Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Varning!!
(Allmänt bludder ifrån en som kört kompressormatat med en Magnuson roots på en 4 cyl)

Värme problem kommer Du få oavsett vilken kompressor du har/tar . om Du tar 2 liter luft 20 grader varm och pressar ihop den till 1 liter(1 bar atö) , så 20 + 20 = 40 grader ,till det måste Du lägga "Massagen" av kompressorn ,dfriktion osv och verkningsgraden på en Roots är dålig ,riktigt dålig om man går över 0,5-0,7 bar (typ 35% (adibiatisk ) )

Med Ökad värme så ökar trycket ,,, Lika med att en bättre "laddning/kompressor" kan ge lika mycket effekt med 0,5 Bar som en med dålig verkningsgrad ger vid 1,5 bar ,,, Allt beroende på syreinnehållet i gasen som vi kan använda för att bränna "soppa"

En Turbo/centrifugal kompressor är mycket bättre på detta ( att inte tillföra värme till ingas ) man pratar om 70-75% som jämförelse och upp till 3 bar är det säkert inga problem

en annan variant är en Skruv, typ Lysholm ,Kenne Bell osv den har upp till 90 % verkningsgrad och kan skapa höga tryck ,,,(10 bar eller högre)

Luftkylt är inte optimalt vid nån form av överladdning ,,
över 0,5 bar är laddluftkylare nödvändigt, Du kommer få spikningar när maskin är tillräckligt varm och det är inte alltid man hör ett PING ( kan låta som kyrklockor i maskin ) ,, ( speciellt på luftkylt )
tänk oxå då på var du tillsätter soppan ,aldrig före IC,n annars kondenserar den ut i AC,n

Rekomenderar dig att komplettera ditt bygge med en insprutning för att skala bort en massa "Bas" problem
( en Microsquirt kostar $400 )

Om Du går med fugge , sug så spelar inte storleken så stor roll ,då komperssorn skapar ett "jämt" vakum
tryckt = satsa på en CV som tar hänsyn till tryckskillnaderna mellan in/ut på fuggen bättre

optimalt:
vattenkyld
rostrfria avgas ventiler , hårdare fjädrar på insugsidan
Skruvkompressor blåser igenom AC till ett spjäll
Innan spjället 2 st avlastningsventiler som släpper övertrycket tillbaka till insuget på kompressorn (när det är vakum( tryckskillnad) på andra sidan spjället)
insprutning ( Microsquirt ) med E85 sensor ,så du kan tanka vad som , 95/98/E85

Mina 5 cent
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, ska jag sammanfatta detta så är det möjligt att köra på bensin med sug utan intercooler om man håller sig under 0.5 bar? Förgasarens storlek spelar inte så stor roll då man kör med sugkompressor.

Om man ska köpa en insprutning så måste man väl ha ett spjällhus till den där Microsquirt grejen? Hur funkar det bäst vore ju att hitta nåt komplett system med spjällhus och allt i ett, vet att nån länkade till nåt sånt men tror att det kostade uppåt 1000 dollar.

Är ju ändå som inne på sugkompressor och förgasare i första läget, lite gammeldags av mig;)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Okej, ska jag sammanfatta detta så är det möjligt att köra på bensin med sug utan intercooler om man håller sig under 0.5 bar? Förgasarens storlek spelar inte så stor roll då man kör med sugkompressor.

Om man ska köpa en insprutning så måste man väl ha ett spjällhus till den där Microsquirt grejen? Hur funkar det bäst vore ju att hitta nåt komplett system med spjällhus och allt i ett, vet att nån länkade till nåt sånt men tror att det kostade uppåt 1000 dollar.

Är ju ändå som inne på sugkompressor och förgasare i första läget, lite gammeldags av mig;)

Kör med förgasare de funkar bra både som sug och tryck kompressor. Insprut är för modernt på caferacer. Du kan ladda mer än 0,5 bar men då måste du sänka kompförhållandet mer.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kör med förgasare de funkar bra både som sug och tryck kompressor. Insprut är för modernt på caferacer. Du kan ladda mer än 0,5 bar men då måste du sänka kompförhållandet mer.

Det är lite så jag känner att denna hoj ska vara lite gammeldags, målet får väl vara att klara "the ton" skulle man komma upp i 160 km/h får man väl vara mer än nöjd.

Nu är det en fråga på moppe nivå och på den tiden planades ju toppen för ökad komp och mer effekt oftast på inte allt för kloka sätt med sandpapper mot garagegolvet eller lite mer seriöst mot en glasruta med en 15-årings stadiga hand och tålamod ;) Vad är fördelen med att sänka kompen och ladda mer mot att behålla kompen och ladda mindre?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Vad är fördelen med att sänka kompen och ladda mer mot att behålla kompen och ladda mindre?

