Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du får se det ur den positiva synvinkeln, nu har du ett kvitto på att du har bra laddtryck hela vägen in i cylindern.

Och kompsänkning är ju det enda vettiga när du ändå ska öppna motorn och med kompressor kan du nog kompsänka ganska mycket.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
behövs kraftigare topppackning?

Om du ska ladda 1 Bar över bör du nog överväga kraftigare dragstänger utöver o-ringat block (eller topp, 0.8 mm djupt och 1 mm brett och använd 1 mm svetstråd som o-ring och kopparpackning (1mm). Kompsänka gör du med fotpackning, inte toppackning.

<edit>länk till bilder på o-ringat</edit>
https://www.google.com/search?q=o-ring+block
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det possitiva är ju att den laddar och funkar och såna här "missöden" lär man väl få räkna med. Detta är ju nåt jag aldrigt sysslat med så det har varit mycket nytt men än lär ju sig på vägen.

Tanken är inte att ladda så våldsamt hade väl målet runt 0.5 bar och jag laddar runt 0,4 nu. Är ju mer en frän grej att göra nåt av en hoj som annars bara står för jag kommer ju ändå inte att gå ut nån effekt att tala om ur hojen. Målet är väl runt 40 hk och där nånstans borde man väl hamna med runt 0,4-0,5 bars laddtryck.

Tidigare i tråden talades det om kompsänkning tror det är ganska tidigt i tråden under själva "projekteringen" men det var om man skulle ladda med högre laddtryck, upp till 0,5 bar ansågs som att vara lugnt med originalkomp på 9,4. Om jag nu minns rätt så talades det då om en 1.5 mm tjock aluminiumdistans under cylinderfoten och sen får man fila om hålen i drevet till kammen för att få kammtiderna rätt. Jag åker ju ändå på att riva så det är väl lika bra att höja cylindern, vad tror ni är 1,5 mm lagom höjning av cylindern? Vet inte om man kan räkna ut vilken kompsänkning man får "baklänges" men original kompförhållande ska vara 9,4, borrningen är 62 mm och slaget är 41,4 mm.

Skulle en toppackning i koppar vara bättre än original utan att börja med o-ringa i blocket eller kräver en koppar packning o-ringar för att få tryck vid cylinderloppet för att täta? Om jag håller mig till måttligt laddtryck säg runt 0,5 bar kan enbart kopparpackning vara ett alternativ?

Jag har nog en vinter till räddad med detta projekt ;)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Dubbla eller trippla fotpackningar. Normalt är de 0.5 mm tjocka.

Topplockspackning i koppar utan o-ringat är en dålig idé. Använd originalpackning.

<edit>Kompsänker du med extra 1.00 mm på fotpackningen landar du på ganska precis 8:1 i kompression.</edit>
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang bestyckningen så kör den på 12-12,5 afr på full last och 12,5-13 halv gas. Tomg och transortkörning i jämn fart dvs 50 90 120kmt kan du köra så snålt de går utan att den går dåligt och med snålt menar jag 13-14,5 afr. Sänk inte kompförhållandet kör helre på 50/50% e85 och 95okt soppa då kan du ladda närmare ett bar utan spikning och kör du 100/ e85 kan du ladda 1 bar + utan intercooler.

Accpumpen ska du avaktivera helt till en början för de sabbar bestyckningen totalt den skruvar man på när man är nöjd med hela registret. Accpumpen har man enbart för att släcka ev stupningar på gasen från låga varvtal så de är de sista du jobbar med. Accpumpen kan justeras så den slår in direkt du rör gasen eller lite att de slår till när du lyft trotteln en bit. Den kan även justeras i mängd både med justerskruv och du kan byta munstycen inne i förgasaren. De kan sitta 70" i accpumpsmunstycke på den byt då till 50" för då blir den inte så känslig på justeringen byt endast till större om den forfarande stuper på gasen trotts max påställd accpump. 70" storlek är mest för stora v tvinnar på 1200-2000cc.
Ang munstycken är billigaste att löda om den o borra. Köp bara borrkasset med 0,10mm steg och löda gör du med butangaslåga och vanligt lödtenn för lödkolv. Lågfartsmunstycken är dock svårare att löda så köp dem.

