30+

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Bilen är helt klart underskattad på sommaren.

Jag trodde du var motorcyklist? :va

Innan ventilerat skinnställ var det en prövning men eftersom jag, tills nyligen, inte haft tillgång till bil med kyla så har jag ändå föredragit hojen. Med ventilerat skinnställ och en bil med brist på köldmedia föredrar jag fortfarande hojen. Särskilt när det är kö. Nu slipper jag mycket stadstrafik som tur är men det finns en anledning, förutom ölen, till att jag inte reser till Grekland på somrarna! :D
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har hjälm och vanliga kläder mellan garaget och hem. Några 100m. Vårdslöst ?
Det går betydligt lugnare än med trampcykeln i Göteborgsbackarna i gympaskor, shorts, T-shirt och cykelhjälm.
Hur fort kör ni själva på trampcykel utan skyddskläder ?

Dj---ar vilken fart man kan få upp nedför Stigbergsliden med trampcykel! :D
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Kör man ihjäl sig är problemen över, men man kan bli ganska jävla trasig innan man når hela vägen.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Rent kraschmässigt är det inte någon jättestor skillnad på ett par vanliga dojjor och flipflop. På lite samma sätt är det egentligen inte någon större skillnad på att köra naken eller i vanliga jeans och hoodie.
Kläderna utplånas på ett ögonblick vid glidande på asfalten.

Jag syftade inte på kraschsäkerheten utan mer på att växla, bromsa osv. Sätta ner foten vid ett rödljus, glida till lite och åka ifrån sin toffel. :D man behöver inte förklara för någon att de e eftrrblivet att köra i något annat än fullt ställ ur säkerhetsperspektiv, det är upp till var och en vad man känner för på egen risk. Det är ju inte direkt så att någon annan kommer skada sej eller dö mer eller mindre pga ditt klädval på samma sätt som om du väljer att köra full eller 200km/h över hastigheten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag syftade inte på kraschsäkerheten utan mer på att växla, bromsa osv. Sätta ner foten vid ett rödljus, glida till lite och åka ifrån sin toffel. :D man behöver inte förklara för någon att de e eftrrblivet att köra i något annat än fullt ställ ur säkerhetsperspektiv, det är upp till var och en vad man känner för på egen risk. Det är ju inte direkt så att någon annan kommer skada sej eller dö mer eller mindre pga ditt klädval på samma sätt som om du väljer att köra full eller 200km/h över hastigheten.

Jag har kört barfota en gång. :D Det var överraskande jävligt att växla då.
 

guy_inc

Dr.
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1973 Moto-Guzzi V7 850 GT, 1955 AJS 18CS, 1929 HD FD
Jaja. Köra utan skydd är farligt. Knark är farligt. Sex är farligt.

Hur vackra ska ni vara när ni dör?
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jaja. Köra utan skydd är farligt. Knark är farligt. Sex är farligt.

Hur vackra ska ni vara när ni dör?

Jag kan ju tänka mig att få rejäla permanenta skrubbsår genom att ha legat lite väl mycket. :smasha

Ang huvudfrågan så vet jag väl inte riktigt. Kör som man själv vill kan ju jag anse. För egen del så har ryggskydd, hjälm och handskar blivit en hård gräns, men annars är det ju situationsanpassad körning och klädsel som gäller.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dj---ar vilken fart man kan få upp nedför Stigbergsliden med trampcykel! :D

Precis !
Det var en artikel i GP för drygt 20 år sedan som gjorde att jag började använda cykelhjälm.
Artikeln handlade om en mamma som höll på att lära sin vuxne son att äta, tala, gå osv. Han hade vurpat med trampcykel nedanför Stigbergsliden och slagit huvudet i gatan.
Så därför ger jag aldrig järnet nedför Stigbergsliden.
Trots på cykelbanan till höger om spårvagnsspåren. När man åker nedåt.
Mitt eget rekord är Götaälvsbron mot Hisingen på trampcykel, jag på cykelbanan.
Drog ifrån en lastbil på gatan till vänster om mig.
Funderade efter det på konsekvenserna vid en omkullkörning. Och gör det fortfarande.
 
Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Jag kör(de) som många andra i 'allväderskläder' och vanliga Lindstrandstövlar, samt en Shoeihjälm och bra Lindstrands skinnhandskar.
Körde på en snabellagning (som jag inte hade en chans att se pga. sol och trädskuggor) i en kurva på en liten väg i 40 km/h. En lätt high sider åt höger och motorcykelkörandet var över. Kanske för alltid. Jag vet inte än. Varför jag inte vet det?
Därför att jag åsamkades 1 fingerfraktur, axelkontusion (landade på höger axel) och med spricka i bröstbenet, fick hojen på höger fotknöl/underben = 3 frakturer och det stora kraftiga ligamentet slets av vid fotknölens insida.
Resultat: Operation med 'endast' 2 skruvar samt gips 2 veckor, följt av Walkerortos i 10 veckor. Efter 16 veckor ska skruvarna tas bort.
Till dags datum har jag suttit i rullstol i drygt 8 veckor. Hemma, inne i lägenhet och kan inte komma ut eftersom jag inte bor på bottenvåningen och det finns ingen hiss. Kom igång lite med kryckor men bakslaget kom som på beställning = axeln smärtar alldeles för mycket.
Tacka Gud för Fotboll-VM? Well, nu har jag troligen fått min fotboll-dos för all framtid :D

Om ca. 4 veckor KANSKE jag kan gå hjälpligt med ortosen.
Om 1 år lär jag veta om foten kommer att fungera som den gjorde innan kraschen.

Just det, frågan var ju om det är rätt eller fel att köra 'utan' skyddskläder i värmen.
OM jag kommer/vill/kan köra hoj igen, ska jag se till att skaffa REJÄLA stövlar (nästan crossmodell), alltid bära skyddsväst (typ crossmodell), alltid använda rejäla skinnhandskar (de bästa som finns att köpa) och kanske även en sån där kraschväst som RR-snubbarna använder.
Kläderna och skydden används oberoende av om det är -3° eller +30°.
Så.

Det är visst varmt ute sägs det... skönt att jag slipper köra hoj :tummenupp

(Off topic, men ändå värmerelaterat. Lider du av värmen på nätterna? Blöt/fukta en stor badhandduk och lägg på kroppen. Supernajs! Jag har den även fuktad på dagtid och bär den över axlarna och/eller på huvudet.)

/H
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
...i spårvagnsspåren. :yoparty

Precis !
Det var en artikel i GP för drygt 20 år sedan som gjorde att jag började använda cykelhjälm.
Artikeln handlade om en mamma som höll på att lära sin vuxne son att äta, tala, gå osv. Han hade vurpat med trampcykel nedanför Stigbergsliden och slagit huvudet i gatan.
Så därför ger jag aldrig järnet nedför Stigbergsliden.
Trots på cykelbanan till vänster om spårvagnsspåren.
Mitt eget rekord är Götaälvsbron mot Hisingen på trampcykel, jag på cykelbanan.
Drog ifrån en lastbil på gatan till vänster om mig.
Funderade efter det på konsekvenserna vid en omkullkörning. Och gör det fortfarande.

Jag tillhör den lilla minoritet som inte håller utan anpassar hastigheten efter förhållandena! :tungan
Att köra i spårvagnsspåren när det finns cykelbana bredvid är dumt. Att inte kunna stanna när det är mycket trafik på cykelbanan är dumt. Men dj--ar när man är ensam på cykelbanan! :tummenupp
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag kör(de) som många andra i 'allväderskläder' och vanliga Lindstrandstövlar, samt en Shoeihjälm och bra Lindstrands skinnhandskar.
Körde på en snabellagning (som jag inte hade en chans att se pga. sol och trädskuggor) i en kurva på en liten väg i 40 km/h. En lätt high sider åt höger och motorcykelkörandet var över. Kanske för alltid. Jag vet inte än. Varför jag inte vet det?
Därför att jag åsamkades 1 fingerfraktur, axelkontusion (landade på höger axel) och med spricka i bröstbenet, fick hojen på höger fotknöl/underben = 3 frakturer och det stora kraftiga ligamentet slets av vid fotknölens insida.
Resultat: Operation med 'endast' 2 skruvar samt gips 2 veckor, följt av Walkerortos i 10 veckor. Efter 16 veckor ska skruvarna tas bort.
Till dags datum har jag suttit i rullstol i drygt 8 veckor. Hemma, inne i lägenhet och kan inte komma ut eftersom jag inte bor på bottenvåningen och det finns ingen hiss. Kom igång lite med kryckor men bakslaget kom som på beställning = axeln smärtar alldeles för mycket.
Tacka Gud för Fotboll-VM? Well, nu har jag troligen fått min fotboll-dos för all framtid :D

Om ca. 4 veckor KANSKE jag kan gå hjälpligt med ortosen.
Om 1 år lär jag veta om foten kommer att fungera som den gjorde innan kraschen.

