Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det ser värre ut på bilden då kameran luras lite då jag inte kan hålla den där den kommer att hamna för att förgasarna måste lossas då. Hade helst haft den centralt placerad och sen förlängt drivaxeln till kompressorn men det är helt enkelt för ont om plats mellan cylindrarna och och ramen, jag kan säkert få in kompressorn men jag ska ju få till ett insug mellan kompressorn och toppen och dessutom få dit säkerhetsventilen, sen ska förgasaren också dit och den kommer då mitt i ramröret.

Andra alternativet är ju att bygga om ramen men frågan är om man kan göra det på nåt smart och säkert sätt? Man måste nog då ta bort hela ramröret för att ge plats åt förgasaren men det innebär ju att man måste bygga om väldigt mycket och frågan är ju om man kan göra det i huvudramen som är av pressad plåt.
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Eller tänka helt nytt. ? Ser en cx500 påbörjat cafeobjekt på blocket ser ut att finnas en hel del plats.personligen tycker jag att den ser himla bra ut. Klart vem är jag att tycka? Har aldrig byggt något själv.Det lär til en maskinpark ,kunnande, tid och pengar
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skulle jag bygga nåt nytt så kommer det ju ändå att stå en oanvänd 250 i garaget, skulle det bli nåt nytt vet jag precis vad jag vill göra, en V-twin likande en Egil Vincent. Skulle det vara fysiskt omöjligt att få dit kompressorn återstår ju att tänka om och köra med turbo även om jag inte tycker att det är lika fränt.

Jag ska klura på det hela på nåt jäkla sätt måste det gå att få till det hela någorlunda vettigt även om jag tror att jag kommer att tvingas montera kompressorn förskjuten åt sidan.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag antar de går få in den betydligt mer för om den måste va så långt ut blir remhjulet på vevaxeln för långt ut på vevaxeln. Bäst vore om remhjulet kan va kloss mot svänghjulet.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Går det inte att bygga mer på höjden med en 90-böj direkt på cylindern och låna lite plats i tanken?
Den är lättare att modda än ramen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag antar de går få in den betydligt mer för om den måste va så långt ut blir remhjulet på vevaxeln för långt ut på vevaxeln. Bäst vore om remhjulet kan va kloss mot svänghjulet.

Precis, jag kan få in kompressorn så mycket att jag får remskivorna att linjera om jag har remskivan på svänghjulet kloss mot. Dock så blir det för trångt att få in allt centrerat med insug och anslutning för förgasaren, har jag den förskjuten så att remskivorna ligger i linje precis utanför svänghjulet kommer insug och förgasare att få plats men det blir ju ett längre insug.

Kollar man gamla NSU så verkar som ha väldigt långa insug och kör med sugkompressor.

Ska riva loss förgasarna och tanken för att kolla om man kan bygga på höjden, vete fasen hur det går men i sånt fall får man nog lägga kompressorn som på en jänkare så förgasaren hamnar ovanpå med en 90 graders böj och insuget under med en 90 graders böj men frågan är om det finns plats utan att det då tar i ramen åt upp.

Hoppas få lite mer tid för detta men det har varit en massa traktorstrul sista tiden
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var ute i garaget och kollade lite snabbt, är ju lika dåligt med plats uppåt:mad: Den förbenade huvudramen är ju i vägen där med så även med ny annan tank hjälper det inte utan att förskjuta kompressorn i sidled så insug och förgasaren gå på sidan om ramen.

Nå vem har sagt att detta projekt ska vara lätt, men på nåt vis ska det nog gå att få dit kompressorn på nåt hyfsat vettigt sätt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Var ute i garaget och kollade lite snabbt, är ju lika dåligt med plats uppåt:mad: Den förbenade huvudramen är ju i vägen där med så även med ny annan tank hjälper det inte utan att förskjuta kompressorn i sidled så insug och förgasaren gå på sidan om ramen.

Nå vem har sagt att detta projekt ska vara lätt, men på nåt vis ska det nog gå att få dit kompressorn på nåt hyfsat vettigt sätt.

Hur ser det ut framför cylindern då? kanske kombinerat med lite omdragning av avgasrör?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har funderat lite på att ha den framför men i det fallet skulle man ju behöva vända på toppen så att avgasrören skulle gå rakt bakåt och att insugsportarna hamnar åt fram. Men det är nog inget litet projekt då man ska få till kam och oljeförsörjningen. Hade ju dock kunnat bli hur fränt som helst och sen hade man kanske kunnat ta drivningen till kompressorn där startmotorn sitter och konverterat till kick.

