Nitverktyg till kedja

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och beställer du kedja från Addemoto så kan du lika gärna beställa deras kedjeverktyg.

Då får du ett riktigt verktyg med korrekt konstruktion, material och härdning. Monterat av någon som förstår vad han monterar och inte av en genomsnittlig asiatisk barnarbetare. Således en kvalitet överlägsen Bilbuttericks såväl som verktyget som diskuteras ovan. Har för mig att Addemoto vill ha runt tusingen för detta och som vanligt så gäller buy quality - cry once...

Undrar om det inte har blivit liiiite dyrare. Köpte mitt från Addemoto 2010 för ca 1000kr.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Men om jag var på jakt efter ett verktyg NU, så skulle jag nog köpa Motion Pro`s PBR verktyg, men det har jag redan sagt 4 gånger

Då kan man nita även icke hålnit



Slå? Pressa isär med drivdon isatt i verktyget menar du väl?:)

Ja, jag river isär hojen också ibland, men egentligen skruvar jag..:D
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
"ta i trä" Jag har kapat massor av kedjor utan att slipa niten. Verktyget ska hålla för det, liksom.....ett rätt använt verktyg av kvalite går helt enkelt inte att ta sönder.

Problemet att folk pajjar(framför allt brytpinnen) är att dom är så "stressade" och håller inte koll på att nitspår, att verktyget ligger rätt osv osv. "Pang bom", vrider verktyget så man är blå i ansiktet.....det ska vara klart direkt!

Nita är lugnt och metodiskt, kontrollera, kontrollera och kontrollera. Lyckad nitning ger tillfredsställelse och....tänka sig vad en nynitad nit kan vara vackert att se på :)

Glöm inte heller bort. Har man ett nitverktyg i garaget så ger den dig "nya vänner" :)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Kan bara hålla med VS

Verktyg av bra kvalité lönar sej oftast i längden men med brutalt handlag kan man sabba även det bästa (dyraste) verktyg utan att fatta...

Tyckte först det var löjliga priser för kedjeverktyg och det var såklart innan bulken av alla dessa lågprisvarianter dök upp på marknaden.

1. Såga av gamla kedjan med bågfil (plättlätt).

2. Nitlås ska det såklart vara, nu börjar det jobbiga, sidoplattan på nya låset går aptungt och inte mycket till styrning heller.

Slutade med en byggtving och sedan två muttrar som distans för pinnarna (inte så enkelt som det låter).

2,5. Drar (såklart) ihop låset för mycket så det kärvar, extremt jobbigt att få isär igen..... :rodnar :va


3. Avslutar med nitning mha två hammare (det funkar bra, men jobbig ställning att göra det).


Efter andra kedjebytet införskaffades EK-kedjeverktyg.
Det är kompakt och har pressat isär otaliga länkar utan förarbete samt är lekande lätt att få ihop nya låset med utan att det nyper :tummenupp

Enda gången det gått sönder var vid utlåning, så det gör jag inte mer :7peta

16959045__87269.1347296255.jpg
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vad är "fördelen" med Kellermannen?(jämfört med andra verktyg)
Kan inte uttala mej om kvalitén men en grej som verkar bra är att påpressning/distansverktyget för sidoplattan har styrningar samt konstruerat så att sidoplattan hamnar på rätt djup efter hur de sitter på kedjan.
Bra om man är ovan men inget jag direkt saknar, typ bra om det finns :tummenupp

Positionieren_600x600.jpg
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Kan inte uttala mej om kvalitén men en grej som verkar bra är att påpressning/distansverktyget för sidoplattan har styrningar samt konstruerat så att sidoplattan hamnar på rätt djup efter hur de sitter på kedjan.
Bra om man är ovan men inget jag direkt saknar, typ bra om det finns :tummenupp

Positionieren_600x600.jpg

Jo, såg plattan. Den verkar dessutom magnetisk så låsplattan sitter kvar på plats. Känns som ett bra nitverktyg. Ska nog ta hem en och prova.
Jag kör själv idag med en Motion Pro PBR. Häftigt verktyg, men lite för omständig för utlåning(MotionPro har annars en lite enklare variant också)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tror jag ska lägga upp ett klipp nästa gång jag kapar och nitar med mitt Biltemaverktyg från 2009. Inte haft några problem som sagt, och det var samma snack innan jag köpte mitt:yoparty

Det där med BIKEs journalister går/gick inte hem hos mig :hihi
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tror jag ska lägga upp ett klipp nästa gång jag kapar och nitar med mitt Biltemaverktyg från 2009. Inte haft några problem som sagt, och det var samma snack innan jag köpte mitt:yoparty

Det där med BIKEs journalister går/gick inte hem hos mig :hihi
Absolut, skulle tro att minst 1/3 av alla mina verktyg o prylar i verkstan är från Biltema så inga större skuggor över dem i min värld.

