Cagiva Mito Evo2

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Tjenare!
Har velat ha en 2-taktad sporthoj i garaget ända sedan min Aprilia RS125 löstes in efter en marksyning för ~7 år sedan.
Letat länge efter en RS125 med vettigt pris i närheten men inget har dykt upp, men så fick jag syn på en Mito för några dagar sen som låg nära och kostade kaffepengar.
Slog till direkt, hämtade hem liket nu ikväll och har en del att göra innan den blir i OK skick igen...
En -99, 2600 mil på mätaren, importerades från Tyskland 2003 och jag är fjärde ägaren.
Stått orörd i "kallgarage" (hästtransport på deras uppfart) i 2 år nu så batteriet är kört, ska köpa ett nytt imorgon och se om man kan få igång den iaf.

Är en del rostiga skruvar, spindelnät, några skruvar som saknas, gummigrejer som spruckit och alltmänt risigt utseende, planen är att fixa till det så gott det går och få den igenom besiktningen så fort jag fått liv i den.
Ska se om jag hinner kolla igenom förgasaren nu i helgen, säkert igensatt med skit och säkert bestyckad fel också, de flesta 16-åringar rycker väl bara strypningarna utan en tanke på att bestycka om därefter.

Sen börjar det roliga!

Expansionskammaren är helt täckt med rost på utsidan, skulle gissa att insidan inte ser mycket bättre ut så ett nytt avgassystem blir det.
Vill helst ha ett Jollymoto Corsa men det går lös på nästan £500, Arrow kan fås för cirka halva priset så nöjer mig nog med ett sådant om jag inte har tur på en trisslott snart. :gnissla

Kolv och cylinder ska bytas, ingen aning om när det gjordes senast och hon jag köpte den av hade noll koll, nöjer mig med ett Mitaka kit för att hålla priset nere.
Ska man ha flat top piston med 1 kolvring eller dome top med 2 ringar?
Priset är samma, jag har ingen aning om vad skillnaden är på flat/dome förutom att formen är annorlunda...
Funderar på att porta också, men det blir nog till vintern när jag tänkt gå igenom hela motorn och byta alla packningar och annat som ser ut att behöva det.

Förgasare ska bytas, Dellorto 34mm eller Mikuni TM36, eller något annat?
Har ärligt talat ingen aning om vilken som är bättre eller varför, Dellorto 34mm var väl standard på äldre Mito och sitter på RS125 från 2006 och framåt.

Kedjan ska bytas, dreven ser OK ut men kedjan har lite rost och är allmänt slapp.
Bultarna för att justera hjulaxeln bak/spänna kedjan (makes sense?) är rostiga som fasen, så skulle behöva nya sådana också om jag hittar några.

Slangkit i silikon från Samco, som jag skrev tidigare så har det mesta i gummi tagit en del stryk genom åren, 3-6v leveranstid på dessa...

Stålomspunnen bromsslang fram och byta belägg/skivor, hade tankar på att byta oket helt och hållet men vet inte om det finns så mycket vettigare alternativ, sitter fyrkolvsok från Brembo där nu.

Kolla över fjädringen, behöver säkert byta fjädrar i framgaffeln, man är något tyngre än en 16-åring.
Alternativt börja löpträna så man blir av med några kilo, får överväga vilket som är mest värt det i slutändan :hihi

Nya skruvar/bultar till kåpor och motor, det mesta är rostigt som det står nu.

Och så ser planen ut i nuläget!
Kommer garanterat hitta mer saker längs resans gång som behöver åtgärdas.
Kommer garanterat fråga en hel del här också då jag inte har skruvat särskilt mycket hoj innan, vilja och verktyg finns och jag kan läsa (och förstå) så det kommer förhoppningsvis sluta lyckligt. :näsblod
Det kommer gå relativt långsamt framåt då hojen står i föräldrarnas garage på annan ort och man har en sambo som blir grinig när hojar får mer uppmärksamhet än henne, ni vet hur det är :crash

Har bara 2 bilder på liket i nuläget, kommer fler efter helgen när jag hunnit skruva lite!

