Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då är det som jag trodde angående insuget men det bör gå att få till ett insug som är hyfsat smäckert.

Har läst den om blow off ventilen på danskens sida men även i tråden med 250 radfyran gjordes ju nån form av säkerhetsventil med ett av tre fjädrar belastat lock som skulle agera säkerhetsventil. Enklast är ju om man kan köpa en färdig ventil och bara skruva fast på insuget.

Har mailat dansken och hoppas att han svarar men man ska väl inte har för stora förhoppningar på det.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Då är det som jag trodde angående insuget men det bör gå att få till ett insug som är hyfsat smäckert.

Har läst den om blow off ventilen på danskens sida men även i tråden med 250 radfyran gjordes ju nån form av säkerhetsventil med ett av tre fjädrar belastat lock som skulle agera säkerhetsventil. Enklast är ju om man kan köpa en färdig ventil och bara skruva fast på insuget.

Har mailat dansken och hoppas att han svarar men man ska väl inte har för stora förhoppningar på det.

Tänk säkerhetsventil till luftkompressor med klenare fjäder.....
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Japp det är ju nåt liknade en säkerhetsventil till kompressor man ska ha men den ska tydligen klara hyfsat flöde, enligt danskens sida skall säkerhetsventilens area vara lika stor som förgasaren, det är säkert därför dom med radfyran gjort en hyfsat stor platta som "blow off ventil". Men det verkar ju enklast att ta nåt liknande denna typ av ventil med fläns med rätt tryck och montera på insuget https://www.ebay.com/itm/Universal-...stable-25psi-BOV-Blow-Dump-Blue-/252955149166
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Japp det är ju nåt liknade en säkerhetsventil till kompressor man ska ha men den ska tydligen klara hyfsat flöde, enligt danskens sida skall säkerhetsventilens area vara lika stor som förgasaren, det är säkert därför dom med radfyran gjort en hyfsat stor platta som "blow off ventil". Men det verkar ju enklast att ta nåt liknande denna typ av ventil med fläns med rätt tryck och montera på insuget https://www.ebay.com/itm/Universal-...stable-25psi-BOV-Blow-Dump-Blue-/252955149166

Nej de funkar inte med en dumpventil från turbo för den stänger hårdare o hårdare ju mer tryck de blir,,de öppnar vid vacum typ när man släpper gasen.
Men däremot en Wastegate till turbo funkar rätt väg (länk). Köp en wastegate typ som länken visar den öppnar vid 14 psi bar för de klarar plenumet och kompressorn. De finns dyrare vers som är justerbar samt att de följer med olika hårda fjädrar också men som sagt köp den billigaste 44mm ventil du hittar. Länken wg kan du byta fjäder i också om du vill ladda över 14 psi. Wastegaten sätter du fast på insuget efter kompressor, den öppnar genom att de blir tryck under ett membran som lyfter en stålventil . Man kopplar bara in en liten 4-5mm slang från wastegatens tryck klocka till samma insug som wastegaten sitter på så trycker den upp ventilen när den nått 14 psi i detta fall länkens wg.

https://www.ebay.com/itm/44MM-Waste...m=R40&rt=nc&_trksid=m570.l1313&LH_TitleDesc=0
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag funderade faktiskt varför det satt en slangnippel på ventilen men jag trodd att man kanske ville ha möjligheten att trycksätta den för att kunna öka på öppningstrycket. Men det är ju en sån waste gate som du länkade till jag menar, måste ju vara mycket enklare att köpa nåt färdigt än att göra som dom med radfyran och bygga själv. Bara man kan hitta nån i aluminium eller svart utförande, är lätt allergisk mot dessa flashiga eloxerade sakerna ;) Har nog med åldern att göra;)

Inget svar än på mailen från dansken.

Har funderat vidare och man vill ju helst ha kompressorn monterad "kallt" men jag tänker mig att man skulle sätta in en skräm av aluminium plåt mellan cylindern och kompressorn drar man ut denna plåt en bit utanför cylinderns sida så borde man ju kunna leda in kylande luft mellan cylindrarna och kompressorn för att hålla nere tempen på kompressorn.

