Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har fortsatt lite mer på insuget och börjat passa ihop röret som kommer från kompressorn med röret mellan cylindrarna. På höger sida av det undre röret kommer säkerhetsventilen att monteras och från vänster kommer matningen från kompressorn. Kommer att kapa det undre röret så det blir ungefär lika långt på bägge sidor av det uppåtgånde röret, på kompressorsidan kommer jag att dela av med en slangbit för att kunna ha möjlighet att justera kompressormontaget i sidled om det skulle behövas vid byte av remskivor för att få det hela att linjera.

Nästa steg blir att börja kolla på hur man ska göra säkerhetsventilen, får nog bara bli en fläns med tre hål som det monteras ett fjäderbelastat lock på. Funkar inte det får det bli en "bättre" säkerhetsventil som skruvas fast i flänsen.

Så här ser det hela ut nu, vet att man borde runda anslutningarna mellan rören men jag har testat det detta med det är nog omöjligt att få till bra snäva radier somblir lika då röret bara är 21 mm på lägsta stället utan att göra ett pressverktyg och pressa till dessa. Var lite svårt att håll det hela och fota samtidigt.

 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den där tvära uppåtgående röret blir nog inge bra för motorgången och effekten jag är orolig att de blir väldigt tokigt de kan ev ställa till ett elände.
Du bör köpa en sådan här böj "länk" och sätta från kompressorröret om upp mot insugs röret mellan cylindrarna.
De kan finnas ännu tvärare böj än den jag visar, de finns på rörmockarfirmor och järnhandelsfirmor.
https://montano.se/product.html/rorboj-90?category_id=22
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har lite mer rör hemma köpte två 1 3/4, 180 graders böjar då jag beställde rör så ett av dom borde gå att använd, tror man ska klara höjden om man kapar mitt i böjen men det är på gnällen men i sånt fall får man väl fuska lite och kapa lite snett i böjen.

Sen ska ju säkerhetsventilen in på nåt ställe där i sånt fall blir det att montera den så det blåser rak fram från kompressorn vid baktändning. Nånstans ska den ju in och där kommer jag ju att få en avsättning på röret, är det klokare att ha säkerhetsventilen som säkert stör flödet närmare kompressorn? Om man tänker efter lite borde man väl vilja ha så lite störningar i flöde närmast toppen?

Nästa fråga är vad som är viktigast ha så kort insug som möjligt eller försöka få det med så mjuka böjar som möjligt? Kan ett längre insug ge bättre flöde om det har mjukare böjar?

Kom nu på ett till alternativ som kanske kan gå att genomföra och det är att låta röret från kompressorn gå in på baksidan av "U:et" och sen fram mot kompressorn, det bör finnas plats för det . Detta skulle nog ge ett längre insug men det skulle i sin tur ge mjukare böjar innan toppen på det och man skulle kunna ha en kortare raksträcka innan "U:et" mellan cylindrarna, dock skulle det bli en till böj på röret.

Dessa rör har jag att exprimentera med, tyvärr måste jag till Luleå eller beställa om jag ska hitta såna rörböjar du länkat till.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Välj mjukare böjar före kort insug och säkerhetsventilen sätter du på en raksträcka var du vill den stör ingen sålänge den inte aktiveras såklart. Inlopp från kompressor i baken på uet är nog lite fördel vs underifrån.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har varit ute i garaget och klurat vidare, att få dit en böj in mot "U-röret" till toppen ska gå hyfsat bra men den stora frågan är var man ska få in säkerhetsventilen då. Tänkte att säkerhetsventilen kunde få plats direkt i anslutningen till kompressorn men det är inte så lätt, utåt kommer remdrivningen, framåt blir cylindern ivägen, innåt sitter ju matningen till insuget. Uppåt går ju men det känns väl så där med att eventuellt skicka iväg en eldkvast rakt upp i bensinkranen men det är enda platsen om man inte ska göra som jag tänkte från början:va

På röret från kompressorn och till "U:et" finns det inte heller plats för där sitter kompressorn ivägen uppåt verkar trots allt vara enda stället men det känns så där att eventuellt eldan runt bränsleledningarna, frågan är om man kan göra en plåt som eventuellt styr undan elden.

Nån som har nåt tips, detta är utgångsläget just nu.


Här har jag bara lagt dit ett rör så detta funkar men det gäller som sagt att få till anslutningen mot kompressorn och säkerhetsventilen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om man väljer att göra ett till "U" bakom "U:et" mellan cylindrarna får man ju mycket mjukare böjar från kompressorn och då bör man få till en raka för säkerhetsventilen så den kan blåsa ut åt vänstra sidan. Det värsta som kan hända är att man får kapa ner lite av böjen i mitten för att vinna lite höjd men det kan väl knappast vara hela värden.

