Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänkte göra en byggtråd men vet inte om jag ska vara i turboforumet eller caferäserforumet... men mer bilder kommer

Jag tycker att du ska vara i antingen i turbo eller hojbyggen, det är ju ett hojbygge men även ett turbobygge.

Väntar med spänning på en byggtråd:)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag hittade denna video vid en googling och blev ju lite possitivt överraskad, verkar vara en AMR500 på nåt som tydligen heter Suzuki Raider 150 https://www.youtube.com/watch?v=2yNBUQIk-F0 Den verkar ju i alla fall gå och lämna 0.4 bar i övertryck om det nu stämmer i videon.

Får man en 150 cc att gå med en AMR500 så borde det ju vara möjligt att få det att funka på min 250 cc :va Det finns väl en lite fråga i detta fall och det är ju hur mycket effekt som kompressorn snor så vad nettoeffekten av kompressormatningen blir skulle ju vara intressant.

Då man kollar videon så verkar han ju köra med sugkompressor för man skymtar ju förgasaren bakom kompressorn och det är ju där han också gasar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är det kompressorspåret som gäller igen, får se hur det går denna gång:va Hittade en AMR300 på Aliexpress och jag har skickat meddelande till säljaren igår och han svarade att han ska ha en AMR300 med 6PK remskiva för leverans. Detta var samma kille som jag försökte köpa en AMR300:a av tidigare som inte då kunde få fram kompressorn men får se om det går bättre denna gång.

Känns ju lite tveksamt efter att ha misslyckats tre gånger tidigare men man får ju hoppas att det går vägen denna gång.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Har du kollat på vad en "Smog pump" kan ge?
Alltså till Avgasrening på lite halvgamla bilar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har försökt hitta nåt om smogpumpar men jag har inte hittat nåt, en GM eller Ford pump borde ju gå att hitta hyfsat billigt på nån jänkeskrot men man borde hitta nånstans vad som är lämpligt. Kan nog vara mycket möjligt att en smogpump kan funka bra elelr kanske bättre än en AMR300 men det verkar ju svårt att hitta fakta om dessa som kompressorer. VW:s, Porsches smogpump som är av roots typ verkar ju användas till kompressormtaning upp till 250 cc men dom är ju jäkligt dyra att köpa.

Nå man får väl se hur det går denna gång, att köpa en AMR300 verkar ju som att köpa trisslotter så man får väl hoppas på "att plödsligt händer det" att man då får lägga vantarna på en AMR300.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om de blir turbo så länkade du rätt malpassi tryckregulator. Förgasarna blir inte förstörda av turbo konvertering de blir på sin höjd bara ett avluftningshål som plastas igen och lite större hål upp genom trottel. Returbränslet till tanken kan du borra in i tanklocket om du inte vill förstöra tanken med ett insvetsat rör i.
Jag har golfturbo som ger 80-90hk som skulle funka men jag tror en turbo som är ännu mindreskulle geb tidigare ladd från 40-70hk bil. Dieselagg eller bensin spelar ingen roll på denna nivå.
Men nu håller vi tummarna för att kompressorn ska anlända :tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om de blir turbo så länkade du rätt malpassi tryckregulator. Förgasarna blir inte förstörda av turbo konvertering de blir på sin höjd bara ett avluftningshål som plastas igen och lite större hål upp genom trottel. Returbränslet till tanken kan du borra in i tanklocket om du inte vill förstöra tanken med ett insvetsat rör i.
Jag har golfturbo som ger 80-90hk som skulle funka men jag tror en turbo som är ännu mindreskulle geb tidigare ladd från 40-70hk bil. Dieselagg eller bensin spelar ingen roll på denna nivå.
Men nu håller vi tummarna för att kompressorn ska anlända :tummenupp

Ok, då har jag i alla fal ett rätt då det kommer till tryckregulatorn ;)

Men borde det inte bli nåt knas med förgsasarna om man borrar hål i trotten? Borde inte detta påverka hur trottlarna lyfts om man borrar ett hål genomdom?

Jag funderade på om det skulle funka att bygga en liten extra tank som matas från den stora originaltanken och sen ta ut tryck och returledning från den lilla tanken, detta visade det sig n u att sylta nr1 gjort på sitt CX500 turbobygge då man kollar i den byggtråden.

Blir det turbo tror jag att jag köper en ny turbo, den där från Opel korsa kostar ju 2000 kr ny och nytt är ju nytt.

Nu får jag väl hoppas att det går vägen men det känns väl lite mer hoppfullt nu fick mail från Aliexpress att kompressorn skickats och fick även ett tracking nr hos UPS.

