Inlämning till mc-handlare

somethingyellow

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2018
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Vulcan S 2017
Tjena igen folket.

Hur fungerar det när en privatperson bestämmer sig för att sälja sin mc, eller bil, till en fordonshandlare. Har denne något speciellt krav för vad som är "okej" att ta emot för försäljning (förutom att den funkar förstås)?.

Ponera att då mc-handlaren köper privatpersonens mc, gör de något med motorcykeln förutom att putsa och snygga till den? Som t.ex. byter ut någon komponent eller reparerar den till en viss grad så att nästa köpare får en bra hoj. Eller hoppas de på att nästa köpare inte upptäcker "felen" och att köparen själv får bedömma vad som är okej?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det beror väl på hur dyrt det är att fixa till det som är lite risigt.
Och de måste ju tjäna pengar på att ta in hojen så de betalar utifrån det. Tror de inte att de kan få tillräcklig marginal så tar de inte in hojen.
 

somethingyellow

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2018
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Vulcan S 2017
Det beror väl på hur dyrt det är att fixa till det som är lite risigt.
Och de måste ju tjäna pengar på att ta in hojen så de betalar utifrån det. Tror de inte att de kan få tillräcklig marginal så tar de inte in hojen.

Naturligtvis vill de tjäna pengar men frågan är vart gränsen går? Man vill väl ändå att kunden ska komma tillbaka.
Så egentligen är det inte så stor skillnad mellan att köpa från privatperson och mc-handlare, förutom att du ev kan få garanti.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Eller hoppas de på att nästa köpare inte upptäcker "felen" och att köparen själv får bedömma vad som är okej?
Förekommer nog. Eller snarare varför ska de upptäcka felen ?
Köpte 2009 en SV650S misstänkte dåligt batteri (ja det var ingen överraskning) både vid provkörning och avhämtning så måste batteri laddas för att få igång den).
Så jag köpte nytt batteri.
Så kom jag på att på SV650S tändes inte ljuset automatiskt när motorn startade utan tändes manuellt.
Efter kört 1 mil med tänt ljus gjorde jag en paus och höll inte på att få igång den igen.
Den vanliga felsökningen, kontrollera batterispänning med tänt ljus, mindre än 13,5 Volt, => kass regulator eller stator
Kontrollera spänningen från statorn med bortkopplad regulator ca 3 x 70 VAC vid 4000RPM och högt motstånd mellan statorlindningarna och minus på batteriet. = Statorn OK => Kass regulator. Så det blev ny regulator.
Och sedan upptäckte jag att den saknade tuta. Så det blev nytt signalhorn.
Skyller allt på ovana , det var då 41 år sedan jag sist körde hoj 1968.

Tack Sherlock, rättat. :)
 
Last edited:

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Naturligtvis vill de tjäna pengar men frågan är vart gränsen går? Man vill väl ändå att kunden ska komma tillbaka.

Visst vill de det, men om de inte går plus så kvittar de hur många återkommande kunder de har. I slutändan är de ett vinstdrivande företag och inte en välgörenhetsorganisation. Exakta gränser är ju väldigt svårt att sätta då det hänger på respektive objekt och hur lätt-/svårsålt det är. Sen lär ju inte några seriösa firmor sälja en hoj som de vet är trasig, sånt kommer bara tillbaka och biter dem i efterhand.

Det är ändå lite meck med att sälja en hoj om man inte har turen och lyckas få rätt köpare på kroken. Om det då dessutom är så att du har en ny hoj på beställning och måste bli av med den gamla så kanske det är värt de extra kronorna det kostar att lämna in den till en firma mot ett något lägre pris än vad du hade kunnat få för den på blocket. Det betalas ju både verkstäder och hemhjälp för att slippa mecka med bil och städa hemma, så det är ju inte så konstigt att vissa är beredda att betala lite för bekvämligheten med en smidig försäljning.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har aldrig förstått varför man skulle byta in bil/båt/mc hos handlare. Att lägga en halvdag på att putsa lite och sen ta några bra bilder och lägga ut den för lägsta priset på blocket så har du den såld på 24h till mer pengar än vad handlaren erbjuder dig. Men jag är väl inte rik nog helt enkelt....
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag har aldrig förstått varför man skulle byta in bil/båt/mc hos handlare. Att lägga en halvdag på att putsa lite och sen ta några bra bilder och lägga ut den för lägsta priset på blocket så har du den såld på 24h till mer pengar än vad handlaren erbjuder dig. Men jag är väl inte rik nog helt enkelt....

Om det vore så enkelt alla ggr....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har aldrig förstått varför man skulle byta in bil/båt/mc hos handlare. Att lägga en halvdag på att putsa lite och sen ta några bra bilder och lägga ut den för lägsta priset på blocket så har du den såld på 24h till mer pengar än vad handlaren erbjuder dig. Men jag är väl inte rik nog helt enkelt....

Jag fick lika mycket för min Z1000SX av en handlare som folk böjd när jag hade den på blocket, så jag kände att jag lika gärna kunde byta in den och hämta en ny hoj i samma vända.
 
