säger att du kan köpa blocket med förlängd slang för drygt 5000:- eller så kapar vi slangen och förlänger den.

Så nu vill jag inte höra mer tjöt om att köpa en ny slang från blocket för det verkar inte gå enligt dom jag varit hos utan det är en förlängning med skarv som gäller :fakta:tummenupp utan jag undrar alltså om jag kan suga vacuum i ett ok åt gången utan att det kan bli någon luftbubbelhistoria där kanalerna går isär i blocket eller om jag måste dra vacuum i båda så det flödar genom hela blocket på en gång?
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Bra med en schysst beskrivning :) och en insikt i HD-världen. Du kan suga ett ok i taget, vanligt förekommande i bilmek.
Lägg gärna ut en bild på det berömda blocket. Jag är intresserad av deras fastsättning av slangarna.

Jag hoppas att det blir bra med styret. :)
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Bra med en schysst beskrivning :) och en insikt i HD-världen. Du kan suga ett ok i taget, vanligt förekommande i bilmek.
Lägg gärna ut en bild på det berömda blocket. Jag är intresserad av deras fastsättning av slangarna.

Jag hoppas att det blir bra med styret. :)

Tänkte jag skulle lägga ut bild redan i första inlägget men jag lyckas aldrig få upp bilder :va vet inte om det är för jag bara har telefonen att jobba med och inte en dator?

Tack för svar, då kör jag en i taget :tummenupp
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Tänkte jag skulle lägga ut bild redan i första inlägget men jag lyckas aldrig få upp bilder :va vet inte om det är för jag bara har telefonen att jobba med och inte en dator?

Tack för svar, då kör jag en i taget :tummenupp

Om du väljer att göra bilderna mindre så brukar det funka.
Alternativt väljer lägre upplösning i kameran.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Om du väljer att göra bilderna mindre så brukar det funka.
Alternativt väljer lägre upplösning i kameran.

Jag får testa. Har funkat ibland att få upp bilder.. det är jag som är för lat att hålla på om jag blir nekad första gången :O
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top