I vilken ordning tar man mc kort?

johanceder

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2018
Ort
Lysekil
Hoj
Ingen
hej funderar på att ta A2 kort nu när jag fyller 18 år. Men undrar hur är det smidigaste sättet att ta det på?
Vilken ordning bör jag skaffa och ta körlektioner osv.
För borde jag köpa en hoj innan eller efter och hur är det med kläder?
Plus hur kan man ta hjälp av handledare.

Tack på förhand om svar!
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Boka en kurs typ 5-10 körlektioner där du får teorin med. Kör dina lektioner och plugga samtidigt. Sedan kommer dom lösa resten när dom tycker du är redo eller om du gör de själv. Boka risk1 risk2, uppskrivning. Fixa dom sen är de bara uppkörning kvar... lycka till
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Hoj och försäkring om du har en handledare, då behöver du även kläder och skydd. Känner du någon?
Om inte är det knepigt, kanske någon ställer upp mot lite betalning. Annars tar du körlektioner hos trafikskola och det blir en hel del nötning på lågfart, högfartsbana samt ute på väg. Kan bli en hel del om du inte har någon erfarenhet alls.

Övningskör med bil parallellt så får du mycket trafikövning.

https://mc-jakten.se/mc-kort/

Börja läs teori gratis, mycket bra sida: http://www.gratisteori.se/
Sedan kan du skaffa nån MC-app.

Det är tufft ganska länge men ge inte upp. Tänk på friheten att ta ut hojen och gasa vart du vill en sommardag.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Om du väljer att köpa en MC direkt, då behöver du köpa full skyddsutrustning.
Valet av utrustning styrs av vilken hojtyp som du väljer och körstil.

Integral hjälm , MC stövlar , MC handskar , ryggakydd och mc- ställ är basutrustningen som bör användas vid all MC åkning. Även ett bröst skydd kan vara bra att ha ( Ofta kombinerad med rygskyddet till en skyddsväst).

MC stället kan vara av textil eller skinn. Texilstället passar bra på en touring eller. äventyrshoj. Skinnstället är ofta säkrare och passar bra på en sporthoj eller streethoj som ofta körs på bandagar. Textilstället är bättre vid körning i regn eller kyla.

Utrustningen förutom hjälmen kan med fördel köpas lätt begagnad på blocket.

Det är lättare att ge rekommendationer på hoj och kläder om du berättar vilken hojtyp du vill ha och hur den skall användas. Det finns ett begränsat antal hojar som uppfyller kravet som a2 hoj.
 
Last edited:

L i b b e

Medlem
Gick med
21 Apr 2017
Ort
vid rondellen
Hoj
Kawasaki Zr 750s,Kawasaki Z100SX
Hoj och försäkring om du har en handledare, då behöver du även kläder och skydd. Känner du någon?
Om inte är det knepigt, kanske någon ställer upp mot lite betalning. Annars tar du körlektioner hos trafikskola och det blir en hel del nötning på lågfart, högfartsbana samt ute på väg. Kan bli en hel del om du inte har någon erfarenhet alls. Tänk på att teori och uppkörning ska bokas samtidigt.

Övningskör med bil parallellt så får du mycket trafikövning.

https://mc-jakten.se/mc-kort/

Börja läs teori gratis, mycket bra sida: http://www.gratisteori.se/
Sedan kan du skaffa nån MC-app.

Det är tufft ganska länge men ge inte upp. Tänk på friheten att ta ut hojen och gasa vart du vill en sommardag.


Övningskör med bil parallellt så får du mycket trafikövning. Får INTE Övningsköra med Bil+Mc *Privat. Gäller endast för Trafikskolor......

-Så var det med det.

Men lycka till iaf....:rock:rock:rock
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Övningskör med bil parallellt så får du mycket trafikövning. Får INTE Övningsköra med Bil+Mc *Privat. Gäller endast för Trafikskolor......

-Så var det med det.

Men lycka till iaf....:rock:rock:rock

Gissar att Bennyfax menar att TS ska övningsköra för bil (dvs öva för bilkörkort) i samma veva som han håller på med träning för mc-kort. Det får man göra ;)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det beror väl lite på hur du själv prioriterar.

Rent ekonomiskt så är det mest fördelaktiga att köpa en hoj som är typ "körskolehoj" och utrustning och övningsköra privat. På så vis får du mängdträning och får in hanteringen av hojen i ryggmärgen litegrann.
På så vis har du det med dig när du börjar köra med körskolan och behöver då inte ta lika många lektioner.
Lektionerna kostar ju en del.
Om du inte har för avsikt att köra privat så finns ingen mening med att skaffa hojen innan du tar kortet eftersom den då mest kommer att stå och kosta försäkring mm.
Sen kan man ju såklart ta allt privat också men körskollärarna har en del ganska nyttiga tips om vad besiktningsmännen på uppkörningen kollar på och värderar vilket gör att man nog har något bättre odds om man kört åtminstone någon gång med en körskola.
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Tänk på att teori och uppkörning ska bokas samtidigt.


Va?

Är inte det bara B-körkort som det gäller eller har de ändrat nu?
När jag tog KK så var det bara att boka teori, den gällde 12 månader sen kunde jag boka uppkörning när det passade.

Eller är jag helt offside nu?
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Va?

Är inte det bara B-körkort som det gäller eller har de ändrat nu?
När jag tog KK så var det bara att boka teori, den gällde 12 månader sen kunde jag boka uppkörning när det passade.

Eller är jag helt offside nu?
Nä, tror inte du är offside. Vill också minnas att uppkörning inte kan bokas innan godkänt teoriprov är avklarat. För MC alltså, men det var ju det som frågan gällde.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Va?

Är inte det bara B-körkort som det gäller eller har de ändrat nu?
När jag tog KK så var det bara att boka teori, den gällde 12 månader sen kunde jag boka uppkörning när det passade.

Eller är jag helt offside nu?


Du har rätt. Var tydligen bara regler för bil att man måste boka teori och uppkörning samtidigt. Står inget om det för MC:

https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/motorcykel/korprov-for-motorcykel-a1-a2-a/

Handledare verkar inte heller behöva gå handledarkurs när det gäller MC. Skönare regler för MC :)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top