Ang toppackningar vilken typ av packning är det? Om de är stålpackning håller de för 2 bar men även med fiberpackning med skodd plåt runt förbränningsrum ska hålla för 0,5-0,8 bar. De viktiga när du mont packningarna är att du sprutar på locktight packningsklister Modell 3020 för de är stenbra stuff. Och du måste efterdra toppen typ starta så den blir helt varm och efterdra toppen upprepa gärna efter typ 20 mils körning. Kopparpackning utan klämringar typ vanlig slät plåt tål 1,5 bar åtminstone förutsatt att toppskruvarna kan dras hyfsat hårt. Fördel kopparpackning är att du kan återmontera den många ggr de är bara rödgldga den och sopa dit igen. Kopparplåt måste efterdras 3ggr. Om de är vanlig flerskivig plåtpackning så kan man återmont dem 3-4ggr förutsatt att man rengör dem noga och sprutar på locktight 3020 packningsspray. Även kopparpackning behöver 3020 spray-. Om du ska ladda mer än 1,5 bar bör du oringa med pianotråd eller liknade och ev mont kraftigare toppskruvar.
Hur många topplocksskruvar sitter de på toppen och hur grov är dem?
Hur högt moment ska de dras?
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ang bestyckningen så kör den på 12-12,5 afr på full last och 12,5-13 halv gas. Tomg och transortkörning i jämn fart dvs 50 90 120kmt kan du köra så snålt de går utan att den går dåligt och med snålt menar jag 13-14,5 afr. Sänk inte kompförhållandet kör helre på 50/50% e85 och 95okt soppa då kan du ladda närmare ett bar utan spikning och kör du 100/ e85 kan du ladda 1 bar + utan intercooler.

Accpumpen ska du avaktivera helt till en början för de sabbar bestyckningen totalt den skruvar man på när man är nöjd med hela registret. Accpumpen har man enbart för att släcka ev stupningar på gasen från låga varvtal så de är de sista du jobbar med. Accpumpen kan justeras så den slår in direkt du rör gasen eller lite att de slår till när du lyft trotteln en bit. Den kan även justeras i mängd både med justerskruv och du kan byta munstycen inne i förgasaren. De kan sitta 70" i accpumpsmunstycke på den byt då till 50" för då blir den inte så känslig på justeringen byt endast till större om den forfarande stuper på gasen trotts max påställd accpump. 70" storlek är mest för stora v tvinnar på 1200-2000cc.
Ang munstycken är billigaste att löda om den o borra. Köp bara borrkasset med 0,10mm steg och löda gör du med butangaslåga och vanligt lödtenn för lödkolv. Lågfartsmunstycken är dock svårare att löda så köp dem.

Ang toppackningar vilken typ av packning är det? Om de är stålpackning håller de för 2 bar men även med fiberpackning med skodd plåt runt förbränningsrum ska hålla för 0,5-0,8 bar. De viktiga när du mont packningarna är att du sprutar på locktight packningsklister Modell 3020 för de är stenbra stuff. Och du måste efterdra toppen typ starta så den blir helt varm och efterdra toppen upprepa gärna efter typ 20 mils körning. Kopparpackning utan klämringar typ vanlig slät plåt tål 1,5 bar åtminstone förutsatt att toppskruvarna kan dras hyfsat hårt. Fördel kopparpackning är att du kan återmontera den många ggr de är bara rödgldga den och sopa dit igen. Kopparplåt måste efterdras 3ggr. Om de är vanlig flerskivig plåtpackning så kan man återmont dem 3-4ggr förutsatt att man rengör dem noga och sprutar på locktight 3020 packningsspray. Även kopparpackning behöver 3020 spray-. Om du ska ladda mer än 1,5 bar bör du oringa med pianotråd eller liknade och ev mont kraftigare toppskruvar.
Hur många topplocksskruvar sitter de på toppen och hur grov är dem?
Hur högt moment ska de dras?

Okej, AFR 12 på fullgas och runt AFR 12-13 på halvgas. Denna hoj körs nog oftast runt på halvgas, original toppar den väl just under 140 km/h. Förhoppningsvis kan man ju dreva om den till 400:ans utväxling då man borde ligga på ungefär samma effekt som 400:an med kompressorn. Hur påverkas AFR värdet om man börjar blanda i E85? Ska man inte då ligga på ännu fetare blandning?

Ska kolla upp bestyckningen, nu höjde jag bara nålen och skruvade in luftskruven och bara det gjorde ju skillnad. men som du sa tidigare så är nog 15% upp rakt av inte så galet. Får jag nu köpa 10 munstycken för 70 kr styck är det väl inte hela världen mycket annat har ju kostat betydligt mer på denna hoj.

Så om jag inte tänker ladda mer än 0,5 bar så tycker du inte jag ska sänka kompen? Om man sänker kompen får man väl ladda mer för att nå samma effekt och trycket i förbränningsrummet ökar väl då? Blir belastningen på topplockspackningen hyfsat lika med sänkt komp och ökad laddtryck mot att ha högre komp och lägre laddtryck? Är ju betydligt mindre jobb att inte lyfta av cylindrarna men om det skulle vara en fördel att sänka kompen gör jag det gärna nu då jag ändå måste riva motorn.

