Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Fortsatt Älg OT. En kompis till farsan var och jagade i Ryssland för ca 10år sedan, han sköt en hyfsat stor älg... :crash

Capture12.PNG

Capture13.PNG
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det där ser ut som en rejäl älg, jäklar vilka horn. Sköt en 6-taggare på fast stånd undan Jämten förra söndag som ändå var hyfsat stor ca 250 kg.

Har fortsatt lite på bygget, nu är avgassystemen är nu ihop svetsade och fästena till kompressorn målade. Ska låta färgen torka några dagar till innan jag börjar monterar tillbaka fästena på hojen och sen ska jag dra över mässing lod i skarvarna på avgassystemet så jag är hundra säker på att det är tätt för bredbandslambdan.





 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite funderingar om nån har koll, kan man räkna ut utväxlingen av kompressorn och vilket laddtryck man kommer att få utifrån nuvarande utväxling och laddtryck? Att man kan räkna ut det är jag ganska säker på men i sånt fall hur? Vore intressant att veta hur mycket man ska växla upp för att nå olika laddtryck om man vill ladda mer.

Förhoppningsvis är jag snart på gång med att montera ihop bygget, med lite tur hämtar jag svarven i helgen och då kan jag göra bussningarna som fattas för att montera kompressorn istället för att ha ett gäng brickor travade på varandra.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Om det är ett Biltema GEL-batteri du har så håll ett öga på det.
Vi hade ett som låg platt på rygg och började läcka ur en skarv.
Kundtjänst bara suckade och gav oss pengarna tillbaka utan det vanliga Biltematjafsandet.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Lite funderingar om nån har koll, kan man räkna ut utväxlingen av kompressorn och vilket laddtryck man kommer att få utifrån nuvarande utväxling och laddtryck? Att man kan räkna ut det är jag ganska säker på men i sånt fall hur? Vore intressant att veta hur mycket man ska växla upp för att nå olika laddtryck om man vill ladda mer.

Förhoppningsvis är jag snart på gång med att montera ihop bygget, med lite tur hämtar jag svarven i helgen och då kan jag göra bussningarna som fattas för att montera kompressorn istället för att ha ett gäng brickor travade på varandra.

Du behöver en tabell/graf från tillverkaren som visar laddtryck i förhållande till kompressorns varvtal. Sedan är det ju en smal sak att räkna ut utväxlingen mellan motoraxel och kompressor för att få ditt önskade laddtryck vid ett visst varvtal.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du behöver en tabell/graf från tillverkaren som visar laddtryck i förhållande till kompressorns varvtal. Sedan är det ju en smal sak att räkna ut utväxlingen mellan motoraxel och kompressor för att få ditt önskade laddtryck vid ett visst varvtal.

Det där gäller väl främst centrifugalkompressorer och turbiner.
Bosses kompressor har väl i princip deplacement som är linjärt med varvtalet.

Alltså behöver han bara tänka att fyllnadsgrad. Öka varvtalet 10% så bör fyllnadsgraden öka 10%.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det där gäller väl främst centrifugalkompressorer och turbiner.
Bosses kompressor har väl i princip deplacement som är linjärt med varvtalet.

Alltså behöver han bara tänka att fyllnadsgrad. Öka varvtalet 10% så bör fyllnadsgraden öka 10%.

Ungefärligen ja. Effektiviteten minskar med ökat varvtal och beroende på filter/rördragning men håller man sig inom avsett spann kan man tänka ungefärligen så.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är ett Biltema batteri på hojen som legat så där i över fyra år, köpte ett mindre batteri då jag hade funderingar på att montera det under sadeln men det blev inte så. Jag ska hålla koll på det och även ett batteri som ligger platt i en av gräsklipparna.

Problemet med Aisin AMR300 är att det verkar väldigt dåligt med att få fram data på kompressor och det är därför jag undrar om man på ett ungefär kan räkna ut hur utväxlingsförhållandet påverkar laddtrycket utifrån det laddtryck och utväxlingsförhållande jag har idag.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det där gäller väl främst centrifugalkompressorer och turbiner.
Bosses kompressor har väl i princip deplacement som är linjärt med varvtalet.

Alltså behöver han bara tänka att fyllnadsgrad. Öka varvtalet 10% så bör fyllnadsgraden öka 10%.

En fundering är ökar fyllnadsgraden samma procentsats som man ökar laddtrycket? Är det så att om man ökar varvtalet med 10% ökar laddtrycket med 10% ungefär kanske något mindre pga mottrycket som uppstår ju mer man laddar?

