Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25
  1. #21
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    3 004
    Min skit bara står hemma, får för lite på marknaden för att det ska vara värt att sälja för att sedan jaga nytt och prioritera fram nya pengar när lusten återkommer.

    Troligen kommer jag bli anklagad för mätarfusk den dagen grejorna ska väck
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  2. #22
    Medlem wm1000s avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Grå metallic
    Inlägg
    394
    Ser hojen fin ut så är väl milen inte så viktigt, det första jag tittar på är drivpaketet, ser det skitigt ut, inte rengjort så kan man ju bli misstänksam om resten också, fast är man pedant så misstänker man allt o alla..

  3. #23
    . treat as you want to be treated .
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Daytona 675, -07
    Inlägg
    1 183
    Citat Ursprungligen postat av Toyman Visa inlägg
    Samtidigt behöver jag sälja några hojar. Garaget är fullt.
    Annan lösning skulle ju vara att bygga ut garaget
    TYFRI MC - www.tyfrimc.se
    _______________________________________________
    If everything seems under control, you're just not going fast enough. / Mario Andretti.

  4. #24
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 594
    Miltalen har i praktiken väldigt liten betydelse idag. Det som till slut tar en hoj är inte många mil. Det är ålder och bristfälligt underhåll. Jag har svårt att se att en motor idag inte med lätthet ska klara 20 000 mil om den bara får det underhåll den skall.
    Har den däremot stått eller körts med gammal olja och kanske körts så korta sträckor att den inte blivit riktigt genomvarm så kan slaggprodukter från förbränningen som hamnar i oljan säkert förstöra motorn rätt snabbt.

    Med det sagt. Många kör väldigt lite med sina hojar. Jag personligen fattar inte hur man bär sig åt för att köra så lite som 200-250 mil om året. Jag själv kör kring 1000 mil om året.
    Det är också många som har milnoja pga att det för en massa år sedan var helt andra toleranser och materialval i motorerna med följd att dom inte höll lika länge.
    Med andra ord så är det en följd av att folk fortfarande litar på något som var sant för 20 år sedan men som numera inte är sant.
    Så folk har en tendens att dra öronen åt sig lite när det blir ett antal mil på mätaren även om det egentligen har marginell betydelse.

    Jag själv bryr mig inte nämvärt om milen så länge som hojen verkar väl omhändertagen och känns, låter och går bra.
    Jag tror att fusk med miltalen är relativt ovanligt. Däremot är det många som bara kör kortare rundor när det är soligt vilket dom flesta somrar i Sverige medför att det blir ett fåtal 10 milarundor på en sommar. Därav dom låga miltalen.
    The man, the myth, the concept.

  5. #25
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 594
    Citat Ursprungligen postat av wm1000 Visa inlägg
    Ser hojen fin ut så är väl milen inte så viktigt, det första jag tittar på är drivpaketet, ser det skitigt ut, inte rengjort så kan man ju bli misstänksam om resten också, fast är man pedant så misstänker man allt o alla..
    Jag förstår din tanke. Jag kollar också rent allmänt på skick och om den går bra och utan missljud.
    Däremot så skulle jag personligen inte kolla på om drivpaketet är rengjort.
    Det kan lika gärna handla om någon som är medveten om att rengöring av drivpaketet inte egentligen medför några direkta fördelar mer än estetiskt.
    Jag själv rengör kedjan ungefär en gång om året dvs efter 1000 mil. Däremot är jag noga med att smörja den och se till att den är i maskinellt bra skick.
    Och jag är väldigt noga med att se till att underhålla det som kräver underhåll i övrigt, byta sånt som av någon anledning går sönder eller börjar bli slitet osv. Så jag skulle säga att min hoj är i väldigt bra skick generellt även om drivpaketet är relativt skitigt.
    Att drivpaketet inte behöver mer underhåll än så tycker jag styrks av att jag kört närmare 4000 mil på min kedja och jag har ingen aning om hur långt den gått på den kedjan när jag köpte hojen. Men den var inte flång ny.
    Nu misstänker jag att det kommer att vara dags att byta kedjan till hösten men jag har ändå fått ur över 4000 mil ur kedjan med det underhållet vilket jag tycker är rätt bra.

    Tidigare var jag betydligt mer nogrann att rengöra kedjan ofta med fotogen eller liknande. Då fick jag aldrig ur mer än 2500 mil ur en kedja.
    The man, the myth, the concept.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

RymdBörje
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här