Packningen som sitter i hojen är en fiberpackning med plåtkant, packningsklister är inte använd vid monteringen så det kanske spelar roll och var en miss av mig men då den monterades för 4 år sen var ju inte överladdning på tanken och inte heller att jag skulle ha 4 motorcyklar vid detta laget utan bara en en cafe racer att puttra runt på fina sommardagar, sen gick det som vanligt för mig det spårade ut.

Har för mig att toppen är efterdragen en gång med med kall motor, blev osäker nu skall topplocksbultarna dra med varm motor? Bultarna är M10x1.25 om jag minns rätt men jag kommer inte ihåg vilket moment dom ska dra med men har för mig att dom ska dras ganska hårt, kan kolla upp detta i Haynes manualen då jag kommer hem. Tyvärr kan man inte köpa nya topplocksbultar till CB250N längre, vet inte om man kan ha tur att hitta bultar från nån annan hoj eller bil som kan tänkas passa med det är väl tveksamt då bultarna verkar vara lite speciella och två av dom har nån gummipackning på sig.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Alltid med kall motor. Lätta 1/4 varv (90 grader) och dra sen till rätt moment, en mutter åt gången.

Då var det som jag trodde, blev som osäker.


Följdfråga, brukar man använda packningsklister till topplockspackningarna på hojar? Vad jag vet stod det inget om nåt sånt i Haynes maualen, eller är detta med packningsklister nåt som används vid överladdning?

Största frågan nu är om man ska sänka kompen eller inte, ska det göra är det ju rätt läge nu men är det onödigt då jag ändå inte tänker ladda så mycket så är det ju mycket enklare att bara byta topplockspackningen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Då var det som jag trodde, blev som osäker.


Följdfråga, brukar man använda packningsklister till topplockspackningarna på hojar? Vad jag vet stod det inget om nåt sånt i Haynes maualen, eller är detta med packningsklister nåt som används vid överladdning?

Största frågan nu är om man ska sänka kompen eller inte, ska det göra är det ju rätt läge nu men är det onödigt då jag ändå inte tänker ladda så mycket så är det ju mycket enklare att bara byta topplockspackningen.

Utan att ha överladdat så hade jag först testat med en cometic-packning (alltså en sådan flerskiktad aluminium med ”inbyggd” packningsyta). De brukar hålla mycket bättre än de i papp.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Utan att ha överladdat så hade jag först testat med en cometic-packning (alltså en sådan flerskiktad aluminium med ”inbyggd” packningsyta). De brukar hålla mycket bättre än de i papp.

Gör man den packningen själv? Var hittar man i sånt fall material? Det lär väl knappast finnas nåt färdigt till CB250N, förmodligen är jag väl ända dåren i världen som fått för sig att kompressormata en CB250N:D Australiensaren som kompressormatat en Honda 250 har ju i alla fall en 250 cc radfyra inte en parallelltwin.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Gör man den packningen själv? Var hittar man i sånt fall material? Det lär väl knappast finnas nåt färdigt till CB250N, förmodligen är jag väl ända dåren i världen som fått för sig att kompressormata en CB250N:D Australiensaren som kompressormatat en Honda 250 har ju i alla fall en 250 cc radfyra inte en parallelltwin.

Nej, cometic är en tillverkare(finns andra) och de gör man inte själv. Finns till alla möjliga hojtyper, även typ äldre stånkor och liknande. Kan vara så att det inte finns till din hoj, men sök på cometic eller MLS gasket.
https://www.enginelabs.com/engine-tech/gaskets-sealing/mls-head-gaskets-0219/

mls-head-gaskets-the-hero-you-cant-afford-to-forget-2019-01-25_23-19-19_790272.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
En sådan flerskivig plåtpackning håller för flera bars tryck men om du hittar en cometic packning till din hoj så se till att de är en stålpackning för de säljer även fiberpackning! Ang packningsklistere på toppackningar så rek de inte från tillverkarna de är bara extra säkerhet racesnubbar kommit på. Men vanlig fiber som du har ska hålla för 0,5 bar om den efterdras 2-3ggr. Jag skulle inte sänkt kompet för bara 0,5 bar och vill man ladda mer skulle jag tankat 50/50 e85 o 95okt eller så går man på e85 direkt om du börjar ladda mer. Du kör i stort sett samma afr värde med e85 med enda skillnad att du månste bestycka upp 30-40% för att nå det.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En sådan flerskivig plåtpackning håller för flera bars tryck men om du hittar en cometic packning till din hoj så se till att de är en stålpackning för de säljer även fiberpackning! Ang packningsklistere på toppackningar så rek de inte från tillverkarna de är bara extra säkerhet racesnubbar kommit på. Men vanlig fiber som du har ska hålla för 0,5 bar om den efterdras 2-3ggr. Jag skulle inte sänkt kompet för bara 0,5 bar och vill man ladda mer skulle jag tankat 50/50 e85 o 95okt eller så går man på e85 direkt om du börjar ladda mer. Du kör i stort sett samma afr värde med e85 med enda skillnad att du månste bestycka upp 30-40% för att nå det.

