Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är förkyld så jag har suttit och försökt jaga en kompressor istället för att jaga älg, är lite lätt frusterad just nu över dessa kompressoraffärer som inte går i hamn. Turligt nog funkade ju eBay systemet så jag har i alla fall pengarna jag betalade tillbaka på mitt konto nu vilket ju i alla fall känns skönt.

Det verkar ju jäkligt svårt att hitta en AMR300 som sagt finns det några i Japan, Malaysia men det känns som en väldig chansning att köpa en beggad kompressor i okänt skick för en den går ju säkert på runt fyra papp innan den är hemma tullad och klar. AMR500:eek:r verkar det ju finnas ganska gott om för runt 2200 kr med frakten men frågan är ju i vilket skick de är som man köper från Kina? Det står ju "remanufactured" men frågan är ju om dom bara är uppputsade på utsidan? Man får väl räkna med en 3000 kr eller mer innan man har en sån hemma med tull, moms och Postmords avgifter och då är den ju egentligen för stor så då är ju frågan vad man ska göra.

Tanken på att överge kompressorn för en turbo kommer ju då och då men det känns på nåt vis som att det skulle vara enklare för mig att bygga med sugkompressor det är mer mekaniskt vilket passar mig, dit med en kompressor, dra en rem till svänghjulet och på med en förgasare och sen klart, väldigt förenklat sagt.

Turbon har ju fördelen man kan köpa en ny turbo billigare än en beggad kompressor, den är väl enklare att fysiskt montera med att svetsa ett nytt avgassystem jämfört mot att få till remdrivningen mellan svänghjul och kompressor men sen resten, det ska vara oljetryck, plenum, pitotrör, trycksattaförgasare, bränslepump, tryckregulator och säkert nåt mer jag glömt vilket känns mer komplicerat än kompressorn i sugutförande.

Sen vet jag inte detta med turbo på en cafehoj, visst är det häftigt ingen fråga om det men det känns nog ungefär lika fel för mig som med dubbla framlysen och mono shock stötdämpare bak (Vincent är då undantaget) på en cafe racer alldeles för modernt på nåt vis.

Känns som att luften gick ur lite då det sket sig igen med AMR300:an, vet faktiskt inte vad jag riktigt ska göra chansa med en AMR500 eller gå på turbo spåret?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
kom ihåg att be kinesen att skriva ner värdet på försändelsen till en tiondel typ.:fakta
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
kom ihåg att be kinesen att skriva ner värdet på försändelsen till en tiondel typ.:fakta

Ja det är ju smart, förr då jag höll på mer med gitarrer var det mycket varuprover ;) Vet inte hur sånt funkar idag.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Modernt?? Alfred Büchi fick väl patent på turbon 1905 tror jag det var...

Mer avancerat med kugghjul och grejer, än en fläkt som drivs gratis av avgaserna :tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag testade skicka ett meddelande till dom som säljer AMR300:an men frågan är om det inte är en 500:a, verkar ha ganska dåligt omdömme bla nån som fått en 500:a istället för en 300:a. Frågade om han hade en 300:a och i sånt fall vill jag se unika bilder på den.

Hos andra säljaren hade nån fått en kass 300:a som var korroderad invändigt, känns väl lite så där med.


Är säkert så att turbon kom tidigt men vad jag vet har jag inte sett nån turbo hoj som är gammal, där i mot kompressormatade ju bla NSU och BMW maskiner tidigt BMW var ju igång på 30-talet med kompressor. Kan ju mycket väl sluta med att det blir turbo men i första läget så vill jag ha kompressor för det tycker jag ser ut fränare och i detta fall så är det ju det som räknas för nån effekmaskin kommer det ju hur som helst inte att bli ;) Dock vill jag ju inte bara hänga på en kompressor utan att den ger mer effekt.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är som sagt förkyld och har ju då tid att fundera, vilket jag nu har börjat göra om plan B med turbo skulle bli alternativet.

Vilken turbo kan vara lämplig till denna hoj, vet att i min första tråd som skapades på Teknikforumet som sen raderades då denna startade så talades det om turbo från en liten diesel tror det var en VW Golf, sen var det ju turbon som det länkades till här för Opel Corsa 1.3 diesel. Om jag fattar det hela rätt så ska man hitta en liten turbo.