Ska spåna vidare på detta med insuget på nåt vis ska det ju gå att få till, på ett sätt skulle det vara smartare att vända på kompressorn och ha utblåset bakåt och förgasaren framåt som på detta bygge https://www.motorcyclecruiser.com/fred-kruggers-supercharged-sr400#page-6 men jag tycker förgasaren och luftfilter känns väldigt utsatta där.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om man väljer att göra ett till "U" bakom "U:et" mellan cylindrarna får man ju mycket mjukare böjar från kompressorn och då bör man få till en raka för säkerhetsventilen så den kan blåsa ut åt vänstra sidan. Det värsta som kan hända är att man får kapa ner lite av böjen i mitten för att vinna lite höjd men det kan väl knappast vara hela värden.

Ska spåna vidare på detta med insuget på nåt vis ska det ju gå att få till, på ett sätt skulle det vara smartare att vända på kompressorn och ha utblåset bakåt och förgasaren framåt som på detta bygge https://www.motorcyclecruiser.com/fred-kruggers-supercharged-sr400#page-6 men jag tycker förgasaren och luftfilter känns väldigt utsatta där.

Om du kan bygga som hojen på länken skulle ju va bäst men även din vers på insug funkar säkert. Ang säkergetsventilen kan du låta den blåsa ut eldkvasten vart du vill för de blir knappt någon eld om ens alls. sätt den på en raksträcka eller innersväng på en böj går lika bra. Undvik till varje pris att sätta den i en ytterböj.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag börjat med ett nytt insug, vad tror ni om detta? Väldigt grovt tillyxat för att kolla om det hela kan funka. Om inte annat ser detta insug ut mycket häftigare än det tidigare men det bör ju även vara bättre, säkerhetsventilen får man på detta insug montera uppåt nånstans i ansutningen av de två U:na.

Vad tror ni om detta





 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om inte annat ökar fränhetsfaktorn med detta insug så det får bli så här ;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fortsatte lite på insuget och passade ihop delen mot U:et i toppen, vad tror ni om att ha säkerhetsventilen på sidan av sista böjen in mot U:et (ovanför den blåa tejpen) så den blåser ut åt höger sida? Tänkte ha den uppåt men det blir trångt mot ramen, ser ut mer plats på bilden än det är i verkligheten. Kommer också att bli trångt för röret i svängen runt kompressorn mellan cylindrarna men det ska gå att få dit röret men ej få in säkerhetsventilen på det röret.

Tyvärr blir inte bilderna så bra för min telefon som var nog dåligt från början blev inte bättre av att en tryckavloppsledning small vid en grävning på jobbet då jag var i gropen så hela jag blev genomdränkt av avloppsvatten och det kom in en del fukt bakom kameralinsen men den har i alla fall dunstat bort nu.

 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tyvärr blir inte bilderna så bra för min telefon som var nog dåligt från början blev inte bättre av att en tryckavloppsledning small vid en grävning på jobbet då jag var i gropen så hela jag blev genomdränkt av avloppsvatten och det kom in en del fukt bakom kameralinsen men den har i alla fall dunstat bort nu.


Your pictures stink....... :brynad
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja ha, nu blev det trede försöket av insuget denna gång med Mekonomen böjar, nu finns det hopp att komma en bit längre. Har lyckats passa till tre krökar har fått kapa lite i kanterna för att vinkla om dom för att få plats mellan motor och ram men det är bara några mm i ändarna som är kapade för att ändra vinklarna lite. Tänker ansluta denna del som nu är ihop tjepad med en slang från delen som kommer ut från kompressorn för att ha lite justermån.

Ser faktiskt ut lovande nu så här långt men nu är frågan hur man ska få till anslutningen mot kompressorn. Anslutningen måste vikas direkt nedåt efter flänsen och sen in åt höger mot insuget. Är väldigt misstänksam på att man måste knacka till två halvor och svetsa ihop dessa för det blir en väldigt snäv radie, nån som har lite bättre tips? Går inte heller att dra direkt för då hamnar ena skruven till flänser bakom röret. Är en väldigt tajt radie och dessutom är det ju det ställe som kanske den del av insuget syns bäst på hela hojen så man vill att de ska se ut vettigt.

