Sidan 13 av 13 FörstaFörsta ... 78910111213
Resultat 241 till 248 av 248
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13
    Det är möjligt att det kan gå att köra 1:1 men det känns lite säkrare att börja på halvfart och se vilket laddtryck man får. 50 mm remskiva är det på kompressorn nu så den måste bytas ut i vilket fall som helst, 50 mm på svänghjulet och 100 mm på kompressorn är nog bra att starta med ska ta och lossa remskivan på kompressorn och kolla vilken axeldiameter den har.

Hoppas på 17 mm då det verkar finnas en del remskivor till generatorer och det är nån sån 6PK remskiva som jag funderar på att använda. Tycker att en multiribrem ser bättre ut än en kilrem men får man allt att lira och vet utväxlingen blir det nog tandrem för det är ju häftigast

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Har fortsatt på morgon med hojen, tog loss centrumbulten till svänghjulet och lossade även remskivan på kompressorn.

Konstaterade att man bör få dit remskivan på svägnhjulet med endast två bussningar och en 20 mm längre centrumbult. Tänker att man gör en bussning som passar mot kanten i svänghjulet och mot den utstickande delen på remskivan, sen tar man en bussning som förminskar hålet till 12 mm för att passa bulten. Yttre bussningen görs också lite längre för att få remskivan att gå fri från nitarna på svänghjulet.

Började också spåna på fästet och började också tillverka det, kommer att fästa det i svingaxeln och fästen för fotpinnar, tillverkat i 5 mm tjockt plattjärn borde det bli nog styvt.

Att göra nu är att hitta en remskiva med ca 100 mm diameter med 15 mm hål som passar på kompressorn och en 65 mm lång M12X1 bult till svänghjulet. Sen måste det svarvas bussningar som till remskivan och även nya tunnare bussningar mellan plattorna som håller fotpinnarna då fästet hamnar där.

Det stora utmaningen nu är att hitta grejer en M12X1, 65 mm lång och lämplig remskiva till kompressorn. Sen har jag ingen svarv själv men en kompis får svarva åt mig så den biter löser sig nog.

Så här ser det ut nu på morgon

Testmotering av remskivan på svänghjulet och originalbulten går att gänga in ca 5 mm men är ca 18 mm för kortare indragen än vad den var från början.

Tänker att den yttre bussningen ligger mot kanten på remskivan och sen på kanten invändigt i svänghjulet

Här är början på fästet för kompressorn, i bulten man ser vid motorn ska ett järn skruvas som går ut till och svetsas ligga på det "långa okapade" järnet och sen ska i sin tur ska fästöron för kompressorn fästa på det järnet. Efter som att fästet kommer på baksidan av fästplattan till fotpinnarna bör det bli hyfsat diskret.

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Har fortsatt med detta bygge lite på vinst och förlust har jag nu köpt lite remskivor från bildelaronline24, köpte remskivor till generator med 50, 55, 60, 68 mm diameter och två remskivor till vattenpump till nån Renault med 93 och 103 mm diameter. Med dessa remskivor tycker jag att man bör man kunna kombinera ihop nog med utväxlingar för ett första försöka, tänker starta med ca 50% nerväxling av kompressorn.

Talade med en av firmorna som håller på med skogsmaskiner och dom menade att dom kunde få tag på fingängad M12 styckevis, då jag fått remskivorna så tänkte jag beställa bult då man vet exaktare vilken längd man ska ha.

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Väntar på remskivorna och till dess lär det vara stillestånd på detta bygge. Har funderingar om var man köper lämpliga rör till insuget funderar på två alternativ antingen delar till avgasrör i lämplig dimenssion som kapas till eller att köpa svarta rördelar liknade dessa https://www.ahlsell.se/10/varme--san...litet/1371137/

Nån som har tips på rör? Måste vara svarta för att kunna svetsa dessa själv så rostfritt eller aluminium går bort då, skulle detta bygge bli bra är det mycket möjligt att jag i ett andra steg kommer att låta tillverka ett insug i aluminium. Kommer att behöva fyra 90 grader böjar och ca 50 cm rör.

Nåt sånt är är insuget tänkt att bli, säkerhetsventilen för baktändning tänker jag att man sätter så den blåser rakt åt sidan. Observera att detta är en väldigt kladdig icke skalenlig skiss.

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Köp inte så tjockväggiga rör som ashelrören de blir för tungt o klumpigt 2,6mm gods!! Kolla bitrimfirmor de brukar ha lätta tunnare böjar och plåtrör. Rostfria rör går stenbra att svetsa i med vanlig svart svetstråd och vanlig blandgas så du kan även köpa rostfria. De finns tunnväggiga fina rör o böjar till lantbruk de är mjölkrör eller rör för livsmedel.
    Avgasrör är visserligen lätt att svetsa i om du bara har en migsvets så köp sådana om du inte har tigsvets för då kan du svetsa hur tunnväggigt som helst. Problemet med avgasrör är att de är så stor radie på böjarna.

Här har du j böjar som är stenfina ca 1,2mm gods de brukar jag bygga avgasrör till hojar med de går bra svetsa med mig.
    https://dalhems.com/sv/s?q=j-bend
    Senast redigerat av Boost 3 den 2019-02-17 klockan 16:29.
    BOOST III

Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    ...Observera att detta är en väldigt kladdig icke skalenlig skiss.

Åh f-n, jag trodde att du hade ritat den i Inventor.

"Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    Åh f-n, jag trodde att du hade ritat den i Inventor.
    Ser mer ut som MicrosoftCAD 10
    Söker: Motor till GSXR1100W dvs vattenkylda 92-98, ev skabbig hoj

/steffe

Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Köp inte så tjockväggiga rör som ashelrören de blir för tungt o klumpigt 2,6mm gods!! Kolla bitrimfirmor de brukar ha lätta tunnare böjar och plåtrör. Rostfria rör går stenbra att svetsa i med vanlig svart svetstråd och vanlig blandgas så du kan även köpa rostfria. De finns tunnväggiga fina rör o böjar till lantbruk de är mjölkrör eller rör för livsmedel.
    Avgasrör är visserligen lätt att svetsa i om du bara har en migsvets så köp sådana om du inte har tigsvets för då kan du svetsa hur tunnväggigt som helst. Problemet med avgasrör är att de är så stor radie på böjarna.

Här har du j böjar som är stenfina ca 1,2mm gods de brukar jag bygga avgasrör till hojar med de går bra svetsa med mig.
    https://dalhems.com/sv/s?q=j-bend
    Dom där böjarna hos dalhems är väl svarta men aluminiumiserade, i sånt fall går de ju att svetsa dom med gassvetsen, svetsar mycket hellre rör med gasen än migen.

Citat Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
    Ser mer ut som MicrosoftCAD 10
    Är det då man använder blyertspenna med fin spets?

Sidan 13 av 13 FörstaFörsta ... 78910111213

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag brukar byta när gasen är slut i vajern.

doolar
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här