Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Varför postade du inte detta kl 05.30 i morse, nu har jag ju hunnit ut i garaget och hitta på en egen böj ;)

Kapade ur kilar från två böjar och punktade ihop detta till två kortare böjar, dock vågade jag inte punkta sista skarven på mitten som är tejpad då jag jag måste passa in vinkeln mot delen som kommer från toppen men detta kan inte göras inna kompressorn sitter där den ska göra och jag har fortfarande inte fått grejerna som behövs svarvade.

Så här ser det ut nu, ser väl hyfsat ut nu men det blir ju en massa svetsar i skarvarna.





De där ser ju bra ut de va inte så trångt som jag trodde. Men vrid gärna böjen ut från kompressor mer inåt mot röret du ska ansluta emot om du förstår?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
De där ser ju bra ut de va inte så trångt som jag trodde. Men vrid gärna böjen ut från kompressor mer inåt mot röret du ska ansluta emot om du förstår?

Hmmm, tror inte att det synns så bra på bilderna men målsättningen är att då grejerna svetsas ihop ska böjen ut från kompressorn gå rakt i linje mot böjen på "motor sidan"

Denna bild är kanske lite bättre
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hmmm, tror inte att det synns så bra på bilderna men målsättningen är att då grejerna svetsas ihop ska böjen ut från kompressorn gå rakt i linje mot böjen på "motor sidan"

Denna bild är kanske lite bättre

Ja jag ser vad du tänker och jag kan se fel men om du vrider första böjen mer inåt ,,du har redan lite böj inåt ser jag men de ser ut som du skulle kunna vrida första rörböj än mer inåt/höger. Då blir de först tvära böjen ut från kompressor men sedan en kort raksträcka för att slutligen övergå i en ca 45 grader böj istället för en 90 graders böj som de ser ut nu. Om de är möjligt blir röret något kortare också och mindre tvära böjar. Som sagt jag sitter 150 mil bort så jag kan se helt galet!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nä du ser nog rätt och jag har försökt att testa detta, problemet med att vrida åt höger och nedåt är att man inte får dit ena skruven till flänsen som skruvas i kompressorn. Man blir låst med att antingen gå 90 grader rakt ner eller gå 90 grader åt höger för att inte röret ska komma för en av skruvskallarna då det inte heller finns plats att gå fram med röret så mycket att man kan få dit en skruv bakom det.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Funkar det inte med pinnskruv och mutter?
Då behöver du bara ha plats för själva muttern, inte hela skruvens längd.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Funkar det inte med pinnskruv och mutter?
Då behöver du bara ha plats för själva muttern, inte hela skruvens längd.

Jag har funderat på det men sen ska man ju få dit muttern och komma åt och dra också. Gott om plats är det i alla fall ont om då det kommer till denna rördragning ;)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nä du ser nog rätt och jag har försökt att testa detta, problemet med att vrida åt höger och nedåt är att man inte får dit ena skruven till flänsen som skruvas i kompressorn. Man blir låst med att antingen gå 90 grader rakt ner eller gå 90 grader åt höger för att inte röret ska komma för en av skruvskallarna då det inte heller finns plats att gå fram med röret så mycket att man kan få dit en skruv bakom det.

Pinnskruv va ju smart men jag tror du kan skita helt i en skruv för plattan mot kompressorn och röret blir extremt vridstarkt och du ska bara motstå ca 0,7 bar i täthet de klarar en packning med Silicon och tre bultar lätt. Hojen blir ju lättare också :D
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var ute och kollade men det blir trångt då man måste ha böjen över 90 grader ut från kompressorn för att klara sig förbi toppen, då man går nedåt kommer röret på sidan av toppen och sen bakom cylindern som är något mindre i format än toppen.

