Silly Season 2019

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
OK, hög tid att göra som Honda och ta av honom allt utvecklingsmaterial.

Dock inte särskilt oväntat. Han är bitter mot Honda och hela hans gamla crew förutom datakillen och en mekaniker är ju redan där.
Detta är jag lite nyfiken kring, efter arton år måste det vara mer än lite surt att skiljas åt som ovänner. Finns det någon "publik" förklaring vari bitterheten kan bestå? Har Honda inte prioriterat Dani och hans kanske speciella behov av greppnivå efter att enhetsdäcken infördes i allmänhet och Michelin återinträdde som leverantör i synnerhet? Att stå i skuggan av först Casey och sedan Marc? Att hans önskemål kring utveckling prioriterats ned? Eller hur avslutet av den gemensamma karriären publicerades?

Klart är väl att KTM borde få en del intressanta referenser när Dani ställs mot Kallio i testprogrammen.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hyfsat aktuell lista på vem som gör vad i de mindre klasserna under nästa säsong:

http://www.motogp.com/en/news/2018/11/06/moto2-and-moto3-in-2019-who-s-confirmed-so-far/278081

Nu väntar alla på vad Pasini gör. En Kalexhoj hos Tasca eller Gislavedarn eller en Suterritad MV hos Forward...?

Du som har bäst insikt i dessa pöjkar och frågor.
Är det någon speciell som man bör hålla ögonen på?
Någon som det pratas lite extra om i "korridorerna" så att säga. :)
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Dani är väl inte den första föraren som är bitter på Honda?
Biaggi ställde ju till det för sig rejält när han kritisera dom kraftigt.
Till och med så det påverkade hans Superbike team då dom inte fick köra med Showa gafflar på han Suzuki?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Detta är jag lite nyfiken kring, efter arton år måste det vara mer än lite surt att skiljas åt som ovänner. Finns det någon "publik" förklaring vari bitterheten kan bestå? Har Honda inte prioriterat Dani och hans kanske speciella behov av greppnivå efter att enhetsdäcken infördes i allmänhet och Michelin återinträdde som leverantör i synnerhet? Att stå i skuggan av först Casey och sedan Marc? Att hans önskemål kring utveckling prioriterats ned? Eller hur avslutet av den gemensamma karriären publicerades?

Klart är väl att KTM borde få en del intressanta referenser när Dani ställs mot Kallio i testprogrammen.

Bitterheten bottnar i att Honda har kontrakterat Lorenzo långt innan man pratat med Dani och att man sedan - mer eller mindre - gett Dani sparken. Eller i alla fall förklarat att hans tjänster inom fabriksteamet ej längre är önskvärda. Efter detta har stämningen på den sidan av boxen varit minst sagt lite frostig...

Vem som ska beskyllas för detta är svårt att sätta fingret på, om ens någon då det bara är "the nature of the business"...? Hondas agerande är kanske inte 100% snyggt, å andra sidan måste man agera i det tysta om man absolut vill ha en förare som Lorenzo. Börjar man en sådan affärsuppgörelse med att först underrätta sin nuvarande förare så kommer det ju liksom att sluta i precis ingenting...

När allt kommer omkring så vill man fortfarande ha två förare som presterar så bra som möjligt. Dani har haft en lång trend med att vinna några enstaka race per säsong, men den trenden ser ut att vara på kraftig tillbakagång. Dani har också levt på att vara en skicklig testförare, men endast inom ett antal specifika områden som nog hade högre prioritet under tiden med Bridgestone och "egen" engine management.

Stämningen blev inte direkt bättre när han sedan själv väljer att skriva på som KTM's testförare och följden av detta blir naturligtvis att han med omedelbar verkan tappar ett antal exotiska utvecklingsdelar och att han inte heller får deltaga i testverksamheten. Det finns ju liksom ingen anledning att exponera ny teknik för någon som inte längre kan betraktas som lojal.

