Silly Season 2019

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Baksidan av myntet blir då att hoppet i körstil mellan Moto3 och Moto2 blir ännu större.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Undrar vad Dorna själva tycker är en "lagom" tidslucka mellan klasserna? :va
2sec, 5sec, 7sec?
Det känns kanske ändå viktigare att förbereda Moto2-förare för MotoGP än Moto3-förare för Moto2?
Steget för de få som går från Moto3->MotoGP är ju ändå lika långt då som nu.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Tycker ni ser tidskillnaderna i fel perspektiv.

Jag ser skillnaden som en stigande skala i pengar. Från början kostar en sekunds förbättring X-miljoner sen kostar 0,5s samma pengar för att till slut bli att man lägger ner samma belopp på 0,1s...

Det finns liksom inga genvägar och för eliten tror jag skillnaderna i sekunder är som avgrunder medans andra bara tänker "hur svårt kan det vara att bromsa lite senare".
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tycker ni ser tidskillnaderna i fel perspektiv.

Jag ser skillnaden som en stigande skala i pengar. Från början kostar en sekunds förbättring X-miljoner sen kostar 0,5s samma pengar för att till slut bli att man lägger ner samma belopp på 0,1s...

Det finns liksom inga genvägar och för eliten tror jag skillnaderna i sekunder är som avgrunder medans andra bara tänker "hur svårt kan det vara att bromsa lite senare".

Så är det ju förstås men reglementet spelar ju också in.
Man kanske skulle kunna göra reglementet för Moto2 på ett sådant sätt att det, förhållandevis billigt, ändå går snabbare än MotoGP?
Jag tror ändå Dorna vill hålla ett visst gap mellan klasserna även tidsmässigt.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Så är det ju förstås men reglementet spelar ju också in.
Man kanske skulle kunna göra reglementet för Moto2 på ett sådant sätt att det, förhållandevis billigt, ändå går snabbare än MotoGP?
Jag tror ändå Dorna vill hålla ett visst gap mellan klasserna även tidsmässigt.

Att dorna vill hålla ett gap är solklart men det får varken vara för stort eller litet.

Jag tror att man skulle kunna gör moto2 ännu snabbare utan alltför mycket prisökning men tror att du kommer till en gräns där allt blir skitdyrt helt enkelt. Det är ju fortfarande teamen med mest pengar som kommer först så den biten kommer nog aldrig ändras.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Att dorna vill hålla ett gap är solklart men det får varken vara för stort eller litet...

Precis, och det var lite det jag var ute efter.
Vad är ett bra gap mellan klasserna?

Ja, pris-prestanda kurvan blir nog alltid mer eller mindre exponentiell oavsett reglemente.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Vad tror ni om Losail då? Känns lite sent att skapa en egen tråd eller?

Tror såhär:
1. Dovi
2. Viñales
3. Marquez

Hoppas såhär:
1. Rins
2. Dovi
3. Viñales
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Huvudsaken att ingen skadade sig och att Jerez depåbyggnad fortfarande är intakt. Det kanske finns en anledning till att MotoE hamnade i en temporär byggnad på parkeringen utanför museet...?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Skönt att ingen blev skadad.
Otroligt trist för hela satsningen. :(
Får se om utredningen kommer fram till orsaken (även om vi nog kan gissa).
Hade sett fram emot att se detta spektakel.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag ser fram emot den kommande miljöutredningen av MotoE-säsongen...Hur mycket har utsläppen från själva hojarna minskat...? Jämfört med samma körtid - en haltimme per dag, kanske tio dagar hittills - med riktiga MotoGP-hojar...? Kommer rökpelaren från batteriladdarens enorma dieselgenerator att räknas med...? Kommer rökgaserna från brinnande lithium, kolfiber och gummi att räknas med...? Kommer utsläppen från den framskyndande brandbilen i Jerez att räknas med...?
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Jag ser fram emot den kommande miljöutredningen av MotoE-säsongen...Hur mycket har utsläppen från själva hojarna minskat...? Jämfört med samma körtid - en haltimme per dag, kanske tio dagar hittills - med riktiga MotoGP-hojar...? Kommer rökpelaren från batteriladdarens enorma dieselgenerator att räknas med...? Kommer rökgaserna från brinnande lithium, kolfiber och gummi att räknas med...? Kommer utsläppen från den framskyndande brandbilen i Jerez att räknas med...?

Såg att det officiellt hävdades att ingen hoj var ansluten till laddning och att det inte var i ett batteri eller hoj som branden startade.

För mig låter det som en lögn. Är ingen expert men borde vara betydligt troligare att det blev kortslutning i ett batteri än i själva byggnaden. Passar dock dåligt den officiella bilden av dessa miljövänliga jesus-fordon som ska rädda världen.
Ska bli ”intressant” att se vad som händer när någon av dessa kraschar i år. När Hammond voltade en potent batteridriven Rimac i ”The Grand Tour” som lär den ha brunnit i tre dagar efteråt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Såg att det officiellt hävdades att ingen hoj var ansluten till laddning och att det inte var i ett batteri eller hoj som branden startade.

För mig låter det som en lögn. Är ingen expert men borde vara betydligt troligare att det blev kortslutning i ett batteri än i själva byggnaden. Passar dock dåligt den officiella bilden av dessa miljövänliga jesus-fordon som ska rädda världen.
Ska bli ”intressant” att se vad som händer när någon av dessa kraschar i år. När Hammond voltade en potent batteridriven Rimac i ”The Grand Tour” som lär den ha brunnit i tre dagar efteråt.

Tydligen höll man på och laddade batteriet i den laddare som ska ladda hojarnas batterier. Dvs ungefär som modellflygare, har tex ett laddat golfbilbatteri med sig på flygfältet för att snabbt kunna ladda om batteriet i drönaren / modellflygplanet.

"The source of the short circuit has yet to be identified but, once the fire broke out, it ignited the high-density battery which is part of the high-performance charger used at MotoE™ events."

Och så blev det en kortslutning någonstans, var vet man inte !
(Mitt grundtips är kortslutning i batteriet i batteriladdaren)
https://www.expressen.se/kvallsposten/modembrand-forstorde-villa-foretag-kravs-pa-3-miljoner/
https://www.nyteknik.se/fordon/batterier-i-elcykel-orsak-till-stor-husbrand-6937153
https://macworld.idg.se/2.1038/1.705890/apple-store-utrymd-efter-pastadd-batteribrand
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Såg att det officiellt hävdades att ingen hoj var ansluten till laddning och att det inte var i ett batteri eller hoj som branden startade.

För mig låter det som en lögn. Är ingen expert men borde vara betydligt troligare att det blev kortslutning i ett batteri än i själva byggnaden. Passar dock dåligt den officiella bilden av dessa miljövänliga jesus-fordon som ska rädda världen.
Ska bli ”intressant” att se vad som händer när någon av dessa kraschar i år. När Hammond voltade en potent batteridriven Rimac i ”The Grand Tour” som lär den ha brunnit i tre dagar efteråt.

Sån där batterier är lömska och han börja brinna timmar eller dagar efter att de bli it skadade. Skadan kan vara från felaktig laddning eller mekaniska skador.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top