Silly Season 2019

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
En god indikation på att man behöver draghjälp såväl som bra tajmad slipstream för att göra varvtiden. Vilket osökt för tankarna in på att man fortfarande kämpar med en hoj som inte riktigt ger föraren förtroendet för att styra i långa snabba svängar.

Det är så himla fint att ha dig och dina analyser Thomas!!! Sätter en guldkant på SH-analyserna!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
En god indikation på att man behöver draghjälp såväl som bra tajmad slipstream för att göra varvtiden. Vilket osökt för tankarna in på att man fortfarande kämpar med en hoj som inte riktigt ger föraren förtroendet för att styra i långa snabba svängar.

Att Zarco dessutom är evighetslånga 1,5sek efter säger också en del om hojens förmåga.
Undrar hur länge Z kan låta bli att ventilera riktigt missnöje? :va
Gissar att han blev lovad guld och gröna skogar vid påskrift...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

JMKbiker

Medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Multistrada 950s

Maybe the side road could include a jump, perhaps across a small-scale replica of the Isle of Man’s Ballaugh Bridge, acknowledging the birthplace of world championship racing. Or maybe a penalty shootout, with the rider getting the chance to regain one second if he scores the goal or lose a second if he misses. This would have the added attraction of tapping into the football market.
:rofl
 

Johyy K

Medlem
Gick med
28 Aug 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha WR450F, Suzuki DR650
Längtan är nästan olidlig men nu är det bara 1v. o 1 dag kvar :yoparty

Lite reflektioner o drömmar inför kommande säsong då:

1: M. Marques
Den kommande säsong kan verkligen sluta med 5-6 olika världsmästare så kommer bli sjukt intressant.
Dock tror jag M.Marques återigen kommer vinna VM då han är så otroligt stark på nästan alla banor o nästan oslagbar i Argentina, Austin och Sachsen. Han har inte dominerat försäsongen men det tror jag inte man ska dra för stora slutsatser av. Han är och har dem senaste säsongerna varit världens bästa Roadracingförare så enkelt är det dock hoppas jag han får kämpa ännu hårdare om han nu ska ta titeln även 2019. Dock ser jag hellre någon annan har flest VM poäng i slutet av säsongen :D

2: J.Lorenzo
Hmm vart har man honom kommer han hitta rätt på Hondan kommer han isf vara stark även i lite motgångar? Jag hoppas verkligen han kan röra om lite i HRC med att spöa Marques några race o till och med komma före honom i VM men det tror jag tyvärr inte utan bara hoppas att det kommer ske :crash

3: M. Vinales
Ååå vad jag hoppas på honom och Yamaha, han kan det är jag säker på bara han får lite medvind och självförtroende. Tror detta är året då han tar mer VM poäng än Rossi och blir bästa Yamaha förare.

4: V. Rossi
Jag hoppas ju verkligen att han får allt att funka och att Yamaha har hitta accelerationen ut ur kurvorna och även lite mer toppfart då kan Rossi bli farlig men att det ska räcka hela vägen till VM titeln har jag svårt att tro.
Rossi får mer än gärna bevisa att jag har fel o ta hem sitt 10:de VM då jag hejat på honom sen sent 90-tal.
Tyvärr förstör en del av hans fans lite av stämningen med buande mm som jag hoppas slutar denna säsong och att man kan glädjas med och åt andra.

5: Andrea Dovizioso
Ducatis 1:a förare. Kan han utmana till titeln? Ja absolut lite mer fighting o lite mer flyt kan han absolut vara med o slåss om VM-titeln i nov. Dovi är lite av en favorit hos mig och han får mer än gärna vara med o slås om varje race o jag tror han kommer vara med där uppe ofta denna säsong precis som tidigare men tyvärr vid ett par tillfällen till och med hamna utan för topp 10.