Det som nu skulle behöva göras är att införskaffa kompressorn så man fysiskt kan börja se hur man ska kunna montera den. Men det är ju här största funderingen ligger just nu, ska man köpa en ny Aisin AMR300 på eBay? Har försökt kolla på bilskrotarna men det verkar ju inte finna nån där, denna kompressor satt väl i nån Subaru minibil om jag fattat det rätt och det lär ju inte vara det vanligaste bilen på svenska skrotar.
 
Last edited:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
På våra installationer har vi kört både "pop off" ( fjäderbelastad ) samt sprängsäkring ( gaveln på plenumet limmas med silicon ) för att vara säker vid baktändning .. en liten "nysning" ( lätt att få när maskin är kall ) klarar pop offen lätt,
Men en riktig baktändning med hinner inte "pop offen" med utan kan böja kompressoraxlarna (Roots) så att man får islagskador i rotorer och teflonremsor .

Kör man med Skruv typ autorotor/kenne bell så klarar denat bygga riktigt höga tryck om den får gå emot ett stängt utrymme ,säkert 15- 20 bar och det kan mörda vilka slangar eller packningar som helst,
så försiktighet är nog att föredra.. om man inte vill göra om ,göra rätt många ggr
Lycka till
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej det var ju ett bra tips att få, har du tips på hur man ska dimensionera pop off och sprängblecket.

Enligt danskens hemsida så skulle ju pop off ventilen vara lika stor som förgasarens diameter, Är skillnaden med ett sprängbleck mot en till ytan stor pop off ventil att man får minimalt motstånd i och med att sprängblecket flyger loss medan med en pop off ventil är fjäderbelastad och bara lättar vid tryck?

Rent teoretiskt borde man väl klara sig med bara en pop off ventil om den bara kan hantera nog stort flöde för en riktig baktändning men det är kanske det som är svårt att få till på en pop off ventil?

Borde man inte kunna bygga en mekanism på en sprängventil som gör att det klarar ett visst tryck för att sen då sprängtrycket är uppnått öppna ventilen helt och sen får sprängventilen återställas manuellt? Är ju lite minder kul om man skulle råkas blås sprängblecket och sen ska börja limma och greja för att ta sig hem.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du kan faktiskt köra med en vanlig blowoff ventil men man ger fan i att koppla in den lilla tryckslang som normalt håller ner kolven. Kör man enbart blowoffventilen med fjädertryck och dessutom borrar stoort hål i taket (lika stort som kolven om möjligt) ovan kolv så funkar den enbart på fjädertryck. Du måste garanterat sätta dit minst dubbla fjädrar alt en stark för att den ska hålla tätt för typ 2 bar. Fjädertrycket ställer du in genom att sätta tryckluft mot/under kolven i tills den håller tätt för önskat sluttryck. Wastegate som jag nämnde tidigare kan nog vara för sen i öppning av ventil vid plötslig smäll om man kopplar in den som man ska men även den kan man köra enbart med fjädertryck för då blir den snabb. 50mm dump eller wastegate tror jag klarar en smäll i ett så litet insugsrör och liten kompressorvolym som du kommer ha de är en annan 5a på en bil med stor volym i kompressor och insugsrör för då blir de nog en enorm smäll. Jag skulle nog välja en ombyggd dump före en ombyggd wastegate för dump är bet lättare och billigare.

Här har du en länk till en 50mm dump de finns såklart större dumpar men 50mm dump är ju större än en 40-42mm förgasare så de duger nog. Du kan visserligen epoxylimma fast ett stort lock utanpå insugsröret alt på gaveln som sprängs lös om de smäller utav helvete. Du får ha med epoxylim :D

https://www.ebay.com/itm/Tial-style...djustable+&_from=R40&rt=nc&_trksid=m570.l1313
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur fasen ska en sån där dumpventil kopplas i "normalt" användande, varför kopplar man in tryck på den? Jag trodde att det bara var en fjäderbelastad säkerhetsventil som släpper vid ett visst tryck? Man får väl ha med en limtub så man får limma ihop insuget om man smällt det:D