I mitt fall är det så att jag snarare vill vara på säkra sidan att inte ladda för mycket än att få ut maximal laddtryck ur kompressorn.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En fundering är ökar fyllnadsgraden samma procentsats som man ökar laddtrycket? Är det så att om man ökar varvtalet med 10% ökar laddtrycket med 10% ungefär kanske något mindre pga mottrycket som uppstår ju mer man laddar?

I mitt fall är det så att jag snarare vill vara på säkra sidan att inte ladda för mycket än att få ut maximal laddtryck ur kompressorn.

På ett ungefär ja.

Men du måste tänka i absolut tryck inte relativt atmosfärstryck som laddtryck vanligtvis anges i.

Dvs om du idag har 0.2bar laddtryck är det ju egentligen 1.2bar eftersom atmosfärstrycket är 1bar.

Ökar du varvtalet 10 % bör ditt laddtryck öka till 1.1*1.2 = 1.3 bar.

Naturligtvis är det starkt förenklat men jag anser inte att du behöver räkna mer noggrant än så.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Men det gäller väl bara vid samma temperatur?

När luften komprimeras så stiger ju temperaturen och därmed sjunker densiteten. Det ger väl lägre fyllnadsgrad?

Det är väl det som är anledningen till att man använder laddluftkylare åtminstone vid högre laddtryck?

Mvh,
Ingvar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men det gäller väl bara vid samma temperatur?

När luften komprimeras så stiger ju temperaturen och därmed sjunker densiteten. Det ger väl lägre fyllnadsgrad?

Det är väl det som är anledningen till att man använder laddluftkylare åtminstone vid högre laddtryck?

Mvh,
Ingvar


Testa att räkna med rätt kappa och volym förändringar och berätta hur mycket fel jag hade i min som sagt var förenklade kalkyl.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Testa att räkna med rätt kappa och volym förändringar och berätta hur mycket fel jag hade i min som sagt var förenklade kalkyl.

Det där vet jag inte vad det betyder, hade jag gjort det så hade jag antagligen inte behövt ställa min fråga. Den var heller inte riktad specifikt till dig, hade den varit det hade jag citerat ditt inlägg.

Mvh,
Ingvar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där vet jag inte vad det betyder, hade jag gjort det så hade jag antagligen inte behövt ställa min fråga. Den var heller inte riktad specifikt till dig, hade den varit det hade jag citerat ditt inlägg.

Mvh,
Ingvar

Googla på "adiabatisk kompression" så hittar du rätt formler. Det bygger förstås också på lite förenklade antaganden men betydligt mer rätt än min första ekvation.

Fast jag tror inte det spelar någon roll i vedboden.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
På ett ungefär ja.

Men du måste tänka i absolut tryck inte relativt atmosfärstryck som laddtryck vanligtvis anges i.

Dvs om du idag har 0.2bar laddtryck är det ju egentligen 1.2bar eftersom atmosfärstrycket är 1bar.

Ökar du varvtalet 10 % bör ditt laddtryck öka till 1.1*1.2 = 1.3 bar.

Naturligtvis är det starkt förenklat men jag anser inte att du behöver räkna mer noggrant än så.

Okej så ni mitt fall med ca 0,4 bar laddtryck vid 10000 rpm skulle en 15% uppväxling ge ca 0,6 bar? 1,4x1,15=1,61 vilket då borde bli 0,61 bars laddtryck.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Okej så ni mitt fall med ca 0,4 bar laddtryck vid 10000 rpm skulle en 15% uppväxling ge ca 0,6 bar? 1,4x1,15=1,61 vilket då borde bli 0,61 bars laddtryck.

Ja, det är ett rimligt antagande mellan tummen och pekfingret.

Att luften egentligen värms pga komprimeringen betyder att trycket eg ökar mer än så, säg 1.7bar
Och andra sidan bör det kompenseras åt andra hållet pga av att kompressorns verkningsgrad bör falla lite med tryckökningen. Så jag gissar att du ändå landar närmare 1.6 än 1.7 bar.

Iofs kan även kompressorns verkningsgrad eventuellt öka med varvtalet, (mindre tid för läkage). Beroende på var du ligger i förhållande till vad som är idealiskt varvtal.

Men verkningsgraden förändras inte lika extremt mycket som för en gasturbin (turbo).
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då har jag tagit tag med bygget igen, kompressorn har monterats efter att allt nu är lackat och de brickor som fått agera distanser är ersätta med svarade bussningar som en kompis gjort åt mig.