Det jag nu funderar på är förgasaren jag har, Australiensaren med radfyran hävdar ju att den är way to big och han testat en 42HSR kanske är det den som synns i youtubeklippet han rekommenderar 34-36 mm förgasare. Gjorde även en tråd på maskinistenforumet där det är ganska lugnt på mc sidan men har blivit en hel del skrivande i den tråden och där hävdas samma att 42 mm är för stort. Frågan är om jag redan nu ska försöka hitta en mindre gasare:va
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang förgasare så tycks de inte bli någ knas med hål upp genom trottel jag har inte kört turbo mot vacumförgasare men de sägs ju funka bra.
Ang liten extra tank så förstår jag inte vitsen med det den tar ju bara extra plats. Du köper en utvändig bränslepump som matas från org bränslekran och returen från btr kan du sopa in vart du vill på tanken typ genom locket.
42mm förgasare tror jag funkar bra för då är man säker på att inte kompressorn chokas på full gas. De är svårt att hitta bra och billig 35-38mm fyrtaktsförgasare men om du får tag på en billig kan du prova ut vilken som funkar bäst. Obs de funkar inte med tvåtaktsgasare typ Mikuni vm/tm/sudco eller annat märke för tvåtakt för de har totalt fel trottelcuttning samt för högt drag upp genom nålmunstycket. Däremot en Kehin 39mm flatslide fyrtakts crossförgasare funkar och är billiga på blocket men munstyckena är dyra samt sämre inställningsmöjligheter på accpumpen vs mikuni hsr. Du kan även strypa ner hsr42an genom att trycka in valfri dim på ett rör rakt in från topp sett ända in mot trottel. Man måste klyva röret i botten så lågfarthålet syns dvs Golvet på¨förgasaren måste vara öppet ca 15-20mm brett så tomg och lågfart funkar bra. Man behöver inte ha någ stryprör före trottel.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tanken med en extra tank var den att slippa mixtra i originaltanken och för att slippa ha en ful slang genom tanklocket, det ska ju också vara snyggt ;)

Strypahylsa verkar ju intressant, ökar genomstöiningshastigheten så förgasaren beter sig dom en mindre om man bara stryper "efter" trotteln? Stryper ju hellre ner 42:an om det funkar för den ser ju häftigare ut :D
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tanken med en extra tank var den att slippa mixtra i originaltanken och för att slippa ha en ful slang genom tanklocket, det ska ju också vara snyggt ;)

Strypahylsa verkar ju intressant, ökar genomstöiningshastigheten så förgasaren beter sig dom en mindre om man bara stryper "efter" trotteln? Stryper ju hellre ner 42:an om det funkar för den ser ju häftigare ut :D

Vad har du för diameter/gänga på hålet för soppakranen, kan du sätta in en skruv/bussning/muff som har två hål för sopparör?
Eller så får du göra ett hål till på undersidan och dra in returröret genom, det bör ju sluta i ovankant på tanken...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tanken med en extra tank var den att slippa mixtra i originaltanken och för att slippa ha en ful slang genom tanklocket, det ska ju också vara snyggt ;)

Strypahylsa verkar ju intressant, ökar genomstöiningshastigheten så förgasaren beter sig dom en mindre om man bara stryper "efter" trotteln? Stryper ju hellre ner 42:an om det funkar för den ser ju häftigare ut :D

Ja förgasaren kommer bete sig som en mindre fugge med stryprör efter trottel. Urslipningen i golvet på strypröret mot trottel kan du tona ut mot mynning förgasare så de blir ett vanligt runt hål där. Runda av kanterna på strypröret mot trottel så de liknar en tratt så får du bättre flöde. Jag brukar dela av alla förgasare i insuget på höjden efter trottel för att få högre gasflöde under halv gas. De blir som liknade Powerwing och allt va de kallas som finns att köpa till förgasare. Stryprör blir liknande bara det att de ger högre gashastighet även vid full gas. De finns inget bättre förgasare än Mikuni tm och hsr så de är värt besväret att strypa den. De finns tillockmed ställbart munstycke till Mikuni hsr kolla på bra i gasen där finns dem. Dyra men du tjänar in en massa tid o mekk

http://www.braigasen.se/jetting_par...m-001_big/stallbart-munstycke-mikuni-hsr.html
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tack för tipset om stryprör, det låter ju ut bra för en stor förgasare är ju häftigare än en liten och som jag tjatat om tidigare är ju fränhetsfaktorn en stor del av detta bygge. Brukar man täta mellan rör och förgasarhuset? Tänker att man svarvar ett eller två spår för o-ringar på rörets utsida.