Annars så fick jag en ide på en spräng ventil om man skulle kunna svarva till ett lock som pressas in i ett säte och tätas med o-ring frågan är ju bara hur man ska spräng testa det hela så man vet att det ger sig vid en baktändning? Man ska ju få till en lämplig kontrollerad sprängning, men det kan ju vara spännande i sig :D

Funderar vidare och snart måste jag ju börja göra nåt konkret ;) Får nog bli en Kina kompressor för jag vet inte var jag ska hitta en bra beg AMR300? Sen funderar jag på om man måste ha ett stödlager fäst i svänghjulskåpan antigen mellan svänghjulet och remskivan till kompressorn eller monterat utanför remskivan i axeländen? Eller kan man bara montera remskivan direkt på svänghjulet eller belastar man då vexaxellagret på svänghjulssidan för mycket?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Dumpventilen funkar bara som den är tänkt när man kör tryckturbo . Dumpen monteras som du förstår på plenum eller något tryckrör efter turbo för den ska ju släppa ut tryck när man släpper gasen för att inte turbon ska tappa snurren mellan växlingar. Lilla tryck/sugslangen kopplas in på insusgrör "efter förgasare eller insprut" de innebär att när du slår av gasen så bildas ett vacum i stället för tryck i den lilla slangen så kolven lyfts = pyyyysssss. Och när du sopar på gas igen laddar turbon upp insuget/plenum igen och då stängs kolven mer o mer ju högre turbotryck man laddar på.

Ang stödlager så tror jag absolut inte du behöver oroa dig för remskiva på svänghjul för de är ju skitstora ramlagen den är upphängd i
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, då har jag lite bättre koll.

Då det gäller att köra utan stödlager så borde ju en tandrem vara bättre då man bör kunna ha en sån något slackare än en kilrem eller en platt ribrem. Tror ni att man behöver nån tärning på axeln in mot svänghjulet ska man ha en packbox som man monterar i svänghjulskåpan? Det känns ju us som att ma vill ha så tätt som möjligt mot tändningen.

Hur är det med remskivor finns det nån "standard" på hål nav? Tänker att det borde ju vara bra att kunna hitta nån remskiva modell av remskiva som är lätt att få tag på då det som tidigare nämnds säkert kommer att krävas några innan man får till rätt utväxling och laddning av det hela.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tandrem behövs inte när de är en så liten kompressor de sitter ju bara platt rib/flerspårsrem på dem från fabrik flerspårsrem behöver inte så hård spänning för att inte slira känn på närmsta bil så får du en uppfattning. De lär nog inte finnas standard centrumfäste på remhjulen. bilskrotar är nog et bra ställe att hitta olika storlekar på remhjul.
Ang tätning in till svänghjul så är frågan om svänghjulet och stator ligger i oljebad eller går torrt? Går de i oljebad är packbox såklart nödvändig men går den torrt är de mindre noga. De är såklart bäst med packbox även om de är torrt svänghjulshus men inget måste då statorn tål både vatten o dynga till viss mån.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skulle jag vara smidigt om man kan köpa på sig ett gäng remskivor på en gång som har samma infästning och centrum så man enkelt kan byta utväxling. Detta vore ju också bra då man tydligen inte får öka effekt och vrid om man bara ska göra en regbesiktning men då är det väl vara att växla ner, man borde ju till och med lyckad få ut mindre effekt om man växlat ner tillräckligt.

Svänghjulet är torrt på denna maskin så för att få det att funka räcket det ju med ett hål för axeln men tror det är lila bra att sikta på en tunn packbox med tanke på allt arbete som detta kommer att kräva spelar väl en packbox mindre roll dock skulle man kumna skippa den i första läget men se till att det finns plats mellan kåpan och renskrivan så man kan montera dit en senare om det hela visar sig funka.

Ingen som har tips på var man kan köpa remskivor borde ju finnas någonstans.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag börjat att se över hur nu detta med kompressormatningen ska gå till.

