Få obehöriga att inte gå in på tomten. Tips och råd mottages!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tomtmarken runt huset bör väl ändå räknas som gård?
Inte för jag vet vad lagvrängarna menar med "gård" iofs.
Den förklaringen jag fått, av några jurister, är att med gård menas en samling byggnader som utgör mittpunkten för en jordbruksenhet och som bebos av en familj.
I dagens samhälle är dock jordbruket oftast inte det centrala utan att det är en samling byggnader, hus, lada, verkstad, osv. som bildar en gård som bebos av en familj.

Det är även där jag fått förklarat att hus eller bostad inte inkluderar gräsmatta, infart eller annan del av tomten utomhus.
Det var iofs länge sedan och de kan ha fel.
Så därav vill jag gärna läsa på om det igen.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Vad är det för pack som trakasserar dig?

Har hört att "om du inte går härifrån så släpper jag lös hunden" brukar vara rätt effektivt. Även om man inte har hund, för det kan ju inte de veta :D
Senaste tiden har det varit Jehovas och Sverigedemokrater. Men det ska vi nog råda bot på. Tack för alla svar! Ska släppa loss attackkatten nästa gång alt vattenbomba

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Senaste tiden har det varit Jehovas och Sverigedemokrater. Men det ska vi nog råda bot på. Tack för alla svar! Ska släppa loss attackkatten nästa gång alt vattenbomba

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

En kompis till en kompis har enligt vad jag fått höra gjort sig av med just Jehovas vittnen på ett rätt effektivt sätt. Han hade suttit på balkongen och sett att dom gick runt så han plockade fram luftgeväret och när det sedan ringde på dörren och dom stod där utanför så öppnade han dörren med luftgeväret i handen och sade han innan dom hann öppna munnen att "Ni får ursäkta, men jag har inte tid just nu, Jag sitter på balkongen och försöker jaga Jehovas Vittnen.".

Iofs inte alls lagligt eftersom det nog klassas som olaga hot men dom försvann rätt fort och han hörde inget mer av dom.

Personligen skulle jag nog förklara på ett rätt ilsket sätt att "ni befinner mig på min tomt och om ni inte avlägsnar er nu på min uppmaning så gör ni er skyldiga till hemfridsbrott och jag kommer att ringa polisen. Om dom inte då går genast så be att få se legitimation samt plocka fram telefonen, ta en bild på dom och slå numret till 112 för att anmäla pågående brott."
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Senaste tiden har det varit Jehovas och Sverigedemokrater.
Ett klistermärke med pentagram håller religiösa dårar borta och högerfolk motas enklast med vänstersymboler alá Sovjetflagga med hammare/skära alternativt någon AFA-logga.
Tyvärr finns ju risk att dessa symboler lockar till sig andra dårar...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top