Sverige brinner! I riskzonen?

Smagatusk

Guest
Att skogsbränder härjar runtom i landet har nog inte undgått någon. Men om man bor i närheten av dessa, hur fan värjer man sig? Låt säga att du har 3 dagar på dig att förebygga att din egendom tar fyr, hur skulle du göra?

Jag gick in på MSB´s sida - under ledning av den fenomenale Dan Eliasson - för att få svar. Där stod i korta drag "odla en lövskog". Men dåså! Då vet jag vad jag ska göra när jag ser brandröken närma sig. :3freak
Det jag funderar över är om man kan skydda sig medelst en enkel trädgårdsslang? Är flödet tillräckligt? Eller måste jag gräva en brandgata? Hur bred skulle den i så fall vara?

Frågorna och funderingarna är många. Har ni några svar?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Moteld? Såga ner träd som kan sätta eld på huset och sedan elda gräset kontrollerat från huset och bortåt så att när elden väl når fram till mitt hus är allt runtomkring redan brunnet.

Men samhället kanske inte gillar den metoden...
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hur svårt kan det va?

Håller även tvättbjörnar utanför:

tenor.gif

Finns även som kombinerad älgfälla:

03-funny-gif-234-baby-moose-attacks-sprinkler-fail.gif
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
En brandgata bör nog vara 50m bred, så grattis till ett snyggt bostadsområde. Och gratis fritidsnöje. Haha.
 

Smagatusk

Guest
Moteld? Såga ner träd som kan sätta eld på huset och sedan elda gräset kontrollerat från huset och bortåt så att när elden väl når fram till mitt hus är allt runtomkring redan brunnet.

Men samhället kanske inte gillar den metoden...

Tycker inte att idén är så dum. Det blir ju en form av brandgata.
 

Smagatusk

Guest
En brandgata bör nog vara 50m bred, så grattis till ett snyggt bostadsområde. Och gratis fritidsnöje. Haha.

50 meter?! :skrämd

Men det är ju klart, brinner det i trädtopparna så vill ju gnistorna gärna fara iväg en sväng med vinden.
 

Smagatusk

Guest
Läste nyss att försvarsmakten inte kallar in sina piloter från semester för det är inte deras sak att bekämpa bränder.

Tycker att "eld upphör" är något som faller Försvarsmakten i knät.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tycker inte att idén är så dum. Det blir ju en form av brandgata.

Risken är ju i princip 100% att jag någonstans på vägen tappar kontrollen över elden och grannarna vill nog inte ha sina hus uppeldade så dom skulle nog misstycka.

Men man kunde kanske planera så att alla grannar gemensamt startar moteld samtidigt.
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Risken är ju i princip 100% att jag någonstans på vägen tappar kontrollen över elden och grannarna vill nog inte ha sina hus uppeldade så dom skulle nog misstycka.

Men man kunde kanske planera så att alla grannar gemensamt startar moteld samtidigt.

Moteld funkar inte nu, så torrt att den eld som krävs för en brandgata bara kommer leda till ännu en storbrand med liv som insats. Och brandgator på 50 meter räcker knappast till på långa vägar. En av brandfronterna just nu är 5 mil bred enligt Radio Jämtland. Packa det du inte kan leva utan, dokumentera värdesaker och dyra prylar i försäkringssyfte och var beredd på att evakuera, mer än så skulle inte jag göra. (Bor runt 8-9 mil fågelvägen från branden i Pålgård/Hammarstrand så jag sitter säkert än) trots risk om 2 års fängelse för brott mot eldningsförbudet här i länet så eldar och grillar bärplockare och annat löst folk, så till och från känns det bara som en tidsfråga. Tänds det inte av dem så lär väl åskan dra igång fler härdar. Att återknyta eldningsförbudet till brandgata så skulle jag personligen inte riskera 2 år på kåken för att rädda min gård... Blir säkert kanonhojsomrar de två åren i så fall. ;) Näeh, som sagt, dokumentera, packa sentimentalprylar och lyssna på radion. Samt fundera på frivilliginsatser att hjälpa de som bekämpar eldarna om man bor i krokarna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
50 meter?! :skrämd

Men det är ju klart, brinner det i trädtopparna så vill ju gnistorna gärna fara iväg en sväng med vinden.

