Honda CBR600f års 1998, dog vid körning och startar knappt längre

joeykiller

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2016
Ort
Trollhättan
Hoj
BMW S1000R
Har tagit några turer under våren och skulle i förrgår köra några mil men kom ca 1 mil på motorvägen när hojen långsamt dör och knappt vill starta igen. Vid choke så går den nån minut om den inte startats på ca 15 min men orkar till slut inte på det heller. Har precis börjat felsöka och monterat bort kåpor och tank.

Köpte beg bensinpump från bike demonteringen men ingen skillnad. Det konstiga är att den startar när man ”stryper luften” använder choken... har den stått över natten går den 2 minuter på choke sen när den blir varm dör den igen. Tar jag då bort choken och försöker starta utan så går den bara runt o runt utan att starta. Drar på choke igen den startar någon sekund sen dör. För att sen måste vänta några timmar innan den blir kall för att göra om samma procedur.

Tog bort ett stift och kolla såg att det var mycket olja på se bild. Men den fick gnista. Hur bra dock det ska vara vet jag inte me det va gnista.

PS. Lånat hojen av en polare som är på semester, han är tillbaka om en vecka hade varit supersnällt om nån kan hjälpa till och lösa detta ????
View attachment 444057
 

Bifogat

  • 727CA3D5-383D-4DBC-82D9-9B7A5E3FC9CC.jpg
    727CA3D5-383D-4DBC-82D9-9B7A5E3FC9CC.jpg
    52.9 KB · Visningar: 46

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Låter helt klart som den inte får soppa. Kolla om bränslepumpen får ström för de hjälper ju inte byta pump om de inte finns ström. Du kan även testa den gamla genom att ge den ström från ett batteri.
Du kan även ta bort luftfiltret och spruta in startgas efter att den inte startar mer med choke. De ger en vink om de är bränslerelaterat eller elfel pga värmeutveckling.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Satt ett rent bränslefilter på den nya pumpen? Vet inte hur det sitter på din hoj. Men ett igensatt filter är en tanke.

Det kan vara skit eller vatten i tanken så kolla den också. Har den stått i regn?

Bygger pumpen upp tryck som den ska? Surrar det när du vrider nyckeln?

En annan möjlig orsak är att du har läckage i luftintaget. Går att starta efter en stunds uppehåll men dör sen. Kolla också luftfiltret som du redan tipsats om.

Är det inget av ovan kan du kolla att tomgången är ställd rätt.
 

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Partille
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Testa att helt enkelt koppla förbi soppapumpen. Det är tillräckligt med flöde för att hojen skall gå okej.
Funkar det då är det antingen pumparna som är kass eller reläet som drar pumpen skulle jag tro.
Detta låter exakt som vad som hänt på både min och min frus 99-or.
 

joeykiller

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2016
Ort
Trollhättan
Hoj
BMW S1000R
Ok, om det är soppa pumpen varför går den att starta med chocke i några minuter när den är kall men inte utan?

Köpte ändå en annan pump igår som sagt och satte ditt kam båda vara dåliga? Den låter ändå som den går pumpen ????

Ska köpa startgas och se hur den går på det när den har dött efter start med choke i.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Låter precis som min gamla FZ6a, däremot hade jag ingen choke. För mig var det så att en liten tätning i bränslepumpshuset hade kommit på villovägar och därför läckte den trycket och då tappade jag bränsletryck trots att allt annat var bra. plockade isär allt och såg till att alla packningarna låg på rätt ställen och satte ihop den och efter de gick den som en dröm.

Kolla om du har bränsletryck, problemet kan vara billigt!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du kan ta bort bränsleslangen från förgasarbryggan och slå på tändningen så ser du om pumpen funkar. Varför den går på choken en stund är för att när man ger choke så sugs alla små droppar som finns i alla skrymslen i förgasarna upp så den går på de sista ångerna kan man säga. När den sedan stått ett tag rinner de väl ner en skvätt igen.

De är inte 100% säkert att de är bränslefel men de får du svar på när du provar köra den på startgas för om den inte går på startgas är de elfel (hoppas inte).
 

joeykiller

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2016
Ort
Trollhättan
Hoj
BMW S1000R
Skit i tanken och låg bränsle nivå va problemet. Rensade och gjorde rent tanken. Nu går de som den ska igen.

Tack för hjälp alla!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top