Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fick en idé till, skulle man kunna göra så här man drar fast axeln med centrumbulten och sen har man en stor platta med hål för nitarna som gör att den inte kan snurra på axeln. Lite jobbig att göra om man inte skulle kunna laserskära ut plattan och sen svetsa på dne på axeln med flänsen för remskivan och sen svarva till det sista för att få den rak.

Vad tror ni om detta?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Fick en idé till, skulle man kunna göra så här man drar fast axeln med centrumbulten och sen har man en stor platta med hål för nitarna som gör att den inte kan snurra på axeln. Lite jobbig att göra om man inte skulle kunna laserskära ut plattan och sen svetsa på dne på axeln med flänsen för remskivan och sen svarva till det sista för att få den rak.

Vad tror ni om detta?
Enda problemet med den blir ju kåpa och tätning. Men en bra bit på väg. :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fick en till ide när du säger detta om tätningen, man borde ju kunna ha den lilla flänsen löstagbar med en eller flera stoppskruvar som går in i en grop på axeln så den inte kan snurra, kan ju knappas bli några våldsammare påfrestningar att driva kompressorn och man kan ju också limma ihop det hela med locktite.

Man kommer vilket fall som helst att ha ett lock med sätet för tätningen som skruva i sidokåpan och då bör man ju kunna plocka loss "hela paketet" med axeln och lock med tätning i ett och sen värma isär det hela utan att riskera att värma svänghjul och stator.

Bästa lösningen är ju dock om man bara skulle kunna få fyra gängade M6 hål i svänghjulet.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det enda problemet som jag ser det med tratten är gänga i svänghjulet i övrigt är det ju lugnt, visst är det säkert lite göra för att få det hela rätt men det tror jag är mindre tidskrävande. Frågan är ju var jag hittar borrar och gängtappar som klarar av centrumet på svänghjulet. Nån annan som kan komma med nåt klurigt alternativ. Funderar på att köpa ett beggat svänghjul så man har ett om det går åt skogen med hela projektet.

Om centrumet på svänghjulet är stenhårt att borra och gänga tror ni att man får tappen med remskivan att sitta fast ordentligt om man gör den ihålig med botten och drar fast den med centrumbulten? Sen får man väl ha en remskiva som har "fläns med skruvhål" att fästa det hela i.

Så här skulle ju vara enkelt att göra men frågan är om den axeln sitter nog bra fast

De håller nog bra med bult i mitten som du ritat.vi prata om max efekt på axeln runt 10hk grovt gissat ev mindre. Gör själva stödytan så bred som möjligt runt mittenbulten för då håller de bättre. Kolla upp standardpackboxars mått och gör tappen efter den. Gör den gärna närmare 40mm bred så blir de stadigt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag köpt ett nytt svänghjul på ebay, tänkte att det är smidigt att labba på ett löst svänghjul och då kan man ju göra ett försök att borra och gänga. Det allra bästa vore ju om man skulle få dit en axel som på första bilden för då kan man ju enklare ta loss sidokåpan.

Ringde Momentum och kollade om remskivor, fick rådet att kolla Optibelt och där verkar det finnas remmar och remskivor där, frågan är väl bara vad remskivorna kostar har känslan att dom kan ta bra betalt för det är väl industriprodukter.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Remskivor, besök närmsta bilskrot eller snacka med nån bilverkstad om du kan få remskivor från vev vattenpump generator etc.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är nog inget problem med att få tag på remskivor på en bilskrot men kruxet är väl att få tag på remskivor med samma centrum, offset, osv men med olika diametrar. Det är därför jag kollat på vad man kan köpa för nåt med likadant centrum men med olika diametrar på remhjulet.

Det skulle ju underlätta väldigt då man inte har koll på vilken utväxling man ska ha på det hela att enkelt kunna byta remskiva, man kan väl i värsta fall svarva ur centrum ur en remskiva och sen svetsa på remspåret från en annan med rätt diameter.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är nog inget problem med att få tag på remskivor på en bilskrot men kruxet är väl att få tag på remskivor med samma centrum, offset, osv men med olika diametrar. Det är därför jag kollat på vad man kan köpa för nåt med likadant centrum men med olika diametrar på remhjulet.

