Mc skor

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
Funderar på att köpa skydd för fötterna.. Är lite frågande till hur de mycket smidigare skorna hjälper vid en olycka, jämfört med stövlar? Tänker sportsegmentet, skor jag tittat på är dessa: https://www.xlmoto.se/mc-stovlar-alpinestars-smx-1-r-svart-vit#?p

De där ser ju otroligt behändigare ut, men smalbenet skyddas inte. Anklarna vore skyddas någorlunda?
Tankar och erfarenheter?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Alpinestars SMX är grymma.
Har själv SMX4 och sambon har 6an, vi båda är toknöjda.
"snörningen" på 4an är sådär, men man vänjer sig vid kardborren ganska fort.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Absolut snygga, men skyddsvärdet hos dom verkar oklart. Själv körde jag av vägen för några år sedan... innan dess skulle jag köpt dem direkt, nu är jag tveksam. Skönt att ha nåt som skyddar när underbenet hamnar mellan vägen och hojen. Nån som vurpat med sånnadär?
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Även jag är inne på en modell av dom här låga mc skorna. Har just nu ett par "vanliga" alpinestars boots och dom är otroligt sköna så tror det blir någon modell från Alpinestars inför semestern!
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Har också låga skor men märket TCX. Grymt sköna. Igår beställde jag höga från samma märke.
 

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Ort
landet
Hoj
F6B
Har varit sugen på ett par smidiga skor länge så jag beställde nyss TCX Roadster 2. Kan meddela mina intryck när de kommit om någon är intresserad.
 

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
Absolut snygga, men skyddsvärdet hos dom verkar oklart. Själv körde jag av vägen för några år sedan... innan dess skulle jag köpt dem direkt, nu är jag tveksam. Skönt att ha nåt som skyddar när underbenet hamnar mellan vägen och hojen. Nån som vurpat med sånnadär?

Precis, lite detta som är min fråga... Lurar man bara sig själv genom att köpa dessa, skyddas ankeln änns?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Efter att i 70 km/h ha glidit på asfalt med foten i kläm mellan 200 kg motorcykel och underlag skulle jag inte chansa. Höga och styva skodon med en sula som inte vek sig hjälpte väldigt bra.

Men jag kör bara för nöjes skull oftast utan destination som kräver civil klädsel. Ingen jobbpendling eller så heller. Skulle civil klädsel krävas har jag väskor att packa i.

Jag förstår att en del medmänniskor har andra behov och ingångsvärden för sitt hojande. Så med det sagt vill jag ogärna döma.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag har bara varit omkull på bana med långa stövlar, allt gick förhållandevis bra utan något brutet eller liknande, men jag har nog läderstället med långa stadiga stövlar och bra handskar och hjälm att tacka för det.

Däremot skulle jag kunna kompromissa att välja något mindre skydd när situationen ser ut som att de kan vara okej (lägre hastigheter, värmebölja osv) men utöver det så finns det inget annat än full mundering som gäller för mig.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jag gjorde en idiotmanöver på banan för några veckor sedan, började fippla med växeln under nerlägg (långsam kurva som tur var, men vad tusan hade jag där att göra under nerlägg?) och det är klart att jag fick ner dojan i backen. Det tog tvärstopp för foten när den hamnade mellan asfalt och pinne och den vreds rätt rejält. Hela hojen lyfte och bytte spår. Det var bara att åka in i depån eftersom det värkte så in i bomben, men utan rejäla stövlar undrar jag om det inte gått sönder saker, nu är jag bara öm (fortfarande, efter 4 veckor) i stortån som tog den största smällen. Men vristen var svullen flera dagar efteråt.
Skor är nog skönt, men näääää.... det är inget för mig i alla fall.
Och sensmoralen är; när du känner att det nog är dags att vila en stund. Gör det, jag tänkte åka in ett par varv tidigare men det gjorde jag ju inte. Och det var dumt.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Har varit sugen på ett par smidiga skor länge så jag beställde nyss TCX Roadster 2. Kan meddela mina intryck när de kommit om någon är intresserad.

Jag har också såna skor. Väldigt sköna och smidiga. Går mycket bättre i dem tex när man ska stanna och äta och behöver gå en bit.
Beställde att par höga av samma märke nu när Xlmoto har 20%

https://www.xlmoto.se/mc-stovlar-tcx-st-fighter-rod-svart#?p

Kom idag , inte hunnit testa dem.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top