Nästa sak som jag tänkt på är oljeuttaget, det borde funka om man borrade ur och gängade ett hål för en banjokoppling mitt i bulten till locket för oljefiltret, det kan väl knappast krävas någon våldsammare tryckledning, vet inte vad man kan få dit med skulle tro att man kanske kan få dit en slang på 6 mm invändigt. En fundering här det sitter en fjäder och en rörbit inne i bulten som låses med en rörpinne, vad har den för funktion? Man ser den på dessa bilder om man förstorar dom https://picclick.co.uk/Oil-Filter-Bolt-Honda-CB250N-CB400N-142732194341.html Hur är det med returen man kan ha den genom påfyllnadslocket eller ska den ha lite mottryck så den ska gå in i botten vid avtappningspluggen på motorn?

Nåt speciellt att tänka på vid placeringen av turbon annat än att den ska ligga ovanför oljenivån, framför motorn känns väl ut mest logiskt? Avgassystem borde ju gå att bygga av vanliga universaldelar som svetsas ihop, har inte tillgång till tig så rostfritt blir det inte. Hur är det med avgassystemet hur ska man veta hur det ska byggas eller är det inte så kritiskt? Vill ju ha dubbla ljuddämpare på hojen men då får man väl splitta ett rör till varje sida efter turbon.

Sen ska man ju ha bränslepump och retur, hade helst sluppit svetsa eller löda i tanken då den är nylackad i vår, några tips på om man kan klara det på nåt smart vis? Jag har en tank från en Suzuki GS450 som skulle kunna användas men då måste man till med en ny sadel och nya sidokåpor och ny lack på allt. Man ska väl ha en tryckregulator som styrs av trycken från pitotröret så man kan mata in bränsle i förgasarna.

Plenum bli väl att bygga av svartplåt om man inte skulle kunna använa original luftburk och rensa den på dess innehåll och sen täta dräneringshål, frågan är väl om den pallar trycket eller om den ger vika. Pitotröret ska väl sitta innan plenumet på röret mellan turbon och plenum?

Förgasarna ska ju trycksättas så i det fallet köper man nog en uppsättning beggade original vakuumförgasare på ebay så slipper man borra och tjorva i de som sitter på hojen. Om jag fattar det hela rätt så ska man trycksätta flottörhusen och trottlarna, trolltarna ska det räcka med att borra ett hål igen och flöttorhuset trycksätts genom dess avluftningar och sen tätas hela skiten med epoxy.

Vad säger ni om dessa funderinga?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Helt rätt, kompressor kan du bygga om till senare.:D Nu är jag ingen konstruktör men det låter som du vet hur du ska göra med det mesta. Låt ZX9 guida dig. Kolla vad du har för oljetryck innan turbokonvertering så du inte tappar något där till resten av motorn, och turbon över oljenivån som sagt. Ska vara så enkelt som möjligt.

Är originalburken i plast?, i så fall skippa den....
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Är som sagt förkyld och har ju då tid att fundera, vilket jag nu har börjat göra om plan B med turbo skulle bli alternativet.

Vilken turbo kan vara lämplig till denna hoj, vet att i min första tråd som skapades på Teknikforumet som sen raderades då denna startade så talades det om turbo från en liten diesel tror det var en VW Golf, sen var det ju turbon som det länkades till här för Opel Corsa 1.3 diesel. Om jag fattar det hela rätt så ska man hitta en liten turbo.

Nästa sak som jag tänkt på är oljeuttaget, det borde funka om man borrade ur och gängade ett hål för en banjokoppling mitt i bulten till locket för oljefiltret, det kan väl knappast krävas någon våldsammare tryckledning, vet inte vad man kan få dit med skulle tro att man kanske kan få dit en slang på 6 mm invändigt. En fundering här det sitter en fjäder och en rörbit inne i bulten som låses med en rörpinne, vad har den för funktion? Man ser den på dessa bilder om man förstorar dom https://picclick.co.uk/Oil-Filter-Bolt-Honda-CB250N-CB400N-142732194341.html Hur är det med returen man kan ha den genom påfyllnadslocket eller ska den ha lite mottryck så den ska gå in i botten vid avtappningspluggen på motorn?

Nåt speciellt att tänka på vid placeringen av turbon annat än att den ska ligga ovanför oljenivån, framför motorn känns väl ut mest logiskt? Avgassystem borde ju gå att bygga av vanliga universaldelar som svetsas ihop, har inte tillgång till tig så rostfritt blir det inte. Hur är det med avgassystemet hur ska man veta hur det ska byggas eller är det inte så kritiskt? Vill ju ha dubbla ljuddämpare på hojen men då får man väl splitta ett rör till varje sida efter turbon.

Sen ska man ju ha bränslepump och retur, hade helst sluppit svetsa eller löda i tanken då den är nylackad i vår, några tips på om man kan klara det på nåt smart vis? Jag har en tank från en Suzuki GS450 som skulle kunna användas men då måste man till med en ny sadel och nya sidokåpor och ny lack på allt. Man ska väl ha en tryckregulator som styrs av trycken från pitotröret så man kan mata in bränsle i förgasarna.