Ställbart munstycke för ju tankarna tillbaka till Bing, Pallas och Encarvi förgasare, det var tider det. Känns ju ut som det är värt pengarna om inte annat för att slippa tömma förgasaren och byta munstycken stup i kvarten till allt lirar bra.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du behöver inte täta mellan strypröret och förgasare gör de tightast möjliga o skruva fast det genom förgasaren och in genom röret.
Ställbart munstycke och bredbandslambda är ett måste annars blir du tokig och bränner hål i kolvarna och huvudet :död
Här nedan länk har du avdelningsplattan liknande som jag bygger om till förutom att jag inte höjer golvet som på länken för de stryper ju effekten. Jag delar bara av förgasarna med platta.
På denna VIP platta ser du att de slipat ur i botten för inkommande pilotjetstråle (lågfart) de är typ så du måste slipa ur i röret men du måste ta bredare spår eller slipa röret fasat ner mot lågfartshålet typ som vip har gjort. De är nog ingen dum ide att slipa botten på röret väldigt lika VIP de måste va smartast. Sätt även in en vinge om du orkar för de ger lite fördel som beskrivs,,inge ögonbrynshöjand fördel men såpass mycket att jag sätter in vingar på alla förgasare.
https://www.knracing.se/produkt/velocity-intense-performance/
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tackar för tipsen, detta låter ju ut vettigt. Då jag funderade på att täta med en o-ring mellan rör och hus var det mest för att klämma fast röret lite och sen tänkte jag att man har en tunn kant mot insugsgummit så det inte kan åka iväg just för att slippa borra i förgasaren. Några tips vid tillverkningen av röret, den där vingen måste ju sitta kvar och får ju inet ge sig av in i kompressorn eller motorn.

Men det kanske spelar mindre roll on man borrar genom förgasaren men om man nån gång vill ta bort det hela får man väl gänga hålet och dra i en liten skruv så det tätar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Laga borrhål i förgasaren är enkelt i med kemisk metall bara. Jb weld,,,,plastingpadding kemiska tanktä,,,Biltema kemiska metall håller bra mot bensin.
Ang rörtillverkning så skulle jag tagit en aluminiumplåt och rullbocka ihop den till ett rör då blir förgasaren 38mm. Gör röret så den spänner ut mer än förgasarborret så du måste trycka ihop röret för att få in det. Då behövs inget svetsande och du tillverkar den i ett grisblick. De blir inte mycket till slipning i botten heller då de bara är 2mm upphöjt golv framför trotteln. Den längsgående skarven som blir på röret skulle jag vända uppåt för där spelar de ingen roll om skarven inte blir hundra tät ihop eller ojämn.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror jag har 1, 2, 3 och 4 mm aluplåt i garaget så då kan man ju göra rör i olia dimensioner och testa.

Om nu spårningen av paketet stämmer så ska kompressorn vara i Köln, fick att betala 378 kr via swich för tull åt UPS igår.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag skulle inte minska fuggen mer än med 2mm aluplåt då blir den 38mm. 3mm kan ev funka också då blir den 36mm men jag är rädd att den chokar kompressorn och då mister du lite flöde/tryck. Som redan nämnt så prova först 36-38mm fugge och när den funkar perfekt så prova ta bort all strypning så de blir 42mm.
Ang betala tull till UPS lät lite underligt jag brukar alltid bet tullavg till svensk tull!?

Vi håller tummarna att du får kompressorn lagom till JUL:tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Man får väl testa sig fram en hel del då det gäller förgasaren, i första läget så tror jag att den får vara orörd på sina 42 mm till man ser att man får liv på moppen. Hur sätter du fast vingen i röret? Sågar du bara två spår längs efter röret och sticker in den och sen hålls den fast med insugsgummit?

Verkar som att tullen gått vägen för nu ska kompressorn vara i Järfälla, den stora frågan är nu vem som kör åt UPS i Sverige? Hoppas bara inte DHL är inblandat för då kommer det garanterat att ta lika lång tid mellan Överkalix och Luleå som mellan Kina och Luleå. Enligt UPS sidan ska leveransen av kompressorn ske den 12:e, hoppas verkligen att den kommer då.

Brukar man inte betala tull till speditören som sen är så snäll att mot en avgift sköta om förtullningen? Så har det i alla fall varit tidigare då jag handlade en hel del gitarrdelar från USA, det är ju detta som posten gör mot sin ockeravgift.

Ska bli spännande att se komprssorn i verkligheten och förja fundera på hur man ska få dit det hela, som jag ser det finns det två alternativ, montera kompressorn förskjuten i sidled så remskivan på kompressorn linjerar med en remskiva på svänghjulet. Andra alternativet är att montera kompressorn i mitten mellan insugen på toppen och förlänga axeln för remskivan och sen lagra änden ute där drivremmen kommer att hamna.

Kollar man på lite bilder så verkar en del ha hyfsat långa insug mellan topp och kompressor som på dessa hojar https://www.motorcyclecruiser.com/fred-kruggers-supercharged-sr400#page-3 https://www.youtube.com/watch?v=gewTozfLO7w
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
I alla fall söderut kommer grejorna med fula bruna UPS-bilar, ibland nån dag senare.
Det aviga är att dom prompt ska ha en påskrift, så man ska finnas på plats när dom råkar komma.
DHL-chaffisarna brukar ringa, men inte UPS.
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Sist jag fick från UPS så var det Bring som leverera och de ringde inte innan
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top