Jag är inte heller helt säker på att detta är en lyckad rekrytering av KTM. Dani är som sagt en bra testförare inom ett antal specifika områden, men mitt intryck är att den nuvarande KTM'en är för långt ifrån att ens kunna jobba på dessa områden. Dani och hans detaljnivå kan nog vara bra om man vill ta en hoj från tredje till första plats, men lite väl svår om man vill ta en hoj från tjugonde plats till pallen. Vi får väl se...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bitterheten bottnar i att Honda har kontrakterat Lorenzo långt innan man pratat med Dani och att man sedan - mer eller mindre - gett Dani sparken. Eller i alla fall förklarat att hans tjänster inom fabriksteamet ej längre är önskvärda. Efter detta har stämningen på den sidan av boxen varit minst sagt lite frostig...
Okey, kan ju upplevas lite känsligt, i alla fall från Danis sida. Å andra sidan måste ju Dani förväntas utvärdera sina egna prestationer och handen på hjärtat - när inte CC får chansen i fabriksteamet trots fina prestationer då och så blir väl utfallet av analysen ganska entydigt?

Vem som ska beskyllas för detta är svårt att sätta fingret på, om ens någon då det bara är "the nature of the business"...? Hondas agerande är kanske inte 100% snyggt, å andra sidan måste man agera i det tysta om man absolut vill ha en förare som Lorenzo. Börjar man en sådan affärsuppgörelse med att först underrätta sin nuvarande förare så kommer det ju liksom att sluta i precis ingenting...

När allt kommer omkring så vill man fortfarande ha två förare som presterar så bra som möjligt. Dani har haft en lång trend med att vinna några enstaka race per säsong, men den trenden ser ut att vara på kraftig tillbakagång. Dani har också levt på att vara en skicklig testförare, men endast inom ett antal specifika områden som nog hade högre prioritet under tiden med Bridgestone och "egen" engine management...
Ja, detta är ju rimligt och enda reella anledningen att gnälla är väl om orimligt lång tid förflyter mellan JLos signatur och besked lämnas till Dani. Men som Du säger - affärer är affärer även i MGP.

Stämningen blev inte direkt bättre när han sedan själv väljer att skriva på som KTM's testförare och följden av detta blir naturligtvis att han med omedelbar verkan tappar ett antal exotiska utvecklingsdelar och att han inte heller får deltaga i testverksamheten. Det finns ju liksom ingen anledning att exponera ny teknik för någon som inte längre kan betraktas som lojal.

Jag är inte heller helt säker på att detta är en lyckad rekrytering av KTM. Dani är som sagt en bra testförare inom ett antal specifika områden, men mitt intryck är att den nuvarande KTM'en är för långt ifrån att ens kunna jobba på dessa områden. Dani och hans detaljnivå kan nog vara bra om man vill ta en hoj från tredje till första plats, men lite väl svår om man vill ta en hoj från tjugonde plats till pallen. Vi får väl se...
Nej, det är nog en lika förståelig som förutsägbar utveckling om man väljer att signera det avtalet :) Jag funderade också på värdet av Danis spetskompetens när nu tillverkarna hänvisas till enhetselektronik i såväl ECU som GMU? Därav referensen till Kallio som jag uppfattar som mer av en slugger som presterar utifrån befintligt material utan att ägna allt för mycket tanke åt de finstämda övertonerna... Men tack för informationen, det blir riktigt intressant att följa Danis reaktion och prestation på österrikaren :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du som har bäst insikt i dessa pöjkar och frågor.
Är det någon speciell som man bör hålla ögonen på?
Någon som det pratas lite extra om i "korridorerna" så att säga. :)

Moto2 har ju utvecklats till en klass där ingen vinner mästerskapet under sitt första år. De senaste mästarna Bagnaia, Morbidelli, Zarco och Rabat hade ju en till tre säsonger i klassen innan allt föll på plats det år man vann.

Nästa säsong har man dessutom en stor osäkerhetsfaktor i själva motorbytet. De två motorkonstruktionerna är brutalt olika och monteras på helt olika sätt vilket också innebär att samtliga chassietillverkare behöver helt nya konstruktioner. Vilken chassietillverkare kommer att lyckas bättre, vilken chassietillverkare kommer att lyckas sämre och vilken chassietillverkare kommer att behöva lite tid innan allt faller på plats...?

