Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
  1. #1
    Dr:JaKe
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    UPPSALA
    Hoj
    -Yamaha R1-Kawasaki zx7-R-Ducati Monster 900-Yamaha XT 600
    Inlägg
    131

    Suzuki T250 får ny kostym

    Då jag fick ynnesten att övertaga ett stycke Suzuki t250 från 1971 från en kollega som rensade ut källaren har jag värkt fram en planlös plan på hur denna klenod skall komma att få ny kostym.

    Retrostuket har även fått mig på fall och vad passar inte bättre än att plocka fram bromstrummorna i rampljuset och skapa en retroräser för gatan! Som dessutom både låter och luktar retro.

    Jag har inte skruvat 2t sedan moppeåldern men jag gillar verkligen enkelheten med tvåtakt
    (med enkelheten menar jag avsaknaden av ventiler, kamaxlar mm)

    Något som är långt ifrån enkelt är avstämning av pipor med durationer etc. Tanken är att tillverka ett par avstämda pipor med expansionskammare som även skall ha en estetisk funktion.

    I ett första skede kommer en ny hump med sittdyna samt bakåtflyttade fotpinnar, upprensning av onödiga detaljer på ramen och en ramloop med inbyggt baklyse att tillverkas.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	GetAttachmentThumbnail.jpg
Visningar:	122
Storlek:	27,7 KB
Id:	444123  

  2. #2
    Dr:JaKe
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    UPPSALA
    Hoj
    -Yamaha R1-Kawasaki zx7-R-Ducati Monster 900-Yamaha XT 600
    Inlägg
    131
    Nedstrippning av ram samt borttagning av onödig vikt i form av fästen och och annat trams.. Även översyn av bromsar samt beställning av lite OEM grejer från England..
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	thumbnail_IMG_9836.jpg
Visningar:	64
Storlek:	263,9 KB
Id:	444125   Klicka på bilden för en större version

Namn:	thumbnail_IMG_9837.jpg
Visningar:	67
Storlek:	267,6 KB
Id:	444124  


  3. #3
    Dr:JaKe
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    UPPSALA
    Hoj
    -Yamaha R1-Kawasaki zx7-R-Ducati Monster 900-Yamaha XT 600
    Inlägg
    131
    Tillverkning av fästen i Alu. för mina på en marknad fyndade TAROSSI fotpinnar..
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	thumbnail_IMG_9800.jpg
Visningar:	65
Storlek:	300,7 KB
Id:	444126  

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Hoj
    BMW 1200GS
    Inlägg
    3 346
    Ack ja

  5. #5
    Dr:JaKe
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    UPPSALA
    Hoj
    -Yamaha R1-Kawasaki zx7-R-Ducati Monster 900-Yamaha XT 600
    Inlägg
    131
    Själva maskinen har fått sig en grundlig rengöring samt okulär översyn, den har enl. uppgift endast avverkat 1080mil och det verkar stämma hyfsat när man tittar närmare på detaljerna.. ett mycket viktigt moment i form av lättning av svänghjulskåpa och drevkåpa har också inletts, är det racing så är det!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	thumbnail_IMG_9838.jpg
Visningar:	77
Storlek:	261,5 KB
Id:	444127   Klicka på bilden för en större version

Namn:	thumbnail_IMG_9839.jpg
Visningar:	73
Storlek:	241,2 KB
Id:	444128  

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	thumbnail_IMG_87.jpg
Visningar:	76
Storlek:	127,5 KB
Id:	444129  

  6. #6
    Dr:JaKe
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    UPPSALA
    Hoj
    -Yamaha R1-Kawasaki zx7-R-Ducati Monster 900-Yamaha XT 600
    Inlägg
    131
    ?? Ack vaddå

  7. #7
    Dr:JaKe
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    UPPSALA
    Hoj
    -Yamaha R1-Kawasaki zx7-R-Ducati Monster 900-Yamaha XT 600
    Inlägg
    131
    Gravrosten har tagit mina gaffelben! har letat en längre tid efter nya innerrör men inte lyckats..
    Sitter någon inne på ett par begagnade ben eller rent av nya så meddela mig gärna! (34mm diam.)
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	thumbnail_IMG_99976.jpg
Visningar:	61
Storlek:	324,0 KB
Id:	444130  

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    857
    När man får 100,000 för en zundapp ks125 1976 hei original så kanske det säger dej att just nu fuckar du upp mycket pengar till ingen nytta. Gör hojen helt original o du har lätt tjänat ett gäng månadslöner.

