Verkstad för äldre motorcyklar i Stockholm

roothless

Ny medlem
Gick med
17 May 2018
Ort
Spånga
Hoj
1982 Suzuki GSX 750 E
Hej!

Jag undrar om någon har tips på en bra verkstad som kan utföra mindre jobb på en äldre motorcykel i stockholmstrakten. Jag har en Suzuki GSX750E som behöver nytt drivpaket och ett nytt bakdäck och eventuellt service. Själv har jag bara ett gemensamt kallgarage att meka i och vill inte göra för mycket där med tanke på att det står bilar precis intill och vill inte göra ägarna obekväma (om cykeln skulle välta eller liknande). Så tar gärna emot tips på verkstäder som tar sig an äldre hojar!

Var lämnar ni in era gamla hojar i Stockholm? Sambons mamma hade tidigare svårt att hitta verkstäder som ville röra dessa gamla hojar nämligen så nu vänder jag mig till proffsen!

//Thomas
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag skulle lämna min till lokala verkstaden på baksidan av OK/Q8 här i Tumba då den bara gick på 3 cylindrar. Men på vägen dit så reparerade den sig själv så jag behövde inte lämna in den. Hur han är i priser vet jag inte, men han verkar ta på sig även äldre hojar. Jag hade något knas med förgasarna.

Googlade lite och så här heter verkstaden.
Stockholms Bil & MC Akuten AB
 

roothless

Ny medlem
Gick med
17 May 2018
Ort
Spånga
Hoj
1982 Suzuki GSX 750 E
Jag skulle lämna min till lokala verkstaden på baksidan av OK/Q8 här i Tumba då den bara gick på 3 cylindrar. Men på vägen dit så reparerade den sig själv så jag behövde inte lämna in den. Hur han är i priser vet jag inte, men han verkar ta på sig även äldre hojar. Jag hade något knas med förgasarna.

Googlade lite och så här heter verkstaden.
Stockholms Bil & MC Akuten AB

Tack så mycket för tipset! De har fått några fina recensioner på Eniro så ska nog slå en pling och kolla va de tar om man själv tar med grejerna!
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Lindström racing i moraberg (Södertälje) kan vara värt att testa.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Finns en kille från det här forumet som fixar dylikt. Han har komplett utrustning i garaget och mycket kunnig. Han ligger prismässigt på cirka halva priset mot "vanliga" verkstäder. Skicka ett PM så får du hans tele. Men kanske fel sida av stan för dig då han huserar på södra sidan.
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Är det så stor skillnad på gamla hojar och moderna och vad är en gammal hoj? :)
Det ligger en mek i Håga industriområde vid Farsta trafikskola som antagligen kan lösa dina problem.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Är det så stor skillnad på gamla hojar och moderna och vad är en gammal hoj? :)
Det ligger en mek i Håga industriområde vid Farsta trafikskola som antagligen kan lösa dina problem.

En av de större ställena på södra sidan stan ville inte ta i en 10 år gammal hoj med tång. Trots att den var av ett märke som salufördes där. De ville istället sälja en ny till mig...

Jag lät en annan, mindre, verkstad på norra sidan ta hand om hojen.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
En av de större ställena på södra sidan stan ville inte ta i en 10 år gammal hoj med tång. Trots att den var av ett märke som salufördes där. De ville istället sälja en ny till mig...

Jag lät en annan, mindre, verkstad på norra sidan ta hand om hojen.

Oj, Hela Hojen hade inga som helst bekymmer att ta hand om min 12 år gamla viffer. Du behöver inte köpa en ny hoj, du behöver köpa en Honda ;)

/R
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Oj, Hela Hojen hade inga som helst bekymmer att ta hand om min 12 år gamla viffer. Du behöver inte köpa en ny hoj, du behöver köpa en Honda ;)

/R

Den firman jag var hos har ägnat sig åt en konkurs.
 

roothless

Ny medlem
Gick med
17 May 2018
Ort
Spånga
Hoj
1982 Suzuki GSX 750 E
Är det så stor skillnad på gamla hojar och moderna och vad är en gammal hoj? :)
Det ligger en mek i Håga industriområde vid Farsta trafikskola som antagligen kan lösa dina problem.

I detta fall är det en 1982 Suzuki GSX750E. Just att byta drivpaket och däck är väl i stort likadant på gamla och nya hojar, men en del vill inte göra det ändå.

En av de större ställena på södra sidan stan ville inte ta i en 10 år gammal hoj med tång. Trots att den var av ett märke som salufördes där. De ville istället sälja en ny till mig...

Jag lät en annan, mindre, verkstad på norra sidan ta hand om hojen.

Sambons mor har varit med om liknande med sin gamla 1980 GSX400E. Efter att ha provat ett par olika fick hon till slut hjälp av en kompis.

http://www.mcbolaget.se/

Ligger ju i Järfälla. De har haft hand om sambons hoj när det gäller både service och sänkning.

Mycket trevliga och prisvärda de få gånger jag varit där.

Najs, tack för tipset! kollade in sidan och det ser väldigt lovande ut, dessutom helt okej pris för vinterförvaring inkl. service så det får nog bli att kontakta dem!

Finns en kille från det här forumet som fixar dylikt. Han har komplett utrustning i garaget och mycket kunnig. Han ligger prismässigt på cirka halva priset mot "vanliga" verkstäder. Skicka ett PM så får du hans tele. Men kanske fel sida av stan för dig då han huserar på södra sidan.

Vet du vad han heter på Sporthoj? Är ju väldigt intressant för rätt pris och har inget emot att köra dit och åka kollektivt hem :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
http://www.mcbolaget.se/

Ligger ju i Järfälla. De har haft hand om sambons hoj när det gäller både service och sänkning.

Mycket trevliga och prisvärda de få gånger jag varit där.

Jag har bara haft att göra med dom när jag behövde ett nytt bakdäck för några veckor sedan men jag tycker dom verkar vara djäkligt trevliga och vettiga. Och dom avrundade kostnaden för däcket nedåt till närmaste hundring. Dom ligger lite off men jag skulle absolut lämna hojen där om det inte var för att jag har andra verkstäder som ligger nära jobbet som då blir mer praktiska för mig.
 

Anders 47

Ny medlem
Gick med
6 May 2020
Ort
Stockholm
Hoj
1952 Monark Kärnan JB 150 cc
Verkstad för veteranhoj

Finns en kille från det här forumet som fixar dylikt. Han har komplett utrustning i garaget och mycket kunnig. Han ligger prismässigt på cirka halva priset mot "vanliga" verkstäder. Skicka ett PM så får du hans tele. Men kanske fel sida av stan för dig då han huserar på södra sidan.
Har precis fått hem en gammal Monark som behöver ses över och vore mycket tacksam för killens kontaktuppgifter. Jag bor i Älvsjö.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Slår också ett slag för MC-bolaget i Järfälla. De gånger jag har haft med dem att göra så har de levererat precis som man förväntar sig av en bra MC-service. Mestadels så har jag handlat oljor och prylar där, men lämnade in framgaffeln för byte av packboxar och de gjorde ett bra jobb.
 

OscarGS

Ny medlem
Gick med
28 May 2021
Hoj
Suzuki GS1000G
Finns en kille från det här forumet som fixar dylikt. Han har komplett utrustning i garaget och mycket kunnig. Han ligger prismässigt på cirka halva priset mot "vanliga" verkstäder. Skicka ett PM så får du hans tele. Men kanske fel sida av stan för dig då han huserar på södra sidan.
Hej, jag skulle också gärna vilja ha kontaktuppgifter till denna kille
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top