Det första steget är ju att lyckas få ut drivningen från vevaxeln och tanken är ju att på nåt vis få fast en remskiva på svänghjulet. Frågan är ju hur man gör detta enklast vad tror ni om att svarva till en tapp med en platta med bulthål och som har en styrkant på baksidan som passar på insidan av hålet som muttern sitter i. Sen borrar och gängar man svänghjulet och skruvar fast plattan i hjulet och sen remskivan på den tappen? Annars kanske man skulle kunna borra ur fyra nitar och byta ut mot bultar men då måste man ju ha en stor diameter på den ihåliga tappen för att komma åt att dra muttern.

Nån som har en aning om man kan borra och gänga i svänghjulets nitade centrum eller om risken är att det är härdat som f-n? Tänker mig att att fyra M6 bultar borde räcka för att hålla fast axeltappen till remskivan som ska driva Aisin AMR300:an.

Nåt sånt här tänker jag mig axeln som ska bultas i svänghjulet sedd i profil, detta är ju grovt ritad i paint med totalt fel proposition axeln ska vara så kort som möjligt så remskivan hamnar nära svänghujet;)


Så här ser svänghjulet ut på denna hoj, nån som andra idéer på att få fast en axel på det?
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har tänkt den tanken i dom banorna men och snurrar det hela bara åt rätt håll så borde det gå, dock är det en bult in i veven. Har haft en tanke på att göra ett ihåligt rör och dra fast mellan bulten och svänghjulet men frågan är om det sitter utan nån krysskil eller liknande. Sen blir ju diametern stor då man måste komma åt bulten i axeln.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Bultskalle med insex/torx i ett rör med svarvad botten.
Går förmodligen att göra typ kil som går mot svänghjulet.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu har jag börjat att se över hur nu detta med kompressormatningen ska gå till.

Det första steget är ju att lyckas få ut drivningen från vevaxeln och tanken är ju att på nåt vis få fast en remskiva på svänghjulet. Frågan är ju hur man gör detta enklast vad tror ni om att svarva till en tapp med en platta med bulthål och som har en styrkant på baksidan som passar på insidan av hålet som muttern sitter i. Sen borrar och gängar man svänghjulet och skruvar fast plattan i hjulet och sen remskivan på den tappen? Annars kanske man skulle kunna borra ur fyra nitar och byta ut mot bultar men då måste man ju ha en stor diameter på den ihåliga tappen för att komma åt att dra muttern.

Nån som har en aning om man kan borra och gänga i svänghjulets nitade centrum eller om risken är att det är härdat som f-n? Tänker mig att att fyra M6 bultar borde räcka för att hålla fast axeltappen till remskivan som ska driva Aisin AMR300:an.

Nåt sånt här tänker jag mig axeln som ska bultas i svänghjulet sedd i profil, detta är ju grovt ritad i paint med totalt fel proposition axeln ska vara så kort som möjligt så remskivan hamnar nära svänghujet;)


Så här ser svänghjulet ut på denna hoj, nån som andra idéer på att få fast en axel på det?

De måste väl funka bra med den ritade utanpåliggande tappen. Den skruvar man ju fast efter att man dragit åt svänghjulets mittenbult så de är väl inga problem. Du kan byta ut centrumbulten mot en insex så blir de mer plats för insticket på tappens bakdel för man vill ju ha någon mm instick så de centrerar bra.
Svänghjulets centrum som är nitat är oftast stenhårt men de går gänga om du hittar bra verktyg.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det enda problemet som jag ser det med tratten är gänga i svänghjulet i övrigt är det ju lugnt, visst är det säkert lite göra för att få det hela rätt men det tror jag är mindre tidskrävande. Frågan är ju var jag hittar borrar och gängtappar som klarar av centrumet på svänghjulet. Nån annan som kan komma med nåt klurigt alternativ. Funderar på att köpa ett beggat svänghjul så man har ett om det går åt skogen med hela projektet.

Om centrumet på svänghjulet är stenhårt att borra och gänga tror ni att man får tappen med remskivan att sitta fast ordentligt om man gör den ihålig med botten och drar fast den med centrumbulten? Sen får man väl ha en remskiva som har "fläns med skruvhål" att fästa det hela i.

Så här skulle ju vara enkelt att göra men frågan är om den axeln sitter nog bra fast
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top