Egentligen är det ingen svår uppgift att konstruera en kedjebrytare/nitare, arbetsgången och arbetsmaterielen är klart förutsägbar så jag skulle nog säga att har BT inte haft otur med underleverantören bör deras kedjeverktyg funka bra nog :tummenupp

Dock har de nischat sej på lågpris, alltså bör de balansera på gränsen av kvalitetskalan.
Men som för alla, det räcker med att en batch av en vara är undermålig så kommer hela världen få veta det via något forum och därmed är "alla av samma artikel kassa" :död :rodnar
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Nu är ju inte Biltemas kedjeverktyg billig, 899kr.
T o m Motion Pro hsr en som är billigare
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nu är ju inte Biltemas kedjeverktyg billig, 899kr.
T o m Motion Pro hsr en som är billigare

Exakt, det var därför jag blev besatt av motion pros PBR redan nåt år efter biltemaköpet. Men jag gav 200-300 mindre för mitt 2009 än vad det kostar nu. Inflation visserligen. Man får ju Motion pros för samma pris som Biltemas numera
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tror jag ska lägga upp ett klipp nästa gång jag kapar och nitar med mitt Biltemaverktyg från 2009. Inte haft några problem som sagt, och det var samma snack innan jag köpte mitt:yoparty

Det där med BIKEs journalister går/gick inte hem hos mig :hihi

Jag har klyvt en hög med kedjor med mitt biltemaverktyg med, köpte det 2011 när jag konstaterade att nära nog hälften av länkarna på kedjan på min första hoj hade skurit. :D Blev en kedja på samma eminenta ställe.
Har blivit kanske 8 kedjor sedan dess, och har bara slipat ner nitskallarna en gång, mest för att testa och tyckte inte det gjorde någon jättestor skillnad. Men, nog tror jag på att det kan vara vilt skiftande kvalité på biltemas prylar.
Sedan är det ju inte världens smidigaste verktyg heller. :hihi
Men, nu när jag har det känns det onödigt att byta det. Inte värt pengen för en kedja om året liksom.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tror jag ska lägga upp ett klipp nästa gång jag kapar och nitar med mitt Biltemaverktyg från 2009. Inte haft några problem som sagt, och det var samma snack innan jag köpte mitt:yoparty

Det där med BIKEs journalister går/gick inte hem hos mig :hihi

Utmaningen med Biltema är att man byter leverantör med jämna mellanrum Den "välkända" MC-Olja Racing 10W-40
som fanns redan när jag köpte min SV650S 2009 har bytt sammansättning senast
(om man idag 2018-07-02) kollar Biltemas hemsida) 2017-01-03.
https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36958_SDB.pdf
Dvs idag har den med aktuell sammansättning funnit 18 månader.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
.
Sedan är det ju inte världens smidigaste verktyg .
Det gör det för mig ännu mer besynnerligt hur folk lyckas sabba det. Är det, det sk osmidiga handtaget som gör att folk får dolda krafter och drar nithylsan så %@¥&$## efter att det tagit stopp? För det är väl mest den man har hört paja....?

Just att den spricker tyder ju på antingen felaktig härdning eller för mycket våld på nyckeln/hylsan...jaja, joda!

Sen som sagt batch hit och dit men ligger nog mycket i det VS nämnde, att om man t.ex inte kollar att länken ligger exakt rakt i mothållsdelen då...
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
För skojs skull, fråga gällande manualen till Biltemas kedjeverktyg. Fortfarande samma som när jag köpte mitt exemplar 2009.
https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/82-358_man.pdf
Översta bilden på "chain extractor tool" är jag med på alla steg. Den nedre däremot, ser totalt orimlig ut. Feltryck? Ungefär som om man skulle börja med att nita och sedan pressa på länken?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För skojs skull, fråga gällande manualen till Biltemas kedjeverktyg. Fortfarande samma som när jag köpte mitt exemplar 2009.
https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/82-358_man.pdf
Översta bilden på "chain extractor tool" är jag med på alla steg. Den nedre däremot, ser totalt orimlig ut. Feltryck? Ungefär som om man skulle börja med att nita och sedan pressa på länken?

Håller med. Vid montage av ny kedja från ADDEMOTO så kommer kedjan med en lös länk.
Den lösa länken
består av
1) en sidoplåt med två färdigmonterade nitar
och
2) en lös sidoplåt
När kedjan är ihopsatt med 1) så är nästa steg att trycka 2) på nitarna.
Det momentet finns inte alls med i Biltemas beskrivning.

Biltema beskrivning visar en ny kedja med "länk för ihopkoppling" där det som återstår är att trycka en nit genom två sidoplåtar och samma nit genom motsvarande länk med verktyget.

Trist med kass beskrivning !

Eller det kanske är sådana kedjor ( ny kedja med "länk för ihopkoppling" )
som Biltema säljer ?

NÄ, Biltema säljer vanliga kedjor och kedjelås.
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-reservdelar/mc-kedjor/mc-kedja-x-ring-2000036533

Så den där beskrivningen för kedjeverktyget har brister ! Jfr ADDEMOTOs för EK verktyget
(som jag köpte 2010)
 

Bifogat

  • ADDEMOTO-instruktioner.jpg
    ADDEMOTO-instruktioner.jpg
    157.4 KB · Visningar: 49
  • ADDEMOTO-verktyg.jpg
    ADDEMOTO-verktyg.jpg
    117.8 KB · Visningar: 41

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Behöver köpa ett kedjeverktyg som klarar åtminstone 428,520, 525 och 530
Bortsett från Kellermann som tidigare talats om, vad tror ni om https://www.xlmoto.se/kedjeverktyg-proworks#?p
Några andra alternativ som ni vet funkar bra?

Billigt
Gjutgods i U-et
Recensioner
Knapphändig instruktion
och
Dåligt material i "hylsan" (mjukt) som också har fel form vilket betyder att man ej kan nita med det. Samma verktygs kit som man kan köpa på biltema
Annars kan man bryta kedjan med den och pressa ihop länken, men that's it.

Så lika gärna handla Biltemas verktyg, går det sönder, lätt köpa ett nytt på Biltema.

Hade valt EK verktyget från ADDEMOTO.
Har redan valt det, fräst stål i U-et.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skall man köpa billiga grejer så köp biltema för när det går sönder så är deras garantiservice second to none...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top