Lämna skruvar var nåt man gjordet som 14-åring, nä nog vill jag att det ska vara ordentligt även om nu inte sista skruven skulle behövas:D Hade ett tag en väldigt vansinnig ide som nog är helkorkad, men man skulle kunna ha ett rör för skruven tvärs genom insuget :va Hade ju om inte annat varit fränt men det är nog inte så bra för flödet:va
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Lämna två skruvar istället då för då blir de symetriskt :tummenupp Faktum är att jag inte skämtar för den där anslutningen mot kompressorn är verkligen starkt byggd så två skruvar räcker gått o väl. De är inte fjortistänk se de som en lättning av hojen:D
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lämna två skruvar istället då för då blir de symetriskt :tummenupp Faktum är att jag inte skämtar för den där anslutningen mot kompressorn är verkligen starkt byggd så två skruvar räcker gått o väl. De är inte fjortistänk se de som en lättning av hojen:D

Vi får se nu tror jag att det går bli så här till att börja med. Kommer ändå att ha slang mellan dessa två delar i insuget så vill man kan man byta senare. Har börjat svetsa ihop lite av böjarna med gassvets så nu snackar vi old school ingen tig här, blev så där men det verkar bli tätt. Är inne på att slipa svetsarna så rören blir helt jämna utan synliga svetsar i skarvarna.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har fortsatt på bygget men nu är det snart stopp med detta till jag får dom svarvade delarna för att få dit remskivorna. Har hårdlött klart insuget med mässing lod då jag tror det är lättare att vara säker på att få det hela tätt än att svetsa med gasen, blir lite old school byggande så jag planat av insuget på en glasskiva med smärjelduk på.

Monterade också gängan till lambdasonden på ena avgasröret även denna löddes fast med mässinglod och sen tog jag och lindade tillbaka avgasbandaget får hoppas att det i alla fall håller hyfsat, det hade som stelnat till men jag blötte det i varmvatten men det verkar i alla fall blivit okej. Ska ta loss andra avgassystemet och montera gängan i det med så är det klart så man kan kolla om det skulle skilja mellan de två sidorna.

Skulle allt funka är det inte omöjligt att det blir både nytt insug och nya avgassystem i rostfritt men det klara inte jag av att svetsa själv så det kommer jag i sånt fall att leja bort det, men det känns ut som att man verkligen vill veta att det kommer att funka med kompressorn innan man gör nåt sånt.

Planing av insuget


Gängan till lambdasonden


 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Trodde äntligen att jag skulle börja få dit remskivorna och att få börja montera kompressorn på riktigt men det sket sig lite efter som att kompisen med svarven inte har kompressorn hos sig utan bara remskivorna så det blev en miss med djupet på centrumet på navet till remskivan på kompressorn då han trodde att det var centumbult på kompressorn och inte mutter. Nytt nav är på gång men vi får se när han har tid att svarva.

En bild på eländet, ser väl ut ganska bra om det inte hade varit för att man måste ha en försänkt mutter, hade flänsen bakom remskivan varit tjockare fram till den mindre diametern som ligger mot kompressoraxeln hade man kunna göra en försänkning men nu är den för tunn så det saknas material för en försäkning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Äntligen är jag på gång igen. Fick bussningarna, adapterplattan till remskivorna i onsdags så idag har jag gjort en snabb koll och det verkar stämma som jag tänkt nu måste jag få tag på en rem och mätte med en spännrem och kom fram till att längden på remmen ungefär ska vara 735 mm. Tänker ha en spännrulle på undersidan av remmen så man borde ju kunna ha någon cm längre rem då, kompisen som svarvat åt mig var på Biltema idag och hittade då spännrullar till kedjan https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-reservdelar/mc-kedjor/kedjerulle-2000020756 och dessa bör funka i alla fall till en början för att se hur det blir.

Dock har jag lite problem att skruva då hojen står på depåstödet på grund av mitt knä, var nog svårt att komna åt att ta kort på det hela. KLR:en ockuperar mc-lyften då jag fått fel packboxar till gaffelbenen och väntar på att nya ska dyka upp. Får se om man kan få upp hojen nog med lyften så man kan skruva men förhoppningsvis får jag i alla fall börja röra mig mer på en och en halv vecka.

Nåt sånt här blir det och remskivorna ser ut att gå att få att linjera som tänkt.


 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är äntligen sista besiktningen av Hondan gjord, frågan är ju om jag sen ska besikta om med kompressorn om det går på nåt hyfsat enkelt sätt att till det.

