30+

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Ja, javlars! Liiiite, för en gångs skull, härlig högsommarvärme i det här landet och de en gång (typ, väääldigt länge sedan) så stolta, väderresistenta hojåkarna förvandlas till "Vi bilägare, 4.1" (uppgraderade krockkuddeversionen) och håller i bilratten så knogarna vitnar. Varför överhuvudtaget någonsin bemöda sig med att rulla ut hojen då man har AC/DC/Wc/TC//Pc, på bekvämt knapptrycksavstånd...?

Bara att konstatera: Tyvärr är hojen så jävla död. Ur led är den jävla tiden....

Fattar inte vad alla gnäller om, det är ju helt underbart. Sitta i köer i stan suger men vem fan tar ut sin sporthoj för det:7peta:arsele:glömdet
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Det verkar som att en del tror att Samtliga MC-förare även har personbil(?!)
Feeel .... :banana

/H
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Fast kroppens primära nedkylningsfunktion är ju just att svettas och att svetten lämnar huden, därför kan kroppen kyla ner sig trots att man råkar befinna sig i ett utrymme med högre temperatur än huden (vilket är en varierande temperatur beroende på vad man har för omständigheter). Fartvinden må värma, men kan svetten dunsta så klarar kroppen av att kyla ner sig ändå. Har man ett tätt allvädersställ på sig som hindrar avdunstning så kommer man ganska snabbt överhetta kroppen. Kör man i ett helperforerat skinnställ bör det inte vara ett problem sålänge man fortsätter hälla i sig vatten och gärna vätskeersättning kontinuerligt, och inte anstärnger sig.

Jag har inte kört en meter hoj under sommaren. Knappt bil heller, de gånger jag kört har det blivit till brädgården för att köpa mer virke.

Har byggt om taket på sommarstället så har i princip stått på taket i tre veckor. Det har gått åt väldiga mängder vätska, har väl snittat på dryga fyra liter om dagen skulle jag tro. Har blivit väldigt brun på ryggen, inte lika mycket på framsidan. Ska väl inte klaga på värmen, för jag har sluppit täcka om det regnat. Men igår pappade vi och på natten kom det en rejäl skur. Tyvärr bara ett par minuter så det kom inte mycket regn.

Har sett ut som oljade bodybuilders, blänker bra när man svettas mycket.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Såg fem hojar imorse men två hade norska plåtar så de var nog inte pendlare.

Sex hojar på vägen hem men jag satt nog på den enda hojen som Bilsport utan MC inte försäkrar... :(
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Min vereran trivs bäst i <60km/h och körs inte för adrenalinkickarna direkt så olycks/skaderisken är nog mindre än på trampcyckeln som körs betydligt mer agressivt.

MEN:

Stövlar är ett måste eftersom jag endast har kick.
Vettiga byxor är ett måste för att skydda smalben från cylindrarnas värme.
Handskar är ett måste för att inte sabba händerna på tröga köttkrokar med oergonomisk utformning.
I undantagsfall lkör jag i t-shirt men oftast drar jag på mig jackan också, den är ju lätt att öppna upp när man stannar.

Det blir inte så mycket kört i denna värme men idag ska jag nog trycka ner ett par ungar i holken och ta en tur till närmsta glasskiosk.
 

Str3 R

Guest
Som sagt, testa att vurpa i shorts och t-shirt:7peta så tänker du förhoppningsvis om.
Brukar tänka att föraren inte har ramlat än när jag ser en förare med t-shirt och shorts. Det är för varmt i denna hetta att köra hoj och även om man själv kör ansvarigt så finns det så många andra i trafiken utan koll. Synd om man råkar vara på fel plats vid fel tillfälle och klota utan bra skydd. I år blir det inte många mil med hojarna, det har blivit bilen för då har jag tillgång till AC. Har knappt hört helikoptern från slingerbulten i år, den brukar flyga förbi ovanför mig flertalet gånger under säsongen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som sagt, testa att vurpa i shorts och t-shirt:7peta så tänker du förhoppningsvis om.

I mitt fall var det i en rondell i måttlig fart på blödande snorhal asfalt. 20 år sedan men ärren syns forfarande...

Jag testade att krascha med full utrustning, bröt ryggen. Vad ska jag byta upp mig till?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du gjorde nog helt rätt. Du har väl återhämtat dig en del och kan berätta om det?