  9. 2018-07-07, 23:54

  10. #9
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Gisslarbo
    Hoj
    Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
    Inlägg
    172
    Liknelsen mellan Suzuki och Zundapp är inte speciell bra, Zundapp är dyra och Suzuki är inte det. Hade två fina helt original Suzuki 250 som såldes och hade det varit tyska skulle det inbringat mycket pengar men nu är de japanska. Ungefär 15000kr är en original värd. Att renovera den som Jake har på bild till bra originalskick kostar mer än det ger tillbaka.
    Att bygga en fin kafferäser kostar mindre och ger troligen mer pengar tillbaka, sen är det ju kul även om alla inte anser det. Bygg hur du vill och strunta i att andra tycker du beter dig som en IS-krigare, du kan ju anse att de beter sig som PK-krigare, det gör jag.
    Se länk på den T250 och GT250 jag hade, ingen av dessa såldes på dagen, inom en månad var de borta vilket borde indikera rätt prisbild.
    http://nonshinemarket.blogspot.com/search/label/Suzuki
    Classic racing och annat gammalt fränt http://nonshine.blogspot.se/

  11. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Umeå
    Hoj
    S1000R-15
    Inlägg
    161
    Jag raderade mitt tidigare negativa inlägg. Gör det du tycker blir kul, det är din hoj.

  12. #11
    Yamahanörd cidairs avatar
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Kullavik
    Hoj
    R1M, RD500, RD350, TZR125RR, MT-09 SP
    Inlägg
    1 146
    Det gör ont i mitt 2-taktshjärta när man ser en originalhoj byggas om, men som Boofer säger - du skall ju göra precis som du känner med din hoj. Det fina blir ju att vi får höra, lukta och se ännu en blårökare på vägarna.

    Retroräser blir nog coolt!
    Senast redigerat av cidair den 2018-07-08 klockan 09:24.

  13. #12
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    857
    Citat Ursprungligen postat av Grandell Visa inlägg
    Liknelsen mellan Suzuki och Zundapp är inte speciell bra, Zundapp är dyra och Suzuki är inte det. Hade två fina helt original Suzuki 250 som såldes och hade det varit tyska skulle det inbringat mycket pengar men nu är de japanska. Ungefär 15000kr är en original värd. Att renovera den som Jake har på bild till bra originalskick kostar mer än det ger tillbaka.
    Att bygga en fin kafferäser kostar mindre och ger troligen mer pengar tillbaka, sen är det ju kul även om alla inte anser det. Bygg hur du vill och strunta i att andra tycker du beter dig som en IS-krigare, du kan ju anse att de beter sig som PK-krigare, det gör jag.
    Se länk på den T250 och GT250 jag hade, ingen av dessa såldes på dagen, inom en månad var de borta vilket borde indikera rätt prisbild.
    http://nonshinemarket.blogspot.com/search/label/Suzuki
    Nja du har fel.

    Det gick en yamaha Aj3 125cc för dryga 30,000 bara för några dagar sedan på tradera.. 2T drar i väg ricktigt duktigt oavsett fabrikat.

  14. #13
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 267
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Nja du har fel.

    Det gick en yamaha Aj3 125cc för dryga 30,000 bara för några dagar sedan på tradera.. 2T drar i väg ricktigt duktigt oavsett fabrikat.
    Hur har han fel när när skriver att Suzuki är billiga?

  15. #14
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    857
    ""hade det varit tyska skulle det inbringat mycket pengar men nu är de japanska""

    Tja han drar väll alla japps över en kam med ovanstående komentar

  16. #15
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Gisslarbo
    Hoj
    Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
    Inlägg
    172
    Vi kan säga så här det blir lite mer rätt. Det finns japanska cyklar som är värda pengar, när det gäller mindre tvåtaktare framförallt Yamaha AS1 eller ännu hellre AS2J, största anledningen till detta är att modellerna fanns i Norge och där är de väldigt högt värderade. Kan hända att de var 100 kubikare i Norge men hursomhelst så är etthundratjugofemmorna dyra, gissar att Stingern från Suzuki också ger bra pröjs.