55de08afada0835db311bb437a11ef1e.jpg

d91d52bc815ebb9f080cd6459873581c.jpg
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Grattis! En riktig sköning. :tummenupp
Fasen - nu måste jag få tummen ur och skruva ihop min 125:a.....:gnissla
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag tycker inte att den ser så likig ut.
Good from far but far from good, ungefär.
Ser bra ut på bilderna, men när man börjar granska närmare och titta under kåpor så är den ganska risig.
Ska fixa lite mer detaljerade bilder i helgen!

Grattis! En riktig sköning. :tummenupp
Fasen - nu måste jag få tummen ur och skruva ihop min 125:a.....:gnissla
Tackar!
Inte kunnat göra mer än att provsitta än och den känns riktigt skön, obehagligt liten och smidig :banana
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är det de där som är 7-petade?
Mycket växla blir det på en 125... :D

Kul maskin, vad kostar en sådan?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Är det de där som är 7-petade?
Mycket växla blir det på en 125... :D

Kul maskin, vad kostar en sådan?
Evo 1 var sjuväxlade, Evo 2 fick nöja sig med 6..
Jag gav 11 för denna, och räknar med att lägga minst lika mycket till på den innan jag är helt nöjd :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Evo 1 var sjuväxlade, Evo 2 fick nöja sig med 6..
Jag gav 11 för denna, och räknar med att lägga minst lika mycket till på den innan jag är helt nöjd :tummenupp

Ah, har dålig cagivakoll. :)

11´säger du, ja, det börjar bli dyrt med 2-takt, -08 träffade jag en som körde sin mito på en kartbana, han tyckte den passade bra där och den kostade ju bara 4000 så det gjorde inget om han kastade den...
Det var en 7 växlad så det var väl en etta då.
Utseendet känner jag igen, iaf framifrån. :)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ska tydligen gå rätt bra att få i en RD350ypvs-motor i en sån där. Inget du/Ni funderat på?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ah, har dålig cagivakoll. :)

11´säger du, ja, det börjar bli dyrt med 2-takt, -08 träffade jag en som körde sin mito på en kartbana, han tyckte den passade bra där och den kostade ju bara 4000 så det gjorde inget om han kastade den...
Det var en 7 växlad så det var väl en etta då.
Utseendet känner jag igen, iaf framifrån. :)
Tvåtaktarna börjar springa iväg i pris, har ju letat efter en Aprilia RS en längre tid men känns sådär att lägga 20'+ för en hoj från början av 2000-talet med 2-3 tusen mil på mätaren... :död

Ska tydligen gå rätt bra att få i en RD350ypvs-motor i en sån där. Inget du/Ni funderat på?
Inte i nuläget, men bra att veta inför framtiden om man skulle vilja ha mer effekt, hade nog blivit en jäkligt potent hoj till banan :yoparty
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ja, jag såg nämligen ett sånt klipp på tuben, sök mito, rd350. Den snubben tuktade bana med den. Känns som mitons chassi räcker till fint. För den är väl ganska stor för att vara en 125a?

Sen finns det väl folk som satt i4-takts enduromotorer och allt möjligt men då blir det ju ingen charm med den usprungliga tvåtaktaren. Lika bra att köpa en Ducati 916 då.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ja, jag såg nämligen ett sånt klipp på tuben, sök mito, rd350. Den snubben tuktade bana med den. Känns som mitons chassi räcker till fint. För den är väl ganska stor för att vara en 125a?

