Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Här i mitten av Sverige finns inga bruna bilar men däremot fula sega shenkerbilar. DHL är snabbast här västernorrland eller i kramfors åtminstone.
Ang insugslängd gör allt i din makt att få kortast möjliga längd mellan kompressor och insug topp. Bygg inget rör som på ovan bild för då lär bränsledimman övergå till en bäck i botten av röret innan de är framme vid ventiler.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
DHL är värst här speciellt om det ska köras hem till dörren, dom kör bara en dag i veckan och enligt ryktet inte alls om dom inte har full bil, har man otur och det är mycket gods så kan paketet hamnar längst in en en ficka på terminalen och sen plockas allt framför till dom till slut kommer till paketen längst in. Om man ska välja mellan pest eller kolera så är Schenker något bättre och dom funkar riktigt bra om paketen bara ska till Ica som är ombud. Som jag säkert skrivit tidigare har jag köpe en hel del till Hondan från England som skickats med DHL och oftast går det fortare mellan England och Gammelstad än sista 10 milen till Överkalix.

Då det gäller insuget så är min tanke att bygga ett så kort insug som möjligt i form av ett "y-rör", tänkte låta en kompis svarva till rörändar som passar i original förgasargummin och sen bulta andra änden med en fläns i kompressorn. På andra sidan blir det en fläns med ett rör men här tror jag nog att jag blir tvungen att göra en böj på röret mellan komprssorn och förgasaren för annars får jag problem med att förgasaren kommer att hamna mitt i ramröret. Original sitter en förgasare på varje sida om detta rör så att luftburk och dess gummin går runt ramröret.

Det borde väl inte vara nåt större problem om man vrider röret mellan förgasaren och kompressorn så att förgasaren hamnar åt ena sidan? Är väl inte ovanligt med krokiga insug mellan förgasare och topp så på den sidan borde det väl spela mindre roll även om helt rakt och så kort som möjligt säkert vore optimalt. Tänker att man gör detta rör så kort och rakt som det bara går, alternativt kanske man bara tar ett rakt rör och svetsar det snett i flänsen som ska fästas i kompressorn.

Hoppas att UPS tidsplan stämmer för då ska jag ha kompressorn på onsdag, längtar att får se hur den ser ut i verkligheten så man kan få en överblick på hur detta med placering, monteringen och drivningen av den ska gå till.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är ju fantastiskt, mitt paket tog 8 dagar att ta sig fram från Kina till Järfälla. Sen den 7:e har det paketet legat i Järfälla, paketet ligger kvar för ett framtida leveransdatum. Hur jävla svårt kan det vara att få paketet på en lastbil norrut :huvet

Jag får väl ringa UPS och fråga vad dom håller på med, först var jag imponerad att dom klarad få paketet till Sverige och genom tullen på 7 dagar men det har gått över nu.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hade idag tänkt ringa UPS och fråga var mitt paket är men vid halvåtta ringde en speditör och frågade om jag var runt centralorten med sig hade han ett UPS paket med kompressorn i, så äntligen efter en massa tjorv hit och dit har jag nu en Aisin AMR300.

Nu får jag äntligen börja projektera på allvar på hur detta ska gå till, dock inser jag att det kommer att bli ont om plats om man ska ha kompressorn monterad mitt mellan insugen i toppen på grund av ramröret bakom motorn och sen ska man ju också få dit "säkerhets ventilen". Nå nu har jag i alla fall en kompressor så då gäller det att se möjligheter inte problem, på nåt vis ska jag nog snickra ihop insuget.

Blev en tidig julafton, ett paket med AMR300:an och ett paket från NCCR med Hagon bakdämpare till min Thruxton


Så här ser härligheten ut.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Ser fräsch ut!
Får man en bild på rotorbladen?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur kan du skriva så, det blev ju inget Nobelpris i litteratur i år :glömdet

Kan man få Nobelpriset i fysik om man lyckas kompressormata en CB250:va

Har gjort en snabb koll på hojen och kortast möjliga insug blir nog lik förbenat om man vänder kompressorn så man får utblåset bakåt, tänker att man direkt efter kompressorn vinklar insuget in mot toppen och sen delar i ett Y till portarna. Förgasaren kommer då att hamna framåt vilket ju blir lite fränt men kanske opraktiskt, ungefär som på den SR400:an med förgasaren framåt som jag länkat till tidigare men med ett kortare insug.

