Frambroms har tappat tryck.

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Hej på er,


Har en MT-01 -05.
Märkte för några dagar sen att frambromsen tog lite längre än vad jag är van vid. Igår när jag kom hem så fanns det inget som helst tryck kvar. Handtaget går att dra in hela vägen utan att det händer något öht.

Jag ser inga läckage och reservoaren är full. Blir ingen skillnad oavsett hur många gånger jag pumpar.

Senaste service var för c:a 700 mil sen (September -16).

Tänkte börja med att plocka ner bromscylindern och se hur det ser ut där.

Är det någon som har några funderingar/idéer på vad mer man kan hitta på?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De är förmodligen bromspumpen som fått invändigt läckage på packningar. Köp renoveringssats till pumpen och byt ut dem så lär den bli ok igen de är sällan fel på bromsoken på så ny hoj som du har.
jag fick exakt samma fel på in KTM 990 får två år sedan och de va bara packningar i pumpen som lämnat in.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Håller med om att det låter som någon slitdel i huvudcylindern som läcker tryck.

Men ja, det går att lufta även om det inte känns något tryck när du pumpar handtaget, om det är en stor luftbubbla nånstans räcker ju den för att ta upp det lilla slaget utan att ge någon nämnvärd bromseffekt, har du för låg nivå på bromsvätskan i koppen så den kan ha sugit en rejäl luftbubbla nån gång när du kört? Ivf så är det värt att lufta bromsen uppe vid huvudcylindern för att se om det är någon luft där.
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
De är förmodligen bromspumpen som fått invändigt läckage på packningar. Köp renoveringssats till pumpen och byt ut dem så lär den bli ok igen de är sällan fel på bromsoken på så ny hoj som du har.
jag fick exakt samma fel på in KTM 990 får två år sedan och de va bara packningar i pumpen som lämnat in.

Förhoppningsvis är det så enkelt. Får ringa runt lite och se om det går att frambringa en renoveringssats utan att behöva beställa från utlandet.
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
har du för låg nivå på bromsvätskan i koppen så den kan ha sugit en rejäl luftbubbla nån gång när du kört? Ivf så är det värt att lufta bromsen uppe vid huvudcylindern för att se om det är någon luft där.

Nivån har legat precis under max-strecket hela tiden, så det borde inte ha sugit i sig någon luft den vägen, men allt kan ju hända tänker jag.


Jag förutsätter att jag behöver tömma systemet om jag ska byta packningarna i bromscylindern va (så mycket kan jag om bromsar)?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nivån har legat precis under max-strecket hela tiden, så det borde inte ha sugit i sig någon luft den vägen, men allt kan ju hända tänker jag.


Jag förutsätter att jag behöver tömma systemet om jag ska byta packningarna i bromscylindern va (så mycket kan jag om bromsar)?

Nejdå, lossar du banjon däruppe och hänger upp slangen så vätskan inte kan rinna ur så kan du komma undan med att bara plocka loss huvudcylinder, renovera den och montera tillbaka och lufta grundligt uppe vid huvudcylindern.
Om du inte har någon luftnippel på huvudcylindern finns det smidiga banjobultar med luftnipplar som du kan byta till när du ändå är där och pysslar. Köp även nya brickor så du slipper att det suger i sig tjuvluft vid banjon.
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Nejdå, lossar du banjon däruppe och hänger upp slangen så vätskan inte kan rinna ur så kan du komma undan med att bara plocka loss huvudcylinder, renovera den och montera tillbaka och lufta grundligt uppe vid huvudcylindern.
Om du inte har någon luftnippel på huvudcylindern finns det smidiga banjobultar med luftnipplar som du kan byta till när du ändå är där och pysslar. Köp även nya brickor så du slipper att det suger i sig tjuvluft vid banjon.

Okej, jag antar dock att vätskan från reservoaren kommer att rinna ut så jag kommer att behöva fylla på lite? Funkar det isf med valfri DOT4-vätska? Har ingen nippel på huvudcylindern vad jag kan minnas, så jag misstänker att jag behöver lufta vid oken.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Okej, jag antar dock att vätskan från reservoaren kommer att rinna ut så jag kommer att behöva fylla på lite? Funkar det isf med valfri DOT4-vätska? Har ingen nippel på huvudcylindern vad jag kan minnas, så jag misstänker att jag behöver lufta vid oken.