Sen finns det väl folk som satt i4-takts enduromotorer och allt möjligt men då blir det ju ingen charm med den usprungliga tvåtaktaren. Lika bra att köpa en Ducati 916 då.
Jo relativt stor är den väl, för att vara 125a så känns den ganska vuxen.
En fyrtaktare kommer aldrig på fråga, man måste vara en äkta sadist för att ens tänka tanken med en sån här hoj :glömdet


Har hunnit med lite grann idag, såhär står hojen i nuläget.
b501ac8adefc2e22184e4dc36d2ed404.jpg


Nytt batteri är löst och all belysning funkar, men startmotorn är stendöd!
Har ingen voltmätare (det heter inte så va?) här så kan inte mäta om/var det är fel, men baserat på övriga skicket så skulle jag gissa på att startmotorn är helt igensatt med rost och liknande, ska försöka hinna plocka loss den under helgen och ta en titt.

d27dce506e88a37195a688009304197b.jpg

44d94eb28e3095e04138b0db4c149598.jpg


Syns väl knappt att den har stått stilla ett tag? :fakta

f723e32dce1cb5217b97360fec445757.jpg


Så här ser röret ut hela vägen bak till ljuddämparen, riktigt tjusigt...
River nog av det imorgon och slänger det på tippen, fan vad deprimerad man blir av att se skiten

d15e695cf38081aa10072aa505540db0.jpg


Fick inte upp tanklock först, gick bara att vrida nyckeln halvvägs, men efter lite smörj och tålamod så gav den till slut med sig, och vilken jävla syn man bjöds på när locket gled upp...
Lagom med rost och annat skit, hoppas fan att tanken inte har rostat på insidan bara, en ny går lös på 3k+ från ebay och det slipper jag helst.

b38545668881f4ed0aecc35f9e175ded.jpg


Men det har iaf dykt upp en positiv sak ikväll, det sitter en Mikuni fögge på den!
Dessa har dellorto 28mm original så någon av de tidigare ägarna har bytt, vad det är för Mikuni har jag inte kunnat kolla än (käringen började gnälla om mat) men ska se om jag kan få loss den imorgon.
Var tvungen att klippa bensinslangen mellan tank och fögge för det var helt omöjligt att få loss i någon ände, gummislangen hade stelnat och kunde lika bra varit gjord i stål, helvet vad den satt.
Gummit mellan förgasaren och motorn är slitet som fasen, stenhårt och har spruckit på en del ställen så ett nytt sådant ska läggas till på inköpslistan.
Hoppas att förgasaren går att rädda, nedre delen ser inte alltför jäklig ut men överdelen och skruvar är helt körda i mina ögon, får ta en närmare titt när den är loss.

Kopplingen är nog körd också, händer knappt något alls när man drar in den, motorn går fortfarande runt om man försöker rulla hojen med växel i och kopplingen indragen max....


Och mer än så blir det inte idag!
Har varit sådär kul att komma till insikten att jag nog inte kommer ha den här hojen klar innan säsongen är slut men samtidigt så ser jag fram emot alla timmar med skruvande och att jaga rätt på allt som behöver bytas (och alla pengar som kommer spruta iväg :näsblod )
Tack för att ni tittar, har ni frågor eller förslag/tips så mottages dessa mer än gärna, jag börjar närma mig djupt vatten och är halvtaskig på att simma :rofl
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Finns ingen anledning att slänga avgaset om det fungerar. Blästra och måla så blir det bra.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Finns ingen anledning att slänga avgaset om det fungerar. Blästra och måla så blir det bra.
Har inte möjlighet att blästra själv, kostar väl inte mycket att lämna in så kan vara värt att kolla upp även om planen är att byta ut det ganska omgående.
Om jag får igång den någon gång snart och den går någorlunda ok så kommer annat få prio före, typ en fungerande koppling känns som en ganska vettig detalj om man ska köra :crash
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Se till att cykeln är körbar och att allt fungerar. Sen kan du börja med det kosmetiska.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Se till att cykeln är körbar och att allt fungerar. Sen kan du börja med det kosmetiska.
Absolut, som jag skrev i första inlägget så är prio ett att få den körbar så den kan gå igenom besiktningen.
Sen kan man pilla med resten efter det, förhoppningsvis blir det lagom till vintern om man har tur :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tappa ur oljan(?) och plocka ur lamellerna, gör rent dom och gå igenom mekaniken, kolla så wiren rör sig och att kopplingsarmen fungerar.

Ser lameller och skivor fräscha ut och håller spec. så lägg på lite olja och sätt ihop igen.