Fördelen är att du kan ladda mer och få en högre maxeffekt. Om du t.ex. sänker kompressionsförhållandet från 10:1 till 8,5:1 tappas inte mycket effekt alls i en sugmotor ( några procent bara)och den går då att köra med ett mycket högre laddtryck för t.ex. 100 % effektökning än med 10:1 i grundkomp.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej då är jag med varför man sänker kompen.

Har kollat lite mer på hojen om hur detta ska gå till, en fundering hur påverkar längden på insuget mellan kompressor och förgasare det hela? Om jag monterar kompressorn så den drivs från svänghjulet kommer den ganska långt åt vänster sida och monteras förgasaren direkt på den bakåt kommer det att bli ont om plats för vänsterbenet, tänkte att man gör en böj på anslutningen mellan förgasaren och kompressorn men då hamnar man mest troligt i ramen om man inte har ett gaska långt rör mellan kompressor och förgasare så man hamnar där luftburken sitter.

Alternativet är väl att göra som Australiensaren och förlänga axeln till kompressorn och flytta in den en bit så att förgasaren hamnar nära ramen men det är ju ett lite mer avancerat då man ska ha stödlager för axeln än att bara dra insuget och anslutningen till förgasaren så det passar mot motor och ram.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Förläng axeln och sätt kompressorn så att du får ett så kort och rakt insug till motorn som möjligt.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Okej då är jag med varför man sänker kompen.

Har kollat lite mer på hojen om hur detta ska gå till, en fundering hur påverkar längden på insuget mellan kompressor och förgasare det hela?

Förgasaren behöver sitta det den sitter men kompressorn kan du ha avstånd till.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det får nog bli så att jag försöker montera kompressorn mitt bakom toppen och förlänga axeln till drivningen, sen får man försöka få förgasaren lite åt sidan så man klarar ramen. Tänker att man får göra nåt vinklat insugningrör lite liknande Vincent V-twinarna då borde man klara ramen.

Jag fick lite modell nr på de olika AMR300 modellerna av Australieensaren så jag sak kolla så jag får en med drivningen på rätt sida.

Nu måste jag börja fundera på att beställa kompressorn så jag får en start på det hela och sen ska jag besikta hojen för att gå två år på mig att fixa detta för att ha hojen i "papper" under tiden för bygget även om mitt mål är att regbesikta men kompressor.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det får nog bli så att jag försöker montera kompressorn mitt bakom toppen och förlänga axeln till drivningen, sen får man försöka få förgasaren lite åt sidan så man klarar ramen. Tänker att man får göra nåt vinklat insugningrör lite liknande Vincent V-twinarna då borde man klara ramen.

Jag fick lite modell nr på de olika AMR300 modellerna av Australieensaren så jag sak kolla så jag får en med drivningen på rätt sida.

Nu måste jag börja fundera på att beställa kompressorn så jag får en start på det hela och sen ska jag besikta hojen för att gå två år på mig att fixa detta för att ha hojen i "papper" under tiden för bygget även om mitt mål är att regbesikta men kompressor.

Rätt tänkt de är viktigast att kompressorn blåser rakt in mellan cylindrarna så bägge får lika mycket bensinspridning. Förgasaren kan du ha uppimot 2-3 dm från kompressorn och de är inga problem med några svängar men gör så kort och rakt som möjligt såklart.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skulle tro att jag förgasaren hamnar ca 10-15 cm från kompressorn och röret mellan kompressor och förgasare kommer nog att ha ca 30-45 graders böj för att man ska klara av att passerar ramen som går ner mot svingen.

Nu ska vi på semester en dryg vecka, kommer säkert på fler funderingar då ;) Sen ska jag försöka besikta hojen i slutet av augusti så den är i papper två sommrar till så man har tid på sig med detta projekt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hittade detta bygge https://www.motofire.com/2016/06/kruggers-yamaha-sr400-is-a-supercharged-beauty/ lite så här hade jag först tänkt kompressormonteringen men tvärt om med förgasaren bakåt och sen svänga in insuget mot mitten och dela det till bägge cylindrarna.

Känns ut som väldigt långa rör både före och efter kompressor på detta bygge vad tror ni är detta kompressormontage mest för att det ska se häftigt ut på utställning? Är kanske lättare att svänga runt på insuget en cylindrig motor då man inte ska fördela bränsle/luftblandningen till två cylindrar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hittade detta bygge https://www.motofire.com/2016/06/kruggers-yamaha-sr400-is-a-supercharged-beauty/ lite så här hade jag först tänkt kompressormonteringen men tvärt om med förgasaren bakåt och sen svänga in insuget mot mitten och dela det till bägge cylindrarna.

