Silly Season 2019

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Yupp, jag är sedan länge imponerad av deras "stryktålighet".
JLo kom väl trea efter en operation samma helg för några år sedan.
Rossi hoppar genom garaget på kryckor fram till hojen och dra iväg.
Axlar som hoppar ur led för ingenting osv osv.
Fan gjutna i stål dom här killarna! :fakta
Inga fotbolls-spelare skulle någonsin kunna bli MotoGP-förare! :7peta

JLo kom femma på Assen 2013 efter att ha kraschat på torsdagen, flugit till barcelona och opererat sig på fredagen och sen race:at på lördagen.

2008 kom han fyra i Kina efter den här manövern under FP:
https://www.youtube.com/watch?v=LHAaX8QIu9E
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är uppenbart att vår skapare inte tänkte på sidlaster riktade mot axelpartiet när han ritade människokroppen...Kanske dags att göra en insats för mänskligheten...? Det borde gå att få ihop en hyfsat fungerande push rod med hydraulisk dämpning som kan användas istället för nyckelbenet. Kanske till och med baserat på gamla styrdämparprylar. Titan som material lär ju fungera, men jag undrar vad läkarvetenskapen tycker om hydraulolja inopererat i kroppen...?
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Känns ändå som att många av dessa nyckelbensbrott var innan airbag i ställen och kanske träningsolyckor på cross?

Inte ofta någon bryter nyckelben nuförtiden under träning/race i MotoGP.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Känns ändå som att många av dessa nyckelbensbrott var innan airbag i ställen och kanske träningsolyckor på cross?

Inte ofta någon bryter nyckelben nuförtiden under träning/race i MotoGP.

Dom kan säkert underlätta en del men som Alatalo skrev så är en stor del av problemet när du sidlastar axelpartiet med halva kroppsvikten plus eventuella andra krafter från en krasch vilket gör att skiten går av ändå.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Jag frågade ortopeden vid mitt nyckelbensbrott vad han trodde orsakat den.
Jag trodde det var när axeln slog i backen men det trodde inte han. Han trodde det berodde på att jag tog emot mig med armen/handen och snärten/stöten fick det att brytas. Fan vet. Hårda plastbitar så man inte fastnar i asfalten TROR jag hjälper. Kollat mitt skinnställ och det är inga uppenbara skador i axelpartiet. Dock är handskens insida märkt...Men hellre nyckelben än båtben...
Känns ändå som att många av dessa nyckelbensbrott var innan airbag i ställen och kanske träningsolyckor på cross?

Inte ofta någon bryter nyckelben nuförtiden under träning/race i MotoGP.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tränas det fallteknik i MotoGP ?
Såg nånstans att man tagit seniorer på fallteknikkurs hos den lokala judoklubben.
I förhoppning att minska de vanliga fallskadorna i åldersklassen.
Kör MM judo under vinteruppehållet ?
Och är det därför MM kan krascha så ohämmmat / rädda krascher och köra vidare ?
 
Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Såg nånstans att man tagit seniorer på fallteknikkurs hos den lokala judoklubben.
I förhoppning att minska de vanliga fallskadorna i åldersklassen.
Frågade en RR-gubbe om han vid avåkningar haft någon nytta av sin mångåriga karriär i judo på elitnivå, svar:
-Aldrig, allt prat om fallteknik är skitsnack. Det händer alldeles för snabbt, ena ögonblicket gasar man och nästa ligger man bara där på backen. (Ungefär, kanske inte ordagrant citat men det var andemeningen.)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Frågade en RR-gubbe om han vid avåkningar haft någon nytta av sin mångåriga karriär i judo på elitnivå, svar:
-Aldrig, allt prat om fallteknik är skitsnack. Det händer alldeles för snabbt, ena ögonblicket gasar man och nästa ligger man bara där på backen. (Ungefär, kanske inte ordagrant citat men det var andemeningen.)