6: Resten :hihi
Skämt o sido, det finns fler killar som kan vara med o slås om pallplatser och till och med om VM men tror inte dessa kommer räcka hela vägen: Alex Rins är väl den första jag tänker på men även Danilo Petrucci kan skrälla dock har jag svårt att se att han kan blanda sig i VM-striden på allvar.
Sen har vi lite satelitförare som är starka som kanske inte kan vinna VM men som faktiskt kan sno VM poäng från andra förare om man ska vara lite elak: Cal Crutchlow, Takaaki Nakagami, Jack Miller, Francesco Bagnaia, Franco Morbidelli, Fabio Quartararo och Joan Mir otroligt duktiga o talangfulla killar som jag hoppas mycket på men som inte kommer att blanda sig i pallplatserna på speciellt många race. :(

7: KTM, Aprillia + Reale Avintia
Jätte tråkigt att placera dessa här nere men jag tror tyvärr inte dem kommer att vara med o slås om några pallplatser utan högst om några topp 10.
Jag vill och önskar att KTM och Aprillia får fart på grejerna så ännu fler kan vara med o slås om pallplatser och VM men just nu ser det tyvärr inte så ut. :gråta

Min VM tippning 2019.

1: M.Marques
2: M.Vinales
3: V.Rossi
4: A.Dovi
5: J.Lorenzo

Det sjuka och det roliga med denna säsong är att jag kan ha hur fel som helst och jag skulle bli skitglad om jag hade det :D
 
Last edited:

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Längtan är nästan olidlig men nu är det bara 1v. o 1 dag kvar :yoparty

Lite reflektioner o drömmar inför kommande säsong då:

1: M. Marques
Den kommande säsong kan verkligen sluta med 5-6 olika världsmästare så kommer bli sjukt intressant.
Dock tror jag M.Marques återigen kommer vinna VM då han är så otroligt stark på nästan alla banor o nästan oslagbar i Argentina, Austin och Sachsen.

Han är inte bara bra på alla banor det svinet, men även i alla typer av väderlekar. Det är också en styrka som många andra saknar.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Var det bara jag som fick mitt MotoGP-pass automatiskt förnyat idag? Rätt säker på att jag stängt av den automatiska förnyelsen. Jag lär ju ha skaffat passet ändå men känns lite skumt att de bara kan förnya det sådär.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Var det bara jag som fick mitt MotoGP-pass automatiskt förnyat idag? Rätt säker på att jag stängt av den automatiska förnyelsen. Jag lär ju ha skaffat passet ändå men känns lite skumt att de bara kan förnya det sådär.
Jag har fått massa mail om attmitt videopass går ut idag, så du har garanterat missat något i avaktiveringen!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har fått massa mail om attmitt videopass går ut idag, så du har garanterat missat något i avaktiveringen!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Du har nog rätt i det ja. Vet att de ville förnya automatiskt också i slutet av förra säsongen men att det inte gjorde det då. Inser nu så här i efterhand att det nog var för att jag bytt bank/kreditkort under förra året. De är för övrigt duktiga på att höja priset, från 100 till 125 eur på tre år. Nästa år blir priset 140 eur :död

2DEA061D-F22E-46AE-8A29-38EC1BF83E5B.png
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Var det bara jag som fick mitt MotoGP-pass automatiskt förnyat idag? Rätt säker på att jag stängt av den automatiska förnyelsen. Jag lär ju ha skaffat passet ändå men känns lite skumt att de bara kan förnya det sådär.

Mitt förnyades automatiskt på måndagen efter sista racet förra säsongen.
Jag hade förvisso valt att köpa videopass till denna säsongen också, men hade föredragit att välja när jag skulle bli av med pengarna...
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Alltså, på en bana som Losail. Hur kan snabbaste Moto2-hoj bara vara 2 sekunder långsammare än långsammaste MotoGP-hoj, det är ju för fan en kilometers raksträcka? Är Moto2-hojarna överlägset snabba på vissa partier eller? Det skiljer ju trots allt en hel del pengar och hästkrafter.

Sam Lowes 1.58.4
Hafizh Zyarin 1.56.3
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Alltså, på en bana som Losail. Hur kan snabbaste Moto2-hoj bara vara 2 sekunder långsammare än långsammaste MotoGP-hoj, det är ju för fan en kilometers raksträcka? Är Moto2-hojarna överlägset snabba på vissa partier eller? Det skiljer ju trots allt en hel del pengar och hästkrafter.

