REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Tofta
    Hoj
    1983 Kawa z400f
    Inlägg
    21

    Kawa z400f som går som ett spann skit

    Tjena. Fick tag i en gammal häck till kawa för en spottstyvel.
    Den har varit ståendes i 2-3år men funkadd när gubben ställde den (blev skadat och kunde inte sköta sakerna) så den blev tyvärr ståendes med soppa o allt i som de var.

    Saken är att jag har inte petat på hojar mer än gamla mopeder för sisådär 20år sen, så mina kunskaper är väll lite begränsade.

    Blåste igenom förgasarna och gjort rent det jag hittat, samt får bra gnista jag får den att starta och gå men känns som den går på 2-3cylindrar samt enbart på chooke när den blir varm.
    Har ett gäng nipplar uppe vid insugen som jag tror är vakum nipplar till synkningen, ska dessa va pluggade vid körning eller sammankopplade på något sätt?

    Är det någon som har något bra tips på vad jag kan kolla mer så tar jag gärna emot det

  2. #2
    superdupermoderator sportbikes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Eken
    Hoj
    I wish
    Inlägg
    4 452
    Hej och välkommen.
    På nipplarna på insugsrören ska det sitta en gummihatt på varje, dvs fyra stycken.
    Har du vakuumkran på tanken så ska en slang från denna sitta på en av nipplarna istället, vanligtvis cyl 2 om jag minns rätt.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Tofta
    Hoj
    1983 Kawa z400f
    Inlägg
    21
    Sitter en radfyra i den här.

    Så som jag "hittade" den så satt det bryggat med slang ifrån förgasare nr1-4, nr2 hade en väldigt dålig gummihatt och ensam slang från nr 3 ( misstänker att det är denna som suttit på soppakranen då.)

    Funkar det med att brygga över eller blir det knasigt?

    Har lite fler prylar på förgasarna som jag inte riktigt lyckats lokalisera vart de ska, ska försöka fixa lite bilder när jag är hemma igen.

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Tofta
    Hoj
    1983 Kawa z400f
    Inlägg
    21
    Fick lite fixat idag, lite framsteg iallafall, men känns som det är en bra bit kvar till att få den att gå bra.

    Går på tomgång och går att köra när choken är fullt ute och luftfiltret är ur men kommer dock inte över 5k varv men är iof inte så konstigt med tanke på hur illa blandningen bör va, är filtret i så går den knappt att gasa med utan stryper sig själv direkt, så känns som grundproblemet är att bränsle/luftblandningen är den stora boven.

    Har 2st slangar som jag inte helt lokaliserat vart de skall vara heller, sitter mot luftburken och strax över luftgummina. Klicka på bilden för en större version

Namn:	förgasare.jpg
Visningar:	55
Storlek:	80,7 KB
Id:	444287

    den bortre ska nog sitta på läckage skyddsnippeln ifrån bränslemätaren under tanken, men den andra har jag ingen aning om vart jag skall placera.


    Liten film hur den går med filtret i.

  5. #5
    Medlem WebGringos avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Söderut
    Hoj
    En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
    Inlägg
    2 163
    Något i denna stilen borde underlätta enormt för dig, och kostar ju inga stora pengar.

    https://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-H...0AAOSwQXBau0Hb

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Tofta
    Hoj
    1983 Kawa z400f
    Inlägg
    21
    Redan inhandlad, täckte i stort sett allt förutom någon klok genomgång av nipplarna på förgasarna och vart de skulle höra hemma
    Citat Ursprungligen postat av WebGringo Visa inlägg
    Något i denna stilen borde underlätta enormt för dig, och kostar ju inga stora pengar.

    https://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-H...0AAOSwQXBau0Hb
    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Tofta
    Hoj
    1983 Kawa z400f
    Inlägg
    21
    Uppdatering.
    Nya luftgummin på plats och läckagesökt med startgas utan att hitta några läckor, går fortfarande dåligt, men jag får bättre reaktion om jag kör soppakranen på prime läge ist för on(vakumkran)

    Känner jag på avgasrören så blir 1 och 4 varma som fan med en gång medans 2 och 3 endast blir lite fisvarma.
    Så känns som det är något som inte är helt rätt med dessa.
    Har brs gnista när jag kollar stiften(som är nya)

    Någon som har någon galen teori vad jag kan tänkas behöva kolla här näst?


