MC-Jeans, bra eller anus?

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
I rådande värmebölja funderar jag på att införskaffa s.k. MC-jeans.
Är de svalare än byxor i skinn:va
Hittade ett par för 1495 på Nifa.
 

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Ort
landet
Hoj
F6B
Jag gillar mina cargo pants med heltäckande kevlar. Har höftskydd och knäskydd från mer seriösa byxor. Dom blir rätt varma men känns mycket ledigare än skinnbyxor.
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
köpte ett par för två år sedan, Bikers, med en massa kevlar samt knäskydd. Passade över magen men förra året insåg jag att dom var för tighta över höfterna. Och eftersom kevlaren (eller vad det nu heter) inte ger sig alls så klämmer dom åt för mycket och ger mig lätt kramp i höftböjarmuskeln (eller vad den kan heta) Så kör nu med mina skinnjeans för jämnan. Javisst ja, kevlarjeansen är ju klart varmare än vanliga jeans och något varmare än skinnbrallorna!
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mina mcjeans är varmare vanliga, men svalare än skinn och allväder. Man måste vara i rörelse, och låga farter som 50 ger inte tillräckligt luftflöde för att ge lite kyleffekt.
 

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Ort
landet
Hoj
F6B
Just det, vissa tillverkare har dragkedja mellan byxa och jacka som tillval. På andra måste du själv sy dit en kedja om du vill ha kopplade byxor-jacka. Kan vara värt att beakta.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Luftiga endurobrallor tycker jag är melodin i värme som denna. Har ofta inbyggd ventilation också.
 

Str3 R

Guest
Men hur säkra är de egentligen? Ser inte så många köra runt med dom på sig? Och hur skyddande är de? Det gör ont att flyga av hojen vet jag, marken är hård när man landar.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Luftiga endurobrallor tycker jag är melodin i värme som denna. Har ofta inbyggd ventilation också.

Sådär...gissar jag :). Använder dom vid pendling/körning i stan/transport. Men inte när det ska gå fort.

EDIT: Skulle ju vara svar på
"Men hur säkra är de egentligen? Ser inte så många köra runt med dom på sig? Och hur skyddande är de? Det gör ont att flyga av hojen vet jag, marken är hård när man landar."
 
Last edited:

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Endurobrallor är ingen hit. De har inte jättebra slitageskydd. Sköna som atsingens dock, det håller jag med om.
Men höft och bakdel blir väldigt utsatt på asfalt.

Angående kevlarjeans, Hittar ni ett par som det går in seperata knäskydd i och dugliga höftskydd, samt med mer än 10cm "kevlar" i så är de mycket bättre än att åka utan byxor alls :D
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Vad kommer till bekvämligheten vinner mcjeans 10 gånger av 10 oavsett om det gäller passform, ventilation, ta av och på osv enligt mej iaf. Skyddet däremot, dom jag har hävdar att man kan glida på asfalten i 70km/h i 100m innan det ska bränna hål på kevlaret. Jag har inte testat och har ingen avsikt att testa heller, men skinn känns stabilare i ett sådant läge.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Tog en liten 50mils promenadrunda i Mcjeans i går, när det var för varmt för garagejobb. Riktigt behagligt. Ger mig inte på inspirerad körning i dom dock.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
körde med badbyxor och tofflor. det var jätteskönt i värmen ......
Funkar kanon om man inte vurpar :tummenupp
Eftersom man är världsbäst på att köra hoj är det ingen risk :banana
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Ok, så nu när vi konstaterat att MC-Jeans är the shit måste vi förstås reda ut vilka jeans man ska köpa.

Mest bang for the buck men till den gräns att de måste skydda tillfredsställande (för ett par jeans). När jag kollade för något år sedan så var det dessa som verkade skydda mest, men de är ju så jäkla dyra!:gråta
http://www.therokkerstore.com/en-se/cat/motorcycle-collection/

Har ni några andra förslag?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja. MC-jeans är betydligt svalare än skinnbyxor eller allvädersbyxor. Dom är varmare än vanliga jeans dock.
Dom ger visserligen med stor sannolikhet inte lika bra skydd som skinnbrallor eller bra allvädersbyxor men dom ska ju enligt uppgift tåla en hel del.

Jag kör själv nästan uteslutande i MC-jeans när det är riktigt varmt. Jag själv har ett par från Lindstrands.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ok, så nu när vi konstaterat att MC-Jeans är the shit måste vi förstås reda ut vilka jeans man ska köpa.

Mest bang for the buck men till den gräns att de måste skydda tillfredsställande (för ett par jeans). När jag kollade för något år sedan så var det dessa som verkade skydda mest, men de är ju så jäkla dyra!:gråta
http://www.therokkerstore.com/en-se/cat/motorcycle-collection/

Har ni några andra förslag?

Lindstrands tycker jag är utmärkta och det dom är förberedda för att stoppa i kompletterande skydd för knän och höfter utöver den vaddering som är i brallorna som standard. Inte billiga men djäkligt bekväma och ser inte alltför pjåkiga ut på även om dom såklart är lite bylsigare än vanliga jeans eftersom den är en massa foder och skydd i dom.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Lindstrands tycker jag är utmärkta och det dom är förberedda för att stoppa i kompletterande skydd för knän och höfter utöver den vaddering som är i brallorna som standard. Inte billiga men djäkligt bekväma och ser inte alltför pjåkiga ut på även om dom såklart är lite bylsigare än vanliga jeans eftersom den är en massa foder och skydd i dom.

Det låter som att de blir rätt varma ändå?

Kommer nu inte ihåg märket tyvärr men vet att det finns ett märke som tillverkar MC-jeans utan kevlar-foder men som enligt dem själva ska vara lika bra som andra mc-jeans tack vare ett extra slitstarkt tyg, men samtidigt betydligt svalare. Kanske någon upplyst sporthojare vet?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top