Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Salongsgevär? för 2700kr får du bara ett luftgevär :lol:lol:lol

Visst men att lägga de 2700 kr med de övriga 7500 kr för en ny Tikka T1x med justerbar kolvkam hade varit roligare, sen ska man ju ha kikarfästen med. Har köpt en egen 20 m älgbana och då behövs en lättare 22:a så barnen kan skjuta, min Anschutz sporter orkar dom inte hålla.

Fortsatte på bygge ikväll med att tillverka övre fästet till kompressorn och började spåna på fästet för spännrullen. Spännrullen kommer att fästas i ett vinkeljärn med ett fräst spår i och även strävas i mot plattan under kompressorn. På bilden är det plattjärn men det tror jag blir för klent i sidled.

Övre fästet


Början till fästet för spännrullen
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fortsätt att få dit kompressorn nu är spännrullen lite grovt på plats, vet inte om delarna rörde sig eller om det drog sig vid svetsningen men rullen hamnade lite snett så det blir att kapa lite och bryta till delen som håller spännrullen. Tur att jag bara punktade dit förstärkningen mellan staget för rullen och bas plattan.

Nåt sånt här blir det men med rullen i vinkel mot remmen
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ni ska ju också komma ihåg att min gamla telefon blev dränkt då en tryckavloppsledning gick sönder och jag var nere i gropen, där av ännu sämre skitbilder efter att vattnet dunstat bort från kameran. I och för sig var kameran dålig redan innan det men jag tycker att hojar, raggarbilar, gitarrer, jakt mm är mycket roligare att lägga pengarna på än en telefon ;)

Efter många om och men sitter nu kompressorn på plats med spännrulle och allt, ska nu börja se över det jäkla insuget med säkerhetsventilen som minst sagt kommer att bli tjorvigt att få dit på grund av ont om plats. Sen ska förgasaren dig men det känns ut väldigt enkelt att få till mor de andra grejerna.

Nu sitter den fast, struntar i finish just nu för målar man grejerna kan man ju ge sig f-n på att nåt måste ändras och svetsas.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har gått ett bra tag sen jag hade tid för bygget men idag fortsatte jag med insuget och nu har jag nog hyfsat koll på hur det kommer att bli, har punktat upp det hjälpligt men det ser inte ut så tokigt nu. Kommer att ha en slangbit på insuget mellan kompressorn och toppen dels för att slippa stumsvetsa allt exakt och sen ha möjlighet justera kompressorn i sidled om man måste byta remskivor vilket nog kommer att ske innan man är hemma.

Nu måste jag börja klura på säkerhetsventilen hur den ska tillverkad men jag tror att jag kommer att gå ett i samma diameter som insuget som får bli en fläns ut åt sidan i böjen och sen fäster jag säkerhetsventil i den rörflänsen så jag har möjlighet att mixtra med säkerhetsventilen.

1/8 rör anslutningar tänker jag löda in på insuget, en för manometern för laddtrycket och sen funderar jag på att även löda in en extra 1/8 anslutning i T:et mellan portarna om man skulle få för sig att göra en fortsättning med vatteninsprutning som på Saab 99 turbo.

Lite bilder på det hela





 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ge aldrig upp detta projekt!! :tuttar

Man ska väl aldrig säga aldrig men jag är tjurig då det kommer till sånt här,är man bara nog envis så brukar det ju gå vägen fast det kan ju ta tid.

Måste börja klura på säkerhetsventilen men hade hoppats att svarven jag beställt vid nyår skulle kommit till nu men kinessnuvan verkar ställt till det. Tänker att jag bör göra den justerbar och testa testa öppentrycket så att den öppnar blåser eventuell baktändning eller om man skulle få överladdning, risken för det borde dock vara liten då den är rejält nerväxlad mot vad man ser på byggen med AMR300 kompressorn. Man får väl plugga ändarna på insuget och trycksätta det och kolla öppingstrycket det viset. Enklast hade ju varit att ha ett sprängbleck men frågan är hur man det att det sitter lämpligt hårt och lossnar vid en baktändning men inte blåser bort av laddtrycket?

Notera att insuget byggs på gammal hederligt manér med gassvets ;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har sett WR250 videon tidigare, sen finns ju en australiensare som gjort ett bygge på en fyrcylindrig Honda 250 har haft lite mailkontakt med honom, han kör på metanol och håller som jag fattar på med landspeed racing på saltsjöar.

