Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är frågan den var man hittar en AMR300 med koden 14408KA062 eller 14408KA051 dessa två ska vara för moturs drivning enligt austarliensaren. Då man läser på eBay på av dom som säljer står det att man kan köra dessa åt fel håll men får då byta plats på in och utloppet.

Nån som har koll på detta kan man utan problem bara vända på rotationen och in och utlopp utan några problem?

Är det nån som kan tipsa om en AMR300 med rätt betäckning är jag intresserad.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som vet vilken bredd av multiribbremar som är vanligast i bilar den med 4, 5 eller 6 kammar? Ska beställa kompressorn men då ska man väla remskiva antingen V för kilrem eller multirin rem. Kilrem är väl enklast men är ju inte lika snyggt som en bred platt rem.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är komperssor eländet beställt på eBay efter en hel del vånda, tog den för 6pk multiribrem. Lär väl ta ett tag innan den kommer från kina.

Nån som har koll på om man kan vända en kompressor hur som helst med tanke på oljan i den?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nu är komperssor eländet beställt på eBay efter en hel del vånda, tog den för 6pk multiribrem. Lär väl ta ett tag innan den kommer från kina.

Nån som har koll på om man kan vända en kompressor hur som helst med tanke på oljan i den?
När jag forskade på AMR 500 så skulle den gå att vända hur man ville, oljan följer med kugghjulen runt ändå.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då gick det som vanligt, fick mail av eBay säljaren att sista AMR300:an var såld. Frågan är ju var man ska söka nu efter en AMR300 ser att de finns på Aliexpress men frågan är ju då om inte alla säljare tar sin kompressorer från samma "tillfixare".

AMR300 är ju inte billiga heller utan man hamnar nu på runt 3500-4000 kr och sen ska ju tull och moms på det så runt 5000 kr för kompressorn får man ju räkna med funderar på om man rent av skulle kolla vad en kompressor kostar. Finns det nåt annat alternativ till AMR300? AMR500 verkar ju betydligtvanligare och mycket billigare.

Hoppas att få återbetalningen från eBay fort, har i alla fall fått mail från paypal att pengarna ska återbetalas.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu hoppas jag på bättre tur hos Aliexpress, beställde en AMR300 med 6PK remskiva där. Då jag började fundera på detta med att kompressormatat verkade det finnas hyfsat gott om AMR300 på eBay men då vi kom hem från semestern och jag skulel beställa verkar dom ju som bortblåsta. Skiter det sig nu får man väl försöka ta hem en från Japan.

Målsättningen är att ha hemma grejerna för att kunna dra igång byggandet då älgjakten är slut.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu får man väl se hur det går, har ju aldrig handlat frå aliexpress och fick ganska fort ett mail med en bild på locket med oljepluggarna till en AMR300 som var skamfilat utvändigt men länkarna i mailet funkade inte och jag blev som inte klok på vad som det hela gällde och försökte kolla på Alixepress sidan men hittade inget.

Ikväll så gick jag och kollade men kompressorn är inte skickad och lyckades då klicka på "view details" på order sidan och då kom helt plödsligt texten upp där dom frågar om det är ok att skicka den enda AMR300:an som har skadorna på locket.

Frågan är nu om kompressorn finns kvar åt mig och hur fan jag ska göra med den känns ju ut lite så där jag vill ju få ett snyggt bygge, kanske skulle man kunna ta och slipa och polera locket och på sånt sätt få det snyggt men jag vet inte. Verkar ju stört omöjligt att hitta AMR300 kompressorer nu till vettiga pengar.

Så här ser skadan ut
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fan vad jag blir less, fick svar på Aliexpress att denna kompressor är skadad och att det bara var att annulera ordern :huvet

Så vad fan gör jag nu, jag får väl kolla ebay igen och maila säljarna och verkligen kolla att dom har AMR300 kompressorer. Såg att det fanns någon i Japan och en i England men då får man ju putsa upp dom själv. Det verkar ju lite mysko att man annonserar AMR300 på eBay och Aliexpress och sen har man inga då man får ordern, jag misstänker ju att alla säljare tar sin kompressorer från samma snubbe i kina som fixar till dom och att han inte har några just nu.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur skulle en 500 funka då?
Att den kanske laddar något sämre på lågvarv med samma ladd på topp kanske kan vara av godo med tanke på spikningsrisken?
Jag räknade ju på en 1170cc motor men där var den egentligen i absolut minsta laget.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag börjar bli lite less på detta att hitta en AMR300.

Hur vet man om en AMR500 skulle funka? Kan man använda en 500 kommer man ju också undan lite billigare och bättre tillgång om kompressor skulle behöva bytas.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag börjar bli lite less på detta att hitta en AMR300.

Hur vet man om en AMR500 skulle funka? Kan man använda en 500 kommer man ju också undan lite billigare och bättre tillgång om kompressor skulle behöva bytas.

Bygga med turbo vore billigare och enklare om än inte så glamoröst. De skulle fortfarande va en utmaning tack vare att motorn är så liten i Kubik. Fördelen är då att om du lyckas hitta en lämplig turbo som laddar minst 1 bar så fördubblas effekten. Och med lite/mycket flax skulle den kunna ladda 1,5-2 bar vilket lär bli svårt på en så liten motor men då skulle effekten tredubblas :yoparty
Lämplig turbo hittar du på bilskroten de är bara välja den bil som har minst hk. Och jag har ju som redan nämnts en Golf diesel snurra som ev skulle funka bra om än lite stor?
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Visst har jag funderat lite att överge kompressormatning men jag vet inte, turbo känns lite modernt hitech mot kompressor.