    Tyskt var att dra alla över en kam, det håller jag med om, det är Zundapp som är dyrt i Sverige, gissar att det är mopparna som smittar av sig på prisbilden. Exempelvis Maico, Hercules eller en Österikisk Puch 125 har en mer sansad prissättning.

    Att det sen finns specialare från Japan med hög prislapp är väl känt men en T250 hör inte till dessa. Ett par månadslöner vet jag inte vad det är värt är då jag är företagare men en vanlig löntagare torde väl få in en 15-20 tusen efter skatt och om man då ska lägga en av dessa månadslöner på att renovera och sen tjäna ihop ett par till så skulle en T250 kosta över femtiotusen och det gör det inte.

    Vet egentligen ingen japansk standardhoj i segmentet 250-450 som går att sälja för över 50000kr, kanske NS400. TZ250 och andra produktionsracers ser jag inte som standardcyklar.

    Har funderat lite till på detta och kanske är det så olika SP250 cyklar som exempelvis RGV250, NSR250, KR1 kan komma upp i 50000 men då ska de vara i riktigt bra skick. Det har annonserats ut en RGV för 59000 kr i Sverige men om den blev såld för det vet jag ej.

    Även S1 då det finns en liten kult kring dessa vilket är lätt att förstå och den är inte hur ovanlig som helst.
    Senast redigerat av Grandell den 2018-07-08 klockan 21:32. Anledning: Eftertanke
    Classic racing och annat gammalt fränt http://nonshine.blogspot.se/

  17. #16
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    857
    Vi får väll vara överens om att prisbilden på 2T hojar är stadigt på väg uppåt o att vissa.fabrikat/modeller drar snabbare.. en sak är dock klar att kollar man mycket på e-bay som jag så vill jag ändå påstå att det börjar blir valdigt bra betalt.. suzuki gt 500/750 är dock billiga i delar annu o även kompletta hojar. Det såldes ju iofs drygt 100,000 st av dessa på 5 år på 70 talet

  18. #17
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 267
    Jag har haft några gamla 125cc, tex Yamaha RS ( encyl ) och typ AS1 och norrmännen har varit väldigt intresserade, men det har alltid funnits en lika sugen ( och snabbare ) Svensk som betalat bra för slitet bruksskick.

    Lite märkligt detta ändå, med sug efter gamla 125cc, de är så jävla små jämfört med Tyska tex.

  19. #18
    Yamaha samlare NisseHts avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skånelandet
    Hoj
    R1, FZR1000, RD350, DT125
    Inlägg
    1 104
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Jag har haft några gamla 125cc, tex Yamaha RS ( encyl ) och typ AS1 och norrmännen har varit väldigt intresserade, men det har alltid funnits en lika sugen ( och snabbare ) Svensk som betalat bra för slitet bruksskick.

    Lite märkligt detta ändå, med sug efter gamla 125cc, de är så jävla små jämfört med Tyska tex.
    Är tyska 125:or större än svenska 125:or eller vad menar du?

    Såg en GT 550 på semester idag med tysk skylt. Visste inte modellen fanns men gissar den togs aldrig in i Sverige

  20. #19
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 267
    Citat Ursprungligen postat av NisseHt Visa inlägg
    Är tyska 125:or större än svenska 125:or eller vad menar du?

    Såg en GT 550 på semester idag med tysk skylt. Visste inte modellen fanns men gissar den togs aldrig in i Sverige
    Svenska & Tyska 125cc hojar som Zundapp och Monark var en halvstorlek större än Japanska 60-70 tals hojar

  21. #20
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, SV 650 -08, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 538
    Citat Ursprungligen postat av NisseHt Visa inlägg
    Är tyska 125:or större än svenska 125:or eller vad menar du?

    Såg en GT 550 på semester idag med tysk skylt. Visste inte modellen fanns men gissar den togs aldrig in i Sverige
    Nu vågar jag inte svara för ursprunget men har en garagegranne med en svenskreggad GT550 under renovering. Den kan ju såklart komma från utlandet från början.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Precis. Kan man då argumentera för att skyltat hastighet bör sättas utifrån vad majoriteten i praktiken håller för hastighet samt beakta vid vilken skyltat hast [...]

zoda
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här