Sam Lowes 1.50.4
Hafizh Zyarin 1.56.3
Är inte det där 6 sekunder?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror att CoBz har sluntit lite på tangentbordet, tiden för Moto2-hojen bör vara 1.58.4...

Sedan är väl kombinationen av Syahrin, KTM och Tech3 knappast en rättvis referens för jämförelse. Om man istället väljer snabbaste MotoGP-hoj så gör ju den låga 1.54'or medans långsammaste Moto2-hoj gör höga 2.01'or och då pratar vi ju helt plötsligt om skillnader på fyra till sju sekunder.

Men utan tvekan, "nya" Moto2 har blivit någon sekund snabbare. Mycket bättre kontroll av motorbroms in i sväng, mycket mer vridmoment ut ur sväng och rent allmänt en körstil som blir mer lik MotoGP. V-formade svängar och betoning på att verkligen plocka upp hojen ut ur sväng istället för hög hastighet under extrem lutningsvinkel.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Alltså, på en bana som Losail. Hur kan snabbaste Moto2-hoj bara vara 2 sekunder långsammare än långsammaste MotoGP-hoj, det är ju för fan en kilometers raksträcka? Är Moto2-hojarna överlägset snabba på vissa partier eller? Det skiljer ju trots allt en hel del pengar och hästkrafter.

Sam Lowes 1.50.4
Hafizh Zyarin 1.56.3

Är det egentligen så förvånande?
Har du räknat på det?

Hur mycket skiljer i hastighet på rakan, hur många meter blir det och vad är snitthastigheten på varvet.

Nu har jag inte räknat på detta specifika fallet men när man gör det så brukar det visa att det blir många km/h i skillnad och ett gäng meter tillgodo på den snabbare hojen men när man kollar på snitthastigheten så äts det många meter i sekunden även i de "långsammare" klasserna så stora skillnader i toppfart betyder inte att det blir stora tidsdifferenser på ett varv.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Är det egentligen så förvånande?
Har du räknat på det?

Hur mycket skiljer i hastighet på rakan, hur många meter blir det och vad är snitthastigheten på varvet.

Nu har jag inte räknat på detta specifika fallet men när man gör det så brukar det visa att det blir många km/h i skillnad och ett gäng meter tillgodo på den snabbare hojen men när man kollar på snitthastigheten så äts det många meter i sekunden även i de "långsammare" klasserna så stora skillnader i toppfart betyder inte att det blir stora tidsdifferenser på ett varv.

Kanske är det inte så förvånande som jag inbillar mig, såg bara att skillnaden mellan Moto3 och Moto2 var betydligt större än mellan Moto2 och MotoGP. Kollade bara tidsgapet mellan snabbaste-långsammaste förare i de olika klasserna och konstaterade att Sam Lowes nästan var lika snabb på sin Moto2-hoj som han var på sin MotoGP-hoj :näsblod

- - - Updated - - -
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Som sagt, "nya" Moto2 har blivit någon sekund snabbare jämfört med "gamla" Moto2, oavsett bana. Förarna tvingas obönhörligen att ställa om sin körstil att bli mer lik MotoGP. "250-style" med U-formade svängar, hög lutningsvinkel och hög kurvhastighet under lång tid blir ineffektivt. Istället premieras en körstil med V-formade svängar, en lägre kurvhastighet men under betydligt kortare tid, att plocka upp hojen så snabbt som möjligt och att använda sig av vridmomentet ut ur sväng.

Vilket ju var en del av planen med "moderniseringen" av Moto2, eftersom det gamla formatet har beskyllts för att producera förare som inte riktigt är redo för MotoGP.

Att ändra sin körstil på detta sätt är naturligtvis inget som kommer över en natt eller något man kan göra redan under nästa pass efter en snabb diskussion med sin coach. Detta är i de flesta fall en process som sker gradvis under en längre tid.

De förare som just nu är snabbast i "nya" Moto2 är helt enkelt de förare som har kommit längst i processen att lista ut den nya körstilen. Samtliga förare har hittills kört ett antal försäsongstester med begränsade möjligheter att följa varandra och att analysera varandra. Att racesäsongen drar igång och att man kan följa varandra i riktiga racesituationer kommer sannolikt att bli en ögonöppnare för fler förare.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top