Utifrån detta skulle jag hålla Brad Binder som favorit. Han har ju vunnit race i år och han sitter på en KTM som med tanke på sin budget bör ha ett hyfsat fungerande koncept redan vid säsongsstarten...? Sedan skulle jag hålla Luca Marini och Tom Luthi som dark horses. Luca har ju också visat att han kan vinna race och att han kan spöa Bagnaia och Oliveira, men även varit ojämnare än Binder emellanåt. Tom Luthi jagade ju Morbidelli såväl som Zarco ändå in på mållinjen i föregående mästerskap så han är ju bevisligen ingen dålig Moto2-förare, bara lite frågetecken kring hur en förare fungerar rent mentalt då han "degraderas" från MotoGP.

Och hur pass "nytänd" är en nytänd Sam Lowes, tillbaka hos Gresini efter två skitår på två skithojar...? Han kunde ju bevisligen vinna flera race med denna konstellation och dessutom åka åttor runt Zarco vid enskilda tillfällen, men det duger ju inte riktigt om man spenderar lika mycket tid i gruset...Och hur rutinerad är numera Alex Marquez som ju gör sin femte raka säsong i Moto2...? Det börjar sannerligen bli dags att leverera snart...

Helt omöjligt att spekulera kring nykomlingarna i klassen då det ju visat sig att det tar minst en säsong innan man vet vad man gör på en Moto2-hoj. Någon kan vara snabb vid enstaka tillfällen men knappast under ett helt mästerskap. Kanske att just motorbytet kan vara en shake-up som gör att någon plockar hem hela skiten redan under sin första säsong...? Eller blir det tvärt om då tanken med motorbytet ju är att Moto2 ska bli mer likt MotoGP...?

Samma sak med Moto3. Flera försvinner till Moto2 och flera av de etablerade förarna som stannar byter i princip plats med varandra och hoppar mellan Honda och KTM. Svårt att se en tydlig favorit, men om jag måste gissa så är det naturligt att ta någon av Rodrigo, Dalla Porta, Ramirez eller Canet. Alla har ju varit med och dragit i toppen den här säsongen.
 
Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Moto2 har ju utvecklats till en klass där ingen vinner mästerskapet under sitt första år. De senaste mästarna Bagnaia, Morbidelli, Zarco och Rabat hade ju en till tre säsonger i klassen innan allt föll på plats det år man vann.

Kan ju gå längre än så. Det är väl bara Toni Elías som vunnit i sitt första år i Moto2, och det bara då det var Moto2s första år. Alla andra har behövt mer än en säsong.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Moto2 har ju utvecklats till en klass där ingen vinner mästerskapet under sitt första år. De senaste mästarna Bagnaia, Morbidelli, Zarco och Rabat hade ju en till tre säsonger i klassen innan allt föll på plats det år man vann.

Nästa säsong har man dessutom en stor osäkerhetsfaktor i själva motorbytet. De två motorkonstruktionerna är brutalt olika och monteras på helt olika sätt vilket också innebär att samtliga chassietillverkare behöver helt nya konstruktioner. Vilken chassietillverkare kommer att lyckas bättre, vilken chassietillverkare kommer att lyckas sämre och vilken chassietillverkare kommer att behöva lite tid innan allt faller på plats...?

Utifrån detta skulle jag hålla Brad Binder som favorit. Han har ju vunnit race i år och han sitter på en KTM som med tanke på sin budget bör ha ett hyfsat fungerande koncept redan vid säsongsstarten...? Sedan skulle jag hålla Luca Marini och Tom Luthi som dark horses. Luca har ju också visat att han kan vinna race och att han kan spöa Bagnaia och Oliveira, men även varit ojämnare än Binder emellanåt. Tom Luthi jagade ju Morbidelli såväl som Zarco ändå in på mållinjen i föregående mästerskap så han är ju bevisligen ingen dålig Moto2-förare, bara lite frågetecken kring hur en förare fungerar rent mentalt då han "degraderas" från MotoGP.

Och hur pass "nytänd" är en nytänd Sam Lowes, tillbaka hos Gresini efter två skitår på två skithojar...? Han kunde ju bevisligen vinna flera race med denna konstellation och dessutom åka åttor runt Zarco vid enskilda tillfällen, men det duger ju inte riktigt om man spenderar lika mycket tid i gruset...Och hur rutinerad är numera Alex Marquez som ju gör sin femte raka säsong i Moto2...? Det börjar sannerligen bli dags att leverera snart...

