Omkörning i eget körfält? Köra på vägbulor?

Robertr81

Medlem
Gick med
2 Aug 2016
Ort
Göteborg
Hoj
-
Undrar över ett par saker inför uppkörning. Ska man alltid blinka när man kör om ett fordon eller stillastående objekt, även om man inte går över i motsatt körriktning. Samt är det ok att köra om i eget körfält om där finns heldragen linje?

Sen har jag hört lite olika om att köra på vägbulor eller ej?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Blinkandet är ju egentligen till för att signalera att man ska byta körfält, så behöver man inte nyttja ett annat körfält så ska det egentligen inte behöva blinkas, men det är alltid bra att vara övertydlig i trafiken.
Jag skulle avhålla mig från att köra om i samma körfält vid heldraget, mest för att om det inte är någon man känner och vet kan hantera det så innebär det ett riskmoment att göra oväntade saker, och folk reagerar överlag dåligt på överraskningar.

Vad menar du med vägbulor? Farthinder? Tjälskott?
Ivf brukar jag alltid köra vid sidan av dem när det går och gjorde så även på min uppkörning.
 

PwiththeD

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2017
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 640 -04
Ja du ska väl blinka varje gång du förflyttar fordonet i sidled. Ja du får köra om inom heldagen linje. Jag körde upp och körde runt vägbulor, gick ju bra!
 

Robertr81

Medlem
Gick med
2 Aug 2016
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tack för bra svar! Varit tillfällen med långa sträckor och heldragen linje där tex en EU moped kört. Om jag inte kört om så hade jag bromsat upp trafikflödet ganska rejält. Körde om i eget fält i låg fart men blev osäker på om jag var tvungen att blinka.

Med vägbulor menar jag sådana som är
tillför att få fordon att sakta ner (farthinder).
Hade varit tråkigt att kugga en uppkörning på en sådan sak om förrättaren tycker att hindret finns där av en anledning och kanske tycker att man ska förhålla sig till det. Men själv kör jag hellre bredvid i anpassad fart.
Man vill ju heller inte bli kuggad för att man kör över hindret . Har ju hört historier om väldigt märkliga kuggningar...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Men.. har du inte gjort teorin? Eller frågat din körlärare? (Gjort allt helt privat?)
Om du kör över eller bredvid fartbulor torde vara egalt, så länge som du kör enligt trafikreglerna och med tillräckliga marginaler. När du väl tagit kortet.

På själva uppkörningen kan du kanske (borde kanske) leva med att köra över dem i lugn takt, hellre än att riskera få onda ögat av inspektören. Det rör ju sig om några minuter som du behöver hålla dig i skinnet... :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för bra svar! Varit tillfällen med långa sträckor och heldragen linje där tex en EU moped kört. Om jag inte kört om så hade jag bromsat upp trafikflödet ganska rejält. Körde om i eget fält i låg fart men blev osäker på om jag var tvungen att blinka.

Det är i princip alltid bättre att blinka när du passerar fordon, för att vara tydlig med vad du planerar att göra. Både för fordonet du kör om, och för fordon bakom dig, och mötande trafik. På MC ska man göra vad man kan för att hjjälpa mottrafikanterna att inse vad man har för planer för att undvika olyckor.
Just passage av moped hade jag blinkat för att göra, även om jag inte gått över i mötande fält. Dels för att förbereda mopedisten om denne nu mot all förmodan faktiskt har uppsikt bakåt så det inte blir plöttsliga vingel ut i din färdväg, samt för att varna bakomvarande så det inte är något rickspucko som glömmer bort att det ena tvåhjuliga fordonet nyss var en MC och tolkar båda som moped och börjar köra om samtidigt som dig.
Och sånt händer.
 

Robertr81

Medlem
Gick med
2 Aug 2016
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jodå fick 63 på teoriprovet. Dock står inte alla detaljer i böckerna. Kört ca 90 timmar privat. Och ett par timmar på körskola.
Inte haft ekonomi för mer...
Har hört olika versioner av just körlärare angående vägbulorna...
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Har hört olika versioner av just körlärare angående vägbulorna...

Det borde vara att du anpassar hastigheten efter omständigheterna, oavsett om det finns en vägbula eller inte, men jag körde upp för nästan 40 år sedan, låååååångt innan Noll Vision, så det kan vara fel...

Lycka till! Och kör som du älskar livet! :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vete fan vad som egentligen gäller för vägbulor och farthinder.

En kollega har i alla fall lyckats bli utskälld av en snut då han passerade ett antal vägbulor inne i centrala Hufvudstaden utan att slå av på gasen med sin Multistrada. Trots att kollegan aldrig överskred hastighetsbegränsningen så menade snuten att detta var olagligt med hänvisning till att "anpassa hastigheten till rådande förhållanden". Att Multistradan har nästan crossliknande fjädring och att den förmodligen hade kunnat passera vägbulorna i dubbla tillåtna hastigheten spelade liksom ingen roll...

