30+

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Nej detta är ingen kontaktanonns eller liknande:).
Detta har diskuterats förut men är aktuellt för tillfället så en tråd till!
Nu när det är tokvarmt (30+) så ser man många som kör i bara shorts och t-shirt. Jag är en av dem!!!! Vidrigt att åka med ställ på dagarna nu.
Vad tycker ni alla om det?
Själv så anser jag att jag faktiskt blir en bättre/säkrare förare då jag tar det lugnare i trafiken.
Finns inte en chans att jag ska lyckas vurpa om jag kör lite mer lagligt osv (visst andra kan göra misstag).

Jaha vad säger moraltantern på forumet och vi andra idioter:).
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag skaffade mig en enduro säkerhetsväst. Svalkar nästan lika mycket som en tischa typ, men ger iaf lite skydd vid vurpning (är inkl. ryggskydd).
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Minimum för mig är
Integralhjälm
Skinnställsjackan med enkelt ryggskydd
Assköna korta handskar från course/xlmoto
Vanliga jeans
Gympadojor
Ja jag kör därefter. Ja jag vet att andra kan göra helt oväntade grejer.
Jag ska neråt Bengtsfors idag. Får se om jag drar på mig skinnbrallorna och stövlarna. De gör bättre nytta på och tar en massa plats i packningen.
Folk som åker i kortbrallor, tisha och utan handskar är alla korkade posörer.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Av ditt inlägg så förstår jag att du INTE har vurpat ...
När du har gått omkull i T-shirt och kortbrallor får du gärna göra ett inlägg på forumet och förklara hur bra det är ...
Är du lite listig så lär du dig av andras misstag, annars får du göra dina egna:crash
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Ahem :crash

Kör i shorts och tisha till affären i måppehfart.

Ska jag på en längre tur så har jag kevlarjeans och hoodie i alla fall.

Tummar aldrig på ryggskydd, handskar och hjälm :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Är det för varmt för skinnställ så ta inte hojen. Jo jag vet att det låter präktigt men den dan det händer nåt kommer du ångra dig.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Det jag definitivt inte tummar på är att alltid köra med handskar. Även en lågfartsvurpa kan flå upp händerna så att du inte kan torka häcken själv när du går på dass.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Alla gör som de vill men skydd har jag alltid. Finns alltid en risk och det är tillräckligt för att jag ska använda skydd.
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Här i Rom ser man ofta motorcyklister i shorts och t-shirt, men det är när de är på väg till havet eller på kortare turer (även om risken för att råka ut för en olycka i och omkring Rom är avsevärt högre än var som helst i Sverige). Om det ska smiskas i bergen åker skinnställen på. Jag kör för det mesta med stövlar, kevlarjeans, ryggskydd, handskar och en skinnställs-jacka med god ventilation. Fast när det blir för varmt låter jag hojarna stå, då är det är inget nöje att köra...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När jag tankade hojen inför att köra på bana så körde jag de 7 km till macken i jeans, tisha o foppatofflor. Och hjälm och handskar.
Gick väldans långsamt.

Annars är mitt minimum hojstövlar, kevlarjeans, skyddsjacka, hjälm och handskar. Blir inte någon skillnad mot tisha och shorts direkt vad gäller värmen när man kör, men en jävlarns skillnad när man ramlar i backen.

Vad andra kör i bryr jag mig inte hemskt mycket om, alla får välja själva tycker jag. Inte som om man blir immun mot skador bara för att man kör med skydd, det går fullkomligt utmärkt att bryta ryggen i 50 trots full skyddsutrustning och landning på platt mark.
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Minimum för mig är
Integralhjälm
Skinnställsjackan med enkelt ryggskydd
Assköna korta handskar från course/xlmoto
Vanliga jeans
Gympadojor
Ja jag kör därefter. Ja jag vet att andra kan göra helt oväntade grejer.
Jag ska neråt Bengtsfors idag. Får se om jag drar på mig skinnbrallorna och stövlarna. De gör bättre nytta på och tar en massa plats i packningen.
Folk som åker i kortbrallor, tisha och utan handskar är alla korkade posörer.

Faan Björn har du mensvärk nu igen :hihi
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Hjälm, ryggskydd och handskar åker alltid på. Sen anpassar jag resten efter mål och tempo.

