Kawa z400f som går som ett spann skit

AirQ

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2018
Ort
Tofta
Hoj
1983 Kawa z400f
Tjena. Fick tag i en gammal häck till kawa för en spottstyvel.
Den har varit ståendes i 2-3år men funkadd när gubben ställde den (blev skadat och kunde inte sköta sakerna) så den blev tyvärr ståendes med soppa o allt i som de var.

Saken är att jag har inte petat på hojar mer än gamla mopeder för sisådär 20år sen, så mina kunskaper är väll lite begränsade.

Blåste igenom förgasarna och gjort rent det jag hittat, samt får bra gnista jag får den att starta och gå men känns som den går på 2-3cylindrar samt enbart på chooke när den blir varm.
Har ett gäng nipplar uppe vid insugen som jag tror är vakum nipplar till synkningen, ska dessa va pluggade vid körning eller sammankopplade på något sätt?

Är det någon som har något bra tips på vad jag kan kolla mer så tar jag gärna emot det :)
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Hej och välkommen.
På nipplarna på insugsrören ska det sitta en gummihatt på varje, dvs fyra stycken.
Har du vakuumkran på tanken så ska en slang från denna sitta på en av nipplarna istället, vanligtvis cyl 2 om jag minns rätt.
 

AirQ

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2018
Ort
Tofta
Hoj
1983 Kawa z400f
Sitter en radfyra i den här.

Så som jag "hittade" den så satt det bryggat med slang ifrån förgasare nr1-4, nr2 hade en väldigt dålig gummihatt och ensam slang från nr 3 ( misstänker att det är denna som suttit på soppakranen då.)

Funkar det med att brygga över eller blir det knasigt?

Har lite fler prylar på förgasarna som jag inte riktigt lyckats lokalisera vart de ska, ska försöka fixa lite bilder när jag är hemma igen.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

AirQ

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2018
Ort
Tofta
Hoj
1983 Kawa z400f
Fick lite fixat idag, lite framsteg iallafall, men känns som det är en bra bit kvar till att få den att gå bra.

Går på tomgång och går att köra när choken är fullt ute och luftfiltret är ur men kommer dock inte över 5k varv men är iof inte så konstigt med tanke på hur illa blandningen bör va, är filtret i så går den knappt att gasa med utan stryper sig själv direkt, så känns som grundproblemet är att bränsle/luftblandningen är den stora boven.

Har 2st slangar som jag inte helt lokaliserat vart de skall vara heller, sitter mot luftburken och strax över luftgummina. förgasare.jpg

den bortre ska nog sitta på läckage skyddsnippeln ifrån bränslemätaren under tanken, men den andra har jag ingen aning om vart jag skall placera.


Liten film hur den går med filtret i.
 

AirQ

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2018
Ort
Tofta
Hoj
1983 Kawa z400f
Uppdatering.
Nya luftgummin på plats och läckagesökt med startgas utan att hitta några läckor, går fortfarande dåligt, men jag får bättre reaktion om jag kör soppakranen på prime läge ist för on(vakumkran)

Känner jag på avgasrören så blir 1 och 4 varma som fan med en gång medans 2 och 3 endast blir lite fisvarma.
Så känns som det är något som inte är helt rätt med dessa.
Har brs gnista när jag kollar stiften(som är nya)

Någon som har någon galen teori vad jag kan tänkas behöva kolla här näst?


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

AirQ

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2018
Ort
Tofta
Hoj
1983 Kawa z400f
gummimembranen i vaccumfuggarna är säkert skit på cyl. 2-3...

mvh
Tyckte jag kollade dem rätt noga när jag gjorde rent, men skadar väll inte att gå över dem igen.
Får kolla i morgon!

Antar att det räcker att det är ett litet jädra hål som gör att det knasar?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Är du helt säker på att de tämligen mikroskopiska munstyckena är helt rengjorda. Jag rengjorde en liknande förgasarbrygga och det var rena mopedstorleken på dem
 

AirQ

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2018
Ort
Tofta
Hoj
1983 Kawa z400f
Helt 100% kan jag väll inte vara, tog ur jetsen o munstycken o blåste igenom med tryckluft o lät de ligga i ren fräsh bensin så borde väll ha räckt?
Är du helt säker på att de tämligen mikroskopiska munstyckena är helt rengjorda. Jag rengjorde en liknande förgasarbrygga och det var rena mopedstorleken på dem

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Helt 100% kan jag väll inte vara, tog ur jetsen o munstycken o blåste igenom med tryckluft o lät de ligga i ren fräsh bensin så borde väll ha räckt?


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Min erfarenhet är att det krävs mekanisk rengöring, typ våld med koppartråd typ. Jag har ultraljudstvättat gamla fuggar 2-3 ggr och ändå fått kämpa på med olika koppartrådar. Är ju så små hål så man knappt ser igenom. Behövs så otroligt lite avlagringar för att de ska gå illa.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De måste vara skit i förgasarna som redan nämnts rengör dem med koppartråd med veck på så de river bra. De låter som några förgasare inte en får in soppa in i flotörhusen så du måste ta lös flotörnålarna och blåsa samt rengöra i under sätena för nålarna. Testa om flotörnålarna löper lätt i nålsätena!
 

AirQ

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2018
Ort
Tofta
Hoj
1983 Kawa z400f
Låter som jag får plocka loss och börja om från början.

Tack för tipsen.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Låter som jag får plocka loss och börja om från början.

Tack för tipsen.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Du kan ju testa med startgas i 2an och 3an så du vet att gnistan är tillräcklig.
1-4 kör på ena tändspolen och 2-3 på den andra.

Edit: Har du kört den så du vet att den går rent på högre varv så behöver du inte testa startgas.
 
Last edited:

AirQ

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2018
Ort
Tofta
Hoj
1983 Kawa z400f
Du kan ju testa med startgas i 2an och 3an så du vet att gnistan är tillräcklig.
1-4 kör på ena tändspolen och 2-3 på den andra.

Edit: Har du kört den så du vet att den går rent på högre varv så behöver du inte testa startgas.
Är osäker nu men har för mig att spolarna ligger 1,3 och 2,4 får kolla när jag kommer hem.

Kör jag primeläge så kan jag varva ur den utan problem stillaståendes, men kör jag den så går de inte att få upp den över 5k, och då är det så att min gamla puch florida på 50cc som jag hade för 20år sen va pigg i jämnförelse.


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top