Jo, och skydd hjälper, ingen fråga om saken, men de är inget fullständigt skydd, och min olycka hade antagligen inte blivit speciellt mycket värre utan några andra skydd än hjälm.
Sedan skulle jag ju inte köra bana i shorts och tisha, och även i det här vädret kör jag med kevlarjeans, handskar och stövlar, men jag tycker att var och en får välja själva hur stor risk de vill ta.
Skydden är trots allt inte ett egentligt skydd utan mer av en hjälp.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Mest synd är det väl om bilisterna som sitter i bilen när de äger en motorcykel... :tungan

Vi som är motorcyklister och kör motorcykel svettas lite, både i sadeln och framför tangentbordet, men för mig är det klart värt att sitta i sadeln! :)
 

Desmodeath

Medlem
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Ducati Multistrada S DS. Tidigare: Ducati 900 SSie, Ducati 750 SS samt Suzuki DR 600 och Suzuki Dr 350.
Kör helställ i denna värmen. Är det bara på så är det inte så farligt varmt. Får dock panik när jag ska kränga av det innan en arm är loss. Blöt bomulls t-shirt är...:)
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Pja, teori och praktik, är ju sällan samma sak. Stannade häromdan till en kort stund vid Skogskyrkogården. Och nog var det säkert 50 hojar som swischade förbi på Nynäsvägen, alltid. Noterade en (1) med skinnställ. Och förstås, ett par farbröder på GS:ar med allvädersställ. Men 98% bättrade på solbrännan i kortbrallor och tischa.

Säger som gamle rocklegendaren Ulf Lundell: "Gå ut och var glad, din jävel."

Bättre än så här blir det inte!
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Sista veckan innan semestern så dagspendlade jag till jobbet i Gbg från sommarstället 12 mil norr om Gbg. Körde min 690 Enduro längs E6 iklädd seglarskor, linneshorts och tshirt morgon och eftermiddag varje dag, 24 mil tor. Lunkade i ca 110-120 i högerfilen. Lagom svalt och förjävla fint.

Sannolikheten för att jag ska spontanvurpa på E6 är minimal. Vägen är typ spikrak och i bra skick. Sannolikheten för att jag ska bli påkörd på E6 är även den minimal. Har så bra koll bakåt som jag kan och jag kör bara om lastbilar och bil med släp. Visst kan det komma en idiot i 300 och inte hinna se mig, men han hade inte sett mig med skydd heller så jag hade dött lika mycket med som utan.

Däremot, när vi har tagit våra kvällsturer nu på semestern med start ca 20:00 så har jag haft full mundering. Det är vid såna turer, med min literhoj tillsammans med fler sporthojar, som tempot för mig trissas upp och man verkligen utsätter sig för en jävla risk.

Men vid lugn dagspendling - not so much.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Många av er skrattar och gör narr av oss som kör i textilställ. Jag har ett Klim Badlands med 16 ventilationsöppningar och har inte haft några problem med värmen. Visst fan är det varmt, men inte så det är obekvämt. Kört mina vanliga 1500 mil maj - juli och bara älskat denna underbara sommar. Satan vad ni gnäller och ger ett sken av att man måste åka utan skydd för att klara värmen. Kom nyss hem från en Norgetur och saknade faktiskt värmen efter ett par dar i 15 - 19 grader.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Många av er skrattar och gör narr av oss som kör i textilställ. Jag har ett Klim Badlands med 16 ventilationsöppningar och har inte haft några problem med värmen. Visst fan är det varmt, men inte så det är obekvämt. Kört mina vanliga 1500 mil maj - juli och bara älskat denna underbara sommar. Satan vad ni gnäller och ger ett sken av att man måste åka utan skydd för att klara värmen. Kom nyss hem från en Norgetur och saknade faktiskt värmen efter ett par dar i 15 - 19 grader.

Man ska inte glömma att hur folk upfattar temperatur är väldigt individiuellt.
Jag jobbar i shorts året runt trots att vi får neråt 7 grader på lagret här vintertid och tycker det är skönt, min kollega springer runt med vantar, mössa och halsduk och klagar nonstop på att det är kallt.
Och sommartid är det tvärtom, jag börjar få dödslängtan när temperaturen går över 20 och han går bara runt och ber mig hålla käften när jag klagar för då tycker han det är skönt.

Jag körde en sväng för någon månad sen med jeans och tjocktröja och tyckte ändå det var alldeles för varmt, för mig (och säkert många andra) så hade nog inte ett textilställ gjort skillnad oavsett hur många ventilationsöppningar det har.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Jag antar att många helt enkelt tycker det är intressant/småkul hur påfallande ofta man ser hojåkare i shorts och t-shirt väl ute i trafiken, men hurpass sällan någon faktiskt tycks medge att de själva kör så.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top