Köra med massa jävla luft

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Har en husvagn med lagligt lastindex på däcken. Trots maxtryck i däcken ser de ut att behöva mer luft. Har svårt att tro att de skulle hända nånting kritiskt med 3,7 bar som är 1 bar över maxtryck. Har läst att de flesta däck tåler över 15 bar utan att explodera.

Vad är det egentligen som kan hända om man överskrider maxtryck på ett däck? Förutom mindre grepp, mindre varmgång och skevt däckslitage.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Större pang när du får punka.....
Läge att gå upp i lastindex, väg ekipaget så att du vet vikten, lita inte på uppgivet värde på regbeviset.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Vill helst inte att det ska säga pang alls. Oftast smäller däck på grund av för lågt däcktryck, så då tänker jag att det är bättre med ett för högt tryck, än att däcket ser tydligt dåligt pumpat ut.

Absolut, när jag köper nya däck blir det med högre lastindex än vad som är rekommenderat.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike

Det räckte med ca 11 bar för att spränga det där däcket.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
15psi??? Jag skulle inte gå nära ett bildäck med över 6psi, det är ungefär det man använder när man pumpar ut ett däck på fälgen, och när dom exploderar vid det trycket gör man i brallan.

Dessutom hettas däcket upp även om det är välpumpat och trycket stiger när det rullar, något mindre om du har nitrogen istället för luft.

När jag lumpade sköt dom ett viggendäck när jag var tre rum bort i hangaren, det small någonstans vid 11kg/cm.
Killen som stod i pumprummet (brevid rummet där däcket var i en sprängbur) kom ut som dynamitharry ungefär.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
15psi??? Jag skulle inte gå nära ett bildäck med över 6psi, det är ungefär det man använder när man pumpar ut ett däck på fälgen, och när dom exploderar vid det trycket gör man i brallan.

Dessutom hettas däcket upp även om det är välpumpat och trycket stiger när det rullar, något mindre om du har nitrogen istället för luft.

När jag lumpade sköt dom ett viggendäck när jag var tre rum bort i hangaren, det small någonstans vid 11kg/cm.
Killen som stod i pumprummet (brevid rummet där däcket var i en sprängbur) kom ut som dynamitharry ungefär.

15 psi är ungefär 1 bar...
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top