Jag har lyckats bli utskälld av en facebookande rödvinskärring som låg precis framför mig med sin bil längs vägen till den lokala badplatsen. Där hon tvingades köra över ett antal farthinder med sin bil (och förmodligen spillde lite vin eller tappade facebookapparaten på golvet) så kunde jag lite snyggt köra mellan farthindrena med min hoj. Det gillade hon tydligen inte, för när vi båda kom fram till badplatsen vid vägens ände så kom hon springandes - högröd i ansiktet - för att tala om att DU SKA OCKSÅ KÖRA ÖVER FARTHINDRENA...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har hört olika versioner av just körlärare angående vägbulorna...

I regel gäller att ser du ut att köra med goda marginaler, ha tillräcklig kontroll och följer regler och bestämmelser så klarar du uppkörningen.
Man måste inte köra över farthinder, såvitt jag vet inns ingen lag som säger att man måste ta den obehagligaste rutten. Sänk farten när du passerar vid sidan om dem däremot. Iaf på uppkörningen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle "hålla placeringen" över farthinder och sänka farten, skulle tror att förarprövaren tycker det är "bättre" än att svänga fram och tillbaka i körfältet. Att man sen rundar fartgupp i "verkliga livet" om det säkert med tanke på övrig trafik är väl en annan sak men på en uppkörning är det ju dumt att chansa, du kan ju knappast bli kuggad om du kör över farthindret "rätt placerad" i lämplig fart.

Jag skulle också blinka även om jag inte kommer över i andra körfältet för att visa vad man tänker göra.

Då det kommer till omkörning, skulle jag ta det lugnt och inte ta risker och köra om vid heldraget även om man får det. Även vid "vanliga" omkörningar skulle jag ta det lugnt och inte chansa, vilket jag även gör i verkliga livet och ser jag inte att jag har fritt kör jag inte om även om jag får ligga efter en traktor i en halv kilometer.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad det gäller vägbulor finns två sätt.
Kör bredvid om det finns gott om plats.
Kör mitt på om det inte finns gott om plats.
Vägbulor är ofta högst på mitten och lutar ner åt sidorna.
Själv höll jag på att åka dit en gång så det bara visslade om det
när jag väljer för att minska höjden på bulan köra över bulan på den vänstra lutande sidan av bulan.
SV650S svängde direkt åt vänster när framhjulet träffade den vänstra nedåtlutande sidan av bulan och jag var på väg in i en mittrefug och trafikdelarstolpe.
Att vänsterfoten for ut och sparkade upp hojen åt höger bort från gatstenskanten i refugen fattar jag inte.
Så kör inte över vägbulorna på de lutande sidorna.
Kör över på mitten eller om det går vid sidan om det finns gott om plats.
Jag väljer normalt köra över vägbulor mitt på. Enklast och säkrast så.
Och stå upp när jag passerar dom.
Sparar ryggen.
 
Last edited:

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
...hon springandes - högröd i ansiktet - för att tala om att DU SKA OCKSÅ KÖRA ÖVER FARTHINDRENA...

Har också råkat ut för några sådan där som tycker att det ska vara lika för alla. Mitt svar har varit "OK, och när det regnar på vägen hem så vevar du ner rutan och sticker ut huvudet?" Har mest fått grymtningar till svar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
DU SKA OCKSÅ KÖRA ÖVER FARTHINDRENA...

Har också råkat ut för några sådan där som tycker att det ska vara lika för alla. Mitt svar har varit "OK, och när det regnar på vägen hem så vevar du ner rutan och sticker ut huvudet?" Har mest fått grymtningar till svar.

För en massa år sedan fick jag utskällning för att jag körde om i en kurva. God sikt så det enda som skilde en omkörning på rak väg var kurvan. Hon hade inte gjort det med bilen så då skulle jag heller inte göra det med motorcykel. :D

Men vi har ju även här på SportHoj sett inställningen "Om jag inte gör så är det fel!" :fakta
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag hade saktat ner vid farthinder vid uppkörning.

Annars är det ju ett stort nöje annars att kika i backspegeln efter man passerat bulan och se bilisternas fjädring slå i botten, haha... ofta missar de hindret om inte framförvarande fordon saktar ner.

Jag har alltid tyckt det varit skoj. :dummer
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Om man kör om i samma körfält hade jag aldrig blinkat, folk kan tro att man vill svänga vänster, speciellt om man kör om en långsam annan 2 hjulig fordon (som en moped) där man inte ens behöver flytta sig, ibland på stora vägar lägger sig bilar till höger för att underlätta omkörning för mig och då blinkar jag endast om jag tror att jag behöver gå ut i de mötande körfältet. Vad jag fick lära mig är att om du skall förflytta dig 1/2 billängd eller med i sidled bör man blinka. men övertydlighet är inte alls fel (så som att blinka vänster i rondell osv), men det finns risk att man förvirrar genom att sakta ner och blinka till exempel (ser ut som man förbereder sig o svänga vänster).

ang farthinder kör runt dom, men om det är ett som ej går att köra runt sakta ner och gör inte som (jag på sporthoj) crossåkare och ställ dig på fotpinnarna och bara hoppa över det, du kan lätt köra i 50-70km/h om du står upp lite lätt o tar ett farthinder på hoj utan några som helst problem sålänge det inte är ett sådant där tillfälligt i hårdplast som är smalt och högt. dock på uppkörningen sakta ner som det är tänkt
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top