Undra om man kunde komma i kontakt med Brooklyn Choppers Foppa ? Han har ju i alla fall gjort två (vad jag vet) H-D kompressorbyggen en med tryck och en sugkompressor, all info som man kan få är ju bra då man håller på med sånt här.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har fortsatt med bygget idag, har lött ihop insuget men ena skarven var svårlödd vet inte om det var nåt men aluminiumbehandling som jag misstänker att det var på röret trots att jag slipade det. Har i alla fall fått ihop insuget men det återstår att löda fast flänsarna och skarva på en bit på röret efter kompresson för att få fast siilikonslangen. Sen blir det att börja fundera på säkerhetsventilen.

Så här ser ut med med grejerna man börjar i alla fall likna nåt.






Var tvungen att sätta på tank och saden för att få ett hum hur det ser ut, bara den i alla fall går samma som original för den ser ju ut betydlig fränare
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har fortsatt på insuget och har fått fast flänsarna och biten som behövdes för slangskarven på insuget. Vore man bara nog tuff så skulle det bara fattas två slangklammer och packningar till alla flänsar och sen skulle man kunna test starta, dock känns det ut korkat att testa starta utan säkerhetsventil eller sprängbleck och utan tryckmätare, är nog klokt att ta det säkra före det osäkra .

Manometer för laddtrycket och även grejer för att tillverka nya gasvajrar är nu beställda, ska nu fortsätta med att börja göra klart för säkerhetsventilen som kommer att hamna åt höger på insuget. Tänker att en lös säkerhetsventil som sitter på insuget med en slangbit även borde agera sprängbleck och det går riktigt galet, sen borde det vara lättare att justera in trycket på en lös säkerhetsventil mot att trycksätta hela insuget vid justeringen.

Inte stor skillnad mot igår mer än att grejerna sitter ihop som dom ska nu
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har gjort klart Insuget som ska sitta mot toppen, nu är uttaget för säkerhetsventilen på plats men ska kolla upp det invändigt så det inte finns nåt som kan lossa där ifrån hårdlödningen, är väl inte så vackert men det borde vara tätt. Har också beställt muffar, slangnipplar och lite annat småskrot för att få dit manometern för laddtrycket på insuget men även flytta den upp till styret men en slang.

Nu återstår att börja ta i tur med säkerhetsventilen men här är ju frågan hur man ska ska räkna ut vilken fjäder man ska ha för att få lagom öppningstryck? Hoppas jag minns rätt men kraften är väl arean x trycket arean på ett 42 mm rör invändigt blir 13,85 cm2 så då vid ett bars laddtryck ska fjädern trycka 13,85 kg rätt eller helt galet? Lär knappast ladda över 1 bar så då ska ja alltså hitta en fjäder som helst går att justera mellan 7-14 kg i tryck. Är det nån som har koll på detta så man inte behöver testa sig fram i en evighet? Sen är det väl detta med enheterna bar, pascal och newton, hur det nu var med dom?

Vaf kan man köpa fjädrar som är lämpliga för en säkerhetsventilen till detta projekt?

Insuget som det ser ut nu byggt i äkta bakåtsträvaranda med gassvets ;)





 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite mer har blivit gjort nu, manometern och gasvajrar är på plats nu. Dock har jag problem med att gasvajrarna inte synkar med förgasaren, blir slack på returvajern vid fullgas. Borde dock funka för testa att starta och kortare testkörning.



 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite mer blev gjort igår. Elsystemet är provisoriskt monterat i lämpliga skruvhål i ramen tillsvidare, svetsade om avgassystemen så gängorna för lambdasonden hamnar i rätt vinkel hade monterat dom i 90 grader, man skulle läst bruksanvisningen innan hade man monterade svetsmuttrarna så hade man sluppit en del merarbete, gjorde även fäste till lambdamätaren men det ska slipas till och lackas.

Bredbandslambdan åker nog bort efter allt är klar och inkört så därför det lite provisoriska fästet med ett klammer runt styret.


Elsystemet som ska kompletteras med kattstrypare då duger det för uppstart, ska göra en bakskärm och på den tänkte jag montera laddregulatorn och säkringsboxen
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har fortsatt med bygget, nu är pop off ventilen gjord. Hittade två fjädrar men dom är lite långa och grova men det funkar och får nog duga för ett test, saknar svarven så man hade kunnat svarva distanser att centrera fjädrarna med. Bredbandslambdan är inkopplad och klar nu.

