Långhelg mot Geiranger

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Hej! Blir en liten mindre tur om 2 veckor då jag och polaren åker från kalmar och tar sikte mot geiranger. Mer än att vi tänkt åka genom trollstigen har vi inte planerat, vad finns det mer härkring vi bör se under vår korta vistelse? :)
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Kan rekomondera dessa vägar innan Trollstigen. Väg 50 från Hagafoss till Aurland ( se upp kryllar av får) Väg 243 från Laerdal till Aurland (min favoritväg) Väg 13 från Vinje till Viköri.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Körde den rundan med bil förra året och gör jag om den kommer jag ta en natt eller två i Trondheim, Norges gamla huvudstad.
Nidaros låter så übercoolt så det måste bara vara bra.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Kan nog fan bli norge nästa år för min del, en solo tur. tält kanske? :) Man har ju fått inspiration genom åren av tex Pledians resor. Norge är nog en fantastisk början.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Funderar också på Norge men inte att sova i tält, är ju inte 20 längre:mad:
Vad är en rimlig tidsram för en eventuell resa samt är det någon som har en bra rutt med boende klart, så jag slipper göra allt förarbete :)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Vi gjorde precis en tripp via Geiranger för ca två veckor sedan. I runda slängar gick den:
Dag1: Örebro - Otta
Dag2: Otta - Kristiansund (via en sväng upp och ner för Trollstigen)
Dag3: Kristiansund (via Atlanterhavsveien) - Trollstigen (igen) - Geiranger - Stryn - Førde
Dag4: Førde - Balestrand - Sogndal - Lærdal - Aurlandsvangen (24km tunnel) - Hagafoss - Krøderen
Dag5: Krøderen - Örebro (via Kongsvinger och Charlottenberg)

Minns inte exakt vilka vägar vi körde på rak arm, men överlag var de helt fantastiska. Det var femte gången vi är i Norge och åker och årets rutt var en av de mest lyckade, trots lite otur med vädret till och från. Allt som allt blev det ca 215 mil på fem dagar, varav en var regnfri.
 

nonne_j

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
värnamo
Hoj
Triumph
Kom hem i söndags.
Ons:värnamo - Oslo
Tors: Oslo- geiranger
Fre: geiranger- sunndalsøra
Lör: sunndalsøra - Oslo
Sön: Oslo- värnamo

Superfina vägar :)
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
'Starstriker'; antar att du utgår från Sthlm. Och att du kör 1200 och inte 200 :D
Vilken rutt har du tänkt att köra till och från Lofoten? Varit där tidigare?

/H
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Sitter i en rävsax. Har semester och vill köra till Norge med nybytta packboxar. Min mekaniker påpekade att mina styrlager är kassa. Har kollat med lite verkstäder men väntetiderna är rena rama skämtet.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Kom själv hem från en Norgetur i fredags.
Utgick från Mora

Första dagen Mora - Otta över Hamar och Lillehammer
2a dagen otta -Isfjorden, då över Geiranger och Trollstigen. Väg 15 som var magiskt vacker
3e dagen Isfjorden - Mora över Idre v136
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Sitter i en rävsax. Har semester och vill köra till Norge med nybytta packboxar. Min mekaniker påpekade att mina styrlager är kassa. Har kollat med lite verkstäder men väntetiderna är rena rama skämtet.
-

Men va f__ Nog måste det finnas NÅN i Västeråstrakten som kan hjälpa dig byta styrlager?! Ställ frågan i forumet! Tar inte lång tid, vanligen.

/H
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
'Starstriker'; antar att du utgår från Sthlm. Och att du kör 1200 och inte 200 :D
Vilken rutt har du tänkt att köra till och från Lofoten? Varit där tidigare?

/H

Det blev Sthlm-Sundsvall på E4, sen vek jag av inåt landet över Vilhelmina och Arjeplog vidare och upp mot Bodö.
Körde runt däruppe ett tag sen körde jag kustvägen ner till Trondheim och vidare över Trollstigen sen hem till Sthlm igen. Den där kustvägen (väg 13 tror jag det var) var väl sådär. Öarna i kustbandet är platta och hyfsat raka. Inte helball. Finast uppe runt Bodö och kanske 50 mil neråt. 1v tog det inkl en dag då jag låg stilla och fiskade torsk (fick massor)

Lofoten har jag gjort tidigare så hoppade den i år.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Hur var det att åka E4 så långt?
Känns tråkigt efter en mil :va :3freak
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
'Starstriker';
Ja det verkar ju ha varit en bra rutt du valde!

Jag körde Atlanterhavsveien för några år sedan, Trondheim - Molde, bl.a. över den berömda och f a n t a s t i s k a bron :va
Visst, det är en bro och man kör över den på några sekunder, sen är det lika som du beskriver för väg 13, öar och en ganska trist väg. Vi hade dock tur att det var lagom varmt, vindstilla(!) och inget regn, så ändå en bra runda.

('iNK';
MIN upplevelse av att köra motorväg är trist! Testade 100 mil från Sthlm upp till Töretrakten för nåt år sedan. Det gick bra, men inte är det någon njutning på något sätt. Men bra transportsträcka om man ska till NordNorge.)

/H
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top