Så här blir insuget nu och detta blir nog sista ändringen


Det är här kruxet kommer då jag ska få ihop det hela mot kompressorn med två snäva böjar om ingen annan kan hitta på nåt bättre?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nu är den ju lyckligtvis överladdad så flödet är inte superkritiskt.
Men då du ändå har plats vore en lösning typ "byxrör" klart snyggare.
Bara att dela två 90 graders krökar på mitten och sammanfoga.
Gjorde en liknande delning på ett avgassystem nyligen :tummenupp

20190413_162215.jpg

20190413_162654.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det hade varit snyggare med ett sånt rör men det är väldigt lite plats det ser ut vara mer än det är i verkligheten. Hoppas få tid att fortsätta med insuget och att ta upp hålet i U:et och punkta ihop det.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja ha, nu blev det trede försöket av insuget denna gång med Mekonomen böjar, nu finns det hopp att komma en bit längre. Har lyckats passa till tre krökar har fått kapa lite i kanterna för att vinkla om dom för att få plats mellan motor och ram men det är bara några mm i ändarna som är kapade för att ändra vinklarna lite. Tänker ansluta denna del som nu är ihop tjepad med en slang från delen som kommer ut från kompressorn för att ha lite justermån.

Ser faktiskt ut lovande nu så här långt men nu är frågan hur man ska få till anslutningen mot kompressorn. Anslutningen måste vikas direkt nedåt efter flänsen och sen in åt höger mot insuget. Är väldigt misstänksam på att man måste knacka till två halvor och svetsa ihop dessa för det blir en väldigt snäv radie, nån som har lite bättre tips? Går inte heller att dra direkt för då hamnar ena skruven till flänser bakom röret. Är en väldigt tajt radie och dessutom är det ju det ställe som kanske den del av insuget syns bäst på hela hojen så man vill att de ska se ut vettigt.

Så här blir insuget nu och detta blir nog sista ändringen


Det är här kruxet kommer då jag ska få ihop det hela mot kompressorn med två snäva böjar om ingen annan kan hitta på nåt bättre?

De blir nog bra de där. Om kröken ut från kompressorn blir för tight sväng kan flödet hämmas så för att minska den risken gå upp några mm i grovlek på böjen. Med grövre böj kan även platta till den böjen om de blir trångt mot cylindern. På Honda xr 650r har det satt dit flera mm grövre böj på utblåskrökarna rakt ut från cylinder pga för tvär böj kolla bilder på org krökar till xr så ser du. Men obs hastigheten på flödet är viktigt så sätt inte dit för stor böj i onödan försök hålla samma dim på böjen som övriga insuget om möjligt!

https://www.ebay.com.au/itm/Honda-X...617180?hash=item41d5f7215c:g:XT0AAOSwA~VaKDcN
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag måste ut poch kolla hur fasen man ska lösa detta, just denna krök som går ut från kompressorn och nedåt vill jag också få snygg efter som att det är den del av hela insuget som kommer att synas mest på hojen. Vore fint om man skulle få till den i en böj just för att den syns. Skulle man hitat en bit rundstång typ ledstång i lämplig diameter tex 40 mm skulle man ta och limma ihop en vinkel, slipa till böjen och sen klyva den i två bitar och börja knacka till plåt runt dessa mallar.

Jag får gå ut i garaget och fundera på det hela hur man kan fixa detta och så det också blir snyggt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De blir omöjligt att få till en fin böj där enda sättet är att kapa ur cylinderflänsarna då blir de plats och de skulle gynna flödet markant. Jag skulle tillockmed tycka de vore lite häftigt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
De blir omöjligt att få till en fin böj där enda sättet är att kapa ur cylinderflänsarna då blir de plats och de skulle gynna flödet markant. Jag skulle tillockmed tycka de vore lite häftigt.

Varför postade du inte detta kl 05.30 i morse, nu har jag ju hunnit ut i garaget och hitta på en egen böj ;)

Kapade ur kilar från två böjar och punktade ihop detta till två kortare böjar, dock vågade jag inte punkta sista skarven på mitten som är tejpad då jag jag måste passa in vinkeln mot delen som kommer från toppen men detta kan inte göras inna kompressorn sitter där den ska göra och jag har fortfarande inte fått grejerna som behövs svarvade.

Så här ser det ut nu, ser väl hyfsat ut nu men det blir ju en massa svetsar i skarvarna.




 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Du får tänka på att du gör en prototyp för att testa funktionen, nästa vinter så kan du göra om och göra snyggt.
Dvs, se till att det funkar först och snygga till efteråt. :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top