Just det, frågan var ju om det är rätt eller fel att köra 'utan' skyddskläder i värmen.
OM jag kommer/vill/kan köra hoj igen, ska jag se till att skaffa REJÄLA stövlar (nästan crossmodell), alltid bära skyddsväst (typ crossmodell), alltid använda rejäla skinnhandskar (de bästa som finns att köpa) och kanske även en sån där kraschväst som RR-snubbarna använder.
Kläderna och skydden används oberoende av om det är -3° eller +30°.
Så.

Det är visst varmt ute sägs det... skönt att jag slipper köra hoj :tummenupp

(Off topic, men ändå värmerelaterat. Lider du av värmen på nätterna? Blöt/fukta en stor badhandduk och lägg på kroppen. Supernajs! Jag har den även fuktad på dagtid och bär den över axlarna och/eller på huvudet.)

/H
Å fy fan, ja det är uppenbarligen inte bara hastighet som har betydelse, trist att det tog så illa för dej.
Svårast låter fotskadan (och fötter är lurigt komplicerade), hoppas verkligen de anstränger sej att få ordning på det.

Var en snubbe på förra jobbet som glömde skivbromslåset och lyckades göra sej något för jäkla illa.
I de fallet hade skydd ingen större betydelse (även fast han hade det), oturligt fall helt enkelt.

Jag hoppas det går bra för dej och att du kan komma upp i sadeln snart nog igen :tummenupp
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Jag kör(de) som många andra i 'allväderskläder' och vanliga Lindstrandstövlar, samt en Shoeihjälm och bra Lindstrands skinnhandskar.
Körde på en snabellagning (som jag inte hade en chans att se pga. sol och trädskuggor) i en kurva på en liten väg i 40 km/h. En lätt high sider åt höger och motorcykelkörandet var över. Kanske för alltid. Jag vet inte än. Varför jag inte vet det?
Därför att jag åsamkades 1 fingerfraktur, axelkontusion (landade på höger axel) och med spricka i bröstbenet, fick hojen på höger fotknöl/underben = 3 frakturer och det stora kraftiga ligamentet slets av vid fotknölens insida.
Resultat: Operation med 'endast' 2 skruvar samt gips 2 veckor, följt av Walkerortos i 10 veckor. Efter 16 veckor ska skruvarna tas bort.
Till dags datum har jag suttit i rullstol i drygt 8 veckor. Hemma, inne i lägenhet och kan inte komma ut eftersom jag inte bor på bottenvåningen och det finns ingen hiss. Kom igång lite med kryckor men bakslaget kom som på beställning = axeln smärtar alldeles för mycket.
Tacka Gud för Fotboll-VM? Well, nu har jag troligen fått min fotboll-dos för all framtid :D

Om ca. 4 veckor KANSKE jag kan gå hjälpligt med ortosen.
Om 1 år lär jag veta om foten kommer att fungera som den gjorde innan kraschen.

Just det, frågan var ju om det är rätt eller fel att köra 'utan' skyddskläder i värmen.
OM jag kommer/vill/kan köra hoj igen, ska jag se till att skaffa REJÄLA stövlar (nästan crossmodell), alltid bära skyddsväst (typ crossmodell), alltid använda rejäla skinnhandskar (de bästa som finns att köpa) och kanske även en sån där kraschväst som RR-snubbarna använder.
Kläderna och skydden används oberoende av om det är -3° eller +30°.
Så.

Det är visst varmt ute sägs det... skönt att jag slipper köra hoj :tummenupp

(Off topic, men ändå värmerelaterat. Lider du av värmen på nätterna? Blöt/fukta en stor badhandduk och lägg på kroppen. Supernajs! Jag har den även fuktad på dagtid och bär den över axlarna och/eller på huvudet.)

/H

Låter som att du och jag vurpade på ungefär samma sätt, men jag hade tur och klarade foten. Men fan vad segt det var att ha kraschad bröstkorg. Jag körde faktiskt inte på två säsonger efter det... sen blev suget för starkt. Men som sagt, en airbagväst sitter inte fel, även om skyddsutrustning så klart bara handlar om att reducera skaderisk, inte eliminera den. Krya på dig!
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jag lyckades med en highside i 40! km/h hösten 2016. Helställ i skinn från Lindstrands, race-stövlar, race-handskar, bra ryggskydd och hela paketet.

Knäckte och spräckte armbågen ordentligt och vart allmänt blåslagen men det värsta var en pajad högerfot med större mängd sprickor, avslitna benbitar och senor mer utdragna än man tror det är möjligt. Två år har gått och jag har fortfarande problem i foten. Chansen är att jag inte blir 100% igen. Det är inget kul att höra när man är 24.

Ska jag någonstans idag så är det minst Skinnjacka med ryggskydd. Handskar, hjälm ( så klart ) ett par jeans men minst streetanpassade mc skor. TCX i mitt fall.