Man måste dessutom vattna den sidan som inte brinner så att det är så vått i marken att gnistorna inte kan få det att ta sig på den sidan.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kan man önska sig en 50m bred asfalterad brandgata runt varje skog?
Perfekt för diverse snabba övervakningsvarv för att hålla koll.
 

Smagatusk

Guest
Risken är ju i princip 100% att jag någonstans på vägen tappar kontrollen över elden och grannarna vill nog inte ha sina hus uppeldade så dom skulle nog misstycka.

Men man kunde kanske planera så att alla grannar gemensamt startar moteld samtidigt.

Ja, jo... Så klart. Men från idé till sjösättning är det långt. Jag tänkte mig ett ensamt torp utan grannar, så idén är inte att förkasta.

- - - Updated - - -

Moteld funkar inte nu, så torrt att den eld som krävs för en brandgata bara kommer leda till ännu en storbrand med liv som insats. Och brandgator på 50 meter räcker knappast till på långa vägar. En av brandfronterna just nu är 5 mil bred enligt Radio Jämtland. Packa det du inte kan leva utan, dokumentera värdesaker och dyra prylar i försäkringssyfte och var beredd på att evakuera, mer än så skulle inte jag göra. (Bor runt 8-9 mil fågelvägen från branden i Pålgård/Hammarstrand så jag sitter säkert än) trots risk om 2 års fängelse för brott mot eldningsförbudet här i länet så eldar och grillar bärplockare och annat löst folk, så till och från känns det bara som en tidsfråga. Tänds det inte av dem så lär väl åskan dra igång fler härdar. Att återknyta eldningsförbudet till brandgata så skulle jag personligen inte riskera 2 år på kåken för att rädda min gård... Blir säkert kanonhojsomrar de två åren i så fall. ;) Näeh, som sagt, dokumentera, packa sentimentalprylar och lyssna på radion. Samt fundera på frivilliginsatser att hjälpa de som bekämpar eldarna om man bor i krokarna.

Håller tummarna att du inte drabbas!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Moteld funkar inte nu, så torrt att den eld som krävs för en brandgata bara kommer leda till ännu en storbrand med liv som insats. Och brandgator på 50 meter räcker knappast till på långa vägar. En av brandfronterna just nu är 5 mil bred enligt Radio Jämtland. Packa det du inte kan leva utan, dokumentera värdesaker och dyra prylar i försäkringssyfte och var beredd på att evakuera, mer än så skulle inte jag göra. (Bor runt 8-9 mil fågelvägen från branden i Pålgård/Hammarstrand så jag sitter säkert än) trots risk om 2 års fängelse för brott mot eldningsförbudet här i länet så eldar och grillar bärplockare och annat löst folk, så till och från känns det bara som en tidsfråga. Tänds det inte av dem så lär väl åskan dra igång fler härdar. Att återknyta eldningsförbudet till brandgata så skulle jag personligen inte riskera 2 år på kåken för att rädda min gård... Blir säkert kanonhojsomrar de två åren i så fall. ;) Näeh, som sagt, dokumentera, packa sentimentalprylar och lyssna på radion. Samt fundera på frivilliginsatser att hjälpa de som bekämpar eldarna om man bor i krokarna.

Fast på 3 dagar hinner nog min brandgata bli betydligt mer än 50 meter...
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Se till att ha grillkorv med tillbehör hemma bara så ni kan delta i grillfesten
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Får ni brasa runt kåkarna så riv ned gardinerna och rensa fönsterbrädorna , fasader och tak tål en del.
Nästan all brandspridning sker genom strålningsvärme som fjuttar gardiner t.ex.

Hjälper inte o stå o vattna fasaden när det plötsligt
brinner inomhus liksåm:D
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Brinner det så brinner det. Så länge man överlever är det väl OK. Man får ju chansen att bygga upp ett nytt hem utan alla gamla prylar som man inte kommit sig för att kasta.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top