Ja, den är bäst om du suger ur innan du börjar skruva loss saker.
Nej, köp en banjobult med luftnippel, det är lätt värt det om du ändå plockar isär allt, för då kan du få ur den sista luften som alltid sitter uppe vid oket, och extra gärna vid banjon på oket.
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Ja, den är bäst om du suger ur innan du börjar skruva loss saker.
Nej, köp en banjobult med luftnippel, det är lätt värt det om du ändå plockar isär allt, för då kan du få ur den sista luften som alltid sitter uppe vid oket, och extra gärna vid banjon på oket.

Låter vettigt. Har snokat runt lite för att se om man kan hitta någon i Sverige som säljer något liknande. Har fattat som att jag ska ha en M10*1,25 iaf. Något tips på webbutik som säljer dem?

Och tack för hjälpen förresten.:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang bromsvätskan så kan de vara dot 5 (vanligt på hojar) som ska i kolla reservdelslistan hos Yamaha de bör stå där. De är ingen fara om du råkar hälla i dot 4 i dot 5 heller du tappar inga bromsar,,de går bromsa med vatten också. Repsatsen bör du få på 2-3 dagar från Yamaha återförsäljare i Sverige.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ang bromsvätskan så kan de vara dot 5 (vanligt på hojar) som ska i kolla reservdelslistan hos Yamaha de bör stå där. De är ingen fara om du råkar hälla i dot 4 i dot 5 heller du tappar inga bromsar,,de går bromsa med vatten också. Repsatsen bör du få på 2-3 dagar från Yamaha återförsäljare i Sverige.
5.1 ska det vara. Blanda inte 5an...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
5.1 ska det vara. Blanda inte 5an...

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Jag tar nog och byter ut bromsvätskan helt och hållet tänker jag. Det är ju ändå snart två år sen den byttes, så det skadar väl inte. Så får jag möjlighet att fixa till den biten ordentligt med.

Är Biltemas bromsvätska helt okej för vanlig gatåkning, eller ska man gå loss på något annat?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag tar nog och byter ut bromsvätskan helt och hållet tänker jag. Det är ju ändå snart två år sen den byttes, så det skadar väl inte. Så får jag möjlighet att fixa till den biten ordentligt med.

Är Biltemas bromsvätska helt okej för vanlig gatåkning, eller ska man gå loss på något annat?
Två år? Då är det dags!

Den är helt OK. Jag kör den lite dyrare 5.1 i racehojen och vanliga 4 i de andra. Nu när jag tänker efter blev det nog 4 i den "nya" banhojen också... :D:crash
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Två år? Då är det dags!

Den är helt OK. Jag kör den lite dyrare 5.1 i racehojen och vanliga 4 i de andra. Nu när jag tänker efter blev det nog 4 i den "nya" banhojen också... :D:crash

När jag ändå är där och river så kanske det är lika väl att kasta på lite nya slangar. Inte en aning om hur länge de har suttit på, men det lär väl inte vara särskilt nyligen de är bytta.

Stålomspunna verkar ju betydligt enklare att hitta än original. Någon uppenbar nackdel med att köra med det istället för originalslangar?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
När jag ändå är där och river så kanske det är lika väl att kasta på lite nya slangar. Inte en aning om hur länge de har suttit på, men det lär väl inte vara särskilt nyligen de är bytta.

Stålomspunna verkar ju betydligt enklare att hitta än original. Någon uppenbar nackdel med att köra med det istället för originalslangar?
Nej, enbart fördelar. Det finns en anledning till att de finns i parti och minut... Gummi flexar, nylon med metallnät inte så mycket.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Två år? Då är det dags!

Den är helt OK. Jag kör den lite dyrare 5.1 i racehojen och vanliga 4 i de andra. Nu när jag tänker efter blev det nog 4 i den "nya" banhojen också... :D:crash
det där med dot är inte helt konsekvent, finns dot4 vätskor som klår de flesta dot 5.1 i kokpunkt, nackdelen är att man får byta rätt ofta eller åtminstone hålla koll då de verkar extra hygroskopiska...

Som svar till TS, det låter högst troligt att det är tätningen i bromspumpen som gett upp..
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
det där med dot är inte helt konsekvent, finns dot4 vätskor som klår de flesta dot 5.1 i kokpunkt, nackdelen är att man får byta rätt ofta eller åtminstone hålla koll då de verkar extra hygroskopiska...

Som svar till TS, det låter högst troligt att det är tätningen i bromspumpen som gett upp..
Jepp, kokpunkten varierar friskt. 5.1 är dock generellt stabilare verkar det, vad gäller absorption och temperaturtålighet. Inte nåt som är kritiskt för gatbruk bara man byter nu och då. Racehojen får ny något oftare...

Men jag spårar ur. :)

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top