Det skulle ju underlätta väldigt då man inte har koll på vilken utväxling man ska ha på det hela att enkelt kunna byta remskiva, man kan väl i värsta fall svarva ur centrum ur en remskiva och sen svetsa på remspåret från en annan med rätt diameter.

Varför krångla med hopplock och svets, svarva en remskiva som du vill ha den.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Japp, svarva en adapterplatta och skruva fast remskivan i.
Du måste ju börja nånstans, du har väl maxvarv på blowern så att du vet hur stor maxspeed utväxling du kan ha för att den inte skall explodera i skrevet.
Sen är det väl lämpligt att börja på halva maxvarvet och se vad du får, du får ju sluta gasa om det blir för mycket, ett "dödmansgrepp ala skoter" kan vara bra att ha.............
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad jag fått fram vid googling är att maxvarvtalet för en AMR300 är 16000 rpm, motorn på Hondan "rödvarvar" vid 10000 på varvräknaren så man får väl räkna med 11000 rpm och med utväxling på 1:1,45 (visst blev detta åt rätt håll) ger det 15950 rpm om jag nu tänker och räknar rätt, halva varvet 1,35:1 borde då de ca 8150 rpm.

Det som är på gång nu är inskaffande av en förgasare till bygget, har en på gång en Mikuni HSR 42M. Nästa steg är väl det viktigaste av allt, att köpa själva kompressorn som jag inte ännu har här velar jag lite fram och tillbaka var jag ska handla. Svenska bilskrotarna verkar ha dåligt med Aisin AMR300 jag hittar i alla fall inga så det blir väl chans köpa på eBay, dock verkar alla vara beggade och upputsade som man hittar i Kina till måttliga priser, dom beggad oputsade i Japan är ju billigare men då blir frakten svindyr.

Tror dock att jag ska göra en sak innan jag börja riva i hojen, den ska besiktas senast i Juni 2019 så jag funderar på att åka och besikta hojen i augusti nu i höst för att ha två år på mig innan nästa besiktning. Har ju bara på känn att även om detta skulle gå bra så behövs nog en hel del tid att testa och justera in hojen, är ju onödigt att hålla på med detta oh ha den obesiktad.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vad jag fått fram vid googling är att maxvarvtalet för en AMR300 är 16000 rpm, motorn på Hondan "rödvarvar" vid 10000 på varvräknaren så man får väl räkna med 11000 rpm och med utväxling på 1:1,45 (visst blev detta åt rätt håll) ger det 15950 rpm om jag nu tänker och räknar rätt, halva varvet 1,35:1 borde då de ca 8150 rpm.

Det som är på gång nu är inskaffande av en förgasare till bygget, har en på gång en Mikuni HSR 42M. Nästa steg är väl det viktigaste av allt, att köpa själva kompressorn som jag inte ännu har här velar jag lite fram och tillbaka var jag ska handla. Svenska bilskrotarna verkar ha dåligt med Aisin AMR300 jag hittar i alla fall inga så det blir väl chans köpa på eBay, dock verkar alla vara beggade och upputsade som man hittar i Kina till måttliga priser, dom beggad oputsade i Japan är ju billigare men då blir frakten svindyr.

Tror dock att jag ska göra en sak innan jag börja riva i hojen, den ska besiktas senast i Juni 2019 så jag funderar på att åka och besikta hojen i augusti nu i höst för att ha två år på mig innan nästa besiktning. Har ju bara på känn att även om detta skulle gå bra så behövs nog en hel del tid att testa och justera in hojen, är ju onödigt att hålla på med detta oh ha den obesiktad.

Kolla om du kan hitta en kompressor-map för AMRen, så kan du en räkna dig fram till vilket varvtalsområde kompressorn bör arbeta i, och anpassa utväxlingen därefter.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kolla om du kan hitta en kompressor-map för AMRen, så kan du en räkna dig fram till vilket varvtalsområde kompressorn bör arbeta i, och anpassa utväxlingen därefter.