Last edited:

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
OFT:
Jag byter gärna in min hoj mot en hos handlare, pga bekvämlighet, tycker det är väl värt att pytsa några kronor extra, och även åka några mil extra för ett smidigt byte, mot en maskin som redan finns på plats. DE sköter allt pappersarbete, bjuder på kaffe, är trevliga osv. JAG slipper svara på 45-50 mail om lägsta pris, ifall jag säljer gps eller packväskor separat (trots tydlig info i annons att jag INTE gör det) osv. Jag körde får ett par veckor sen min Honda CB 650F 2016 med drygt 1600 mil på mätarn från Strömsund ned till Falun och bytte in den mot en 2016 MT07 med akrasystem, som gått dryga 1200 mil. Fick efter att min hoj var kollad oh provkörd lägga strax under 12000 mellan. Det tyckte jag var helt acceptabelt. Jag fick vad jag ville, för mindre än jag faktiskt räknat med. Hela affären skedde på under en timme och jag fick en jäkligt trevlig semester på ca 110 mil på 2 dagar. Har en känsla av att jag kommer göra fler affärer där.

ONT:
Dom lär ju göra en avräkning på värdet och en bedömning av skicket, där de avgör OM de byter in, och isf vad man får i mellan. Men har sett relativt stora handlare ha inbyteshojar som de själva säljer för 15-20 tusen, någon enstaka gång även mindre. Så vad man fått för just DE hojarna vågar jag inte spekulera i. Jag hade nog hellre behållt en sån hoj och byggt nåt kul av, och sparat ihop 5-10 extra innan jag gjort affär.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om det vore så enkelt alla ggr....

Förklara gärna varför det inte är så enkelt?

Om det inte är något väldigt dyrt och ovanligt där kundkretsen är smal så ser jag inte varför det inte skulle gå att sälja snabbt på blocket till rätt pris. De 5 senaste mc/bil jag sålt har tagit max 48h att sälja och till bättre priser än vad handlare erbjudit i byte i de fall de öht ville befatta sig med inbyte.

Volvo V70: Handlare bjöd 80-85 såld för 98kkr
KTM 450: Erbjuden 45 såld för 52
KTM 660:Erbjuden 0 såld för 30
BMW GS: Erbjuden 90 såld för 105
Citroen C3: Erbjuden 55 såld för 70


För de 10-15 i avans som handlaren minst vill ha för besväret med försäljning och garantier mm så kan jag stå ut med att besvara några idiotiska mail och SMS från lycksökare. Så bra timlön har jag inte ens som stafettläkare....
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Förklara gärna varför det inte är så enkelt?

Om det inte är något väldigt dyrt och ovanligt där kundkretsen är smal så ser jag inte varför det inte skulle gå att sälja snabbt på blocket till rätt pris. De 5 senaste mc/bil jag sålt har tagit max 48h att sälja och till bättre priser än vad handlare erbjudit i byte i de fall de öht ville befatta sig med inbyte.

Volvo V70: Handlare bjöd 80-85 såld för 98kkr
KTM 450: Erbjuden 45 såld för 52
KTM 660:Erbjuden 0 såld för 30
BMW GS: Erbjuden 90 såld för 105
Citroen C3: Erbjuden 55 såld för 70


För de 10-15 i avans som handlaren minst vill ha för besväret med försäljning och garantier mm så kan jag stå ut med att besvara några idiotiska mail och SMS från lycksökare. Så bra timlön har jag inte ens som stafettläkare....

Jag har under våren/sommaren försökt att sälja hojen.
Ducati monster 821 2016.
Handlare har bjudit mellan 70 och 75 i inbyte. Bästa bud privat 70 (Nu tänkte jag byta mot något billigt och avvaktar)
Sålde en BMW 318 för två år sen. Fick 155 i inbyte, annonserades ut för 165, bästa privatbud 140

Så nä jag upplever det inte så lätt.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Skiljer säkert en del mellan olika handlare också, inbillar mig att vissa ger bättre pröjs för inbyten än andra.

Jag köpte för 2 år sedan en subaru impreza - 08 för 75 tusen av en handlare här i stan, och ett halvår senare bytte samma handlare kopplingen på bilen till en kostnad av 15 tusen.
När jag haft bilen i 1 år så funderade jag på att köpa något nyare och hörde med handlaren vad jag kunde få i inbyte för den, 25 tusen kunde han erbjuda då, jag tackade för kaffet och behöll bilen, servar den på en annan verkstad numera...
Fick privata bud på 40-45.
På ett eller annat vis så blir man nog påsatt i baken när man byter in fordon :näsblod
 

Onewall72

Medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z900 2018
Mycket handlar nog om vad man kränger och vart man bor.

Vad gäller hojar så har det, enligt min egen erfarenhet, varit hyfsat god ton och överlag bra folk som hört av sig.
Jag fick dock sanera bort 5-6 mail och samtal som bjudit hälften av det utsatta priset.

Men, prova att sätt ut en personbil under 20k på blocket i en av de 3 större städerna i Sverige och se vad som händer......Det spelar ingen roll vad man skriver i annonsen, skicket på bilen, fullständig servicebok eller liknande, priset och platsen drar till sig dumskallar som hundbajs drar till sig flugor en varm sommardag. :smasha
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Mycket handlar nog om vad man kränger och vart man bor.

Vad gäller hojar så har det, enligt min egen erfarenhet, varit hyfsat god ton och överlag bra folk som hört av sig.
Jag fick dock sanera bort 5-6 mail och samtal som bjudit hälften av det utsatta priset.

Men, prova att sätt ut en personbil under 20k på blocket i en av de 3 större städerna i Sverige och se vad som händer......Det spelar ingen roll vad man skriver i annonsen, skicket på bilen, fullständig servicebok eller liknande, priset och platsen drar till sig dumskallar som hundbajs drar till sig flugor en varm sommardag. :smasha

Ha ha ha japp!
Jag försökte sälja en Opel Astra för 5000:- för några år sen... Det slutade med att jag skänkte bort den till en polares polare.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top