Tänkte precis samma sak.
De gånger jag kraschat har jag knappt hunnit stänga munnen...
Vid ett framhjulssläpp med lång glidsträcka kanske du hinner dra in armarna men vid en highside är du passagerare i din egen kropp.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tänkte precis samma sak.
De gånger jag kraschat har jag knappt hunnit stänga munnen...
Vid ett framhjulssläpp med lång glidsträcka kanske du hinner dra in armarna men vid en highside är du passagerare i din egen kropp.

Men man hinner tänka många tankar....:fakta
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Frågade en RR-gubbe om han vid avåkningar haft någon nytta av sin mångåriga karriär i judo på elitnivå, svar:
-Aldrig, allt prat om fallteknik är skitsnack. Det händer alldeles för snabbt, ena ögonblicket gasar man och nästa ligger man bara där på backen. (Ungefär, kanske inte ordagrant citat men det var andemeningen.)

Ja, och nej...

Från det släpper till man ligger där så går det Fort! men sedan, när man insett att man inte längre kör, så hinner man agera och förbereda kroppen på att inte bli värre skadad än den blev när man först träffade backen, där kan det absolut vara en fördel att veta hur man ska agera.

Typ, dra in armarna, håll ihop benen, lätt böjda knän, spänn fram axlarna och "stöd" huvudet mot de.
Låt sedan det som händer hända utan att försöka stoppa det men samtidigt utan att låta kroppsdelarna fladdra runt okontrollerat.
Det har funkat bra för mig.

Förutsatt att ljuset inte slocknar när man träffar backen då....
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Men man hinner tänka många tankar....:fakta

Inte sist, vaknade snurrande på backen med hjälmen i asfalten "springande" i en cirkel skrikande för jag inte kunde resa mig eller tänka för det gjorde så jävla ont.

Tänkte inte en tanke där och då, från glatt styrande in till smärta gick det inte en tanke... :)
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Spårar den enda något sånär seriösa tråden ur så här lätt?

(För övrigt bröt jag mitt ena nyckelben när jag vurpade på en 3-växlad Crescent 1983, landade på axeln. Det andra gick av när min axel mötte C-stolpen på en Skoda som backade ut framför min RD125:a 1986. Sedan dess har det varit lugnt, tror valpen bara behöver mogna sedan kommer det inte hända igen:))
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min personliga erfarenhet av vurpor (varav bara en enda hajsajder) har varit att fram tills att hojen slutar vara under min kontroll hinner jag tänka rätt mycket, när sedan hojen är bortom kontroll så går det i allmänhet skitfort, och man hinner inte med så mycket mer än att slå i marken mer eller mindre hårt.
Dock, min enda highsider (som inte gick så fort) så gjorde jag faktiskt en hyfsat clean framåtrullning från aikidon, och det var fullkomligt ren reflex, hann inte tänka mer än att "Nu!" sedan var jag luftburen och det minns jag inte så mycket av (eller inget alls för att vara ärlig).
Problemet är att man inte har så jävla mycket val om hur man tar mark, eftersom att själva katapultningen upp i luften är fullkomligt okontrollerad. Min highsider gjorde att jag hade rotation framåt och tog i marken med händerna/huvudet först, sedan höger axel/sida, sedan rygg och höft och ben... En perfekt vinkel för att göra en någorlunda hjälplig rullning, men med lite ändring på någon vinkel eller rörelsemängd så hade det inte alls gått att landa så.
Jag gjorde till exemlpel inte alls så när jag kraschade med enduron och bröt ryggen, i ännu lägre fart.

Alla lowsiders är ju mest en fråga om att inte försöka ta emot sig med armbågen, utan snyggt smäcka ner hela kroppen samtidigt och inte fastna i hojen. Ett skinnställ gör landningen i asfalten ganska smärtfri, iaf hittills. Man hinner tänka en hel del när man ligger där på marken och kanar fram däremot. :hihi
Oftast något i stil med "Jahaja, det här var ju jävligt onödigt."
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top