Börja med Supermoto

Mysan91

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2018
Ort
Norrtälje
Hoj
KTM exc 250
Hej!

Jag har på senare tiden fått upp intresset för supermotard, men har lite funderingar :)
Jag är väldigt oerfaren när det gäller hojar, jag har köpt en enduro som jag börjat köra lite med. Men jag har inget MC kort eller tidigare vana, Jag har kört bil på bana och tävlat lite.

Hur börjar man med supermotard? kan man gå kurser eller få coachning ? :) alt prova på dagar ?
och om man bor i Stockholms området, finns det bra möjligheter till träning någonstans?
hittade att det fanns lite träningar i Södertälje men tänkte om det finns andra banor också.

Sen vilken hoj är bäst att starta med?
250 4takt/2takt eller 450 4 takt?

:)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
1 gå med i en Svemo ansluten motorklubb. Gärna en klubb som har Supermoto verksamhet.
Då har du möjlighet att lösa en s.k. klubblicens som gäller för träningar och( enklare klubbtävlingar??). Den licensen innehåller en försäkring.

2 Förse hojen med Supermoto fälgar och däck. Uppsamlingskärl för vätskor. Handtag skydd och kraschpuckar på ram och hjulaxlar.

3 köp utrustning. Skinnställ , ryggskydd , cross hjälm , glasögon , handskar , crosstövlar. Bröstskydd rekommenderas.
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
Jag har börjat tävlat den här säsongen, en racingdröm jag skjutit upp allt för länge! hur kul som helst!

Jag hade kört supermotard 3ggr innan första tävlingen men lite cross/enduro/sporthoj innan, har du bara koll på hur man framför motorcykeln så är mitt tips att anmäla dig till en tävling! licenskurs ordnas på plats och är inget man behöver stressa upp sig över.

Alla är mycket hjälpsamma med allt vad man kan tänkas ha för nybörjarfrågor och hjälp med däckkrängning fjädringsinställning och allt möjligt!
Jag kör i Open-klassen som är en supportklass till SM på min 14år gamla CR250, 4takt är nog att föredra om du är helt nybörjare på hoj! 2takt är lite pyssligare att köra och det märker jag av i vissa partier av banorna men det funkar absolut det med!

Billigare och enklare racing går nog inte att köra i Sverige! nästa tävling är om ca en månad i Södertälje,
arrangörerna har en facebooksida "Supermoto swedish championship" gå in och ta kontakt med dom!

Syns på banan :)
//Erik
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top