Vad menar du med kompressor-map? Jag har googlat som en tok för att försöka hitta spec på AMR300 men det verkar ju svårt eller så är jag dålig på att söka;)




Det är dom där jag menar, verkar ju finnas några kineser som säljer upputsade Aisin AMR300 för de där pengarna runt 2600-2800 kr.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
En kompressor-mapp visar hur effektiv kompressorn är vid en given flow rate och boost ratio (exemplet nedan är för kompressorsidan på en turbo men principen är densamma för en mekaniskt driven kompressor). Det hjälper dig även att välja rätt storlek på kompressorn. Men, för att du ska ha nytta av den måste du förstås veta hur stor volym kompressorn pumpar vid ett givet varvtal. Har du prövat att kontakta tillverkaren för tekniska data?

https://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/compressor_maps
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej då är jag med, har testa maila Aisin men frågan är ju om man kan får fram nåt av dom det verkar ju vara ett gigantiskt företag.

Lyckades hitta mailadress till Australiensaren med kompressor 250 radfyra bygget då jag reggade mig på ett forum så jag testade även att maila honom och höra vad han har att säga om man kan få nåt tips och råd där.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fick svar av Australiensaren nu fattar jag inte riktigt allt 100% men då jag nämnde att jag tänkte använda en Mikuni HSR42 så säger han att den är alldeles för stor och att han testat en sån. Nån som kan tolka denna rad från mailet?

"carb flow required for the blown 250 = 78 cfm @ 115% V/E
Mikuni HSR42: 213 CFM"

Vidare säger han att köra på bensin är problem för att som jag tolkar det kommer insuget att bli varm och motorn kommer att spika. Han kör på metanol som tydligen ska funka då det kyler men som har andra nackdelar som att man måste rengöra bränslesystemet och byta olja efter varje körning, sen tar visst hand hoj 6 liter på en 8 km repa, är ju kanske inte så bra för mig om man vill åka till samhället det skulle gå ca två tankar för mig på en sån tripp.

"If you decide to use Gas, intake charge over heating will be a huge problem, the engine will pre-ignite badly, destroying it's self if not addresed ( intercooler needed, then you have another problem, where to put it)"

Han kör sin på 75% av motorvarvet och dom ska tåla 12000 rpm utan problem, han har laddtrycket på 10 lb vilket jag fick fram ska vara 0.69 bar med original kammar med noll överlapp och 15 lb som ska vara 1.03 bar med kammar med överlappning (eller vad det nu heter på korrekt tekniskt språk. Säger också att man ska ha ett plenum på minst dubbla motorstorleken men fick som inte nåt svar varför.

Fick denna länk med i mailet så den verkar ju funka
https://www.youtube.com/watch?v=cS5dAJz90uo&feature=youtu.be

Vad tror ni det känns lite som att det är läge att tänka om och fundera på att köra med tryck istället för sug om man vill använda vanlig bensin, vilket ju skulle vara praktiskt. Vill ju verkligen göra detta med hojen men nu känns det känns ut som att tryck och kanske intercooler är att föredra. Vill inte ge upp kompressorn för turbo för jag tycker att det är fränare med kompressor och det är ju minst lika viktigt på denna hoj.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tror inte insugstempen blir mycket högre med sug vers,,ev lite högre pga avsaknad av plenum som förmodligen kyler lite. Du ska ju bara ladda 0,5 bar mot org kompförhållande så de är nog ingen fara spikning bör inte bli ett problem på så lågt laddtryck. Om förgasaren suttit i tryckkompressor så är den för stor men i sugkompressor tror jag inte har någ bet om man har en 34 eller 42mm gasare hålet in i kompressorn ser ju ut att vara runt 40-45mm och jag tror inte man ska ha en mindre gasare än så som stryper inflödet. Kolla efter förgasarstorlek på¨Danskarnas byggen de ser ut att köra stora förgasare vs den lilla kubik de har.

Här har du en bubblamotor med amr300 som de sitter en mikuni hsr 42-45mm ev är de en 48mm?
https://www.youtube.com/watch?v=hg7umXODtjE
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänker att insugstempen stiger om man har kompressorn och insuget monterad bakom cylindrarna speciellt på en luftkyld motor mot om man skulle montera kompressorn och plenum så den utsätts av fartvinden och kyls den vägen.