Jag kan nu efter nästan ett års väntan titulera mig svarvägare så har det tillverkats lite grejer med min egen svarv, tänk att det som man trodde var ouppnåligt för 25-30 år sen till slut blev verklighet, ett stort varmgarage med en egen svarv om än inte stor. Har blivit några bussningar i rätt längd till plattorna för fotpinnarna istället för att kompensera med brickor, sen har jag svarvat en ny distans till spännrullen så är betydligt seriösare än ett gäng brickor, gjorde även nån form av styrningar till fjädrarna på pop off ventilen. Är dock inne på att göra nya grejer i aluminium då det skulle bli både lättare och snyggare då man kan lämna delarna obehandlade men det får i sånt fall bli senare.

Tänker nog lacka fjädrarna till pop för ventilen med samma gräddvita färg som är på fjädrarna på bakstötdämparna innan jag tar och justerar in öppningstrycket för ventilen.

Lite skillnad mellan den nya och gamla distansen till spännrullen, den gamla längst till vänster


Monterat och klart


Lite bättre styrning på fjädrarna blev det om än inte bra, men betydligt bättre än plana brickor som kan vicka hur som helst
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kanobra jobbat och vist är de kul med svarv jag har också en liten hobbysvarv. Ang poffluckan så kan du kapa fjädrarna till max en tredjedel av längden. De behövs bara några få mm öppning av lucka för att lätta på trycket, så sådär långa fjädrar är att elda för kråkorna såattsäga :) De duger med bara 30mm långa fjädrar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kanobra jobbat och vist är de kul med svarv jag har också en liten hobbysvarv. Ang poffluckan så kan du kapa fjädrarna till max en tredjedel av längden. De behövs bara några få mm öppning av lucka för att lätta på trycket, så sådär långa fjädrar är att elda för kråkorna såattsäga :) De duger med bara 30mm långa fjädrar.

Frågan är hur det blir med öppningstrycket, behöver jag så där långa fjädrar för att få nog med motstånd för att hålla igen luckan? Jag är ju så dålig på det teoretiska men en kortare fjäder blir ju styvare men hur påverkar längden det hela, vad händer om jag kapar fjädrarna? Kan tänka mig att det räcker med att ha 5-10 mm spel på poffluckan för att klara funktionen. Just nu resonerar jag så att pop off ventilen fungerar för stunden och då kostar jag på mig lite färg på fjädrarna tillsvidare så det inte är två rostiga fjädrar utan att det i alla fall ser ut halvdant.

Tanken är att göra om poffluckans fjädersystem med andra stolpar och fjädrar i lämpligare längd kanske runt 50 mm men efter som jag vet att detta system fungerar så låter jag det vara tillsvidare. Insuget kommer jag också att lämna olackat just nu men tanken är att det ska lackas med silverfärg men jag vill inte göra det ännu om det visar sig att jag skulle ha nån por i nån svets eller lödningen eller att nåt annat måste ändras så det ska svestas och lödas i det.

Är det nån som är duktig och kan räkna ut vilken fjäder jag ska ha till pop off ventilen? Om jag räknat rätt med hjälp av arean i kvadratcentimeter 2.1x2.1x3.14 och laddtrycket så ska kraften på luckan vara runt 8,3 kg vid 0.5 bar och 11.1 kg vid 0.8 bars ladd. Ska se om jag kan mäta upp genom att sticka en pinne på insidan av luckan och sen trycka mot badrumsvågen och kolla vad det är i verkligheten efter att jag justerat in ventilen.

I detta läget så resonerar jag att bla poffluckan som trots allt funkar får vara kvar och jag just nu struntar i det kosmetiska utan tar detta i ett andra läge då jag får fixa till detaljer på hojen nu lägger fokus på de praktiska detaljerna som att tillverka en bakskärm för att skydda luftfiltret och få monterat elektroniken vettigt istället för att vara skruvad lite hur som helst och upphängd med kattstrypare.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du behöver bara som du säger bar 10mm öppning av luckan. Och då räcker de med 30-40mm långa fjädrar. För att lista ut trycket på fjädrarna skulle jag provtryck mig fram med tryckluft. De gäller att ytan den tätar emot verkligen tätar bra, oringsspår runtom med oring är nog bäst. Jag skulle ta ta till fjädrar så den inte smygläcker vid typ 1 bar. Nu mins jag inte ens vad som kunde ta skada om poffluckan är för hårt spänd?
Du kan även använda de fjädrar du har, kapa dem bara. Vill du ha exakt samma tryck så provdra luckan med fiskvåg. Kapa sedan och spänn de kortare fjädrarna till samma dragvikt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top