Helt omöjligt att spekulera kring nykomlingarna i klassen då det ju visat sig att det tar minst en säsong innan man vet vad man gör på en Moto2-hoj. Någon kan vara snabb vid enstaka tillfällen men knappast under ett helt mästerskap. Kanske att just motorbytet kan vara en shake-up som gör att någon plockar hem hela skiten redan under sin första säsong...? Eller blir det tvärt om då tanken med motorbytet ju är att Moto2 ska bli mer likt MotoGP...?

Samma sak med Moto3. Flera försvinner till Moto2 och flera av de etablerade förarna som stannar byter i princip plats med varandra och hoppar mellan Honda och KTM. Svårt att se en tydlig favorit, men om jag måste gissa så är det naturligt att ta någon av Rodrigo, Dalla Porta, Ramirez eller Canet. Alla har ju varit med och dragit i toppen den här säsongen.

Tack för utförligt svar! :tummenupp

Slutsats är att det ser ut att bli väldigt spännande i de två "små klasserna" kommande säsong också.
Får hålla båda ögonen, inte bara ena, på även dessa mästerskap. :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Fenati tillbaka på banan 2019?
Verkar mest vara lösa rykten än så länge men sägs tom. att han ev. skulle få tillbaka sin plats hos Forward/MV agusta. Låter ju otroligt med tanke på MV Agusta-chefens tidigare uttalanden (ja, även Cuzaro (Forward) uttalade sig negativt men han verkar vara en typ med flexibel moral så kan nog ändra sig utan större åthävor...), men konstigare saker har ju hänt. Trodde dock att han fått sin FIM-licens och nationella licens indragen men det var kanske bara temporärt då? Kan tänka mig att många i MotoGP-depån inte blir särskilt begeistrade om det blir så...

https://www.crash.net/motogp/news/910233/1/fenati-set-marinelli-snipers-moto3-return
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Vi som har koll på nr 15 från förr Sete Gibernau är nu tillbaka och ska köra i MotoE, hos sitt gamla stall Pons Racing.
Att ha så mycket fart kvar i kroppen efter 10 år att man tar en plats i en så hög serie när man pratar roadracing är inte illa.
Även nr 14 Randy de Puniet ska tävla i den nya klassen.
Kanske krävs det några snabba veteraner för att öka intresset, vi får väl se.
Kul att återse lite förare från förr.
 
Last edited:

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Fenati tillbaka på banan 2019?
Verkar mest vara lösa rykten än så länge men sägs tom. att han ev. skulle få tillbaka sin plats hos Forward/MV agusta. Låter ju otroligt med tanke på MV Agusta-chefens tidigare uttalanden (ja, även Cuzaro (Forward) uttalade sig negativt men han verkar vara en typ med flexibel moral så kan nog ändra sig utan större åthävor...), men konstigare saker har ju hänt. Trodde dock att han fått sin FIM-licens och nationella licens indragen men det var kanske bara temporärt då? Kan tänka mig att många i MotoGP-depån inte blir särskilt begeistrade om det blir så...

https://www.crash.net/motogp/news/910233/1/fenati-set-marinelli-snipers-moto3-return

MotoGP själva verkar tycka att det är så gott som bekräftat, Ezpeleta verkar jävligt mån om att få tillbaka en guldkalv som kan skapa sån kontrovers och uppmärksamhet.

http://www.motogp.com/en/news/2018/11/13/fenati-set-to-make-grand-prix-return-in-2019/278264
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
MotoGP själva verkar tycka att det är så gott som bekräftat, Ezpeleta verkar jävligt mån om att få tillbaka en guldkalv som kan skapa sån kontrovers och uppmärksamhet.

http://www.motogp.com/en/news/2018/11/13/fenati-set-to-make-grand-prix-return-in-2019/278264

Om Dorna haft något med saken att göra så förstår jag inte hur det kan ligga i promotorns intresse att öka den negativa publiciteten. Visst att drevet mot Fenati blev jäkligt kraftigt ett tag, men jag känner nästan att mitt nöje av att se MotoGP minskas om man låter upprepade strulpellar som Fenati fortsätta köra. Det ligger väl mer i det enskilda teamets intresse som får mycket omnämnande i medierna, men känns som en sunkig strategi i så fall. Fenatis prestation på banan har i vilket fall inte varit stark nog för att generera publicitet.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Älskar när det är drama på banan och i depån. Att däremot nypa någons frambroms är oacceptabelt.