Då kan man ju hoppas på att bara en efterdragning är problemet med att jag blåste packningen, får väl testa igen att riva av toppen och byta packningen, limma den och sen efterdra flera gånger. Då struntar jag i att lyfta på cylindrarna i detta läge utan tar bara av toppen och och byter packning och limmar packningen vid montering.

Hur är det med fiberpackningar, kan man misstänka att billigare packningar är sämre i kvalité mot original? Finns det nåt fabrikat som rekommenderas att köpa eller funkar packningarna som finns på eBay? Finns mycket delar till CB250N i England så jag funderar på att köpa packningar innan Brexit går av stapeln.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Då kan man ju hoppas på att bara en efterdragning är problemet med att jag blåste packningen, får väl testa igen att riva av toppen och byta packningen, limma den och sen efterdra flera gånger. Då struntar jag i att lyfta på cylindrarna i detta läge utan tar bara av toppen och och byter packning och limmar packningen vid montering.

Hur är det med fiberpackningar, kan man misstänka att billigare packningar är sämre i kvalité mot original? Finns det nåt fabrikat som rekommenderas att köpa eller funkar packningarna som finns på eBay? Finns mycket delar till CB250N i England så jag funderar på att köpa packningar innan Brexit går av stapeln.

Ja de är bara byta och varmköra o efterdra 3ggr om du orkar. Tredje efterdragningen kan du ta efter några timmar körning. Man brukar rek 50 mil landsvägsåka till tredje dragningen. Jag har dålig erfarenhet av piratpackningar men då har de varit flerskiviga stålpackningar som sugit skunk. Om de inte har lika bra fjong i pressvecket som är på stålpackningarna så startar de läcka omg. De finns förmodligen bra eftermarknadspackningar men jag kan inte rek något märke.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja de är bara byta och varmköra o efterdra 3ggr om du orkar. Tredje efterdragningen kan du ta efter några timmar körning. Man brukar rek 50 mil landsvägsåka till tredje dragningen. Jag har dålig erfarenhet av piratpackningar men då har de varit flerskiviga stålpackningar som sugit skunk. Om de inte har lika bra fjong i pressvecket som är på stålpackningarna så startar de läcka omg. De finns förmodligen bra eftermarknadspackningar men jag kan inte rek något märke.

Har en topppackning från en komplett sats från eBay är väl bara att chansa, problemet är väl att det inte finns så några eftermarknadprylar av kända märken till just CB250N vilket väl är ganska förståeligt då den nog är en obefintlig marknad. Vet inte om det är värt att köpa original packning den blåste ju men deg vad kanske handhavandefel att bara efterdra en gång. Är väl bara att köpa nån topppackning till så man har på lager då borde den ju hålla ;)

Locktite 3020 är nu beställt på lokala macken och finns bara burken i Luleå vilket den ska göra enligt lagersaldot så har jag burken i morgon eftermiddag så med lite tur finns det en gnutta hopp att få dra en test repa innan snön kommer.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lyfte toppen ikväll, är nog efterdragningen som har missats. Sex av åtta bultar satt löst så här är nog orsaken till den blåsta packningen. Var bara att lyfta loss toppen och toppackningen satt löst på både toppen och cylindern så den var bara att plocka loss.

Detta är resultatet ska se i morgon om jag skulle få tid att börja fixa ihop hojen igen. Har i alla fall fått tag på packningsklistret så alla grejer finns hemma.





 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kolla planheten på toppen innan den skruvas dit igen, bara för säkerhets skull.

Hur gör man det enklast, duger en stållinjal? Är det annars en planskiva och märkfärg som gäller? Dock har jag vare sig planskiva eller märkfärg så det skiter sig.

Känns lite surt att fått riva då det nog hade räckt med att lyfta ventilkåpan och dra åtta bultar några gånger.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
På det sätt den har blåst packningen hade iaf jag låtit en verkstad planfräsa den med minimal godsborttagning, i förebyggande syfte. Se bara till att verkstaden använder ett fräshuvud stort nog att ta hela toppens yta i ett enda svep.

T.ex. Skoogs Mekaniska i Gävle har en "ställtidskö" (iaf förr i tiden) och tar åt sig korta jobb som kan vänta ett par dagar där operatörerna annars hade fått rulla tummarna när maskiner skall ställas om för nya jobb.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top