Hade lite tur, jag besiktade bilen och KLR:en samtidigt så vi tog hojarna på släp och då jag besiktade bilen glömde jag på bensinkran på Hondan och då jag kom till hojen ut läckte det bensin, verkar som att plast bränslefiltet på ledningen spruckigt. Var ju tur att det inte hände inne på besiktningsstationen.

Känns skönt att detta är gjort nu så nu kan jag riva hojen och fortsätta bygga på den, har köpt lite olika drivremmar så nu ska jag försöka linjera in kompressorn och börja göra till fästet för den.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är älgjakten slut sen ett tag och traktorer och övriga maskiner är under kontroll så idag tog jag tag i kompressorbygget, rev bort alla grejer som monterats tillbaka för besiktningen och började skruva dit kompressorn igen.

Fick dit allt som jag haft på tidigare och fick även dit drivremmen lite provisoriskt så nu bör man kunna linjera in kompressorn och svetsa ihop det nedre fästet, sen tänjer jag montera en spännrulle som kommer att trycka på remmens utsida på "slacksidan". Tänker att man får fräsa ett spår i ett plattjärn som svetsas i nedre fästet och sen tar man och justerar remspänningen med att skjuta rullen i spåret och dra år bulten. Sen måste jag också börja fundera på övre fästet till kompressorn som ska fästas i ramen i fästet för toppen, dock kan det bli trångt att få ut fästet under tanken men det ska väl gå.

Så här ser det ut nu




Nåt sånt här är det jag tänker ha spännrulle
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Dagens övning har bestått att svetsa ihop undre fästet till kompressorn så nu sitter den fast utan en tving. Nästa steg blir att fixa till det övre fästet som ska sitta i bulten för toppen, är lite småtrångt under tanken och vid bränslekranen men det ska nog gå att få dit ett stag.

Här lite funderingar på om man insuget om man skulle ha två 90 graders silikonslangar och sen ett lämpligt böjtrör mellan dessa istället för att krångla med att svetsa rör som ska mötas och sen ha en slang mellan dessa. Tänker att man skulle ha 90 graders böj direkt ut från kompressorn och sen ha en 90 graders på från den nu ihopsvetsade delen i toppen, då bör man kunna ha ett rör med bara en böj på mellan dessa slangvinklar. Vill i vilket fall som helst ha en slang mellan kompressorn och insuget i toppen för att ha möjligheten att flytta kompressorn i sidled om man ska byta remskivan och den nya skivan centrum inte har samma offset, har nu lagt brickor mellan fästbultarna så man kan flytta kompressorn plus minus 10 mm i sida.

Dagen övning så nu sitter kompressorn i alla fall litegrann fast.


Här syns det att det är lite trångt under tanken men det bör gå att få till ett övre fäste
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag noterar att dina bilder sen årsskiftet inte längre ser ut att vara tagna med en potatis:)

Skaffat nytt?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag noterar att dina bilder sen årsskiftet inte längre ser ut att vara tagna med en potatis:)

Skaffat nytt?

Ja tillslut fick jag överge Xcover 2:an till förmån för en ny Xcover 4s, håller med att det är lite skillnad på bilderna nu. Förövrigt tycker jag att lägga hela 2700 kr på en telefon känndes väldigt tråkigt då man kan köpa roliga saker som hojgrejer eller en ny salongsbössa ;)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ja tillslut fick jag överge Xcover 2:an till förmån för en ny Xcover 4s, håller med att det är lite skillnad på bilderna nu. Förövrigt tycker jag att lägga hela 2700 kr på en telefon känndes väldigt tråkigt då man kan köpa roliga saker som hojgrejer eller en ny salongsbössa ;)

Xcover säger du. Jag fick av jobbet det mindre smickrande uppdraget att prova ut den över sommaren 2012, och eftersom det inte gick att ta acceptabla bilder ELLER se displayen utomhus så var min rekommendation att inte alls köpa in den till montörerna.

Ja men grattis då iaf, du lär ju inte haft problem med att ladda upp dina bilder här på sporthoj hehe
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top