    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Hallstahammar
    Hoj
    Cresent comfort 2013
    Inlägg
    2 045
    gummimembranen i vaccumfuggarna är säkert skit på cyl. 2-3...

    mvh

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Tofta
    Hoj
    1983 Kawa z400f
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Crash rider Visa inlägg
    gummimembranen i vaccumfuggarna är säkert skit på cyl. 2-3...

    mvh
    Tyckte jag kollade dem rätt noga när jag gjorde rent, men skadar väll inte att gå över dem igen.
    Får kolla i morgon!

    Antar att det räcker att det är ett litet jädra hål som gör att det knasar?

  10. #10
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 168
    Är du helt säker på att de tämligen mikroskopiska munstyckena är helt rengjorda. Jag rengjorde en liknande förgasarbrygga och det var rena mopedstorleken på dem

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Tofta
    Hoj
    1983 Kawa z400f
    Inlägg
    21
    Helt 100% kan jag väll inte vara, tog ur jetsen o munstycken o blåste igenom med tryckluft o lät de ligga i ren fräsh bensin så borde väll ha räckt?
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Är du helt säker på att de tämligen mikroskopiska munstyckena är helt rengjorda. Jag rengjorde en liknande förgasarbrygga och det var rena mopedstorleken på dem
    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  12. #12
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    2xB12+VS1400+GPz1100
    Inlägg
    10 526
    Jag tog mig friheten att lägga upp en service-manual för Kawasaki Z400F 1983 på en av min slaskhemsidor.

    http://privat.bahnhof.se/wb191982/1983_z400f.pdf
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -07s60t5awd -94firebird x 2

  13. #13
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 168
    Citat Ursprungligen postat av AirQ Visa inlägg
    Helt 100% kan jag väll inte vara, tog ur jetsen o munstycken o blåste igenom med tryckluft o lät de ligga i ren fräsh bensin så borde väll ha räckt?


    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
    Min erfarenhet är att det krävs mekanisk rengöring, typ våld med koppartråd typ. Jag har ultraljudstvättat gamla fuggar 2-3 ggr och ändå fått kämpa på med olika koppartrådar. Är ju så små hål så man knappt ser igenom. Behövs så otroligt lite avlagringar för att de ska gå illa.

  14. #14
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 951
    De måste vara skit i förgasarna som redan nämnts rengör dem med koppartråd med veck på så de river bra. De låter som några förgasare inte en får in soppa in i flotörhusen så du måste ta lös flotörnålarna och blåsa samt rengöra i under sätena för nålarna. Testa om flotörnålarna löper lätt i nålsätena!
    BOOST III

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Tofta
    Hoj
    1983 Kawa z400f
    Inlägg
    21
    Låter som jag får plocka loss och börja om från början.

    Tack för tipsen.

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    784
    Citat Ursprungligen postat av AirQ Visa inlägg
    Låter som jag får plocka loss och börja om från början.

    Tack för tipsen.

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
    Du kan ju testa med startgas i 2an och 3an så du vet att gnistan är tillräcklig.
    1-4 kör på ena tändspolen och 2-3 på den andra.

    Edit: Har du kört den så du vet att den går rent på högre varv så behöver du inte testa startgas.
    Senast redigerat av Björn F den 2018-08-28 klockan 07:03.

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Tofta
    Hoj
    1983 Kawa z400f
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Björn F Visa inlägg
    Du kan ju testa med startgas i 2an och 3an så du vet att gnistan är tillräcklig.
    1-4 kör på ena tändspolen och 2-3 på den andra.

    Edit: Har du kört den så du vet att den går rent på högre varv så behöver du inte testa startgas.
    Är osäker nu men har för mig att spolarna ligger 1,3 och 2,4 får kolla när jag kommer hem.

    Kör jag primeläge så kan jag varva ur den utan problem stillaståendes, men kör jag den så går de inte att få upp den över 5k, och då är det så att min gamla puch florida på 50cc som jag hade för 20år sen va pigg i jämnförelse.


    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Tofta
    Hoj
    1983 Kawa z400f
    Inlägg
    21
    Bah, blev inget mekande idag då sambon skulle iväg :/

  19. #19
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 951
    Citat Ursprungligen postat av AirQ Visa inlägg
    Bah, blev inget mekande idag då sambon skulle iväg :/
    De är ju då man meckar ..................
    BOOST III

  20. #20
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Tofta
    Hoj
    1983 Kawa z400f
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    De är ju då man meckar ..................
    Jo förvisso, men har en överenergisk 2.5åring som är jättespännande att ha med i verkstan bland oljor o diverse annat skit

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Old Badger
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här