Andra alternativet är att montera kompressorn liggandes så in och utloppet bli stående, problemet är väl då att kompressorn och förgasaren kommer att hamna väldigt högt så risken finns att den då tar i övre ramröret.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kan man få Nobelpriset i fysik om man lyckas kompressormata en CB250:va

Sök på "äntligen" och "gert fylking" så kommer du nog på varför. :tummenupp
(han klädde ut sig och ropade "ÄNTLIGEN" vid varje tillkännagivande av vinnande författare, akademien Horaset lackade ur men han lyckades med sina förklänader väldigt länge)
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Ideer?
kompressor3.jpg
kompressor.jpg
kompressor2.jpg
kompressor4.jpg
Hade idag tänkt ringa UPS och fråga var mitt paket är men vid halvåtta ringde en speditör och frågade om jag var runt centralorten med sig hade han ett UPS paket med kompressorn i, så äntligen efter en massa tjorv hit och dit har jag nu en Aisin AMR300.

Nu får jag äntligen börja projektera på allvar på hur detta ska gå till, dock inser jag att det kommer att bli ont om plats om man ska ha kompressorn monterad mitt mellan insugen i toppen på grund av ramröret bakom motorn och sen ska man ju också få dit "säkerhets ventilen". Nå nu har jag i alla fall en kompressor så då gäller det att se möjligheter inte problem, på nåt vis ska jag nog snickra ihop insuget.

Blev en tidig julafton, ett paket med AMR300:an och ett paket från NCCR med Hagon bakdämpare till min Thruxton


Så här ser härligheten ut.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Det var nåt åt det håller jag tänkte mig men med förgasaren vinklad ca 90 grader mot kompressorn, problemet är att det blir för tajt att ens kunna vinkla förgasaren och fömodligen omöjligt att få in säkerhetsventilenför baktändning mellan kmpreasor och topp . Alternativet Är ju att göra om ramen men det är ju inget litet projekt så man ska byta ut hela huvudramen som är en pressad pltåprofil till rör, skulle väl innebära att allt på ramen från styrhuvud till svinglagring skulle bytas och då blir det ju i princip ett helt rambygge.

Hade hoppast få börja med detta men fick nu hydraulhaveri på traktorn:mad:
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har kollat på danskens sida många gånger, testade även att Maila honom men fick inget svar. Hoppas jag får lite tid nu efter nyår att börja dra igång med byggandet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har så smått börjat spåna på montaget, vet inte riktigt men jag lär vara tvungen att montera komperssorn åt sidan för jag kommer inte att få in den mellan motorn och ramen. Nästa sak är att man säkert måste byta remskivan på kompressorn till en större då den bara är 50 mm i diameter och ska man växla ner blir det ju oerhört liten remskiva på motorn, runt 40-50 mm remskiva på vevaxeln kan nog vara lämpligt så då blir det väl en 80-100 mm remskiva på kompressorn om man vill växla ner 50% till att börja med. Funderar nästan på att köra med kilrem i början till man hittar rätt utväxling sen får det blir multiribrem eller ännu hellre tandrem.

Förgasarna ska ju bort så komprressorn ska ju in en ca 4-5 cm men nåt sånt här måste det bli och så får man lösa insuget på smartaste viset efter dessa förutsättningarna. Kollar man bilder på danskens sida så har ju vissa gamla hojar väldigt långa insug mellan kompressorn och topp, sen får man fundera på var ma ska ha förgasaren vill helst ha den bakåt så den är lite skyddad från sprut från framhjulet.

En bild på eländet
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top