Är ju en enkel konstruktion så fungerar allt så bör det räcka. :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Tappa ur oljan(?) och plocka ur lamellerna, gör rent dom och gå igenom mekaniken, kolla så wiren rör sig och att kopplingsarmen fungerar.

Ser lameller och skivor fräscha ut och håller spec. så lägg på lite olja och sätt ihop igen.

Är ju en enkel konstruktion så fungerar allt så bör det räcka. :)

All olja och vätskor ska bytas, som den står nu så är allting på den fronten kass i princip.
Bromsvätskan syns knappt i behållaren på styret, samma visa där bak.
Kylarvätskan syns knappt öht i sin behållare.
Växellådsoljan är samma visa.
Förra ägaren har kört hojen på halvtaskig delsyntet 2-taktsolja, hon skickade med flaskan hon brukade använda, den har redan hamnat i backen med grejer som ska till tippen.
Ska se till att få bort all skit imorgon, massa beläggningar och damm som ligger på allt, sen kan jag börja plocka isär grejer, startmotorn ska kollas först och sen får väl kopplingen ses över.
Nya slangar till förgasaren är också ett måste då även de tunnaste var stenhårda, kändes som att de skulle gå av för minsta lilla.
Vet att elsystemet är en svag punkt på dessa hojarna och har redan sett några kabeldragningar som känns tveksamma och som garanterat är gjorda efter hojen lämnade fabrik, behöver också åtgärdas.

Jag har fixat ny bromsvätska, kylarvätska och olja till växellådan, allt enligt workshop manual, ska bara tömma ut det gamla och i med det nya.
Ska tömma ut 2-taktsoljan som finns i tanken och kolla om där finns några avlagringar, borde nog kolla oljepumpen också så den inte är igensatt.
Känns i nuläget som att jag har köpt grisen i säcken och det känns både bra och dåligt, å ena sidan så är det kul att skruva men å andra sidan så vill jag köra blårykare nu :banana
Tanten åker iväg över helgen så förhoppningsvis kan det bli en del framsteg :hihi
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Inte hänt så mycket idag, fick extrem huvudvärk kort efter jag börjat så det var bara att rulla in hojen igen och köra hem...
Hann iaf få loss förgasaren, en Mikuni TM35 så där sparade man in lite stålar iaf :banana
Borstat av den utvändigt och nu ser den OK ut, inga avlagringar kvar.
Har tänkt dela den imorgon och kolla så allt står rätt till där också, rann ut en härligt kletig vit vätska ur den så kan säkert hitta något trevligt där i.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Trevlig tråd, den ska följas. För min del var en Mito en liten drömhoj jag aldrig hade råd med när det vankades lätt mc kort och första inköpet av cykel. Mins att det första jag tänkte när jag såg den på nätet var att: "Den ser ju ut som en "riktig" hoj. Galet!" :kär Det var lite så, när man var i 125:a träsket. :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Trevlig tråd, den ska följas. För min del var en Mito en liten drömhoj jag aldrig hade råd med när det vankades lätt mc kort och första inköpet av cykel. Mins att det första jag tänkte när jag såg den på nätet var att: "Den ser ju ut som en "riktig" hoj. Galet!" :kär Det var lite så, när man var i 125:a träsket. :)

En Mito har alltid varit något av en våt dröm :kär
Jag tog A1 kort 2010 när jag var 17 och första hojen var en Yamma WR125X, fyrtakt...
Smällde den i en bil efter ett par hundra mil och efter det köpte jag en RS125, första gången jag körde den så visste jag att det här var något jag MÅSTE ha i garaget livet ut oavsett, tvåtakt är så grymt!
Tyvärr så löstes den in väldigt fort efter en pinsam lowsider i en rondell full av rullgrus och sedan dess så har jag suktat efter något liknande.
Nu när man har blivit lite äldre och fått pengar över så kan man ju unna sig lite extra på nöje, och den våta pojkdrömmen kunde äntligen bli sanning, med en ännu häftigare hoj än Aprilian man en gång hade :hihi
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top