Plenum bli väl att bygga av svartplåt om man inte skulle kunna använa original luftburk och rensa den på dess innehåll och sen täta dräneringshål, frågan är väl om den pallar trycket eller om den ger vika. Pitotröret ska väl sitta innan plenumet på röret mellan turbon och plenum?

Förgasarna ska ju trycksättas så i det fallet köper man nog en uppsättning beggade original vakuumförgasare på ebay så slipper man borra och tjorva i de som sitter på hojen. Om jag fattar det hela rätt så ska man trycksätta flottörhusen och trottlarna, trolltarna ska det räcka med att borra ett hål igen och flöttorhuset trycksätts genom dess avluftningar och sen tätas hela skiten med epoxy.

Vad säger ni om dessa funderinga?

jag har ett helt nytt litet kulagrat aggregat pma mig om du är intresserad :)
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Är som sagt förkyld och har ju då tid att fundera, vilket jag nu har börjat göra om plan B med turbo skulle bli alternativet.

Vilken turbo kan vara lämplig till denna hoj, vet att i min första tråd som skapades på Teknikforumet som sen raderades då denna startade så talades det om turbo från en liten diesel tror det var en VW Golf, sen var det ju turbon som det länkades till här för Opel Corsa 1.3 diesel. Om jag fattar det hela rätt så ska man hitta en liten turbo.

Nästa sak som jag tänkt på är oljeuttaget, det borde funka om man borrade ur och gängade ett hål för en banjokoppling mitt i bulten till locket för oljefiltret, det kan väl knappast krävas någon våldsammare tryckledning, vet inte vad man kan få dit med skulle tro att man kanske kan få dit en slang på 6 mm invändigt. En fundering här det sitter en fjäder och en rörbit inne i bulten som låses med en rörpinne, vad har den för funktion? Man ser den på dessa bilder om man förstorar dom https://picclick.co.uk/Oil-Filter-Bolt-Honda-CB250N-CB400N-142732194341.html Hur är det med returen man kan ha den genom påfyllnadslocket eller ska den ha lite mottryck så den ska gå in i botten vid avtappningspluggen på motorn?

Nåt speciellt att tänka på vid placeringen av turbon annat än att den ska ligga ovanför oljenivån, framför motorn känns väl ut mest logiskt? Avgassystem borde ju gå att bygga av vanliga universaldelar som svetsas ihop, har inte tillgång till tig så rostfritt blir det inte. Hur är det med avgassystemet hur ska man veta hur det ska byggas eller är det inte så kritiskt? Vill ju ha dubbla ljuddämpare på hojen men då får man väl splitta ett rör till varje sida efter turbon.

Sen ska man ju ha bränslepump och retur, hade helst sluppit svetsa eller löda i tanken då den är nylackad i vår, några tips på om man kan klara det på nåt smart vis? Jag har en tank från en Suzuki GS450 som skulle kunna användas men då måste man till med en ny sadel och nya sidokåpor och ny lack på allt. Man ska väl ha en tryckregulator som styrs av trycken från pitotröret så man kan mata in bränsle i förgasarna.

Plenum bli väl att bygga av svartplåt om man inte skulle kunna använa original luftburk och rensa den på dess innehåll och sen täta dräneringshål, frågan är väl om den pallar trycket eller om den ger vika. Pitotröret ska väl sitta innan plenumet på röret mellan turbon och plenum?

Förgasarna ska ju trycksättas så i det fallet köper man nog en uppsättning beggade original vakuumförgasare på ebay så slipper man borra och tjorva i de som sitter på hojen. Om jag fattar det hela rätt så ska man trycksätta flottörhusen och trottlarna, trolltarna ska det räcka med att borra ett hål igen och flöttorhuset trycksätts genom dess avluftningar och sen tätas hela skiten med epoxy.

Vad säger ni om dessa funderinga?

vad jag kan få fram så är det ett td04-13t
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror knappast att det blir nån kompressor på denna om om den nu skulle råkas få turbo;)

Har nog ingen större koll på detta men har försökt att googla och kolla och sen skrev det ju en del i början av denna tråd som kan apliceras på turbo då det diskuterades tryckkompressor istället för som jag senare bestämmde mig för sugkompressor.

De grejer "stora grejer" som behöver köpas för en turbokovertering är vad jag kommer fram till en turbo, elektrisk bränslepump, och en bränsletryckseregulator. Sen ska man ju ha rör, slangar, material till plenum.

