Silly Season 2019

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Vad säger man om Marquez? Ska man ens vara förvånad?

Rins börjar bra, hoppas det håller i sig.

Yamaha och Ducati är med i toppen, än så länge. Hoppas det håller i sig för samtliga förare.

Bagnaia nästan en sekund snabbare än övriga rookies i nuläget, imponerande.

Att Oliveira är nästan lika snabb som Zarco, är det imponerande eller oroväckande dåligt av Zarco? Uppenbarligen går det att köra KTM:n snabbare, det visar ju Pol, men frågan är om man i princip behöver offra liv och lem för att få ut det bästa ur den?

Det börjar sådär för Ianonne, inte ens ett varv fick han in, stackaren.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Dessa saker fick mig att höja lite på ögonbrynen idag, även om kanske inte ska dra några större slutsatser.

Rabat snabbaste Ducce efter dag 1.

Oliveria avslutar snabbare än Zarco.

Nakagami ser ut att vara bättre med än tidigare.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Dessa saker fick mig att höja lite på ögonbrynen idag, även om kanske inte ska dra några större slutsatser.

Rabat snabbaste Ducce efter dag 1.

Oliveria avslutar snabbare än Zarco.

Nakagami ser ut att vara bättre med än tidigare.

Att ens fundera på tider efter första dagen är inte lönt knappt ens efter hela testet är det värt mkt. De flesta satellitteam har inte så mkt att testa så de kan fokusera på inställningar medans alla andra bara åker och utvärderar delar.

Nakagami har ju förra årets hoj vilket ska vara en stor uppgradering från den förra som nästan bara MM bemästrade.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag kan inte låta bli att dra slutsatser eller iaf fundera på betydelser och jämföra hojar, förare och team efter varenda meter dom kör. :hihi
Kanske inte så värt men det är ju det enda kul vi soff-följare har.
Jag är bara så jäkla tagg på att det är igång! :banana
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Att ens fundera på tider efter första dagen är inte lönt knappt ens efter hela testet är det värt mkt. De flesta satellitteam har inte så mkt att testa så de kan fokusera på inställningar medans alla andra bara åker och utvärderar delar.

Nakagami har ju förra årets hoj vilket ska vara en stor uppgradering från den förra som nästan bara MM bemästrade.

Precis så är det ju, men det är ändå en indikation på vem som är med och vem som inte är det. Tiderna kommer ju att förbättras under kommande dagar och utan en djupare analys vet man inte vem som har testat döck och race pace och vem som har varit ute på hot laps.

Trots det kan man ju dra vissa slutsatser, som tex att Oliveira verkar ha listat ut något som Zarco inte har. Sedan kan jag precis som Kratoz, inte låta bli att som den soffexpert jag är spekulera lite. Om inget annat för att få igång lite diskussion och få höra andras synpunkter på saker som jag kanske missat.

En helt annan grej. Jag har inte lyckats få igång nån live timing på mgp.com, nån annan som vet något om detta. Känns märkligt och jävligt dåligt om man inte skulle få tillgång till det. Vill minnas att det alltid har funnits tidigare?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Precis så är det ju, men det är ändå en indikation på vem som är med och vem som inte är det. Tiderna kommer ju att förbättras under kommande dagar och utan en djupare analys vet man inte vem som har testat döck och race pace och vem som har varit ute på hot laps.

Trots det kan man ju dra vissa slutsatser, som tex att Oliveira verkar ha listat ut något som Zarco inte har. Sedan kan jag precis som Kratoz, inte låta bli att som den soffexpert jag är spekulera lite. Om inget annat för att få igång lite diskussion och få höra andras synpunkter på saker som jag kanske missat.

En helt annan grej. Jag har inte lyckats få igång nån live timing på mgp.com, nån annan som vet något om detta. Känns märkligt och jävligt dåligt om man inte skulle få tillgång till det. Vill minnas att det alltid har funnits tidigare?

Livetiming får du betala extra för om jag kommer ihåg rätt.

Zarco vs Oliveira har den enkla förklaringen att den ene testar saker medans den andre inte testar något utan har till uppgift att vänja sig vid hojen. Alla ktm-förare testar saker utom Oliveira, Espargaro har som uppgift att pressa grejerna så mkt det går vilket är anledningen till att han ligger högt upp.

Sen är det också klart att jag också vill vara soffexpert men 2017 lärde mig att inte lita mkt på testerna utan det är först i maj/juni det börjar visa sig vem som hittat mest rätt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Kul att se dem igång! :tummenupp
Marcs operations verkar verkligen hålla honom tillbaka...:hihi

Ja, det tycker iaf jag att det märks antydningar på. Visst, ett snabbt varv i första sessionen, men både MV och AR hade fler snabbare varv (5st var) än MM's näst snabbaste och AR lyckades peta in iaf 2st 1:59-varv. Om man dessutom kollar antal lagda varv så har MM betat av 29 respektive 37 varv de två första dagarna i årets test att jämföra med de 51, 68 och 75 varven (1:a, 2:a och 3:e dagen) han betade av förra året.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Marquez har klart känningar av sin operation och bröt ju tidigt idag pga smärta. Han ville inte pusha det för mycket, eftersom han ville orka morgondagen också. Men det är nog smart, finns egentligen ingen anledning för honom att chansa för mycket nu och förstöra något som skulle påverka säsongen. Han är tillräckligt snabb som det är.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Liten sammanställning från dag 2 (inte gjord av mig)

-Laps in the 01'58s

Viñales, 1

-Laps in the 01'59s

Viñales, 7
Rins, Rabat, 5
Dovi, Rossi, Miller, 2
Petrux/Cal/Marc/Nakagami/Zarco/Bagnaia, 1

-Laps in the 02' 00s

Petrucci 31
Dovi 24
Rins 23
Rabat 19
Viñales 16
Marc/Aleix 15
Morbidelli 14
Nakagami 13
Miller 12
Rossi 11
Cal/Zarco/Bradl 9
Quartararo 8
Bagnaia 7
Oliveira 6
Pol/Mir 4
Iannone/Kallio 2
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, det tycker iaf jag att det märks antydningar på. Visst, ett snabbt varv i första sessionen, men både MV och AR hade fler snabbare varv (5st var) än MM's näst snabbaste och AR lyckades peta in iaf 2st 1:59-varv. Om man dessutom kollar antal lagda varv så har MM betat av 29 respektive 37 varv de två första dagarna i årets test att jämföra med de 51, 68 och 75 varven (1:a, 2:a och 3:e dagen) han betade av förra året.

Du är medveten om att det är mer än ett dygn mellan våra kommentarer?
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Du är medveten om att det är mer än ett dygn mellan våra kommentarer?

Ja, och första delen av min kommentar handlade om första sessionen eftersom jag antog att du åsyftade MM's förstaplats däri med din kommentar. Visst att det blev ännu tydligare efter andra dagen att MM kämpade med axeln, men redan efter första passet kunde man skönja att det inte var helt hundra och att han inte var så dominerande som ett enstaka varv kunde antyda.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, och första delen av min kommentar handlade om första sessionen eftersom jag antog att du åsyftade MM's förstaplats däri med din kommentar. Visst att det blev ännu tydligare efter andra dagen att MM kämpade med axeln, men redan efter första passet kunde man skönja att det inte var helt hundra och att han inte var så dominerande som ett enstaka varv kunde antyda.

Han var där, han körde varv, han satte snabbaste tid = operationen höll honom inte tillbaka nämnvärt. :fakta
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top