Bortdomnade fingrar under körning

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
När jag kör så domnar ibland båda fingrarna på båda händerna, men framförallt är det pekfinger och långfinger på höger hand som jag tappar all känsel i. Och med all känsel så menar jag att jag inte känner något alls vid inbromsningar när jag använder dessa fingrar, och jag vet inte om jag har fingrarna ovanpå bromsgreppet eller runt handtaget. Ofta funkar det bra, men ibland har det tagit stopp för handen när jag skall gå från inbromsning till gaspådrag då jag inte får runt handen om gasrullen. Jag tycker att det suger att behöva bromsa med ringfingret efter en kvarts körning.

Hur kommer det här sig? Jag provade att byta från accossato GP grips (de där jättefeta gummigreppen) till Renthal Soft och den enda skillnaden var att jag kunde köra något varv till innan handen var bortdomnad.

För att bli av med domningarna i vänsterhanden så kan jag i stort sätt släppa handtaget och jag får tillbaka känseln hyfsat. Med högern är det betydligt klurigare och jag har inte hittat en lösning för det här ännu. Vad kan jag göra mer för att få bukt med problemet? Det är alltså inte armpump nu utan ungefär som att det blir så mycket vibrationer så att handen domnar bort.

motogp-dutch-tt-2018-dani-pedrosa-repsol-honda-team-8617868.jpg
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Hade du samma problem med din KTM och senare Kawasaki 600 ?
Håller med Boris bedömning.
 
Last edited:

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
När jag tävlade i Super Motard så hade jag samma problem, höger handen domnade bort i slutet av heaten :huvet
Du får väl tänka att du har fågelungar i handen :tummenupp
ett lite löser grepp .
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det kan mycket väl vara 100% karpaltunnelsyndrom och då är det operation som gäller.
Det kan också vara så att du tvingas hålla hårdare i styret nu när du har mer pulver i hojen, har ställ eller handskar som sitter åt lite någonstans mellan armbåge och handled, har längre slag på gasen som ger annan vinkel på handleden eller motorvibrationer som är jobbiga för just dina händer. Eller mest troligt en kombination av flera faktorer, varav jag säkert missat någon.

Jag hade börjat med att se till att vara 100% säker på att ställ och handskar inte sitter åt onödigt mycket någonstans. Det är inte ovanligt att slutet på skinnställets ärm och handskens midja krockar i vissa vinklar och skapar problem. Jag har klippt av ärmarna någon cm på ett par av mina ställ för att undvika detta. Då blir man också av med ev kosmetiska detaljer många tillverkare sätter i slutet på ärmen.
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Mina händer domnar i högre farter beroende på vilka handskar jag har. Mina touringhandskar sitter inte helt hundra, och har inte hundra grepp om handtagen, då domnar fingrarna snabbt. Mina streethandskar sitter som en smäck, och har makalöst bra grepp, domnar inget alls. För mig sitter det nog i att jag omedvetet greppar styret för hårt med de sämre handskarna. De sämre handskarna sitter lösare om handen, tjockare mtrl i handflatan, så styret känns sämre, och sämre grepp mot handtaget. Testa olika handskar och se om du märker skillnad.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Du behöver avlasta trycket på händerna. Om man tänker att "handtagen" är 2 ägg, lägger du för mycket vikt frammåt knäcks dom.
Vet inte om det är möjlig under tävling men att endast "köra" med fingrarna så att säga.

Att du kniper om tanken bättre och håller upp kroppen med ryggen. Det kräver teknikträning dock kan det förbättra domningarna.
En rak handled ger färre domningar. Det finns handledstöd på rehabcenter och köpa.

Tävlar ju inte men det fungerar då jag tillämpar detta på 14 dagars hojsemestern varje år för att undvika problemet med min högerhand som domnar lätt.

Kör med dessa dock drar jag inte åt handleds stroppen, då handskarna har så bra passform ändå. Så racing-handskar är inte ett problem i sig.
a.jpg
IMG_20160220_110310.jpg
IMG_20160220_110202.jpg
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Intressant. Får jag inte bukt med problemet så kanske jag får testa att byta handskar... till nästa säsong. De är extremt svåra/tighta att få på sig (årets Alpinestars GP Pro) men när de väl sitter på upplever jag dock inte att de stryper någonstans. Jag trodde dock bara handskproblem orsakade armpump.

Kanske kan det vara hur jag håller i styret, men jag vet inte. Vid fullgas så håller jag handleden rak och drar rullen bakåt med fingrarna. Ungefär som på Motovudu-filmen, om ni har sett den. Det leder mest till att jag blir trött i underarmen som värst men funkar oftast okej. Jag saknar möjlighet att förankra mig bakåt då jag inte riktigt kan hoppa runt på hojen längre. Åtminstone har jag inte lärt mig att röra mig på att säkert och bra sätt på raksträckorna med de nya förutsättningarna. Skall jag förflytta mig så måste jag slita och dra i styret, viket ofta leder till styrvobbel där jag måste slå av på gasen några hundradels sekunder för att sätta mig tillrätta efter en utgång från kurvan. Mest problem är det i högerkurvor då jag inte riktigt har kraft i högerbenet att lyfta upp all vikt.

Handledsstöd är dessvärre inte förenligt med min roadracing då jag behöver kunna vara rörlig i handleden.
Uppskattar all input!! Jag får ta och diskutera karpaltunnelsyndrom med min läkare när jag träffar honom.
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Gällande styrvobbel vid förflyttning har jag för mig att Björn Gunnarsson har sin styrdämpare ställd hårdare än vanligt just för att kunna nyttja styret vid förflyttningar.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Gällande styrvobbel vid förflyttning har jag för mig att Björn Gunnarsson har sin styrdämpare ställd hårdare än vanligt just för att kunna nyttja styret vid förflyttningar.

Det där skall jag höra mig för mer om! :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top