GPZ 1100 unitrck 1983 insprutningsproblem

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
finns det någon bra sida om insprutningen på gpz1100
har googlat runt men hittar inget bra
jag har köpt en sån gpz1100 unitrak 1983
den får ingen bensin men starter på startgas
så jag behöver gå igenom insprutningen
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
jaha o det vet du säkert att det är förgasare ?
den manualen säger inget om insprutningen
behöver typ sprängskis o vilken ström det ska vara på spridarna
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Hur kan man påstå att en Kawasaki Gpz 1100 1983 har förgasare?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Soppapumparna original från JECS verkar suga. Jag hade två i min "lådan som följer med på köpet", båda trasiga. Jag köpte en beggad VW Jetta pump (snarlik i storlek) från lokala skroten i förrgår och min -81'a hoppade igång direkt. Se till att pumpen du skaffar håller sig runt 3 bar så att du inte stoppar dit en fläskig 8 bar pump. Det är väldigt sällan DFI/ECU-låddan går sönder. Jag har en till övers. Koppla loss styrsladden till startsolenoiden så hör du om pumpen drar igång.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Saxat från kzrider.com så det gäller ju främst 81-82 men det bör vara hyggligt lika. Jag kommer tyvärr inte ihåg hur mycket eller litet de uppdaterade insprutningen från B-modellerna.


More information:

Cleaning Kawasaki TPS

I'd suggest cleaning the Throttle Position Sensor (TPS) too as it's a carbon variable resistor that gets dirty. It's the module with DFI on it below the tank on the right side.

To clean it, first go to Radio Shack or any other electronic supply store and purchase some De-Oxit contact cleaner/preservative.
With the engine off, remove a small SS clip holding the wiring to the TPS and disconnect the cable.Put some newspapers to keep the cleaner off the engine cases. www.deoxit.com is their website.

Spray the De-Oxit up inside the TPS while opening and closing the throttle several times to flush out any carbon residue. Let it dry for a while, then reassemble the TPS cable and retaining clip.

You should notice an improvement in throttle responce.



Kawasaki Fuel Injection Sensor Specs

Here's from my 1982 GPz1100 B2 factory shop manual:

Air temperature sensor spec(probably the one on the air filter housing, or next to it).

Meter at ohms X 1K ohms ( I use ohms X 2K as it works on my meter)
Disconnect the wiring from the harness, one meter probe to one of the connector pins, the other on the last pin.

Should read 2.0K ohms to 3.0 K ohms at 68 F, if your meter won't read this, try the 20K ohm setting.

A footnote says this reading is true when sensor temperature is 20C (68F), 4.7 K ohms to 7.6 K ohms when 0 C (32 F) and 1.4 K ohms to 2.2 K ohms when 30 C (86 F).

Engine temperature sensor spec:
Again, meter to 2K ohm settings, one meter lead to the push on terminal (remove the wire as it may give a false reading) and the other to a chassis ground(any Black with Yellow stripe wire is part of the ground circuit).

The readings will be the same as the air temperature sensor.

The TPS has an electrical connector, only the first three(3) contacts are used, counting from left to right as you face it.


From my factory shop manual I'm making it easier to get the readings, by using shortcuts).

1. Ignition switch off.

2. Remove the small SS clip holding the cable to the TPS.

3. Using a multimeter set on ohms, range of 2K.

4. Measure between the first electrical contact on the left and the third to the right.

5. It should read between 3.3K ohms to 6.8K ohms.

The next test will cover the range between idle and full throttle:

1. Set the meter's probes on the left contact and the one next to it, as this is the idle position check.

2. Readings should be between 2.1K ohms to 4.2 K ohms

Full throttle check:

1. Same electrical contacts used.

2. With the throttle wide open, readings should be between 0.35 K ohms to 0.71 K ohms, see if the resistance changes smoothly, with no fluctuations or wide variations as the throttle is closed down to the idle position.

3. If there are variations, try cleaning the TPS with the De-Oxit electrical contact cleaner/preservative. Open and close it with the throttle while spraying the cleaner up inside.

4. www.deoxit.com is the website for the electrical contact cleaner/preservative. It can be purchased at Radio Shack Stores and other electronic supply places.
 
Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
tack jpe70

anders. min pump går.
jag har kopplat extern bränsletank, sån plasttank jag har till synkningskitet
pumpen går o det kommer soppa i returslangen.
men har inte en aning om det ström till boxen.
vet inte vilken som är ström in o vilka färger som går till spridarena
så ett elskema hade varit bra att ha alt. en clymers bok men tydligen hänger dessa inte på träden
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
vilken års model på Jetta pump använde du

Inte den blekaste aning. Jag tog min gamla pump med mig den lokala bilskroten och fick följa med ut på lagret och mäta. Du kan använda dig Biltemas 399-kronors eller köpa från ebay t.ex. https://www.ebay.co.uk/itm/SAAB-900-2-0-i-2-0-TURBO-ELECTRIC-FUEL-PUMP-ERA-770084A-/263596092894 som jag hade på turbo-banditen. Vilken insprutningspump man monterar spelar mindre roll då regulatorn är extern.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
jaha jag trode du hade hittat en pump som passade utan tryckregulator
jag skulle vilja hitta en pump jag kan köra utan tryckregulator
mest för jag har inge o då måste jag investera i en så + få plats med den
jag är inte så glad att investera i pump o tryckregulator o då helst en med manometer o så starter skitet inte ändå. då det ju bara att lägga det på hyllan tillsammans med vet inte hur mycket annat jag har köpt fel :crash


har hittat en fin liten pump från edelbrock men den ger 8bar o då behöver jag tryckregulator + att den ska jag ha till min v8 Capri. kanske ska se om jag kan låna en tryckregulator
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
jag blev lite i tvivel o gick ut i garaget o jo den sitter kvar under insprutningen. :dummer
så jag ska testa min edelbrock pump på kawan
men viste faktiskt inte det satt bränslereglerare på den, har inte gått så mycket i djupet på den än
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top