Suzuki T250 får ny kostym

JAKE

Dr:JaKe
Gick med
28 Oct 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
Yamaha R1 Kawasaki zx7-R Ducati Monster 900 Ducati monster 800 Yamaha XT 600 KTM 660 Suzuki T250R CF Moto 625 Yamaha SR500
Då jag fick ynnesten att övertaga ett stycke Suzuki t250 från 1971 från en kollega som rensade ut källaren har jag värkt fram en planlös plan på hur denna klenod skall komma att få ny kostym.

Retrostuket har även fått mig på fall och vad passar inte bättre än att plocka fram bromstrummorna i rampljuset och skapa en retroräser för gatan! Som dessutom både låter och luktar retro.

Jag har inte skruvat 2t sedan moppeåldern men jag gillar verkligen enkelheten med tvåtakt
(med enkelheten menar jag avsaknaden av ventiler, kamaxlar mm)

Något som är långt ifrån enkelt är avstämning av pipor med durationer etc. Tanken är att tillverka ett par avstämda pipor med expansionskammare som även skall ha en estetisk funktion.

I ett första skede kommer en ny hump med sittdyna samt bakåtflyttade fotpinnar, upprensning av onödiga detaljer på ramen och en ramloop med inbyggt baklyse att tillverkas.
 

Bifogat

  • GetAttachmentThumbnail.jpg
    GetAttachmentThumbnail.jpg
    27.7 KB · Visningar: 247

JAKE

Dr:JaKe
Gick med
28 Oct 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
Yamaha R1 Kawasaki zx7-R Ducati Monster 900 Ducati monster 800 Yamaha XT 600 KTM 660 Suzuki T250R CF Moto 625 Yamaha SR500
Nedstrippning av ram samt borttagning av onödig vikt i form av fästen och och annat trams.. Även översyn av bromsar samt beställning av lite OEM grejer från England..
 

Bifogat

  • thumbnail_IMG_9837.jpg
    thumbnail_IMG_9837.jpg
    267.6 KB · Visningar: 125
  • thumbnail_IMG_9836.jpg
    thumbnail_IMG_9836.jpg
    263.9 KB · Visningar: 128

JAKE

Dr:JaKe
Gick med
28 Oct 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
Yamaha R1 Kawasaki zx7-R Ducati Monster 900 Ducati monster 800 Yamaha XT 600 KTM 660 Suzuki T250R CF Moto 625 Yamaha SR500
Tillverkning av fästen i Alu. för mina på en marknad fyndade TAROSSI fotpinnar..
 

Bifogat

  • thumbnail_IMG_9800.jpg
    thumbnail_IMG_9800.jpg
    300.7 KB · Visningar: 136

JAKE

Dr:JaKe
Gick med
28 Oct 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
Yamaha R1 Kawasaki zx7-R Ducati Monster 900 Ducati monster 800 Yamaha XT 600 KTM 660 Suzuki T250R CF Moto 625 Yamaha SR500
Själva maskinen har fått sig en grundlig rengöring samt okulär översyn, den har enl. uppgift endast avverkat 1080mil och det verkar stämma hyfsat när man tittar närmare på detaljerna.. ett mycket viktigt moment i form av lättning av svänghjulskåpa och drevkåpa har också inletts, är det racing så är det! :hihi
 

Bifogat

  • thumbnail_IMG_9838.jpg
    thumbnail_IMG_9838.jpg
    261.5 KB · Visningar: 145
  • thumbnail_IMG_9839.jpg
    thumbnail_IMG_9839.jpg
    241.2 KB · Visningar: 173
  • thumbnail_IMG_87.jpg
    thumbnail_IMG_87.jpg
    127.5 KB · Visningar: 146

JAKE

Dr:JaKe
Gick med
28 Oct 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
Yamaha R1 Kawasaki zx7-R Ducati Monster 900 Ducati monster 800 Yamaha XT 600 KTM 660 Suzuki T250R CF Moto 625 Yamaha SR500
?? Ack vaddå
 

JAKE

Dr:JaKe
Gick med
28 Oct 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
Yamaha R1 Kawasaki zx7-R Ducati Monster 900 Ducati monster 800 Yamaha XT 600 KTM 660 Suzuki T250R CF Moto 625 Yamaha SR500
Gravrosten har tagit mina gaffelben! har letat en längre tid efter nya innerrör men inte lyckats..
Sitter någon inne på ett par begagnade ben eller rent av nya så meddela mig gärna! (34mm diam.)
 

Bifogat

  • thumbnail_IMG_99976.jpg
    thumbnail_IMG_99976.jpg
    324 KB · Visningar: 121

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
När man får 100,000 för en zundapp ks125 1976 hei original så kanske det säger dej att just nu fuckar du upp mycket pengar till ingen nytta. Gör hojen helt original o du har lätt tjänat ett gäng månadslöner.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Liknelsen mellan Suzuki och Zundapp är inte speciell bra, Zundapp är dyra och Suzuki är inte det. Hade två fina helt original Suzuki 250 som såldes och hade det varit tyska skulle det inbringat mycket pengar men nu är de japanska. Ungefär 15000kr är en original värd. Att renovera den som Jake har på bild till bra originalskick kostar mer än det ger tillbaka.
Att bygga en fin kafferäser kostar mindre och ger troligen mer pengar tillbaka, sen är det ju kul även om alla inte anser det. Bygg hur du vill och strunta i att andra tycker du beter dig som en IS-krigare, du kan ju anse att de beter sig som PK-krigare, det gör jag.
Se länk på den T250 och GT250 jag hade, ingen av dessa såldes på dagen, inom en månad var de borta vilket borde indikera rätt prisbild.
http://nonshinemarket.blogspot.com/search/label/Suzuki
 