Känns ut som väldigt långa rör både före och efter kompressor på detta bygge vad tror ni är detta kompressormontage mest för att det ska se häftigt ut på utställning? Är kanske lättare att svänga runt på insuget en cylindrig motor då man inte ska fördela bränsle/luftblandningen till två cylindrar.

Som du säger så är det ju mer publikfriande med insuget framåt men i praktiken ska du upp kring 300 km/h innan luffarturbon ger någon nämnbar skillnad för effekten.

En detalj är ju dock att tar man luften långt bak och inte placerar insuget rätt så riskerar du få luft som värmts upp av motorn och det påverkar fyllnadsgraden negativt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Min tanke är att dra ut förgasaren åt sidan dels för att den ska få plats för ramen men även för att komma ut den varma luftströmmen från de luftkylda cylindrarna.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Min tanke är att dra ut förgasaren åt sidan dels för att den ska få plats för ramen men även för att komma ut den varma luftströmmen från de luftkylda cylindrarna.

Snorkel till fuggen med en snygg tratt på. :)
Du kan även fixa en luftkanal som trycker in "kall" luft bakom cyllen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror inte det är nåt större problem med att få in kall luft till förgasaren tror det är värre att kompressorn sitter bakom motorn och blir varm.

Hittade en till SR400 med AMR300 och där snackas också om att man ska ha volym på det som insug, plenum trots att det också rör sig om sugkompressor. På det bygget går insuget framåt men sen tillbaka över kompressorn innan det nåt toppen.

Är detta bara svammel för att motivera den långa rördragningen? Här är den hojen http://www.pipeburn.com/home/2016/10/05/supercharged-yamaha-sr400-beautiful-machines.html
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De är inga problem att kompressor får strålvärme från cylindrarna de hettar inte upp den genomströmmande luften märkbart mycket. Kolla på alla standard turbobilar/lasbilar de har ingen turboisoleriong (turbomössa) standar trots att avgasturbinen sitter några cm från kompressordelen. Turbomössa på trimmade bilar har man mest för att slippa kläcka färgen på huven och att man inte ska bränna sig vid skruvning. Men du kan såklart islora kompressorn med brandhärdig isoleringsmatta men som sagt de kommer inte ge några fördelar som märks. Samma sak med förgasaren den tål hög värme bakom cylindrar utan att ge negativa fenomen. Hojen på länken har inte något plenum vad jag kan se men relativt långt insug pga placeringen av kompressorn de är med andra ord ok med lite långt insug i värsta fall.
Kehin Fcr gasaren är minst 39mm de finns från 39-41mm så de bådar gott om du köpt mikuni 42an.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Låter ut bra att nan lnte behöver oroa sig för värmen då jag vill inte isolera kompressorn för då försvinner ju mycket av fränhetseffekten som inte är att förringa i detta fall ;)

Mikuni gasaren är inte köpt än men reserverad till jag är hemma från semestern på Öland i slutet av nästa vecka, tänkte också då ta tag och köpa kompressorn då jag kommer hem.

Har också kollat besiktningstider så det får bli slutet av augusti innan älgjakten så är hojen i papper två sommar framåt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är hemma från semester nu och funderar vidare, ett beggat svänghjul har anlänt från England. Hoppas bara att det funkar för på eBay stod det att det skulle vara till serienummret som stämmer med min hoj men det har annat tillverkningsnummer och en till "plutt" på utsidan, förmoder att det är det som påverkar trigger till tändningen.

En 42 mm Mikuni gasare ska också vara på gång nu så nu ska jag börja kolla efter själva kompressorn, ska visst finnas fyra olika AMR300 enligt Australiensaren med radfyra 250:in. Måste kolla om jag ska ha en som går med eller motsols. Att få tag på en kompressor är nog nästa viktiga sak så man kan se hur det hela kommer att bli i verkligheten och får börja fundera på montering och drivning av denna.

Nån som har uppfattningen om det spelar nån större roll om man har kilrem eller multiribbrem till drivningen av kompressorn?

Har funderat om besiktningen men tänker att jag tar den till våren får väl rackla ihop den så den går hyfsat, även om man får köra utan luftburk, vore skönt att besikta efter nyår för då ska den som jag fattar det vara den sista besiktningen då den är besiktad då den blir 40 år 2021 vilket skulle vara skönt.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top