Skall han bannas på livstid?
Kanske, kanske inte.

Det får någon som är mer lämpad avgöra.

Hur som helst så är det klart att drama säljer.
Jag personligen älskar verkligen när det är intriger och spänningar mellan förarna.

Både i MotoGP och F1 så lägger de gärna upp dramascener om och om igen i sociala medier.
Tror att den lilla lilla negativa publicitet dramat ger är försumbart.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag hade vägrat ge mig ut på en bana bredvid en sådan Nisse. Han har inte i VM att göra....
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Det är sin sak att ha lite taskig attityd sidanom banan, men att dra någons frambroms under ett race är tveklöst skäl för att stängas av for life...
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Älskar när det är drama på banan och i depån. Att däremot nypa någons frambroms är oacceptabelt.

Skall han bannas på livstid?
Kanske, kanske inte.

Det får någon som är mer lämpad avgöra.

Hur som helst så är det klart att drama säljer.
Jag personligen älskar verkligen när det är intriger och spänningar mellan förarna.

Både i MotoGP och F1 så lägger de gärna upp dramascener om och om igen i sociala medier.
Tror att den lilla lilla negativa publicitet dramat ger är försumbart.
Kollar du också på "Ex on the Beach" eller varför inte "Meet the Kardashians"?

För att citera någon..."He might even think he could get away with murder".
Om Fenati tillåts komma tillbaka till cirkusen efter det han gjorde mot Manzi så skulle inte jag bli så där värst förvånad om han skulle börja fundera i riktigt skumma tankebanor. Han kommer undan med det ena efter det andra utan sådär särskilt problematiska efterverkningar.

Regisserade primadonnefasoner i depån är förbannat trist. När Dorna och reklamsäljarna fått för sig att man nog skall kunna utöka "kundkretsen" genom lite "dokusåpa-inslag" så kommer racingen ofelbart att få stryka på foten.
Redan som det är så är MotoGPs egna kommentatorer på åt det hållet. Det låter bitvis som om det vore Nordkorea och personkult och inte MotoGP och racing det handlar om.

Det man skulle behöva göra åt och med Fenati för att "kurera" hans intressanta personlighet skulle sannolikt också göra honom oförmögen att tävla. Som andra redan skrivit, jag skulle inte heller vilja vara i närheten av honom på en bana eller ens i vanlig trafik. Fenati är väl liksom "road rage" persifionerad. För allas inklusive hans egen skull så vore det nog bättre om han satte sig på skolbänken och sedan skaffade sig ett "vanligt" jobb.

Så nej, Fenati borde inte tävla något mer, alls.

"I think he should never race a motorcycle again," Crutchlow said of Fenati. :Bugar
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Älskar när det är drama på banan och i depån. Att däremot nypa någons frambroms är oacceptabelt.

Skall han bannas på livstid?
Kanske, kanske inte.

Det får någon som är mer lämpad avgöra.

Hur som helst så är det klart att drama säljer.
Jag personligen älskar verkligen när det är intriger och spänningar mellan förarna.

Både i MotoGP och F1 så lägger de gärna upp dramascener om och om igen i sociala medier.
Tror att den lilla lilla negativa publicitet dramat ger är försumbart.

Är med på allt utom "kanske, kanske inte" som jag vill byta till "Absolut!". :)
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Kollar du också på "Ex on the Beach" eller varför inte "Meet the Kardashians"?


"I think he should never race a motorcycle again," Crutchlow said of Fenati. :Bugar

Absolut inte.

Har för övrigt inte sagt att jag tycker Fenati ska få tävla. Sa kanske, kanske inte. Det är inte min sak att bestämma det. Vad min personliga åsikt är? Jag tycker inte han ska få tävla.

Jag är för fred och kärlek, men jag är realistisk till skillnad från många här och ute i världen.
Man kan inte tävla i VM och vara bästa vänner med sina konkurrenter.

Alla är vänner tills någon blir det hot.
Hur många gånger har vi inte sett team kollegor varit bästa vänner tills den nya/unga börjar bli snabb..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top