Rostkant på bromsskivor

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Fick noterat på service att det är rostkant på mina bromsskivor och även bromsklossarna är slitna.

Hur allvarligt problem är det med rostkant och vad bör göras åt det?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om anmärkning och smal kant ytterst för piratbeläggen inte täcker hela skivan=sätt i nya piratbelägg och kör vidare.

Om ombesiktning så är det nog skivbyte för de brukar vara extra gnälliga när man kommer in igen, biltema har till många modeller och de funkar bra (iaf. alla jag köpt) kan slipa bort rosten men det är ett litet jobb och skivor är billiga plus att beläggen käkas upp sen...går att svarva de med om de inte är för tunna men, återigen, det är ett litet jobb och skivor är billiga på biltema...
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Vinkelslip på kanterna. Är det mycket kant så är det byte.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Fordon?
Fram, bak?
Bild?

Avensis kombi -09, fram och det är väl 1-2 mm eller så av rostkant. Kan ordna bild senare.

Har inget lämpligt ställe att vara för att göra denna typ av grej själv så tänkte lämna in det men ville mest veta vad man kan förvänta sig att en verkstad gör då.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Man kör tills det blir vibrationer eller skrapljud när man bromsar. Alternativt tills bilprovningen säger att det är dags.

Att ett vinstdrivande företag med bland annat bromsrenoveringar på menyn tycker att du ska byta betyder inget.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Man kör tills det blir vibrationer eller skrapljud när man bromsar. Alternativt tills bilprovningen säger att det är dags.

Att ett vinstdrivande företag med bland annat bromsrenoveringar på menyn tycker att du ska byta betyder inget.

Därför jag kollar med er experter ;)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att ett vinstdrivande företag med bland annat bromsrenoveringar på menyn tycker att du ska byta betyder inget.

Fast ibland kan det bli åt det löjligt extrema hållet, min 24 år gamla Pontiac Firebird LT1 har gått 25,000 mil och har fortfarande original bromsskivor. Resurfaced en gång i USA vid 15,000 mil.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top