Få obehöriga att inte gå in på tomten. Tips och råd mottages!

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Hej!
Av ngn anledning så har vi börjat få in en massa människor som antingen ska lägga en massa propaganda i brevlådan eller knacka på och få oss att konvertera.

För ngn dag sedan fick jag knuffa ut en idiot som påstod att han fick stå var han ville pga yttrandefriheten .

Nu är min fråga, hur pass hårdhänt får jag vara när jag avlägsnar dessa människor?
Har inget emot att boxas men vill inte få polisen efter mig????.

En annan idé är att slänga ett gäng vattenballonger när jag vill ha bort dessa. Det kan väll inte slå bakut?

Tips och råd mottages tacksamt!

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du ska ju göra ditt bästa för att inte behöva, men man får gå rätt långt för att avlägsna oönskade från bostaden. Vattenballonger kan kanske vara okej om du förklarar att de ska lämna området och ger dem varning därom, samt ger möjlighet att avlägsna sig innan det börjar kastas, men jag är inte lagvrängare. :hihi
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Du ska ju göra ditt bästa för att inte behöva, men man får gå rätt långt för att avlägsna oönskade från bostaden. Vattenballonger kan kanske vara okej om du förklarar att de ska lämna området och ger dem varning därom, samt ger möjlighet att avlägsna sig innan det börjar kastas, men jag är inte lagvrängare. :hihi
Ja, jag skulle helst slippa öht. Men jag tänker att om jag och frugan råkar ha vattenkrig på tomten när de kommer så måste väll jag ha ryggen fri?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, jag skulle helst slippa öht. Men jag tänker att om jag och frugan råkar ha vattenkrig på tomten när de kommer så måste väll jag ha ryggen fri?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Du får sätta upp skyltar där du väldigt tydligt avsäger sig besök från betlare, reklammånglare och folk med famtasipappor. :hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har du din postlåda inne vid huset så får du nog räkna med besökare dit och dom har nog även rätt att gå till ditt hus och knacka på din dörr ifall du inte skyltat annat. Men ber du dom avlägsna sig så ska dom ju göra det oavsett om dom hunnit besöka din postlåda eller ej.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Har du din postlåda inne vid huset så får du nog räkna med besökare dit och dom har nog även rätt att gå till ditt hus och knacka på din dörr ifall du inte skyltat annat. Men ber du dom avlägsna sig så ska dom ju göra det oavsett om dom hunnit besöka din postlåda eller ej.
Jag har aldrig varit med om att de är så påflugna som de är nu. Tidigare har det räckt med ett nejtack. Men nu blir det andra bullar

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vad är det för pack som trakasserar dig?

Har hört att "om du inte går härifrån så släpper jag lös hunden" brukar vara rätt effektivt. Även om man inte har hund, för det kan ju inte de veta :D
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hmmm. .. Ha vattenspridare klar på tomten å slå på den när dom inte vill avlägsna..
:D
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är också tillåtet att använda nödvärnsvåld för att avlägsna dem.
Fast det skall man vara väldigt försiktig med.
Eventuellt våld som brukas måste stå i proportion med brottet.

Att någon knallar över ens uppfart, fram till ens dörr och vill prata om whatever är inte nöd nog för att du med våld får kasta ut dem.
Du kan be dem att avlägsna sig. Du skulle säkert kunna leda ut dem utan våld, men om du greppar tag i hens arm och drar ut personen så räcker det med ett blåmärke eller att personen säger att "smärta uppstod" för att du kan åka dit.
Ditt korrekta alternativ är ju att stänga dörren och ringa polisen, inte att bruka våld mot dem.
Om personen däremot tränger sig in i ditt hem genom att dra upp dörren och kliva in så får du t.ex. knuffa/lyfta ut denne. Stretar denne emot så blir det genast roligare då det öppnar upp för mera våld från dig då det är ett pågående brottsligt angrepp och du måste försvara dig :näsblod
Men allt måste stå i proportion med brottet.

Ställer mig tveksam till ifall en villaträdgård räknas som "rum, hus, gård eller fartyg". Så det blir liksom inte ett hemfridsbrott för att någon är i din trädgård. Går de in i huset är det, det eller om du bor på en gård och personen kommer in där.
Men villaträdgård....Nä.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jodå. Trädgård räknas, liksom hotellrum. Läs artikeln. Men våld ska man givetvis akta sig för...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jodå. Trädgård räknas, liksom hotellrum. Läs artikeln. Men våld ska man givetvis akta sig för...
Jag litar nog mera på lagen än på en artikel...

Brottsbalk (1962:700)
6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag litar nog mera på lagen än på en artikel...

Brottsbalk (1962:700)
6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Ja, och till bostad räknas tillhörande trädgård.

Men han Robert som skrev de där svaren var ju bara "juridisk expert" långt bort i 2002.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Då är det bara testa och boxa på hen då :hihi
"Jag kände mig hotad, hen gjorde en hastig rörelse och jag tyckte jag såg en kniv.." :crash

- Lämna min gård!
- Skit ner dig vi har yttrandefrihet!
- Du gör hemfridsbrott och jag har rätt att avlägsna dig från min tomt med det våld som nöden kräver!

Välj själv önskad fortsättning.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ja, och till bostad räknas tillhörande trädgård.
[off-topic] Du har inte något vägledande rättspraxis gällande det? Ja, jag googlade, men hitta inget. Jo, jag vet att Lawline skriver det och de flesta säger det, men jag vill läsa på om det själv :tungan
Trädgård ingår ju liksom inte i lagtexten och att lägga till en egen definition till lagen görs ju inte utan det finns en rättspraxis av domstol.
Hur är det med asfalterad infart, det är ju varken bostad, hus, gård..
Eller går man då på tomtmarken att detta skulle vara ens hus?
Om jag har en sjötomt invid min sommarstuga då, är det hemfridsbrott om någon simmar förbi min strand?
Måste ju finnas en definition/praxis på det :D
Samt kan man anmäla Postnord för hemfridsbrott varje gång de lämnar paket?
[/offtopic]
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
[off-topic] Du har inte något vägledande rättspraxis gällande det? Ja, jag googlade, men hitta inget. Jo, jag vet att Lawline skriver det och de flesta säger det, men jag vill läsa på om det själv :tungan
Trädgård ingår ju liksom inte i lagtexten och att lägga till en egen definition till lagen görs ju inte utan det finns en rättspraxis av domstol.
Hur är det med asfalterad infart, det är ju varken bostad, hus, gård..
Eller går man då på tomtmarken att detta skulle vara ens hus?
Om jag har en sjötomt invid min sommarstuga då, är det hemfridsbrott om någon simmar förbi min strand?
Måste ju finnas en definition/praxis på det :D
Samt kan man anmäla Postnord för hemfridsbrott varje gång de lämnar paket?
[/offtopic]

Tomtmarken runt huset bör väl ändå räknas som gård?
Inte för jag vet vad lagvrängarna menar med "gård" iofs.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top