Boofer

Medlem
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Jag raderade mitt tidigare negativa inlägg. Gör det du tycker blir kul, det är din hoj. :krama
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Det gör ont i mitt 2-taktshjärta när man ser en originalhoj byggas om, men som Boofer säger - du skall ju göra precis som du känner med din hoj. Det fina blir ju att vi får höra, lukta och se ännu en blårökare på vägarna. :tummenupp

Retroräser blir nog coolt!
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Liknelsen mellan Suzuki och Zundapp är inte speciell bra, Zundapp är dyra och Suzuki är inte det. Hade två fina helt original Suzuki 250 som såldes och hade det varit tyska skulle det inbringat mycket pengar men nu är de japanska. Ungefär 15000kr är en original värd. Att renovera den som Jake har på bild till bra originalskick kostar mer än det ger tillbaka.
Att bygga en fin kafferäser kostar mindre och ger troligen mer pengar tillbaka, sen är det ju kul även om alla inte anser det. Bygg hur du vill och strunta i att andra tycker du beter dig som en IS-krigare, du kan ju anse att de beter sig som PK-krigare, det gör jag.
Se länk på den T250 och GT250 jag hade, ingen av dessa såldes på dagen, inom en månad var de borta vilket borde indikera rätt prisbild.
http://nonshinemarket.blogspot.com/search/label/Suzuki

Nja du har fel.

Det gick en yamaha Aj3 125cc för dryga 30,000 bara för några dagar sedan på tradera.. 2T drar i väg ricktigt duktigt oavsett fabrikat.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
""hade det varit tyska skulle det inbringat mycket pengar men nu är de japanska""

Tja han drar väll alla japps över en kam med ovanstående komentar:7peta
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Vi kan säga så här det blir lite mer rätt. Det finns japanska cyklar som är värda pengar, när det gäller mindre tvåtaktare framförallt Yamaha AS1 eller ännu hellre AS2J, största anledningen till detta är att modellerna fanns i Norge och där är de väldigt högt värderade. Kan hända att de var 100 kubikare i Norge men hursomhelst så är etthundratjugofemmorna dyra, gissar att Stingern från Suzuki också ger bra pröjs.

Tyskt var att dra alla över en kam, det håller jag med om, det är Zundapp som är dyrt i Sverige, gissar att det är mopparna som smittar av sig på prisbilden. Exempelvis Maico, Hercules eller en Österikisk Puch 125 har en mer sansad prissättning.

Att det sen finns specialare från Japan med hög prislapp är väl känt men en T250 hör inte till dessa. Ett par månadslöner vet jag inte vad det är värt är då jag är företagare men en vanlig löntagare torde väl få in en 15-20 tusen efter skatt och om man då ska lägga en av dessa månadslöner på att renovera och sen tjäna ihop ett par till så skulle en T250 kosta över femtiotusen och det gör det inte.

Vet egentligen ingen japansk standardhoj i segmentet 250-450 som går att sälja för över 50000kr, kanske NS400. TZ250 och andra produktionsracers ser jag inte som standardcyklar.

Har funderat lite till på detta och kanske är det så olika SP250 cyklar som exempelvis RGV250, NSR250, KR1 kan komma upp i 50000 men då ska de vara i riktigt bra skick. Det har annonserats ut en RGV för 59000 kr i Sverige men om den blev såld för det vet jag ej.

Även S1 då det finns en liten kult kring dessa vilket är lätt att förstå och den är inte hur ovanlig som helst.
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vi får väll vara överens om att prisbilden på 2T hojar är stadigt på väg uppåt o att vissa.fabrikat/modeller drar snabbare.. en sak är dock klar att kollar man mycket på e-bay som jag så vill jag ändå påstå att det börjar blir valdigt bra betalt.. suzuki gt 500/750 är dock billiga i delar annu o även kompletta hojar. Det såldes ju iofs drygt 100,000 st av dessa på 5 år på 70 talet:tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har haft några gamla 125cc, tex Yamaha RS ( encyl ) och typ AS1 och norrmännen har varit väldigt intresserade, men det har alltid funnits en lika sugen ( och snabbare ) Svensk som betalat bra för slitet bruksskick.

Lite märkligt detta ändå, med sug efter gamla 125cc, de är så jävla små jämfört med Tyska tex.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag har haft några gamla 125cc, tex Yamaha RS ( encyl ) och typ AS1 och norrmännen har varit väldigt intresserade, men det har alltid funnits en lika sugen ( och snabbare ) Svensk som betalat bra för slitet bruksskick.

Lite märkligt detta ändå, med sug efter gamla 125cc, de är så jävla små jämfört med Tyska tex.

Är tyska 125:eek:r större än svenska 125:eek:r eller vad menar du?

Såg en GT 550 på semester idag med tysk skylt. Visste inte modellen fanns men gissar den togs aldrig in i Sverige
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Är tyska 125:eek:r större än svenska 125:eek:r eller vad menar du?

Såg en GT 550 på semester idag med tysk skylt. Visste inte modellen fanns men gissar den togs aldrig in i Sverige

Svenska & Tyska 125cc hojar som Zundapp och Monark var en halvstorlek större än Japanska 60-70 tals hojar
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Är tyska 125:eek:r större än svenska 125:eek:r eller vad menar du?

Såg en GT 550 på semester idag med tysk skylt. Visste inte modellen fanns men gissar den togs aldrig in i Sverige

Nu vågar jag inte svara för ursprunget men har en garagegranne med en svenskreggad GT550 under renovering. Den kan ju såklart komma från utlandet från början.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top