I annat fall med kompressorn framför blir de ju ännu längre insug än att ha kompressorn sidoförskjuten då man ska runda cylindrarna.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag röstar på att sätta kompressorn framför cylindern och trycka genom förgasarna, då kan du använda orginalförgasarna. En dumpventil kanske kan vara lämpligt.

Ge inte upp nu!
Du fixar det här!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har funderat lite på att ha den framför men i det fallet skulle man ju behöva vända på toppen så att avgasrören skulle gå rakt bakåt och att insugsportarna hamnar åt fram. Men det är nog inget litet projekt då man ska få till kam och oljeförsörjningen. Hade ju dock kunnat bli hur fränt som helst och sen hade man kanske kunnat ta drivningen till kompressorn där startmotorn sitter och konverterat till kick.

I annat fall med kompressorn framför blir de ju ännu längre insug än att ha kompressorn sidoförskjuten då man ska runda cylindrarna.

Nej, du behöver ju bara dra om lite insugsrör så att de rundar cylindern, och eventuellt avgasrör om dom är i vägen.

Googlade lite bilder efter att jag gav förslaget och såg att ramröret kanske blir i vägen också?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag vill köra med sugkompressor om det går, sen kanske det inte går man jag vill testa det först.

Om jag ska ha kompressorn framför cylindern blir det ju betydligt längre än om jag har den på sidan och sen vinklar insuget in mot toppen, med kompressorn framför kommer det ju att bli i princip samma sträcka plus avståndet från framför cylindern vid kompressorn till man är bakom cylindern.

Hoppas på att få ihop traktorn idag så jag kan lägga lite tid på att kolla på detta, tyvärr går traktorn före då jag har snöröjning av en isväg åt trafikverket.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Går de inte trula in kompressorn bakom stötdämpare tänk ta bort luftburk och batteri. De finns säkert långa remmar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det kan ju vara värt att kolla upp, enda funderingen är var drivremmen hamnar då om den kommer för man vill ha benet?

Ska kolla vidare och börja ta tag och plocka isär hojen. Dock tänkte jag få på xenonlysen på traktortorerna och göra klart bakskärmen till trajan innan jag drar igång och riva på allvar.

Vill inte ha en massa påbörjade projekt på gång.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag äntligen börjat ta tag i detta projekt, tanken är att försöka få till montage och drivningen av kompressorn under och som plocka ihop hojen i original skick och besikta den sista gången.

Tog loss förgasarna lossade på luftburken och elen och konstaterar att det kommer att bli trång hur än man gör, enklaste montage blir nog som på bilderna och då får man vika in förgasaren bakom ramröret där luftburken nu sitter och sen får insuget gå över kompressorn och in mot toppen.

Har koppat och man bör kunna göra ett ordentligt fäste till kompressorn i en av bultarna som håller motorn och sen går det att fästa i bultarna som håller plattorna till fotpinnarna, ett övre fäste bör man kunna få fast i det övre motorfästet. Är lur på att man får ha en spännrulle till remmen då det är ont om plats för att kunna justera spänningne med att vrida på kompressorn.

Nåt sånt här bör vara möjligt att montera kompressorn, tog en linjal för att på ett ungefär kunna linjera det hela.



 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Klart man vill se kompressorn fastjag hade gärna haft den lite mer centrerad.

Nu ska jag se om jag kan göra nån smart adapter till att få fast remskivan på svänghjulet, tanken är att göra en axel som klämmer fast remskivan mot axeln och axeln klämmer mot svänghjulet där bultskallen skulle ha tryckt, sen får man ha en längre centrumbult genom det hela.

Frågan är om man får detta att funka?
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
du kan inte krympa på remskivan rätt på svänghjulet?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
du kan inte krympa på remskivan rätt på svänghjulet?

Nja då måste man väl ha ca 30-35 cm stor remskiva på kompressorn om man ska växla ner 50% till att börja med.
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Nja då måste man väl ha ca 30-35 cm stor remskiva på kompressorn om man ska växla ner 50% till att börja med.

aj då trodde du skulle köra 1:1 oki nästa idé då går det att använda nitarna som håller centrumet på svänghjulet till att nita dit remhjulet annars är det nog som du tänkt dig själv som gäller
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top