Hur påverkas förgasarstorleken av cylindervolymen? I mitt fall kommer ju kompressorn att hamna ganska mycket på sidan av cylindrarna om då jag tänker driva den från svänghjulet. I det fallet som borde den inte utsättas för så mycket värme från cylindrarna, sen är jag inne på att göra nån skärmning mellan insug och cylindrarna.

Hur är det med värmeutvecklingen då man komprimerar luft, jag vet att man får värme men stiger den markant mer om man börja komprimera upp till säg 1 bar jämfört med 0,5 bar?

Du tror alltså på en AMR300 med en HSR42?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tänker att insugstempen stiger om man har kompressorn och insuget monterad bakom cylindrarna speciellt på en luftkyld motor mot om man skulle montera kompressorn och plenum så den utsätts av fartvinden och kyls den vägen.

Hur påverkas förgasarstorleken av cylindervolymen? I mitt fall kommer ju kompressorn att hamna ganska mycket på sidan av cylindrarna om då jag tänker driva den från svänghjulet. I det fallet som borde den inte utsättas för så mycket värme från cylindrarna, sen är jag inne på att göra nån skärmning mellan insug och cylindrarna.

Hur är det med värmeutvecklingen då man komprimerar luft, jag vet att man får värme men stiger den markant mer om man börja komprimera upp till säg 1 bar jämfört med 0,5 bar?

Du tror alltså på en AMR300 med en HSR42?

Allmänna gaslagen, P*V = M*R*T

Förenklat T2 = T1*P2/P1 = 293*1,5/1,0 = 440 K = 167 Celsius.

Men i praktiken kyls det ju på vägen i rören och blir inte så varmt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tänker att insugstempen stiger om man har kompressorn och insuget monterad bakom cylindrarna speciellt på en luftkyld motor mot om man skulle montera kompressorn och plenum så den utsätts av fartvinden och kyls den vägen.

Hur påverkas förgasarstorleken av cylindervolymen? I mitt fall kommer ju kompressorn att hamna ganska mycket på sidan av cylindrarna om då jag tänker driva den från svänghjulet. I det fallet som borde den inte utsättas för så mycket värme från cylindrarna, sen är jag inne på att göra nån skärmning mellan insug och cylindrarna.

Hur är det med värmeutvecklingen då man komprimerar luft, jag vet att man får värme men stiger den markant mer om man börja komprimera upp till säg 1 bar jämfört med 0,5 bar?

Du tror alltså på en AMR300 med en HSR42?

Ang insugstempen så funkar ju alla v8 bilar bra med sugkompressor så varför skulle inte din motor funka bra trots att insugstempen blir lite hög,,motor som motor menar jag.
En tumregel är 10*C per 0,1bar laddtryck.
7 psi = 0,5bar = 50*C = ca 80*C en varm sommardag. De är löjliga tempraturrer som absolut inte ger så stor spikrisk. Sugkompreesor ger i runda slängar 120c vid 0,8 bar (på bensin).
Har man bara 80c insugstemp så gör inte en intercooler så mycket av sig trots att den sänker insugstempen ner till 30-40c. Jag körde min xr650r utan ic och jag laddade 1,2 bar som mest utan spikning på 98 okt och 0,8:1 i kompförhållande. Jag provade en stor ic som jag bara hängde på utvändigt alla madmax. Vid ca 0,8 bar började man märka av effektskillnad och vid 1 bar kändes det ordentligt hur mycket bättre den gick och 1,2bar ja du fattar.
Ang förgasaren så vore en förgasare som är lika stor som inloppet i kompressorn bäst. Baserat på bilder så ser inloppet ut att vara runt 40-50mm stort och då blir de ju bra med 42mm gasaren. Om inloppet bara är 30-38mm så är en mindre förgasare bättre. Om du redan köpt förgasaren och den är större än insuget så har jag en hel flock med mindre förgasare,, då kan vi kastbyta fuggar.
 
Last edited:
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top