Vad händer om man tar en AMR500 den ger ju mer flöde än 300:an vad blir problemet med högt flöde, är det att motorn inte hinner bränna luft/bränsleblandningen och att man då tappar tryck och den mekaniska förlusten ökar på lägre varv om man växlat ner kompressorn?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Visst har jag funderat lite att överge kompressormatning men jag vet inte, turbo känns lite modernt hitech mot kompressor.

Vad händer om man tar en AMR500 den ger ju mer flöde än 300:an vad blir problemet med högt flöde, är det att motorn inte hinner bränna luft/bränsleblandningen och att man då tappar tryck och den mekaniska förlusten ökar på lägre varv om man växlat ner kompressorn?

Jag är inte så påläst på kompressorer men jag antar att en onödigt stor ar500 är lite väl tungdriven så den stjäl onödigt mycket effekt för att ge ett vist övertryck. De kan sluta med att du får + - 0 effekt i värsta fall på en så klen motor. Någon expert får gärna tillrättavisa mig för jag är väldigt osäker på det påståendet. På turbosidan är de tvärtom en onödigt stor turbo har bättre genomflöde i avgasturbinen så man behåller mer av grundeffekten i motorn ,,man får fler hk vid samma övertryck som med en trång liten turbo. Nackdelen med för stor turbo är däremot senare laddtryck typ mer lagg.
Som extremt ex så gav min xr650 stånka ca 75hk med 0,8 bar med en för liten avgasturbin den byggde på tok för mycket motstånd på avgassidan, avgasmottrycket va bet högre än laddtrycket. När jag bytte till större turbo gav den 105hk på 0,8 bar rakt av.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då det gäller kompressorn så handlar det ju om två saker tryck och flöde, dessa hänger väl ihop med varandra för ökar man varven så ökar ju flödet, trycket blir väl i och för sig samma men med lågt flöde kommer man inte hinna bygga upp trycket i motorn på den tid som insugsventilerna är öppna. Men vad händer om man monterar en kompressor med för stort flöde? Går den bara tyngre att driva då den ska flytta större mängd luft?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu chansade jag igen och testade beställa en AMR300 från eBay, hoppas på tredje gången gillt även om jag inte längre har så stora förhoppningar.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Men vad händer om man monterar en kompressor med för stort flöde? Går den bara tyngre att driva då den ska flytta större mängd luft?

Det beror ju på vilken utväxling du har mellan motor och kompressor. En liten kompressor måste varva mer för att få samma flöde som en stor.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Men hur blir det om man växlat ner en större kompressor? Tappar man tryck då? Man får väl hoppas på att man får den AMR300 jag har beställt ikväll men annars verkar det som att AMR500 är det som det finns att få tag på, men frågan är vad som händer om man växlar ner den?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Som extremt ex så gav min xr650 stånka ca 75hk med 0,8 bar med en för liten avgasturbin den byggde på tok för mycket motstånd på avgassidan, avgasmottrycket va bet högre än laddtrycket. När jag bytte till större turbo gav den 105hk på 0,8 bar rakt av.

JEVLAR!!! 105 pållar i en stånka! Hur länge håller kedjan? Växellåda? Hur länge håller ALLT? :näsblod:):yoparty
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
JEVLAR!!! 105 pållar i en stånka! Hur länge håller kedjan? Växellåda? Hur länge håller ALLT? :näsblod:):yoparty

Jag får ursäkta trådkapningen men de är ju i väntans tider här så jag får säkert svara.

Motorn höll rel bra den enda förstärkning som krävdes va att byta ut vevstaken till en Falicon stake och silverpläterat nedre vevstakslager. Jag knäckte två org vevstakar pga lagerras innan jag förstod vad som behövde förstärkning. Org stake /lager höll för ca 85-90 hk. Problemet jag hade va att jag inte kunde låta bli ladda uppimot 1,1 bar = ca 125 hjul hk utan intecooler vilket va nära spikning utan intercooler på 98 okt de va spikningen som tog lagret! Just nu kör en Norsk mitt turbokit på sin xr650r och han är mer försiktig han laddar bara 0,8 bar = 105hk och 101nm i vrid och den har gått ca 1000 mil utan problem still going strong.
Växellådan är modell våldsam på xr 650 så den är inga problem den klarar säkert 200hk och kedjan köpte jag starkaste 520 som fanns för den kör man ju i tävling på 600-1000cc hojar utan problem. man fick ju slå av så mycket för den spann eller gick på bakhjulet hela tiden så kedjan blev inte så belastat som man kan tro. Jag skulle bygga en 150-170 hk vers som är fullt möjligt men tyvärr orkade jag inte det och sålde turboprylarna till Norsken.

Här är film på hojen in aktion.

https://www.youtube.com/watch?v=Tdh-phC8UDk

https://www.youtube.com/watch?v=LsqnQFb54V0

https://www.youtube.com/watch?v=lzSTyGIcVsM
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top