Kommer alldrig köra med mindre mängd skydd igen om det inte är akut. Är det för varmt så får de bli bil.

Man kan tycka att 40 km/h är en låg hastighet och att det är mesigt att gnälla på skador man fick av den farten. Men alla olyckor är olika. Det är inte bara farten som avgör utan hur man slår i backen. En liten rullning eller ändrad vinkel på nedslaget kan avgöra om du reser dig upp eller åker rullstol för resten av livet. :tummenupp
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag kör(de) som många andra i 'allväderskläder' och vanliga Lindstrandstövlar, samt en Shoeihjälm och bra Lindstrands skinnhandskar.
Körde på en snabellagning (som jag inte hade en chans att se pga. sol och trädskuggor) i en kurva på en liten väg i 40 km/h. En lätt high sider åt höger och motorcykelkörandet var över. Kanske för alltid. Jag vet inte än. Varför jag inte vet det?
Därför att jag åsamkades 1 fingerfraktur, axelkontusion (landade på höger axel) och med spricka i bröstbenet, fick hojen på höger fotknöl/underben = 3 frakturer och det stora kraftiga ligamentet slets av vid fotknölens insida.
Resultat: Operation med 'endast' 2 skruvar samt gips 2 veckor, följt av Walkerortos i 10 veckor. Efter 16 veckor ska skruvarna tas bort.
Till dags datum har jag suttit i rullstol i drygt 8 veckor. Hemma, inne i lägenhet och kan inte komma ut eftersom jag inte bor på bottenvåningen och det finns ingen hiss. Kom igång lite med kryckor men bakslaget kom som på beställning = axeln smärtar alldeles för mycket.
Tacka Gud för Fotboll-VM? Well, nu har jag troligen fått min fotboll-dos för all framtid :D

Om ca. 4 veckor KANSKE jag kan gå hjälpligt med ortosen.
Om 1 år lär jag veta om foten kommer att fungera som den gjorde innan kraschen.

Just det, frågan var ju om det är rätt eller fel att köra 'utan' skyddskläder i värmen.
OM jag kommer/vill/kan köra hoj igen, ska jag se till att skaffa REJÄLA stövlar (nästan crossmodell), alltid bära skyddsväst (typ crossmodell), alltid använda rejäla skinnhandskar (de bästa som finns att köpa) och kanske även en sån där kraschväst som RR-snubbarna använder.
Kläderna och skydden används oberoende av om det är -3° eller +30°.
Så.

Det är visst varmt ute sägs det... skönt att jag slipper köra hoj :tummenupp

(Off topic, men ändå värmerelaterat. Lider du av värmen på nätterna? Blöt/fukta en stor badhandduk och lägg på kroppen. Supernajs! Jag har den även fuktad på dagtid och bär den över axlarna och/eller på huvudet.)

/H


...så du skall inte upp till Hälsingland och frivilligarbeta under skogsbränderna då alltså?
Nähäpp..



Krya på dig, och jobba med sjukgymnastiken när den väl kommer igång. Kläder har en enorm betydelse vid olycka, och kan ibland vara helt avgörande för utgången.
Ändå finns det tillfällen när inget alls hjälper - inte ens i låg fart. Plötsligt så händer det - men inte precis så som man vill att det skall bli.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Därför att jag åsamkades 1 fingerfraktur, axelkontusion (landade på höger axel) och med spricka i bröstbenet, fick hojen på höger fotknöl/underben = 3 frakturer och det stora kraftiga ligamentet slets av vid fotknölens insida.
Resultat: Operation med 'endast' 2 skruvar samt gips 2 veckor, följt av Walkerortos i 10 veckor. Efter 16 veckor ska skruvarna tas bort.
Till dags datum har jag suttit i rullstol i drygt 8 veckor. Hemma, inne i lägenhet och kan inte komma ut eftersom jag inte bor på bottenvåningen och det finns ingen hiss. Kom igång lite med kryckor men bakslaget kom som på beställning = axeln smärtar alldeles för mycket.
Tacka Gud för Fotboll-VM? Well, nu har jag troligen fått min fotboll-dos för all framtid :D
Om ca. 4 veckor KANSKE jag kan gå hjälpligt med ortosen.
Om 1 år lär jag veta om foten kommer att fungera som den gjorde innan kraschen.

/H

Fy fasen. Man får en helt annan respekt för farter. Jag tyckte min crash var otäck skademässigt och tog tid att fixa men din tog än värre kroppsligt trots samma fart. Väldigt tråkigt att höra om dina skador och ffa. foten. Hoppas de får ordning på den och att du kryar på dig så du kan återkomma till sadeln igen! :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top