Förstår inte hur folk orkar bry sig så mkt om vad/hur andra gör.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
ATGATT - All The Gear All The Time

Ser ingen anledning att tumma på skydden, känner inte att jag har sånt behov att jag måste åka att jag gör det utan skydd. Ganska trist att skrapa upp stora köttiga sår när något pucko till bilist kör in i en eller glömmer väjningsplikt, för all del kanske till och med jag gör ett misstag. Skulle nog känna mig för nervös under turen för att njuta.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Fast lite får väl andra bry sig.
Den dagen ngn kör omkull i t-shirt o kortbyxor kommer den personen troligtvis uppsöka sjukvård på ngt sätt och den sjukvården har "andra" varit med och betalat samt att det ökar på vårdköerna.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns alltid en chans att du ska vurpa om någon medtrafikant gör något väldigt ogenomtänkt som du inte förutsett.
Jag förstår att man vill köra med lite mindre kläder när det är så här varmt. Det vill jag också. Jag kommer dock aldrig att sätta mig på hojen och köra i shorts och t-shirt. Dom skrubbsår du får om du går omkull redan i 50 är vidrigt rejäla om du saknar skyddutrustning. Och 50 är tillräcklig hastighet för att knäcka ryggen eller slå sig sönder och samman på betydligt värre sätt än bara skrubbsår. Dvs best case scenario om du går omkull redan i 50 utan skyddsutrustning är att du har skrubbsår som kommer att vara ett helvete och du har en hyfsad risk att du får men för livet ifråga om bortskrapade ledband och annat alternativt rejäla ärr som du aldrig blir av med.

Jag lättar lite på klädseln när det är så här varmt. Men min prutning består i att jag kör med kevlarjeans med skydd i, Dainese Safetyjacket med ryggskydd, axelskydd och armbågsskydd, hjälm och handskar. Eventuellt kan jag pruta till att köra med vanliga jeans men det är bara om jag vet med mig att jag bara ska köra typ en kortare sträcka där det endast är 50 sträckor. Och då kör jag rejält försiktigt.

Var och en gör ju såklart som den själv vill och man måste ju själv göra sin egen riskbedömning och värdera risker mot lust att köra.

Men jag skulle rekommendera att i alla fall ha lite kläder så att du har något slitageskydd. Det kommer du att vara glad för den dagen något händer.

Som referens på ditt uttalande att det inte finns någon risk att något händer så kan jag nämna att jag själv för några år sedan blev påkörd bakifrån vid en korsning av en lätt lastbil. Denne hade inte alls uppmärksammat att vi stod och väntade på att kunna komma förbi eftersom en bil framför skulle svänga vänster. En bil som kör in i en motorcykel i 50 blir en rätt rejäl smäll kan jag lova. Hade jag inte haft skydd på mig den gången så är det ytterst osäkert om jag ens hade kunnat gå idag eftersom jag med stor säkerhet hade fått ryggfrakturer av den smäll jag fick bakifrån. Och det finns inte en snöbolls chans i helvetet att jag klarat mig från rätt omfattande skrapsår.

Du kan minska risken för att något händer rätt kraftigt genom att anpassa ditt körsätt men är olyckan framme så spelar det ibland ingen roll hur försiktig du varit för det finns faktiskt ingen gräns för hur dumma saker trafikanter runtomkring kan hitta på.

Kör försiktigt och tänk efter före
 

Richard1

Medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07 & z1000sx-18
Alltid alla skydd på. Har pratat med för många som ångrar att de inte hade skydd på sig efter att ha vurpat. Åkte senast igår i 30+. Fördelen är ju då att däcken håller sig varma :banana
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Innan jag köpte ventilerat skinnställ körde jag med endurojacka med skydd under. Förutom riktiga stövlar, byxor, handskar och hjälm naturligtvis. Hjälmen är öppen eller väl ventilerad.

Nu kör jag engelskt som inte heller är gjorda för sån här värme så stadstrafik undvikes så långt det går. Men jag sitter ändå hellre i sadeln än i bilen när det köar... :D

Vad det gäller andras val så är ni väl vuxna människor som gör egna bedömningar? :krama
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Som referens på ditt uttalande att det inte finns någon risk att något händer så kan jag nämna att jag själv för några år sedan blev påkörd bakifrån vid en korsning av en lätt lastbil. Denne hade inte alls uppmärksammat att vi stod och väntade på att kunna komma förbi eftersom en bil framför skulle svänga vänster. En bil som kör in i en motorcykel i 50 blir en rätt rejäl smäll kan jag lova. Hade jag inte haft skydd på mig den gången så är det ytterst osäkert om jag ens hade kunnat gå idag eftersom jag med stor säkerhet hade fått ryggfrakturer av den smäll jag fick bakifrån. Och det finns inte en snöbolls chans i helvetet att jag klarat mig från rätt omfattande skrapsår.

Kör försiktigt och tänk efter före

Bra inlägg! Dessutom minns väl alla skrapsåren man fick av alla cykel- och skateboard-vurpor när man var i 12-årsåldern? :crash
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top