Vad är td04-13t för aggregat, goolade och det verklar vara till Volvo V40? Kan säkert vara intressant om den kan vara lämplig till 250:in. Vet att det snackades i den raderade tråden om turbo från små dieselbilar.

Vad är en lämplig bränslepump, tror också att det snackats i den raderade tråden om pump fån Saab Turbo, några tips på bränslepump?

Bränsletrycksregulatorn ska tydligen vara Malpassi borde ju vara denna då jag bara har en matning ner till förgasarbryggan https://www.ebay.com/itm/Malpassi-T...0404c87a:g:2MMAAOSw44BYMtfp:rk:5:pf:0&vxp=mtr

Frågan är om man man går på turbospåret om man då på en gång ska klappa dit en intecooler?

Hur ska man veta att man säkert klarar oljeförsörjningen?Kan man inte råka ut för att man styr om oljan så den går en lättare väg trots att man har oljetryck? På min motor finns inga slangar till oljekylare eller nåt annat att gå på, dessutom sitter ju oljetrycksgivaren jäkligt till i blocketn men täcks bakom sidokåpan. Där skulle man kanske kunna på nåt vis montera en rörbit och dra ut till en givare för en oljetrycksmätare. Skulle man kunna ta ut oljetryck till turbon genom oljetrycksgivaren eller är risken stor att man inte klarar flödet?
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Oljefilteradapter/flyttare (om har spin-on filter) med uttag för oljekylare.
Små turbos finns på smådieslar från Ford ,VW och förmodligen en drös märken till, gå till en bilnasare och flukta runt under huvarna..... Sen letar man på blocket/bildelsbasen.
Jag har 2 st mitsuagg som har suttit på Volvo 940 men jag tror att de blir för stora för dig.
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
googlade corsa turbon och den är nog snäppet mindre än den jag har.turbon jag har ska vara ett av aggregaten som sitter på mitsubishi 3000 hoppas någon på forumet kan hjälpa till med valet. tycker iofs det är synd om du blir tvungen att släppa kompressor spåret
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
20180317_132949.jpg
Och den känns väldigt lagom beträffande mottryck och den börjar ge ladd vid ca 4000rpm
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Oljefiltret på min hoj är av insatstyp det sitter under en aluminiumkåpa med en den bult som jag länkat till tidigare genom filtret, enklast borde ju vara att ta ut ut oljetrycket där borde ju vara efter filtret som bulten hamnar.

Känns ju ut som att får man betala ca 2000 kr för en ny turbo till ex Corsan så är det väl lika bra att köpa en ny, det är ju lite detta som ställer till det med kompressorn jag jag gärna betala hyfsat mycket för en AMR300 men då vill jag vet vad jag får, känns ut som en jäkla chansning att köpa en kompressor på eBay för säg 4000 kr eller mer innan den är tullad och klar utan att egentligen veta mer än att den är begagnad.

Snygg CX500m har du mer info om det bygget, ser riktigt intressant ut. Vad har du för bränslepumo och hur har du löst returen till bränsletanken? Blir det turbobygge så är jag ju inte så sugen på gå och svetsa i min hyfsat nylackade tank.

Har inte helt gett upp kompressorn än men efter som jag inte verkar få tag på en AMR300 just nu vill jag sondera möjligheterna för turbo iställt, hade ju redan köpt en förgasare och ett nytt svänghjul för att modda till drivningen av kompressorn men utan en kompressor blir det ju som stopp.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
https://www.ideaconnection.com/inve...r-compressor-for-motorcycle-motor-bike-s.html

_____________________________________________________________________________
http://www.superchargersunlimited.com/specs.html
Unofficial Specs for Aisin Model AMR500
New Mini Roots Type Supercharger.

Application: to increase performance on motorcycles, snowmobiles, ATVs, VW engines, Mini Coopers, Subarus, Nissans, Toyotas or any engine under 3.0L.

500cc/ revolution (30.5 cu.in.) With straight, 2 lobe rotors. It could be over-driven, and make good boost on a 650cc-1000cc drag bikes or larger if RPM is kept low. Or it could be under-driven for smaller engines.


Du har förmodligen redan hittat ovanstående.......

Personligen så anser jag att kompressor är häftigare än turbo, by the look and feeling. :fakta
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jo jag har hittat den sidan om AMR500:an, ja va fan kanske man skulle chansa med en underdriven AMR500:va Fränheten är ju helt klar till kompressorns fördel ;)
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Tänkte göra en byggtråd men vet inte om jag ska vara i turboforumet eller caferäserforumet... men mer bilder kommer
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top