Kvar att göra nu är att kolla upp insuget invändigt så det inte är nåt löst från lödningarna, sen ska det göras packningar till flänsarna på kompressorn och toppen, fylla olja i kompresson och kolla igenom allt så att allt sitter som det ska och bultar och muttrar äf dragna.

Bredbandslambdan kopplad över relä


Pop off ventilen under uppbyggnad




Provtryckning av ventilen som justrades till drygt 0.7 bar


Monterad på hojen, lite klumpig med långa fjädrar men det får duga så länge
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang poffluckan så skulle kopplings eller ventilfjädrar va perfekt i tryck och bet mindre.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror säkert att kopplings eller ventilfjädrar skulle vara bättre men problemet är att jag inte har några på lager, eller inte hittar några. I detta läge funkar ju mina fjädrar och det är det viktigaste. Får jag nu moppen att starta och gå får jag väl se över och snygga till lite grejer som byte av fjädrarna, göra bussningar istället för brickor (väntar fortfarande på svarven), lite färg på insuget, fixa till en bakskärm med plats för laddregulatorn och säkringsboxen och säkert lite andra saker med.

Började igår att fixa till insuget invändigt och har knackat första packningen till ena flänsen på kompressorn, kvar att göra nu är packningarna till resterande tre flänsar, fylla olja i kompressorn, dra bränsleledningen från tanken och kolla över och dra samtliga skruvar och muttrar. Inte så mycket kvar att göra men några timmar arbete till är det innan ett första startförsök.

Börjar kännas lite spänt på hur det kommer att gå, om hojen överhuvudtaget kommer att starta och om den kommer att ladda nåt med drevningen kompressorn nu har eller ladda för mycket? Tänker att om jag som nu har poffventilen ställd på 0,75 bar borde man väl vara på hyfsat på säkra sidan om det skulle skena och ladda för mycket då den inte kan gå över 0,75 bar utan att blåsa ut, målet är väl att ladda nånstans runt 0.5 bar.

Startar den och går så kommer väl nästa steg och det är ju att bestycka den och få den att gå hyfsat bra.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kopplingsfjädrar har de flesta snubbar på hyllan jag kan skicka dig två xr650r kopplingsfjädrar eller ventilfjädrar som jag kan provtrycka dem med våg och skicka de som passar ditt tryck. Om inte mina passar bra i tryck så kan säker någon som läser den här tråden provtrycka sina hyllvärmare. Vanlig fiskvåg modell drag eller tryck personvåg funkar. Låt höra vilket tryck du behöver på vardera fjäder så letar jag åt någ som passar.
Hoppas du får mindre klater med injustering av förgasare för när jag provade sugturbo på xr650 stånkan va de svårt typ omöjligt. Mitt fenomen va att den byggde övetryck upp och över 0,5 bar men hojen gick snarare sämre än utan turbo. Men de va som sagt sugturbo de funkar säkert bättre med sugkompressor och fler cylindrar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kopplingsfjädrar har de flesta snubbar på hyllan jag kan skicka dig två xr650r kopplingsfjädrar eller ventilfjädrar som jag kan provtrycka dem med våg och skicka de som passar ditt tryck. Om inte mina passar bra i tryck så kan säker någon som läser den här tråden provtrycka sina hyllvärmare. Vanlig fiskvåg modell drag eller tryck personvåg funkar. Låt höra vilket tryck du behöver på vardera fjäder så letar jag åt någ som passar.
Hoppas du får mindre klater med injustering av förgasare för när jag provade sugturbo på xr650 stånkan va de svårt typ omöjligt. Mitt fenomen va att den byggde övetryck upp och över 0,5 bar men hojen gick snarare sämre än utan turbo. Men de va som sagt sugturbo de funkar säkert bättre med sugkompressor och fler cylindrar.

Jag ska se om jag kan mäta fram kraften sim behövs, borde ju funka att trycksätta med lämpligt tryck och sen hålla locket mot en våg och sen dela kraften på två. Eller att ta fiskvågen och se hur mycket man får dra för att få locket ska hålla tätt och sen dela på två.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top